שיווק בריא במדיה החברתית - הסיפור של קופ"ח כללית
אתם זוכרים שלפני המון שנים, כשהיינו ילדים, נהגנו לבקר במרפאה השכונתית של שירותי בריאות כללית כשכאב לנו הגרון? פעם, הכללית הייתה הקופה היחידה והרופא השכונתי היה הרופא היחיד שאצלו היינו עומדים בתור שעות עם אמא או אבא בכדי לקבל מענה לבעיה הרפואית שלנו.
מאז הכל השתנה. אנחנו השתנינו ושירותי הבריאות השתנו. בעידן הדיגיטלי של היום, אנחנו מסוגלים למצוא פתרונות כמעט לכל בעיה רפואית באינטרנט בכל זמן בכל מקום.
כללית, הקופה הותיקה ביותר, השכילה להבין זאת ויצאה בשנה האחרונה במספר פתרונות ייחודיים המבוססים על הצרכים והתובנות הנוכחיים של הלקוחות כיום.
מהפכת השירות הרפואי
בשנתיים האחרונות, כללית מחליטה ליצור חלופות להגעה ה"מסורתית" למרפאה באמצעות הענקת שירותים בגישה מרחוק ללקוח.
המטרה המרכזית היא לייצר ערוץ אלטרנטיבי לקהל היעד העיקרי אשר "נולד" לעידן הטכנולוגי, משתמש בה ורגיל אליה. הצורך העיקרי: שירות ישיר ומיידי החוסך זמן יקר.
איך עשו את זה?
המהלך הראשון היה בניית אתר אינטרנט ששם דגש על ידידותיות למשתמש ו-GUI מנצח
המהלך השני היה פיתוח ערוץ שירותים און ליין של כללית שהתמקד במספר תחומים: בתחילה הוקמה המרפאה הוירטואלית, המאפשרת, באמצעות האינטרנט, לזמן ביקורים לרופאים ולבדיקות דם, לנהל תיק רפואי אישי ומשפחתי,לקבל את תוצאות בדיקות המעבדה ואת הפענוח שלהן ועוד.
בהמשך, השירותים הפכו להיות נגישים גם באפליקצייה לאייפון שהושקה בדצמבר 2010 המהלך השלישי התמקד ביצירת ערוץ התייעצות עם מומחים המכיל:
פורומים במגוון נושאים, התייעצות עם רופאים מומחים במייל אישי, ניתוח בדיקות מעבדה בפורומים ושירותי ייעוץ בוידאו צ'ט הבלעדיים לכללית: רופאי ילדים און ליין ויועצת הנקה און-ליין- שירותים המאפשרים התייעצות עם רופא ילדים באמצעות וידאו צ'ט בשעות הלילה המאוחרות בהן המרפאות סגורות (20:00 עד 6:00) ובסופ"ש, והתייעצות עם אחות מוסמכת בנושאי הנקה בוידאו בכל בוקר (10:00-16:00).
המהלך הרביעי שם דגש על יצירת קהילות ברשתות
החברתיות
במקביל לפיתוח ותיקשור שירותי האון ליין, בכללית הבינו, שקהל היעד נמצא בעיקר ברשתות החברתיות, במיוחד ברשת הפופולרית ביותר בישראל, פייסבוק. באוגוסט 2010 עלה לאוויר ערוץ תוכן ייחודי חדש ומעוצב של כללית בפייסבוק, המספק לגולשים מידי יום טיפים ומידע עדכני בנושא בריאות ולייף סטייל.
בהמשך, הוחלט למקד את המאמצים השיווקים בנשים לפני לידה ואמהות חדשות לאחר לידה, המהוות קהל יעד חשוב.
לפיכך, הושקה בפייסבוק קהילת ההריון והלידה "גולשות בשביל 2".
האפליקציה, איפשרה לנשים בהריון להכניס את הנתונים לגבי ההריון שלהם-
תאריך תחילת ההריון, מצב הרוח השבוע, חשק למאכלי מזון וכו'. הנתונים, יוצרים את הפרופיל ההריוני של האישה ועפ"י פרופיל זה, המערכת מספקת לאישה ההרה באופן אישי את הנתונים התואמים להריון שלה: גודל העובר וההתפתחות שלו, בדיקות שיש לערוך בכל חודש, טיפים שבועיים וכתבות רלוונטיות. הפרופילים שהוזנו למערכת נאספים לרשת החברתית ומאפשרים לאישה לצור קהילה משלה הכוללת נשים שנמצאות בשלב הריוני דומה לשלה, בכך, לחלוק את החוויה יחד איתן, דרך הרשת החברתית.
בהמשך, וכמענה לאמהות הטריות, הושקה קהילת האמהות "אמא חדשה". קהילה זו, ממשיכה את הקשר עם האם לאחר הלידה ומעניקה לה את הכלים והתכנים הרלוונטים המתאימים לה דרך 2 נקודות מבט: עולם התינוק- תכנים לאם הטרייה ועולם האם- תכנים בדגש על האם עצמה כאישה לאחר לידה.
