הבורסה בשבוע הבא: עונת נדידת האופציות תהיה חריגה

עד לפקיעה בשבוע הבא אין להיות מופתעים מ"האותות והמופתים" של שחקני האופציות בבורסה. במיוחד אחרי היום, שבו ראינו מחזור עצום של 520 אלף אופציות במירוץ אחרי סגירת הפוזיציה
חזי שטרנליכט |

פעם בחודש, בכל חודש, מתרחשת תקופה "חריגה" בבורסה המקומית. יש שיאמרו שמדובר באירוע חריג בקנה מידה עולמי בתחומי המסחר במניות בבורסה. מתרחשת פקיעה של אופציות המעו"ף. כל מי שמתוודע לשוק המניות הישראלי יודע שבשבוע שלפני פקיעת אופציות המעו"ף מתרחשים שינויים וחלות תמורות ב"נכס הבסיס" - היינו - מדד ת"א 25.

הסיבה פשוטה, אופציות המעו"ף הן אחד מהשווקים הנזילים ביותר בישראל, אחרי המסחר היומי (בעסקאות ספוט) בדולר-שקל. מדובר אומנם בשוק שנפח המסחר שלו נע בין כ-140 ל-200 מיליון שקל. מדובר בכשליש עד רבע מסך המחזור היומי בבורסה. אבל מדובר למעשה בכ-40% עד 50% מהנפח הממוצע של נכס הבסיס - וזה לא הרבה - אלא בלתי נתפס. בעצם הן יותר נזילות מנכס הבסיס. וכאן כמובן מדובר בכורח העובדה שזאת בורסה של בעלי עניין ואין מספיק הון מניות שצף בשוק. אבל זה עניין לדיון אחר.

בקיצור, ככל שהולכת ומתקרבת הפקיעה של אופציות המעו"ף, מתרחשים ימים של שחקני מעו"ף. אותם שחקנים משחררים "סחורה", כלומר מניות של מדד ת"א 25, בהיקפים גדולים, השערים זזים ונעים. ובעיקר - יש תנודות חריגות בהיקפי האופציות, כאשר רוב השחקנים מנסים להעריך ולנחש לאן ילך השוק ביום הפקיעה ולאחריו. למעשה - רבים מהם מבקשים "להתכסות", כלומר לסגור פוזיציות פתוחות, למזער הפסדים, ולא להיות מופתעים מתנודות חריגות ביום הפקיעה עצמו.

היום היה יום קיצוני של שחקני המעו"ף. המחזורים היו חריגים, והתבטאו במחזור יומי של 520 אלף אופציות (!), מול מחזור "רגיל" של כ-220 אלף. ונפח מחזור של 308 מיליון שקל - מול 210 מיליון שקל ביום "רגיל". חלק מהסיבות נובעות מצבירת עודף של פוזציות מכר פתוחות (Put) בשוק. מצב שבו הימרו סוחרים רבים על פקיעה של חודש יולי ברמות נמוכות מהרמות הנוכחיות.

לכן, בשבוע הבא אין להיות מופתעים מ"האותות והמופתים" של שחקני האופציות בבורסה. תנודות מוזרות במדד ת"א 25 שהן "לא ענייניות" לאירועים של היום. בנוסף על כל אלה, התרחש היום יום "מטורף". בבוקר עליות חדות בזכות וול סטריט ואופטימיות, אחר כך החלשות, בצהריים סין משחררת את היואן ב-0.3% מול הדולר והוא נופל ביחס לשקל, ואחר כך חשד לפיצוצים בלונדון. גם לעצביהם המרוטים של הטריידרים יש גבול.

אז השבוע הבא שוב מסתמן כשבוע "לא שגרתי" שעשוי לעבור על הבורסה בתל אביב. קשה מאוד לנבא את התנהגות מדד ת"א 25, כל כך רחוק ממועד הפקיעה, אבל עונת הנדידה המפורסמת, שבה הפעילים סוגרים את הפויזציות הפתוחות ומתחילים לפתוח פוזיציות חדשות בחודש הבא - התארכה והחלה היום - שבוע לפני, בעוד שבדרך כלל היא אורכת בין יום לשלושה ימים.

מאת: חזי שטרנליכט

הערה: אין לראות באמור לעיל משום המלצה לבצע פעולת השקעה כלשהי בנייר ערך כזה או אחר. המבצע פעולה שכזאת, פועל על סמך שיקול דעתו הבלעדי והמלא וכל האחריות מוטלת עליו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.