מה תפקידו של המותג בחיינו ועל מה חשוב לתת את הדעת בבואנו למתג?
העולם סביבנו "שורץ" במותגים (Brand מלשון קעקוע ובידול הבקר באמריקה הצפונית באמצעות סימן מזהה ייחודי). תראו מה קורה מהרגע שאתם פותחים עיניכם בבוקרו של יום.
אתם קמים ממזרן ממותג, ניגשים ומשיטים ידכם לעבר משחת השיניים הממותגת (ברור שגם המברשת המסתובבת היא מותג), מסובבים את הברז הממותג ויורקים את מי השטיפה לעבר הכיור הממותג. להמשיך? אין צורך. אנחנו חיים בעולם ממותג המנסה לבדל את המוצרים היומיומיים ולספק להם ערך רגשי וחברתי גבוה יותר כדי שאתם הצרכנים תקנו אותו ותשלמו אף את הפרמיה על התחושות והרגשות שהוא מעלה בכם.
מותג הוא בד"כ מוצר (גם אדם, או שירות עשויים להיות מותג) בעל מאפיינים מוחשיים ולא מוחשיים המספקים ערך מוסף רגשי וחברתי לצרכן אשר בעבורם הוא מוכן לשלם פרמיה, תוספת מחיר. תפקידו העיקרי נועד לבדל את המוצר מים מתחריו.
ישנן מספר רמות מותג (מפרימיום ועד לעלות) ודרגות נאמנות של צרכנים כלפיהם. המותג האולטימטיבי מייצר רמות נאמנות כל כך גבוהות עד שהצרכן יחפש אותו במיוחד, ימליץ ויעודד את חבריו לקנות ולצרוך אותו.
כדי להפוך מוצר למותג צריכים להתקיים מספר תנאים:
ראשית, המשווק צריך לזהות נכונה צורך ורצון קהל מטרה (לא רק צורך בסיסי שממלא המוצר, אלא צורך חברתי ולא מוחשי). המשווק צריך להבליט את ההילה המותגית בהתאם לצרכים ולרצונות העולים. שנית, המשווק צריך להשקיע יותר בשיווק המוצר כדי להפכו למותג (לדוגמא פרסום מאסיבי ומתמיד).
שלישית המשווק צריך לעמוד על תהליכי קבלת ההחלטות הצרכנית הנוגעת לתחום מוצריו ולנסות להשפיע ולהפוך את התהליך למובנה ולא לספונטני. לבסוף הוא צריך להפכו ל...נחשק. פעולות אלה מחייבות את המשווק להשקיע יותר כסף, יותר זמן, אך מהצד השני - לגבות יותר כסף בעבורו.
האם פעולות ההשקעה הללו מצד המשווק כדאיות? מצדיקות?
התשובה אינה חד משמעית והיא נובעת בעיקרה ממקצועיות המשווק.
מיתוג מאפשר לגבות יותר כסף מהצרכן, הוא מאפשר בידול בעולם בו הבידול הופך קשה ומסובך (קל להעתקה), אך הוא הופך בעייתי ולא כדאי במידה והמשווק טועה בזיהוי הצרכים הלא מוחשיים שאמור המותג לספק, במידה והוא אינו בונה שרשרת קבלת החלטות צרכנית הנוגעת לתחום בו הוא מוכר (לדוגמא, החלטה ספונטנית בקניון על סמך מבצע תשכנע אותי לקנות בגד X היא כישלון למותג Y שבונה על קבלת החלטות מקדימה שתוביל אותי לחפש את Y ולקנות רק אותו בקניון) ובמידה שאין אורך זמן וכסף למשווק כדי לבנות את המותג.
בסופו של דבר, בהתייחס לעולם תחרותי של היום, על אף ריבוי המותגים, על אף קלות העתקת התכונות המבדלות את המותג, השקעה במותג עדיין כדאית מכיוון שהיא משפיעה על התנהגות צרכנים, היא מאפשרת לצרכן להיות בטוח לגבי קבוצת המוצרים של היצרן (הצרכן לדוגמא בטוח מה יקבל כשיכנס לסניף מק'דונלדס כמעט בכל מקום בעולם), ובעיקר היא מספקת ערך רגשי וחברתי לצרכן ההופך חלק מזהותו והמוביל אותו לנאמנות מותגית.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- שיעור בכלכלת בית: למה צריך לתכנן תקציב משפחתי ואיך עושים את זה?
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
