מחקר: הורדת המכס על טונה הגיעה במלואה לצרכנים והורידה מחירים
הציבור הישראלי נהנה ממחירים נמוכים יותר של שימורי טונה, כך קובע מחקר של רשות התחרות שמצא כי הפחתת המכס על יבוא שימורי טונה ארוזים של 3.5 שקלים לק"ג התגלגלה כולה לצרכנים והובילה לירידה של 3.9 שקל במחיר לצרכן של שימורי הטונה המיובאים, וכן לירידה של 2.7 לק"ג במחיר לצרכן (כולל אלו שנארזים בישראל). מדובר בחיסכון כולל למשק של 27 מיליון שקל בשנה וחיסכון לכלל משקי הבית של 38 מיליון שקל בשנה. הממשלה מנגד איבדה הכנסות של 11 מיליון שקל – אבל הציבור הרוויח. כלומר,
המחקר של הרשות הוא עוד דוגמה לכך שהורדת מכסים ופתיחת השוק לתחרות אכן מובילה לירידת מחירים לציבור ולהקלה על יוקר המחיה. במקרה של הטונה, יש יותר מגוון מוצרים, יותר חברות שונות שמתחרות על הצרכן וזה בנוסף לירידת המחירים (וגם חלק מהסיבה לירידת המחיר). המחקר מראה ממצאים שדומים גם למחקר קודם שהראה כי הורדת המכס על החמאה הביאה לירידת מחירים על החמאה הבסיסית כמו גם לגידול במגוון החמאה שהצרכן הישראלי מקבל במכולת (ורק נזכיר שלפני 3 שנים לא היה אפשר למצוא בישראל חמאה, אחרי שתנובה הפסיקה לייצר כי החליטה שזה לא משתלם לה).
על פי המחקר, עד 2013 שלטו בשוק הישראלי 3 יצרניות - סטארקיסט עם נתח שוק של 50%, נטו מלינדה עם המותגים ויליגר ופוסידון עם נתח שוק של 24% מהשוק ופילטונה עם נתח שוק של 12% - כלומר לפחות 86% מהשוק נשלט ע"י שלוש חברות בלבד. על פי המחקר, בעקבות החשיפה ליבוא נתח השוק של אותן שלוש שחקניות גדולות נותר אמנם גבוה, 76%, והריכוזיות בענף עדיין גבוהה, אך למרות זאת מדובר בהחלט בירידה משמעותית של 10 נקודות אחוז בנתח השוק שלהן- ומדובר כמובן באובדן של בהרבה מאוד כסף מבחינת אותן חברות ומנגד כניסה של שחקניות חדשות לשוק והגדלת התחרות על הצרכן.
כלכלנים יגידו לכם, רגע זה ברור, זה מובן מאליו שהורדת מכסים עוזרת לציבור, מורידה מחירים לצרכן ומגדילה תחרות. מה החידוש? אבל יש הרבה גורמים אינטרסנטים שמנסים לספר לציבור הישראלי שחשיפה לייבוא לא מורידה מחירים (ולכן כמובן צריך לשיטתם להמשיך לסגור את השוק – וכך היתרון שלהם והיכולת שלהם לשלוט בשוק המקומי יישמרו). אז צריך לומר את האמת הכלכלית – פתיחה של השוק לייבוא עוזרת להורדת מחירים לצרכן והיא טובה לציבור. המחקר של רשות התחרות אולי מוכיח את המובן מאליו, אבל בעידן של דיס-אינפורמציה צריך לומר אותו.
- לבד במערכה: כך הפכו אימהות יחידניות לקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה
- יבוא וירידה במחיר או ביטחון תזונתי? 5 עובדות על שוק החלב בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברשות התחרות מציינים כי בין השנים 2016-2013 יושמה באופן הדרגתי הפחתת מכס על יבוא שימורי טונה ארוזה לישראל, ממכס בגובה של 12% וגם 3.51 שקלים לק"ג, הופחת המכס ל-12% ללא מרכיב נוסף שקלי קבוע. על פי המחקר, בתקופה זו וגם בשנים שאחריה (בין סוף 2013 ועד סוף 2017), נרשמה ירידה איטית ומתמשכת במחיר לצרכן של שימורי טונה בישראל, בהיקף כולל של כ- 3.3 שקל לקילו.
היות שהמחיר לצרכן של שימורי טונה מושפע מגורמים רבים, בראשם מחירה העולמי של הטונה הגולמית, בחנה רשות התחרות את תרומתה של הפחתת המכס לשינויים במחיר לצרכן. בדיקת חטיבת המחקר של הרשות העלתה כי הפחתת המכס על יבוא טונה ארוזה גררה ירידת מחיר לצרכן, וכן כי אחריה נרשמו ירידה בריכוזיות הענפית, עלייה בכמות המיובאת, עלייה במגוון המוצרים המיובאים וכן כניסה של יבואנים חדשים. נמצא כי מחירם הממוצע לצרכן של שימורי הטונה המיובאים ירד בעקבות הפחתת המכס ב- 3.9 שקל, ירידה גדולה יותר מהפחתת המכס עצמה. במקביל, נראה שגם הספקים של מוצרי הטונה שנארזים בישראל, שלהם בתקופה הנבחנת חלק הארי מסך המכר של שימורי טונה ברשתות שיווק המזון (בין 85%-92%), הגיבו להורדת המכס, על אף שלא נהנו ממנה. בהתאם, מחירם הממוצע לצרכן של כלל מוצרי הטונה המשומרת ירד כתוצאה מהפחתת המכס ב-2.7 שקל.
עוד נמצא כי במקביל להפחתת המכס גדל מגוון המוצרים והמותגים המשווקים לצרכן ברשתות שיווק המזון, וכן נרשמו כניסה של ספקים חדשים לענף וירידה בריכוזיות הענפית.
