מנכ"ל סולאיר: "נעבור לרווחיות השנה; השוק האמריקאי לא מאפשר לנו להגיע למרווחים יזמיים"
סולאיר, שעוסקת במערכות לייצור חשמל ממקורות ארגיה מתחדשת, אמנם עדיין הפסדית (הפסד החברה ברבעון השלישי לאחר מימון נטו היה 12.5 מיליון שקל), אבל יש לה צבר גדול של פרויקטים בהיקף של 4 ג'יגה-ואט, והיא נמצאת בתנופת הקמה. אופי פעילותה כחברה יזמית מאפשר לה להרוויח גם מהשבחת הנכסים ומכירתם, כמו המכירה הצפויה של פרויקט באיטליה שצפוי להניב לה רווח של 80 מיליון שקל.
אחד הפרויקטים המשמעותיים של החברה הוא אנפק בצ'ילה, שבו החברה תספק מים מותפלים למכרות באזור. החברה אחראית לכל ההיבטים בפרויקט - החל מאספקת החשמל בעזרת שדות סולאריים, ועד להתפלת המים והובלתם. היום דיווחה החברה על הסכם עם בנק השקעות שיהיה אחראי לגיוס ההון, החוב והגידורים בסכום כולל המוערך בכ-1.5 מיליארד דולר - העלות הצפויה של הפרויקט.
מניית סולאיר ב-12 החודשים האחרונים
שוחחנו עם מנכ"ל החברה, אלון שגב, וסמנכ"ל הפיתוח התאגידי, עמית גונן, על מצב הפרויקטים הנוכחיים, התשואה הצפויה, וההסתכלות לעתיד.
כמה פרויקט אנפק משמעותי עבורכם?
"מטרת הפרויקט היא אספקת במים לפרויקטים של כריית נחושת, זהב ולית'יום באזור, ולאור הבצורת בצ'ילה המכרות נהפכו ל'להיות או לחדול' עבורה (הם מספקים חלק גדול מההכנסות של צ'ילה, ר"ש), ומספקים כמות גדולה מאוד מהמחצבים בעולם", אומר שגב. "הפרויקט משמעותי מאוד בצ'ילה ובדרום אמריקה בכלל". הקמת הפרויקט צפויה להתחיל ב-2025, כשההכנסות הצפויות בשנת פעילות ראשונה מלאה בפרויקט צפויות להגיע לכ-266 מיליון דולר, וה-EBITDA צפוי להיות 182 מיליון דולר.
- ב-47 מיליון אירו: סולאיר תקים מתקן סולארי בספרד
- סולאיר זכתה במכרז אגירה של רשות החשמל; תקים מתקן אגירת חשמל בנווה חריף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איפה הצבר הכי משמעותי שלכם?
"הצבר בספרד הוא הכי משמעותי", אומר שגב. "ההספק שלו הוא הכי גדול, וזו גם טריטוריה שבה יש לנו הרבה ניסיון. גם בצ'ילה יש לנו שלושה פרויקטים של אנרגיה, ששניים מהם מוכנים להקמה וההיקף הכספי שלהם גדול מאוד - יותר ממיליארד שקל עלות ההקמה, חוץ מאנפק".
איזה עוד מיקומים אתם רואים כאסטרטגיים?
"אנחנו תמיד מחפשים את השוק הבא. חלק גדול מהצבר באיטליה למשל, כבר נמצא בשלבי מכירה. נכנסנו לצ'ילה בזמן הנכון, כי נושא אגירת המים שם בא לידי ביטוי בחקיקה שתומכת מאוד בנוסף, ירידת מחירי הליתיום משפיעה עלינו בירידת מחירי הסוללות", אומר גונן. "הגורמים האלה נותנים לנו דחיפה משמעותית בשוק הצ'יליאני. אנחנו תמיד זהירים לגבי התשואות שאנחנו יכולים לקבל. בחנו את השוק האמריקאי והגענו למסקנה שהוא לא מאפשר לנו להגיע למרווחים יזמיים, ולכן החלטנו לא להיכנס אליו".
מה התשואה הצפויה בפרויקטים?
"אנחנו צופים שהתשואה בפרויקט אנפק תהיה דו ספרתית", אומר גונן. "יש לנו פרויקטים סולאריים, שזו היתה רוב הפעילות עד היום, ויש לנו גם פרויקט רוח שאנחנו מפתחים וגם פרויקטים סולאריים שמשלבים אגירת אנרגיה - בעיקר בצ'ילה. בשעות הלילה, כשהפרויקטים הסולאריים לא מייצרים חשמל, החשמל יקר יותר, אז התוכנית היא לאגור את החשמל שנוצר במשך היום באמצעות סוללות ליתיום, ולמכור אותו בלילה. בנוסף לכל אלה, יש גם את פרויקט אנפק, שהוא פרויקט למכירת מים, אבל בו אנחנו עושים הכל - כדי להתפיל מים ולהוליך אותם לחברות הכרייה צריך המון אנרגיה", מוסיף גונן. "אנחנו גם מקימים שדה סולארי ועושים הכל בעצמנו, אז יש לנו המון רווחיות כי העלות שלנו נמוכה יחסית, ולעומת זאת המחירים גבוהים מאוד, כי אין אלטרנטיבות באזורים האלה".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מתי תעברו לרווחיות?
"זה תלוי מאוד באסטרטגיית המימושים שלנו. עם השילוב בין רווח קבלני, רווח יזמי ורווח מייצור חשמל, אנחנו קרובים לזה מאוד", מציין גונן. "אם בשני הרבעונים האחרונים עברנו לרווחיות תפעולית, אנחנו צופים שב-2024 הרווח הקבלני שלנו יהיה מספיק גבוה כדי שנעבור לרווחיות, ובנוסף יהיו לנו הכנסות נוספות ממכירת חשמל וממכירת פרויקטים. בספטמבר למשל דיווחנו על מכירת פרויקט גרבינה באיטליה, והוא לבד צפוי להניב לנו רווח של 80 מיליון שקל".
רוב הפעילות שלכם בחו"ל. כמה השפיעה עליכם המלחמה בארץ?
"היא היתה זניחה", אומר שגב. "תפקדנו בצוות חסר ברמה של פחות מ-20% מכוח האדם. היתה הירתמות של שאר הצוות, לא איחרנו בשום מועד, הגשנו את הדו"חות בזמן ולא היתה לזה שום השלכה על הפעילות בחו"ל, וגם בארץ הפרויקטים שעובדים לא נפגעו".
איפה תהיו בעוד שנתיים-שלוש?
- 2.אחד שבאמת יודע 29/01/2024 21:49הגב לתגובה זואובדן קשה
- 1.בדרך לפשיטת רגל (ל"ת)יודע 29/01/2024 18:54הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳
