דב חנין, המתמודד לראשות ת"א: "דרושה התערבות בכוחות השוק לפתרון מצוקת הדיור בת"א"

לדבריו, יש צורך בשינוי סדרי עדיפויות ובמקום מגדלי יוקרה לעודד בניית דירות קטנות ובינוניות
איריס בר טל |

דב חנין, המתמודד לראשות עיריית ת"א מטעם רשימת עיר לכולנו, מציין בריאיון ל-Bizportal כי פתרון מצוקת הדיור בת"א דורש את התערבות העירייה בכוחות השוק תוך שינוי סדרי עדיפויות, שיבוצע בשני מהלכים במקביל: הגדלת ההיצע של דירות קטנות ובינוניות ופיזור הביקושים באמצעות תוכנית ניידות למרכז.

לדבריו, שינוי סדרי עדיפויות יושג באמצעות החלטות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שיעודדו בנייתן של דירות קטנות ששטחן עד 85 מ"ר, בנייה שלא בוצעה בשנתיים האחרונות. יזמים וחברות קבלניות יוחויבו להקצות חלק מסויים מהבניין לדירות להשכרה (בדומה למנגנון הנהוג במרכז לונדון, שם ההיקף הוא של 25% מהדירות) ובמקביל יזכו היזמים להטבות בהתאם לירידה ברווחיות. הרעיון הוא שאחוז גבוה יותר של דיור בר השגה יביא לקידומם בתור לדיונים בוועדת התכנון המקומית. בנוסף, שכר הדירה בדירות אלה ייקבע ביום אישור הפרוייקט ויוצמד למדד.

בנוסף, תעודד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה שפרויקטים חדשים יכללו תמהיל מעורב של דירות בגדלים שונים ובמחירי שוק שונים, גם זאת בתמורה לאחוזי בנייה גבוהים יותר. חנין מציע לעודד את הדיור הציבורי בת"א, בדומה לערים גדולות במערב, שבהן חברות עירוניות לדיור מחזיקות נתח מסויים וקבוע מסך הדירות בעיר. דירות אלה מושכרות במחירים סבירים לקבוצות אוכלוסיה ממוקדות: סטודנטים, חד-הוריות, נכים, גמלאים, צעירים, דור ממשיך בעיר, אוכלוסיות מוחלשות ועוד.לדבריו באופן שה ניתן יהיה להגן על השכבות החלשות מכוחות השוק בענף הנדל"ן.

לדברי חנין, פתרון למצוקת הדיור ניתן להשיג גם תוך עידוד השמשתם של בניינים ללא שימוש בעיר: תיעדוף ("מסלול ירוק") אישור תוכניות בנייה במתחמים של מבנים ללא שימוש, תוך הפעלת לחץ כלכלי על בעלי מבנים כאלה למען השמשתם.

"במצב הקיים מחכים הבעלים לעלייה נוספת משוערת בערך הנכס בעוד חמש עשר או עשרים שנים. מאות הבניינים העומדים ריקים בעיר עולים לנו באלפי דירות פוטנציאליות שאינן זוכות למימוש. רבים ממבנים אלו אף זכאים לפטור מארנונה. ההשפעה של מהלך כזה יכולה להיות דרמטית על היצע הדירות בעיר ועל גובה שכר הדירה". מציין חנין.

חנין גם מבטיח לעצור את כל מבצעי הפינוי בעיר כמו למשל בעג'מי ובכפר שלם עד להשגת הסדרים מוסכמים מתוך הידברות עם התושבים וכן להגן על דיירים בדמי מפתח מפני העלאת שכר הדירה ללא פגיעה בזכותיהם וברמת הדיור שלהם.

ומה בנוגע לבעיות התחבורה בעיר? לדברי חנין, יש לעודד הפעלת קווי אוטובוס ראשיים בנתיבי תחבורה מהירים ובלעדיים לתחבורה ציבורית וקווי משנה באוטובוסים קטנים יותר בנתיבי משנה ובשכונות. כרטיס הנסיעה יהיה מסובסד ותקף לתקופה מסוימת (משעה אחת ועד שנה אחת), שבמהלכה ניתן יהיה להשתמש בו למספר נסיעות בלתי מוגבל בכל סוגי האוטובוסים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוקמגדל one world trade tower קרדיט: גרוק

10 המגדלים הגבוהים בעולם

בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120

הדס ברטל |
נושאים בכתבה מגדלים

כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.

1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות

הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל    שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.

המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,

תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.

 

מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות, קרדיט: גרוק
מגדל בורג' חליפה באיחוד האמירויות - קרדיט: גרוק


בנק הפועלים
צילום: Bizportal

בנק הפועלים: צעירים וסטודנטים יקבלו החזר על עמלות מסחר

לקוחות צעירים וסטודנטים יקבלו החזר אוטומטי על עמלות מסחר בניירות ערך בארץ ובחו"ל עד תקרה של 2,000 שקל לרבעון, כולל החזר רטרואקטיבי מפעילות מיולי 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנק הפועלים

בנק הפועלים פועלים 0%   מודיע על חבילת הטבות חדשה לצעירים ולסטודנטים, הכוללת החזר מלא של עמלות מסחר בדיגיטל. ההטבה מיועדת ללקוחות קיימים בגילאי 18 עד 35 ולסטודנטים במועדון הסטודנט של הבנק, וגם למצטרפים חדשים.

החבילה כוללת החזר מלא של עמלות קניה ומכירה בניירות ערך בישראל ובחו"ל, שבוצעו באתר הבנק או באפליקציית שוק ההון. ההחזר חל גם על עמלות ברוקר ודמי ניהול פיקדון ניירות ערך, אך אינו כולל מסחר באופציות. ללקוחות קיימים ההטבה תקפה מיולי 2025 ועד סוף השנה, ולמצטרפים חדשים מסוף נובמבר 2025 ועד סוף יוני 2026.

ההחזר יבוצע אוטומטית וללא צורך בפניה לבנק, עד תקרה של 2,000 שקל לרבעון. החזר ראשון ייכנס בדצמבר 2025 עבור פעילות שנעשתה מיולי עד נובמבר. בינואר 2026 יבוצע החזר בגין הפעילות בדצמבר, ומפברואר ואילך יינתנו החזרים חודשיים עבור פעילות בחודש שקדם, עד יולי 2026.

בנק הפועלים מציין שההטבה ניתנת במסגרת פלטפורמות המסחר הדיגיטליות שלו, וההחזר הרטרואקטיבי נכלל במתווה ההקלות של בנק ישראל ברבעון הרביעי.

מנכ"ל הבנק, ידין ענתבי, מתייחס למהלך ומסביר כי חלק מהלקוחות הצעירים עברו לפלטפורמות חוץ־בנקאיות, וכי המהלך נועד למשוך אותם בחזרה לפעילות דרך הבנק, "בשנים האחרונות המערכת הבנקאית איבדה חלק מהלקוחות הצעירים הסוחרים בשוק ההון שעברו לסחור באמצעות פלטפורמות אחרות. המהלך עליו אנו מכריזים היום הוא הדרך שלנו להחזיר אותם לסחור דרך בנק הפועלים. נמשיך ליזום הצעות ערך ייחודיות וחדשניות עבור הלקוחות שלנו".

ההטבה מוצעת בכפוף לתנאים המפורטים באתר הבנק, ללקוחות בגילאי 18-35 ולמשתייכים למועדון סטודנט.