מדוע פלח הגיל השלישי מוזנח שיווקית?
מרביתנו נגיע לשם...כן, כן, לשם. לכיוון ה-65 פלוס. נכון זה רחוק, זה קשה לדמיין, אבל תיכף אנחנו שם. זה כל כך נורא?
כנראה שלא.
הגיל השלישי בישראל הינו פלח גדל כתוצאה מעליית תוחלת החיים הנובעת מעליה ברמת החיים, שיפור שירותים רפואיים והמצב הבריאותי. בשנת 2030 צפוי להגיע הפלח ל-1.367M נפש. מה שמדהים הוא שקצב גידול אוכלוסיית הפלח המדובר פי 2.5 מקצב הגידול של כלל האוכלוסייה (משנת 1971, תוחלת החיים עלתה בעשור. ממוצע שבעים לממוצע שמונים).
הגיל השלישי מאפשר פנאי וזמן. התפיסה החיובית תלויה רבות במצב הבריאותי, אבל הפלח החל תופס את יתרונות הגיל ומאפשר לעצמו ליהנות מהחיים. ליהנות מהחיים פירושו לקנות יותר, לצרוך יותר, לפנק יותר. אז למה אנחנו לא "מתעסקים שיווקית" עם הפלח המדובר?
מדי פעם מופיעות כתבות שיווקיות המדגישות את פוטנציאל הפלח, אפילו מועדון לקוחות קיים, אבל מרבית החברות המספקות הנחות והטבות אינן מכריזות על כך. קשישים בארץ מקבלים שלל הטבות ביניהן קופ"ח, טיסות, מוזיאונים, רשויות מקומיות, בנקים, עיתונים, הצגות, פילהרמונית, אגרת טלוויזיה ועוד. מתי בפעם האחרונה ראיתם מודעת פרסום בתחום פרט למכשירי שמיעה? מתי ראיתם מודעה הפונה לסבא לרכוש לנכד מתנה ב- טויס אר אס? מתי ראיתם חלוקה מגדרית לקשישים ולקשישות ולצרכים השונים של כל מגדר, או מין?
התשובה להעדר הטיפול הממוקד בפלח, נעוצה בעיקר במרכיבים פסיכולוגיים ולא כלכליים. מבחינה כלכלית הפלח כדאי מאד. סל הקניות וההעדפה של הקשיש מורכבת מקניות לנכדים (מקום ראשון), קניות לעצמו ולרווחתו וקניות לילדים הבוגרים. אבל מבחינה פסיכולוגית הפלח מפחיד. הוא מפחיד את מנהלי השיווק, את המפרסמים, את כולנו...
"המוצר" אינו סקסי, הפלח אינו נוטה לאמץ שינויים ומנהלי השיווק טועים בהנחת הבנת צרכי הקשישים (שמסתכמים לטעם רבים בקיום בסיסי ופשוט). ולבסוף...החשש הפסיכולוגי והחסם הגדול ביותר שנמצא במחקרים איכותניים (קבוצות מיקוד, ראיונות ותצפיות) כשאנו מטפלים שיווקית בפלח השלישי אנחנו מדמיינים עצמנו במנהרת הזמן זזים במהירות קדימה ולשם אנחנו מפחדים להגיע.
אז לסיכום, נמליץ את מה שכולנו לא בדיוק נעשה אתרו קשיש, פנסיונר, נעים הליכות, בעל רקע שיווקי ומנו אותו למנהל מותג תחת מנהל השיווק בחברתכם. דמיוני? נראה מי ירים את הכפפה...
הכותב הינו מומחה אסטרטגי-שיווקי ומנכ"ל משותף בחברת Profit לייעוץ שיווקי וקידום מכירות.
- 5.מר קטינג 22/02/2011 00:01הגב לתגובה זויש לא מעט חברות שמשקיעות לא מעט בפלח. מה שבולט הוא שאין מדיה יעודית לפלח זה כך שקשה לזהות פעילות ספציפית שנעשית בתחום. למה אין מדיה יעודית? היו נסיונות ולזה לא הצליח.זה עושה את השיווק לגיל השלישי להרבה יותר מורכב,אבל לא בלתי אפשרי וכאמור בהחלט קיים
- 4.גלילא - חדר משלך 21/02/2011 09:18הגב לתגובה זורוב ההון בעולם מרוכז אצל אנשים 50+, אז הנקודה אכן תמוהה.
