אין תוקף לאישורי מס לטאבו שמנהל מיסוי מקרקעין אינו מכיר בנכונותם

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר וע 1044/06 מ.ס. קרקעות הגליל בע"מ ואח' נ' מיסוי מקרקעין נצרת
עו"ד לילך דניאל |

תקציר וע 1044/06

מ.ס. קרקעות הגליל בע"מ ואח'

נ' מיסוי מקרקעין נצרת

ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בנצרת קיבלה את טענת המשיב, שלפיה לא דווחה מכירה אחת ברצף עסקאות המכירה אשר בערר לשלטונות מיסוי מקרקעין, והאישורים בדבר תשלום מסי שבח ורכישה שכביכול ניתנו על ידי פקידי לשכתו - מעולם לא ניתנו על ידם, ולפיכך לא הכיר המשיב בעסקה כפי שהציגו הצדדים.

עם זאת, התקבל הערר באשר לשווי המקרקעין הנמכרים ללא קשר לשאלה מיהו המוכר בפועל. באשר לשווי הרכישה של המקרקעין התקבל השווי שהציג המשיב.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

מ.ס. קרקעות הגליל בע"מ, העוררת 1, מכרה בתאריכים 8.11.1998 ו-18.9.2005 חלק מזכויותיה במגרש לעוררת 4. בתאריך 8.11.1998 התקשרו העוררים 2 ו-3 בהסכם עם עוררת 1, שלפיו הם מכרו לה חלק מהזכויות במגרש הנזכר לעיל.

עוררת 1 הרשומה בלשכת רישום המקרקעין כבעלת המגרש, הצהירה על עסקת המכר ואף הגישה טופס 50 שדינו כדין אישור מס שבח מקרקעין, המאשר כי מדובר בגוף הסוחר בקרקעות והקרקע הנמכרת היא חלק ממלאי העסקי שלו, אשר חלים עליו חוקי מס הכנסה ולא חוקי מיסוי מקרקעין.

העוררים תוקפים את החלטת המשיב, שלפיה הרישום על שם עוררת 1 נעשה בלי שהוצהר עליו כדין וללא אישורו של המשיב ועל כן אינו תקין. העוררים עומדים על טענתם כי הוצהר על הרכישה שהביאה לרישום הזכויות על שם עוררת 1 לשלטונות מיסוי מקרקעין כדין, בקבלה את האישורים הדרושים לפי חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), ועל סמך אישורים אלה נרשמה עוררת 1 כבעלים של המקרקעין בלשכת רישום המקרקעין. נוסף על כך טוענת העוררת 1 כי האישורים ששימשו אותה ברישום הזכות על שמה בלשכת רישום המקרקעין - הוצאו על ידי לשכת המשיב, וכי ללא האישורים לא הייתה נרשמת העסקה על שם עוררת 1.

עוררת 1 טוענת כי היא זו שקנתה את הקרקע ומכרה את המגרש לעוררת 4 לפי ההסכם, וכי העסקה התבצעה בתאריך 18.9.2005 במחיר הנקוב בהסכם בסך 906,000 ש"ח. נוסף על כך טוענים העוררים 1 ו-4 כי היה על המשיב לשום את המגרש לפי מחירו הנקוב בהסכם.

עוד טוענים העוררים 1 ו-4 כי המשיב היה צריך לקבוע את שווי הרכישה של עוררת 1 בהתאם להצהרת טופס המש''ח בין העוררים 2 ו-3 לבין עוררת 1, ובהתאם לשטח הנמכר השווי צריך להיות בסך 388,500 ש"ח.

מנגד, המשיב עומד על כך שלא הוצהר על העסקה לשלטונות מיסוי מקרקעין, וכי האישורים בדבר תשלום מס שבח ומס רכישה שכביכול ניתנו על ידי פקידי לשכתו - מעולם לא ניתנו על ידם, ועל כן המשיב רואה באישורים אלה כלא היו. המשיב מוסיף וטוען כי האישורים המדוברים שכביכול ניתנו על ידי פקידי לשכתו הושגו בדרך שלמשיב לא הייתה ידיעה על כך, ובכל מקרה לא ניתנו על ידי עובדי מיסוי מקרקעין. לפיכך, על אף הרישום שנעשה בין היתר על סמך אישורים אלה, הרישום התבצע תוך הטעיית רשם המקרקעין, ולכן המשיב אינו מכיר ברישום על שם עוררת 1 ומכאן אינו מכיר במכירה על ידי עוררת 1 לעוררת 4.

המשיב לא קיבל את טענת העוררים כי הוא מחויב להכיר באישורי מס שהוציאו פקידי משרדו, וכי עליו לקבל אחריות על כך שהאישורים הונפקו במשרד המשיב על ידי פקידיו. המשיב עומד על דעתו כי אין תוקף לאישורים ואין הוא חייב לקבל אחריות כנטען, ועומד על דעתו כי הרישום על שם עוררת 1 חסר ערך.