- למה חשוב להפריש לפנסיה כבר מהמשכורת הראשונה?
- 10% הנחה בסופר- בנק מרכנתיל עם כרטיס חדש
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10% הנחה בסופר- בנק מרכנתיל עם כרטיס חדש
- 8.דר דוד 12/10/2022 11:19הגב לתגובה זוככה לא עושים תחקיר. יש סוגי טונה שונים יש יקרים ויש זולים, צריך לקחת סוג מסוים במשקל מסוים ולהשוות. לא מסובך במיוחד אך מדויק. הכתבה כללית ואי אפשר לוודא נתוניםץ כנראה שגם הכותב אינטרסנט.
- 7.יוד 04/10/2022 14:50הגב לתגובה זוכלומר כ37.5 אג לקופסא של 110 גרם משק הבית אצלי צורך 5 6 קופסאות בשבוע מקסימום ואפילו פחות אז במקסימום חסכתם לי2.25 שח בשבוע שהם 9 שח בחודש ממש מרגש אני קורא ודומע מהתרגשות עבודה בעיניים של שלטון פקידים ילדי כ×פות מו×חתים
- 6.רוטב 03/10/2022 12:01הגב לתגובה זוצריף לקבוע מע"מ על כל הירקות והפרות . המחיר גבוהה ועוד מע"מ כבר לא ישנה כלום . מי שקונה סלט ישראלי בתוספת טונה . הוא בד"כ לקוח של חברות ההסעדה המוסדיות והם יכולים לספוג את העלייה . במיוחד שעכשיו קיבלו הנחת מכס על הטונה .
- 5.39 מיליון חסכון על 9 מיליון אזרחים ..4 ש"ח בשנה -הישג ע (ל"ת)מומחה ביבוא 03/10/2022 09:49הגב לתגובה זו
- 4.מבין2 03/10/2022 09:07הגב לתגובה זואבל אנשים צריכים לקבל פנסיות תקציביות איכשהו
- 3.אלון 03/10/2022 08:32הגב לתגובה זוזה לא כתבתם..
- 2.שלומי 03/10/2022 08:05הגב לתגובה זושום ירידה
- 1.שובני 03/10/2022 04:55הגב לתגובה זוחחחחח..... ממשלת עמלק, מנהלת את כל אלגוריתם ההכנסות שלה נגד הנתינים (מה שקרוי "אזרחים").
השקת הכרטיס החדש של מרכנתיל. קרדיט: מרכנתיל10% הנחה בסופר- בנק מרכנתיל עם כרטיס חדש
המהלך החדש של הבנק צפוי לחסוך למשקי הבית, מחזיקי הכרטיס החדש, עד 1,500 שקל בשנה על קניות המזון; הכרטיס יינתן ללא דמי כרטיס חודשיים עד שנת 2027. בין הרשתות המשתתפות: קארפור, ויקטורי, קינג סטור ודבאח
על רקע יוקר המחייה המאמיר ועליית מחירי המזון בישראל, בנק מרכנתיל משיק כרטיס מועדון חדש שנועד להקל ישירות על ההוצאה הכבדה ביותר של משק הבית הישראלי: הקניות בסופר. הבנק השיק את Mercantile First, כרטיס אשראי המעניק הנחה של 10% ברשתות מזון מובילות בפריסה ארצית.
השימוש בכרטיס החדש צפוי לחסוך ללקוחות עד 1,500 שקל בשנה בהוצאות המזון. הכרטיס מיועד לשמש ככרטיס העיקרי בארנק ("Top of Wallet") ולהעניק ללקוחות הבנק הטבות המזוהות בדרך כלל רק עם מועדוני צרכנות גדולים.
ורד
אביטן, סמנכ"לית ומנהלת החטיבה הקמעונאית: "אחד היתרונות החזקים של בנק מרכנתיל הוא היכולת להקשיב ללקוחותיו ובעיקר להבין אותם. כרטיס אשראי מרכנתיל First עונה בדיוק על הצרכים הבסיסיים של הלקוחות שלנו, תורם משמעותית להתמודדות עם יוקר המחיה ומאפשר ללקוחותינו
ליהנות מהנחות שמותאמות להם אישית, ללא צורך להשתייך למועדון לקוחות".
המהלך, כולל שיתוף פעולה עם מגוון רחב של רשתות המותאמות לכלל פלחי האוכלוסייה של הבנק. בין הרשתות המשתתפות ניתן למצוא את ענקיות המזון קארפור ו-ויקטורי, לצד רשתות בולטות נוספות כמו
קינג סטור, סאלח דבאח, בר כל, נתיב החסד ושירה מרקט.
- ביהמ"ש: סירוב להכנסת כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים אינו חוקי
- דיסקונט: הושלם המיזוג בין מוניציפל למרכנתיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי ליהנות מההנחה, פיתח הבנק יחד עם חברת דולצ'ה ויטה מנגנון של טעינת "תו דיגיטלי". לאחר הזמנת הכרטיס, הלקוחות נכנסים לאפליקציה או לאתר הבנק וטוענים כסף לתו ייעודי. על טעינת 500 השקלים הראשונים
בכל חודש, מקבלים 10% הנחה (משלמים בפועל 450 ש"ח ומקבלים שווי של 500 ש"ח לקניה). ועל טעינת 1,500 שקל נוספים מקבלים 5% הנחה. סך הכל ניתן לטעון עד 2,000 שקל בחודש קלנדרי. התשלום בקופה מתבצע באמצעות הצגת מספר כרטיס אשראי דיגיטלי, תוקף ו-CVV המתקבלים באתר לאחר
הטעינה.