- 3.עידו 20/02/2011 16:18הגב לתגובה זוההגיון הפשוט אומר שהם פנויים ואם כסף, נכון?! אז זהוא, שאין הגיון (או יותר נכון יש הגיון והוא לא פשוט) לאנשים האלו אומנם יש המון חופש וכסף אבל יש להם עוד קרוב ל-20 שנה לחיות והם בפאניקה על הכסף (עד שלא תגיע לגיל לא תבין) ובא לא נישכח שיש את הפאניקה מהמחלות וילדים מפונקים כמוך שצריך לדאוג להם. בקיצור הם לא בדיוק מבזבזים את הכסף שלהם כמו שאתה רוצה ובגלל זה 'מזניחים' את השיווק עליהם.
- 2.חנית 18/02/2011 23:34הגב לתגובה זובפיגור מול שאר העולם....
- 1.מאמר מעניין (ל"ת)אלון 17/02/2011 17:42הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.

לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
אלפי נשים בישראל שמגדלות ילדים לבדן נמצאות במלחמת הישרדות מתמדת: הן נאלצות לתמרן כדי לגשר על הפער בין ההוצאות שמזנקות מיום ליום להכנסות שמדשדשות במקום, וחרדות מפני העתיד. הורות עצמאית 2025 קווים לדמותה
הן נשים חזקות שהגיעו להורות כשהן בשלות ויודעות דבר או שניים על החיים. הן רכשו השכלה גבוהה, התקדמו בקריירה, קנו דירה וחשבו שהעתיד בטוח. עבור הילדים שלהן, הן כל העולם.
אבל אחרי חמש שנים של משברים כלכליים רצופים, מיתון עמוק ומדינה שמיום ליום יותר קשה לחיות בה, אימהות יחידניות רבות לא מצליחות להירדם בלילה מהמחשבה מה יהיה מחר. תחושת הביטחון הכלכלי שקרסה הפכה את חלום ההורות היחידנית למלחמת הישרדות יומיומית.
במדינה שבה יוקר המחיה כבר אינו רק מונח סטטיסטי אלא מציאות חיים יומיומית, משפחות רבות נדרשות לעשות ויתורים כואבים. אבל את אחד המחירים הכבדים ביותר משלמות אימהות יחידניות - נשים שבחרו בהורות ללא בן זוג.
עבור נשים אלו, להחלטה להביא צאצא לעולם קדמה כבר מהתחלה מחשבה עמוקה על היכולת לפרנס אותו או אותה בכבוד ולספק את כל צרכי המשפחה. הן ניגשו לתהליך מתוך תכנון כלכלי קפדני ושיקול דעת, הכינו כסף ליום שחור. אך אף אישה שחלמה להיות אם יחידנית לא יכלה לחזות את רצף המשברים הכלכליים ואת גלי ההתייקרויות שפקדו את ישראל בשנים האחרונות.
- שיעור בכלכלת בית: למה צריך לתכנן תקציב משפחתי ואיך עושים את זה?
- לצאת מהמינוס אחת ולתמיד: המדריך המלא לבניית תקציב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם אלו שפעלו בצורה השקולה ביותר, והקימו תא משפחתי יחידני מתוך בחירה ומודעות כלכלית, לא יכלו להיות חסינות מגל ההתייקרויות הגורף שהגיע לשיאו בשנת 2025, שבו הוצאות משק הבית עלו באלפי שקלים בשנה. התייקרות מוצרי מזון, חשמל, מים וארנונה, שלא לדבר על תחבורה, גנים וצהרונים, יחד עם קיצוצים נוספים ומשכורת שלא מתעדכנת בהתאמה, הפכו את שמיכת התקציב לקצרה עוד יותר עבור מי שמפרנסת לבדה. בתנאי אי-ודאות קיצוניים שכאלה, שבהם גם משפחות עם שני מפרנסים מתקשות לגמור את החודש.
