שיווק בריא במדיה החברתית - הסיפור של קופ"ח כללית

אבי זיתן, יועץ שיווק ואסטרטגיה של הכללית וחבר הנהלת איגוד השיווק הישראלי, מסביר את הכוח של הכללית ובכלל
אבי זיתן | (6)

אתם זוכרים שלפני המון שנים, כשהיינו ילדים, נהגנו לבקר במרפאה השכונתית של שירותי בריאות כללית כשכאב לנו הגרון? פעם, הכללית הייתה הקופה היחידה והרופא השכונתי היה הרופא היחיד שאצלו היינו עומדים בתור שעות עם אמא או אבא בכדי לקבל מענה לבעיה הרפואית שלנו.

מאז הכל השתנה. אנחנו השתנינו ושירותי הבריאות השתנו. בעידן הדיגיטלי של היום, אנחנו מסוגלים למצוא פתרונות כמעט לכל בעיה רפואית באינטרנט בכל זמן בכל מקום.

כללית, הקופה הותיקה ביותר, השכילה להבין זאת ויצאה בשנה האחרונה במספר פתרונות ייחודיים המבוססים על הצרכים והתובנות הנוכחיים של הלקוחות כיום.

מהפכת השירות הרפואי

בשנתיים האחרונות, כללית מחליטה ליצור חלופות להגעה ה"מסורתית" למרפאה באמצעות הענקת שירותים בגישה מרחוק ללקוח.

המטרה המרכזית היא לייצר ערוץ אלטרנטיבי לקהל היעד העיקרי אשר "נולד" לעידן הטכנולוגי, משתמש בה ורגיל אליה. הצורך העיקרי: שירות ישיר ומיידי החוסך זמן יקר.

איך עשו את זה?

המהלך הראשון היה בניית אתר אינטרנט ששם דגש על ידידותיות למשתמש ו-GUI מנצח

המהלך השני היה פיתוח ערוץ שירותים און ליין של כללית שהתמקד במספר תחומים: בתחילה הוקמה המרפאה הוירטואלית, המאפשרת, באמצעות האינטרנט, לזמן ביקורים לרופאים ולבדיקות דם, לנהל תיק רפואי אישי ומשפחתי,לקבל את תוצאות בדיקות המעבדה ואת הפענוח שלהן ועוד.

בהמשך, השירותים הפכו להיות נגישים גם באפליקצייה לאייפון שהושקה בדצמבר 2010 המהלך השלישי התמקד ביצירת ערוץ התייעצות עם מומחים המכיל:

פורומים במגוון נושאים, התייעצות עם רופאים מומחים במייל אישי, ניתוח בדיקות מעבדה בפורומים ושירותי ייעוץ בוידאו צ'ט הבלעדיים לכללית: רופאי ילדים און ליין ויועצת הנקה און-ליין- שירותים המאפשרים התייעצות עם רופא ילדים באמצעות וידאו צ'ט בשעות הלילה המאוחרות בהן המרפאות סגורות (20:00 עד 6:00) ובסופ"ש, והתייעצות עם אחות מוסמכת בנושאי הנקה בוידאו בכל בוקר (10:00-16:00).

המהלך הרביעי שם דגש על יצירת קהילות ברשתות

החברתיות

במקביל לפיתוח ותיקשור שירותי האון ליין, בכללית הבינו, שקהל היעד נמצא בעיקר ברשתות החברתיות, במיוחד ברשת הפופולרית ביותר בישראל, פייסבוק. באוגוסט 2010 עלה לאוויר ערוץ תוכן ייחודי חדש ומעוצב של כללית בפייסבוק, המספק לגולשים מידי יום טיפים ומידע עדכני בנושא בריאות ולייף סטייל.

בהמשך, הוחלט למקד את המאמצים השיווקים בנשים לפני לידה ואמהות חדשות לאחר לידה, המהוות קהל יעד חשוב.

לפיכך, הושקה בפייסבוק קהילת ההריון והלידה "גולשות בשביל 2".

האפליקציה, איפשרה לנשים בהריון להכניס את הנתונים לגבי ההריון שלהם-

תאריך תחילת ההריון, מצב הרוח השבוע, חשק למאכלי מזון וכו'. הנתונים, יוצרים את הפרופיל ההריוני של האישה ועפ"י פרופיל זה, המערכת מספקת לאישה ההרה באופן אישי את הנתונים התואמים להריון שלה: גודל העובר וההתפתחות שלו, בדיקות שיש לערוך בכל חודש, טיפים שבועיים וכתבות רלוונטיות. הפרופילים שהוזנו למערכת נאספים לרשת החברתית ומאפשרים לאישה לצור קהילה משלה הכוללת נשים שנמצאות בשלב הריוני דומה לשלה, בכך, לחלוק את החוויה יחד איתן, דרך הרשת החברתית.

בהמשך, וכמענה לאמהות הטריות, הושקה קהילת האמהות "אמא חדשה". קהילה זו, ממשיכה את הקשר עם האם לאחר הלידה ומעניקה לה את הכלים והתכנים הרלוונטים המתאימים לה דרך 2 נקודות מבט: עולם התינוק- תכנים לאם הטרייה ועולם האם- תכנים בדגש על האם עצמה כאישה לאחר לידה.