המשיב לא ? ם את העסקה כעסקה בין עוררת 1 לבין עוררת 4. מכאן שההצהרה על העסקה אינה יכולה להיות בין עוררת 1 לבין עוררת 4 כפי שהוצהר עליה. לפיכך קבע המשיב את השווי לפי מיטב השפיטה בסך 1,330,000 ש"ח, ואילו את שווי הרכישה קבע לסך של 433,635 ש"ח. המשיב חייב את הצדדים לשלם את המס לפי שומות אלו ודחה את השגתם, ומכאן הערר.

דיון

מעיון בחומר שנצטבר בתיקים המאוחדים, לא נמצא העתק ממש''ח 2 שעל פי טענת העוררים נשלח למשיב כהצהרה על עסקת המכר שבהסכם, בעוד היו בידי העוררים מסמכים והעתקי מסמכים שונים הקשורים לביצוע הרישום בלשכת רישום המקרקעין. אי המצאת העתק של מש''ח 2 מעוררת ספקות אם אמנם הוגש מש''ח 2 למשיב. לטענת המשיב לא הוגש לו מעולם מש''ח 2 בעסקת המכר לפי ההסכם.

המשיב טוען כאמור כי לא ידע על ביצוע עסקה במקרקעין הנדונים, כיוון שלא קיבל הצהרה על ביצוע עסקה במקרקעין לעניין המקרקעין הנדונים בערר זה. זאת ועוד, המשיב טוען כי האישורים שכביכול ניתנו מטעם רשויות מיסוי מקרקעין לעניין תשלום מס שבח ומס רכישה - מעולם לא ניתנו על ידי המשיב, כיוון שלא ידע על העסקה המדוברת. לטענת המשיב, ככל שיש בידי העוררים או היו בידי העוררים אישורים בדבר תשלום או פטור ממסי שבח, מכירה ורכישה - הרי הם מזויפים. דברים אלה עולים מהתלונה שהגיש המשיב למשטרה בעניין זה, אשר חקרה את המעורבים בדבר וגבתה עדויות. הוועדה אינה יודעת מהן תוצאות החקירה שביצעה המשטרה.

המשיב מסר למומחית לכתב יד את כתבי היד והחתימות שעל האישורים לרישום עסקה במקרקעין בלשכת רישום המקרקעין, אשר לטענת העוררים חתומים על ידי עובדי משרד מיסוי מקרקעין, וגם את כתב ידו וחתימותיו ואת כתבי היד של פקידיו. המומחית הגיעה למסקנה חד משמעית שאין התאמה בין כתבי היד שהמשיב העביר לה לצורך השוואה, לבין כתבי היד על גבי האישורים אשר שימשו לרישום המקרקעין. הוועדה סבורה כי ממצאיה של המומחית נכונים.

המסקנה היא שהמכירה על ידי עוררת 1 לעוררת 4 לא הייתה ולא נבראה. נוכח זאת יש לקבל את קביעת המשיב שנראית עדיפה ומהימנה מגרסת העוררים, אשר רב הנסתר בה על הגלוי. למרות הכתוב בהסכם שלפיו עוררת 1 היא המוכרת לעוררת מס 4, הרי יש לקבוע כי העוררת 5 היא הקונה וממנה נעשה המכר לעוררת 4, על כל המשתמע מקביעה זו לעניין החיוב במסי שבח ורכישה.

באשר לשווי המקרקעין, כאמור טוענים העוררים כי שווי המכירה לעוררת 4 הוא בסך 906,000 ש"ח, ולא כפי שקבע המשיב בשומתו (סך של 1,300,000 ש"ח).

בבוא הוועדה לקבוע את השווי על יסוד הראיות שהובאו בפניה, נפסק כי אין נימוקים והוכחות המצדיקים שלא לקבל את הסכום הנקוב בהסכם ששימש בסיס להצהרת הצדדים על העסקה. בקביעת שווי המכירה בהסתמך על שווי השוק בין מוכר ברצון לקונה ברצון, לא הביא המשיב עדות שאפשר להסתמך עליה ולא דוגמאות של עסקאות שהתבצעו בשטח הנדון או סמוך לו לצורך השוואה - כל זאת מבלי להתחשב בכל אשר נטען לעניין כשרותו של ההסכם או אי כשרותו. לפיכך השווי נקבע לסך 906,000 ש"ח, אף על פי שהצדדים להסכם אינם מקובלים על המשיב כפי שהובהר היטב.

המצב שונה באשר לשווי הרכישה של המוכר. לטענת העוררים שווי הרכישה הנגזר של השטח הנמכר צריך להיות 388,500 ש"ח. ברם נקבע כי שווי הרכישה שקבע המשיב בסך 433,635 ש"ח הוא סביר ונכון.

תוצאה

הערר התקבל בחלקו.

בוועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בנצרת

לפני כב' השופט עבאד על רחמן זועבי והחברים א' הללי ומ' עמרור

ניתן ב-15.3.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.