החלום האמריקני הופך לסיוט: שיעורי הבעלות על הבתים צנחו

שיעור הבעלות על הבתים של האזרחים האמריקנים נפל לרמה של 67.8%, בעוד שמלאי הדירות העומדות למכירה מצוי בשיעור של 2.8% מהבתים שלא באיזורי ההשכרה - רמה כפולה מזו שהיתה בתקופת המיתון הקודמת
שהם לוי |

שוק הדיור הגוסס ונפילת ענף המשכנתאות הביאו לירידה החדה ביותר בבעלות בתים בידי האזרחים האמריקנים, על פי הדיווח שמספק הממשל האמריקני היום. הירידה אמנם היתה צפויה, ומוסיפה להוות עוד אינדיקטור לתפנית החדה העוברת על ענף המגורים בארה"ב. הלשכה לסטטסטיקה בארה"ב פרסמה היום כי רק 67.8% מהדיירים האמריקנים מחזיקים בבעלות הדירה בה הם גרים, ירידה של 1.1 נקודות מהשנה שעברה. על פי הדוח זוהי הירידה החדה ביותר במונחים של שנה בשנה.

"זה סיפור מדהים", אמר Dean Baker, דירקטור מחקר. "חזרנו לאן שהיינו ב-2002, התקופה שלפני משבר הסאב-פריים - זמן ריצת המחירים כלפי מעלה. כרגע לא ברור כמה עמוק אנחנו עומדים ליפול," עוד הוסיף.

שיעור הבעלות ירד מתחת ל-68.2%, הרמה מהרבעון השלישי של 2007. שיעורי הבעלות, שעלו בהתמדה מאז 1965, רשמו שיא ברבעון הרביעי של 2004 - 69.2% מהבתים.

שיא של 2.18 מיליון בתים נותר ריק ומוכן למכירה במהלך הרבעון הרביעי, על פי הדוח, עלייה לעומת 2.07 מיליון ברבעון השלישי, ו-2.1 מיליון בשנה שעברה. הקריאה של הרבעון הרביעי באשר לבתים הריקים תואמת את השיא הקודם שנרשם במהלך שלושת החודשים הראשונים של 2007.

הדוח מצייר תמונה מדאיגה נוספת – 2.8% מהבתים שלא באיזור ההשכרה כרגע פנויים - שיעור שיא שנרשם ברבעון האחרון לשנת 2007. הרמות הנוכחיות של הבתים הפנויים הן כפולות מאלו של הרבעון הראשון של 2001, אז התמודדה הכלכלה האמריקנית עם המיתון הקודם.

החלום של האזרחים האמריקנים כנראה הופך לסיוט, היכולת של האזרחים האמריקנים לרכוש לעצמם בית נפגעת. בזמן שיאה של בועת שוק הדיור במהלך השנים 2003-2005, הדבר נראה קצת שונה. הירידה של השנים האחרונות בשיעורי הבעלות עומדת בניגוד מוחלט למגמה במהלך 20 השנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.