בנוסף, נכנס ההיבט החברתי, המאפשר לגולשת לנהל יומן פעילויות עם חברות קהילה בחופשת הלידה. בדומה לאאוטלוק, הגולשת יכולה לתאם פגישה בכל נושא לבחירתה עם חברה או כמה חברות.

האפליקציה מכילה גם קיר הטבות, בו יכולות הגולשות לקבל הטבות מטעם הכללית, להעלות הטבות שהן מכירות ולקבל טיפים מחברות הקהילה.

המתחרים פועלים באותה זירה

במקביל לפעילות כללית במדיה החברתית, המתחרה העיקרית: מכבי שירותי בריאות, מזהה את ההזדמנות ומחליט לפעול גם בזירה הזאת. ואכן, ביולי 2010, מכבי מקימים אפליקציה מתקדמת באייפון, המאפשרת למבוטחים לקבל שירותי און ליין דרך המכשיר הסלולרי, מבלי כל צורך לגשת למרפאות. במקביל, מוקם דף אוהדים בפייסבוק, בו, מעודכנים טיפים יומיים בנושא בריאות ואיכות חיים והאוהדים שואלים שאלות הקשורות למידע רפואי על גבי ה- wall ומקבלים מענה מיידי.

התוצאות: קשר הדוק עם קהל היעד

הפעילות ברשת החברתית הצליחה מאוד: לדף הפייסבוק הכללי של הכללית, נרשמו 25,591 משתמשים, לדף בנושאי הריון והורות נרשמו 11,062 משתמשים ולאפליקציית "גולשות בשביל 2" נרשמו 3,841 בתקופה של 5 חודשים.

בעולם תחרותי, שבו המעבר בין קופות החולים הפך להיות פשוט וקל, כללית, יוצרת קשר אישי עם הלקוחות שלה ומספקת להם תכנים וטיפים רפואיים רלוונטיים ישירות למייל האישי. במקביל, הכללית מנגישה ללקוחותיה מגוון שירותים רפואיים במרחב האינטרנטי ומסירה את התלות של הלקוח מהמרפאות עצמן או מהמוקד הטלפוני. בכך, נוצר מצב של win win: הלקוח מקבל שירות בזמן קצר ומהיר, דרך המחשב האישי או האייפון, וכללית, מצמצמת לחץ במרפאות ומעניקה שירות טוב יותר ללקוחות שלה.

מתכון מוצלח הן להגברת הנאמנות של הלקוח והן ליצירת engagement למותג.

בנוסף, השימוש ברשת החברתית באמצעות האפליקציות, המאפשרות ללקוחה להיות בקשר עם קהילה שנמצאת במצב רפואי דומה לשלה ולקבל תמיכה, מחזקת את הכללית מצד אחד כמקצועית ומהצד השני כחדשנית ומתקדמת.

הצלחת המהלך תלויה ביכולת של כללית להרחיב את הפנייה לקהלי היעד, לצור עימם קשר אישי ולספק להם תכנים ומידע רלוונטי עבורם במרחב האינטרנטי ובאמצעות הרשת החברתית. בנוסף, ההצלחה תלויה כמובן, במהירות התגובה של כללית לפעילות המתחרים במדיה החברתית, ולפעילות מכבי בפרט.

סיכום ההמלצות להובלת מהלך ברשת החברתית

הגדרה ברורה של קהל יעד- כללית בחרו במשפחות, בדגש על אמהות צעירות

יצירת דיאלוג וקשר אישי עם הלקוח באמצעות הרשת החברתית

חיבור בין העולם הפיזי לווירטואלי- בניית מערך שירותים/מוצרים חדשניים המותאמים לעידן הדיגיטלי: רופא און ליין, מרפאה וירטואלית ועוד כערוץ נוסף על הערוצים המסורתיים, דבר המגביר את יכולת הבחירה והשליטה של הלקוח.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מיכל 16/05/2011 11:56
    הגב לתגובה זו
    זה מעולה שמנגישים לנו מידע כזה באופן כה ברור. אחלה!
  • 3.
    a friend 16/05/2011 11:34
    הגב לתגובה זו
    הבנאדם קיבל שכר מהכללית על ייעוץ, כתב כבר את הכתבה הזו בעיתונים אחרים, וגם מעלה על נס את הדוגמה דווקא לפעילות לא נכונה ברשתות חברתיות. אז מה הרבותא ולמה הבמה?
  • 2.
    גוני 12/05/2011 14:27
    הגב לתגובה זו
    ואסטרטגית. תכלס יפה
  • 1.
    רונן 11/05/2011 14:39
    הגב לתגובה זו
    חבל למרות הגילוי הנאות שאתם נותנים במה למי שמקבל את משכורתו מהכללית ועל כן חייב כמובן לשבח את פעילותה. זה כמו שכתב בעיתון יכתוב מאמר ביקורת על טור שהוא פרסם. לא ראוי!
בנק פיקדון (דאלי)בנק פיקדון (דאלי)

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח

"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי

רן קידר |

הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.    

וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים.  "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב.  אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"

"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'". 

"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.  

 המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו. 

ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו