נוכח עוצמת הפגם שבאי מתן הפסקה במהלך יום עבודה, חומרת הפגם שבהתניית תשלום פיצויי הפיטורים בחתימה על כתב ויתור על זכות זו, ובמיוחד כשהסיבה האמיתית לפיטורים נעוצה בפעילות בוועד עובדים לצורך התארגנות העובדים, מן הראוי שלא להתחשב בסכום ששילמה המעסיקה כפיצויי
העובדות
-------------
רחל טריקי (להלן: "העובדת") החלה לעבוד במנורה מבטחים פנסיה בע"מ (להלן: "המעסיקה") ביום 27.4.03 בתפקיד אם בית במשרדי המעסיקה ברח' יגאל אלון בת"א (להלן: "סניף ת"א").
בסניף ת"א הייתה העובדת אחראית, בין היתר, על הכנת ארוחות בעבור 16 עובדי המעסיקה שהועסקו בסניף. עבודתה של העובדת הסתיימה עקב פיטוריה ביום 26.9.06. בעקבות פיטוריה ובהתאם להודעת הפיטורים כאמור, חתמה העובדת על "כתב קבלה וסילוק" ביום 26.9.06, וזאת כאמור, כתנאי לקבלת פיצויי פיטורים. על מערכת יחסי העבודה במעסיקה חל בתקופה הרלוונטית לתביעה הסכם קיבוצי מיוחד שנערך ביום 7.10.03 בין המעסיקה לבין הסתדרות העובדים הכללית החדשה (להלן: "הסכם 2003"). במהלך התקופה הרלוונטית לתביעה שימשה העובדת כחברת ועד העובדים במעסיקה. השאלה המרכזית במקרה דנן נוגעת לסיבת הפיטורים של העובדת בעוד העובדת טוענת כי היא פוטרה בשל פעילותה בוועד העובדים ועקב עדות שהעידה בהליך שהתנהל כנגד הממונה הישיר עליה בענין הטרדה מינית, הרי שהמעסיקה טוענת כי סיבת הפיטורים נעוצה בהתנהגות לא הולמת של העובדת ובכלל זאת - בהשפלתם של עובדים, ספקים ומנהלים שהועסקו במעסיקה.
פסק הדין
------------
בית הדין האזורי לעבודה קיבל את התביעה וקבע כי הסיבה האמיתית לפיטורי העובדת הייתה נעוצה בפעילותה בוועד העובדים לצורך התארגנות העובדים. בנוסף, המעסיקה הפרה את הוראותיו של הסכם קיבוצי מיוחד שנערך בין המעסיקה להסתדרות העובדים הכללית החדשה ולא קיימה לתובעת שימוע בהתאם למתחייב הן מההסכם והן מההלכה הפסוקה. חופש ההתארגנות במסגרת ארגון עובדים, מלבד היותו זכות יסוד עצמאית, מגשים את זכות האדם לכבוד. ההגנה מפני פגיעה של המעסיק בחברי ארגון העובדים או בנציגיו מהווה חלק בלתי נפרד מחופש ההתאגדות של העובדים ומשכך פיטורי עובדים בשל רצונם להתארגן ולהשתתף בשביתה מהווים הפרה של זכותם החוקתית. המחוקק עיגן את ההגנה על זכות ההתארגנות גם בסעיף 33י לחוק הסכמים קיבוציים, תשי"ז-1957. סעיף 33יג לחוק, כפי שעמד בתוקפו בעת הגשת התביעה, קבע תקופת התיישנות לתביעות בשל הפרת סעיף 33י בת 12 חודשים מיום שנוצרה העילה. דברי המחוקק נתנו למעשה ביטוי הצהרתי לחשיבותן של הנורמות הנוגעות לזכות ההתארגנות ומשכך, אין בהוראת ההתיישנות הנ"ל כדי למנוע פסיקת סעד כספי בגין פיטורים שלא כדין בשל פגיעה בזכות החוקתית של חופש ההתארגנות גם אם עילת התביעה קמה יותר משנה טרם הגשת התביעה. על רקע האמור יש לפסוק לעובדת פיצוי בגין פיטורים שלא כדין בהתאם לגובה הסכום הנתבע בגין דמי ההסתגלות והזכויות הנלוות, בתוספת הפיצוי ובגין עגמת נפש בסך של 44,500 בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק החל ממועד הפיטורים ועד למועד התשלום בפועל. ביה"ד העיר כי לו הייתה העובדת עותרת לתשלום פיצויי גבוה מכך, ייתכן ועתירתה הייתה מתקבלת נוכח חומרת נסיבות הפיטורים. אשר לזכאות העובדת לתשלום שכר בגין אי ניצול הפסקות לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, הוכח כי בשל עומס העבודה שהוטל עליה היא לא ניצלה את ההפסקות להן הייתה זכאית לפי החוק, על אף שזמן ההפסקות נוכה משכרה. בהקשר זה, המעסיקה לא הייתה רשאית להתנות תשלום שהגיע לתובעת כחוק - פיצויי פיטורים - בתנאי לחתימתה על כתב ויתור. לפיכך, כתב הויתור אינו עולה בקנה אחד עם תקנת הציבור והוא בטל. נוכח עוצמת הפגם שבאי מתן אפשרות לעובד לנוח במהלך יום עבודתו, חומרת הפגם שבהתניית תשלום פיצויי הפיטורים בחתימה על כתב ויתור, ובמיוחד בנסיבות פיטורי העובדת, קבע בית הדין כי מן הראוי שלא להתחשב בכל סכום ששילמה המעסיקה לטענתה לתובעת כפיצויי בגין אי ניצול זמני ההפסקות בהתאם לכתב הויתור הבטל ויש לקבל את התביעה ברכיב זה במלואה.
נפסק, כי המעסיקה תשלם לעובדת, תוך 30 יום מהמועד בו יומצא לה פס"ד זה, את הסכומים כדלקמן: סך של 44,500 ש"ח כפיצויי פיטורים בגין פיטורים שלא כדין, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק החל מיום 29.6.06 ועד למועד התשלום בפועל. סך של 5,730 ש"ח בגין אי ניצול זמני הפסקות, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק החל מיום 29.6.06 ועד למועד התשלום בפועל. סך של 10,000 ש"ח בגין הוצאות משפט, וזאת לנוכח קביעות בית הדין דלעיל ביחס לחומרתן של נסיבות הפיטורים כמו גם לאור ההוצאות שהוציאה העובדת לצורך הוכחת תביעתה.
(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.