בנוסף, נכנס ההיבט החברתי, המאפשר לגולשת לנהל יומן פעילויות עם חברות קהילה בחופשת הלידה. בדומה לאאוטלוק, הגולשת יכולה לתאם פגישה בכל נושא לבחירתה עם חברה או כמה חברות.
האפליקציה מכילה גם קיר הטבות, בו יכולות הגולשות לקבל הטבות מטעם הכללית, להעלות הטבות שהן מכירות ולקבל טיפים מחברות הקהילה.
המתחרים פועלים באותה זירה
במקביל לפעילות כללית במדיה החברתית, המתחרה העיקרית: מכבי שירותי בריאות, מזהה את ההזדמנות ומחליט לפעול גם בזירה הזאת. ואכן, ביולי 2010, מכבי מקימים אפליקציה מתקדמת באייפון, המאפשרת למבוטחים לקבל שירותי און ליין דרך המכשיר הסלולרי, מבלי כל צורך לגשת למרפאות. במקביל, מוקם דף אוהדים בפייסבוק, בו, מעודכנים טיפים יומיים בנושא בריאות ואיכות חיים והאוהדים שואלים שאלות הקשורות למידע רפואי על גבי ה- wall ומקבלים מענה מיידי.
התוצאות: קשר הדוק עם קהל היעד
הפעילות ברשת החברתית הצליחה מאוד: לדף הפייסבוק הכללי של הכללית, נרשמו 25,591 משתמשים, לדף בנושאי הריון והורות נרשמו 11,062 משתמשים ולאפליקציית "גולשות בשביל 2" נרשמו 3,841 בתקופה של 5 חודשים.
בעולם תחרותי, שבו המעבר בין קופות החולים הפך להיות פשוט וקל, כללית, יוצרת קשר אישי עם הלקוחות שלה ומספקת להם תכנים וטיפים רפואיים רלוונטיים ישירות למייל האישי. במקביל, הכללית מנגישה ללקוחותיה מגוון שירותים רפואיים במרחב האינטרנטי ומסירה את התלות של הלקוח מהמרפאות עצמן או מהמוקד הטלפוני. בכך, נוצר מצב של win win: הלקוח מקבל שירות בזמן קצר ומהיר, דרך המחשב האישי או האייפון, וכללית, מצמצמת לחץ במרפאות ומעניקה שירות טוב יותר ללקוחות שלה.
מתכון מוצלח הן להגברת הנאמנות של הלקוח והן ליצירת engagement למותג.
בנוסף, השימוש ברשת החברתית באמצעות האפליקציות, המאפשרות ללקוחה להיות בקשר עם קהילה שנמצאת במצב רפואי דומה לשלה ולקבל תמיכה, מחזקת את הכללית מצד אחד כמקצועית ומהצד השני כחדשנית ומתקדמת.
הצלחת המהלך תלויה ביכולת של כללית להרחיב את הפנייה לקהלי היעד, לצור עימם קשר אישי ולספק להם תכנים ומידע רלוונטי עבורם במרחב האינטרנטי ובאמצעות הרשת החברתית. בנוסף, ההצלחה תלויה כמובן, במהירות התגובה של כללית לפעילות המתחרים במדיה החברתית, ולפעילות מכבי בפרט.
סיכום ההמלצות להובלת מהלך ברשת החברתית
הגדרה ברורה של קהל יעד- כללית בחרו במשפחות, בדגש על אמהות צעירות
יצירת דיאלוג וקשר אישי עם הלקוח באמצעות הרשת החברתית
חיבור בין העולם הפיזי לווירטואלי- בניית מערך שירותים/מוצרים חדשניים המותאמים לעידן הדיגיטלי: רופא און ליין, מרפאה וירטואלית ועוד כערוץ נוסף על הערוצים המסורתיים, דבר המגביר את יכולת הבחירה והשליטה של הלקוח.
- 4.מיכל 16/05/2011 11:56הגב לתגובה זוזה מעולה שמנגישים לנו מידע כזה באופן כה ברור. אחלה!
- 3.a friend 16/05/2011 11:34הגב לתגובה זוהבנאדם קיבל שכר מהכללית על ייעוץ, כתב כבר את הכתבה הזו בעיתונים אחרים, וגם מעלה על נס את הדוגמה דווקא לפעילות לא נכונה ברשתות חברתיות. אז מה הרבותא ולמה הבמה?
- 2.גוני 12/05/2011 14:27הגב לתגובה זוואסטרטגית. תכלס יפה
- 1.רונן 11/05/2011 14:39הגב לתגובה זוחבל למרות הגילוי הנאות שאתם נותנים במה למי שמקבל את משכורתו מהכללית ועל כן חייב כמובן לשבח את פעילותה. זה כמו שכתב בעיתון יכתוב מאמר ביקורת על טור שהוא פרסם. לא ראוי!

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
