דעה

Foursquare זה ישן. האומנם? ולמה הקד"מ מקרטע?

מומחה השיווק ד"ר שמוליק צרפתי, תוהה מדוע אנשי השיווק בארץ לא היטיבו לנצל את האפשרויות השיווקיות הגלומות בפלטפורמת הפורסקוור
שמוליק צרפתי |

הרשת החברתית המבוססת מיקום הפכה ל-Old News בעולם הטכנולוגי שיווקי של היום. בעצם היא עדיין רלוונטית, עכשווית אבל "לא הדבר הבא" ואנחנו בשיווק מחפשים תמיד את הדבר הבא.

השאלה היא האם ניצלנו את הדבר העכשווי? מינפנו אותו? מיצינו? האם אפשר לעבור לדבר הבא כשבעצם כמעט ולא התייחסנו שיווקית לדבר העכשווי? בואו "נתעסק" בה קמעה ונראה מדוע היא מפוספסת כפוטנציאל לפעילות קד"מ בארץ.

פורסקוור משלבת בין רשת חברתית לבין אפליקציות מיקום המאתרות את החבר המפעיל אותן. באמצעותה יכול המשתמש לדווח לחבריו אודות מקום הימצאו, כמו גם לראות היכן הם נמצאים.

המודל שוכלל כמובן לעבר עסקים, זאת כדי לייצר ערך מוסף, תוכן וכדאיות כלכלית. לקוח פוטנציאלי יכול להיות מדווח על עסק, להיכנס אליו, לעשות צ'ק-אין ולפרסמו כך לחבריו (בכל הרשתות להן הוא מחובר).

בעולם, הפכה הרשת פופולארית ומקדמת עסקים רבים. כך לדוגמא לקוח פוטנציאלי שהפעיל אפליקציה בסמוך לסניף סטארבקס יקבל לאיי פון שלו תמונת ספל קפה ואם יגיע לסניף הקרוב המצוין מבלי לשפוך טיפת קפה יזכה בכוס קפה חינם.

בגרמניה, "גרנדה פט", מותג מוביל בתחום מזון בע"ח, יזם ותפעל פעילות קד"מ. לקוחות פוטנציאלים שהסתובבו עם כלביהם האהוב, הגיעו באמצעות הפורסקוור לנקודת מזון לכלב שלט ענק שמתחתיו קערת מזון. הפעלת האפליקציה גרמה לירידת מזון כלבים לתוך הקערה, זאת ללא קופון, עמידה בתור וכיו"ב. התוצאה: קידום מכירות מותג מזון הכלבים.

אפשר להדגים באמצעות מאות פעילויות קד"מ מהעולם המשתמשות וממנפות את המדיה החברתית בכלל ואת המדיה מבוססת המיקום בפרט, אבל מה קורה בארץ? בערך כלום...

עיקר מבצעי הקד"מ נוגעים בקופונים ונושאים אופי לוקאלי. קרי, מי שמגיע ליד רשת/סניף/חנות ולוחץ על האפליקציה, עשוי לקבל קופון הנחה. זוהי פעילות פאסיבית, ללא נראות, ללא הד וללא עניין וגירוי.

אז למה אנחנו לא משתמשים בטכנולוגיה שיווקית עכשווית שמחר תהפוך להיסטוריה?

מכמה סיבות, בראשן פחד מנהלי השיווק מטכנולוגיות חדשות (על אף תפיסתם המוטעית כמובילי חדשנות), מעבר לאמור ובהמשך, מיומנויות, כישורים והכלים העומדים לרשות אנשי השיווק עדיין מסורתיים (להוציא אינטראקטיב ומעט מעט מדיה חברתית כאשר הפייסבוק עדיין מוביל). לבסוף, תפיסה מוטעית של ארגונים גדולים לפיהם אין מספיק קהלי מטרה לצריכה וקידום המותג באופן האמור.

ניתן כיום לאמץ את הטכנולוגיה השיווקית ולמנפה לקידום מותגים פר מיקום, פר קהל מדויק. הפעילות חדשנית, מסקרנת מה שתורם בתורו להעצמת המותג. בנוסף, לכל המעוניין, ניתן לאמץ את הטכנולוגיה ולהפעילה בניידים הישנים וכך להרוויח פלח ענק נוסף שאינו מחזיק בסמארטפונים למיניהם. זוהי טכנולוגיה שיווקית במהותה; חבל לפספס את העכשיו ולחפש כל הזמן את המחר...

הכותב הינו מומחה אסטרטגי-שיווקי ומנכ"ל משותף בחברת Profit לייעוץ שיווקי וקידום מכירות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אמא ותינוק
צילום: Photo by Pixabay

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה

אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה

ענת גלעד |
נושאים בכתבה משפחה יוקר המחיה

הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.

אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.

במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.

עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.

גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.