גלעד ריקלין מנכל אגד
צילום: אגד
ראיון

למרות הסקפטיות של השוק, אגד מתבררת כמטילה ביצי זהב - "נגדיל את ההכנסות"

לא מעט גבות הורמו כאשר קיסטון רכשה את השליטה בענקית התחבורה הציבורית אגד לפי שווי של 5 מיליארד שקל; אבל אגד מצדיקה את המחיר כשקצב ההכנסות עלה ל-4.8 מיליארד שקל; המנכ"ל גלעד ריקלין אופטימי לגבי ההמשך - "רק הפעילות בהולנד תגיע בשנה הבאה ל-1 מיליארד שקל"

דור עצמון | (6)

אגד נרכשה (60%) בחודש אוקטובר 2022 על ידי שותפות בה נמצאת בין היתר קרן קיסטון קיסטון ריט (המחזיקה כ-81.08% מהשותפות) תמורת כמעט 3 מיליארד שקל. בראיון שהעניק מנכ"ל קיסטון, ד"ר נבות בר, לביזפורטל מיד לאחר הרכישה הוא אמר כי "אגד נכנסת לעשור מלא באפשרויות בעבורה" - והשנה הראשונה מוכיחה שהוא צודק. די מלהביט על המכרזים בהם אגד צפויה להתמודד בשנים הבאות כדי להבין את כוונותיו; אלו כוללים את הקמת ותפעול קו הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת, תפעול שני הקווים הנוספים (הירוק והסגול) של הרכבת הקלה בתל אביב לצד הקו האדום אותו היא מתפעלת כבר היום באמצעות חברת תבל, ובעוד מספר שנים התמודדות על מכרזי קווי המטרו בת"א ואף על המטרו המתוכנן בירושלים.

גלעד ריקלין, מנכ"ל אגד (באדיבות אגד).

ההכנסות של אגד במחצית הראשונה של 2023 עלו ב-10% והסתכמו ב-2.4 מיליארד שקל לעומת הכנסות של 2.19 מיליארד שקל במחצית המקבילה אשתקד. ה-EBITDA עלתה ב-11.7% ל-535.4 מיליון שקל והרווח התפעולי הסתכם ב-291.3 מיליון שקל. אגד רשמה במחצית הראשונה רווח נקי של 171.2 מיליון שקל לעומת הפסד ל 68.5 מיליון שקל במחצית המקבילה. התחזית קדימה כפי שהוצגה בהערכת השווי של BDO מדברת על הכפלת הפעילות תוך 5-6 שנים.

עוד עולה מהדוחות של קיסטון כי השווי של אגד בספרים עומד על 1.21 מיליארד שקל (השבחה של כ-140 מיליון שקל) וכי צפי ה-IRR (תשואה) השנתי הוא 13%. קיסטון צופה כי ב-2027 התזרים מאגד (אחרי החזרת חוב וריבית) יעמוד על 128.6 מיליון שקל וב-2030 אף יגיע ל-296 מיליון שקל. שוויה של אגד נאמד בכ-5.64 מיליארד שקל, כאשר חלקה של השותפות (כאמור כ-60%) נאמד בכ-3.38 מיליארד שקל, וחלקה של קיסטון (כ-81.08% מהשותפות) מסתכם בכ-1.21 מיליארד שקל.

תהליכי ייעול

המחצית הראשונה של השנה גדל מספר העובדים באגד ב-235 עובדים ל-7,018 עובדים בסך הכל, כאשר מספר הנהגים גדל ב-252 נהגים ל-5,141 נהגים ומכאן שהחברה צמצמה את מספר העובדים האחרים. שיעור הנהגים מתוך סך עובדי החברה גדל מ-72.1% בסוף 2022 ל-73.3% כעת. לחברה 4,200 אוטובוסים כאשר 235 מתוכם הם חשמליים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

לאחרונה הגישה אגד, בקשה לבית משפט לאישור חלוקת עודפי הון בסך של כ-500 מיליון שקל. בנוסף, ביצעה החברה מהלך של גיוס אג"ח מדורג AA- מגופים מוסדיים בהיקף של כ-495 מיליון שקל כאשר התמורה צפויה לשמש את אגד בין היתר לפעילותה השוטפת ופירעון מוקדם של חוב אשר נלקח בעת חתימת הסכם הפשרה בין אגד וקרן הפנסיה של עובדי אגד (קג"א).

הרכבת הקלה

חברת תבל (חברה נכדה בבעלות אגד - 51%) החלה החודש להפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. החברה מעסיקה כ-262 עובדים, מתוכם 123 נהגים. החברה נבחרה כמפעיל במכרז של נת"ע להפעלה, ניהול ותחזוקה של הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב. תקופת ההפעלה היא 10 שנים ממועד הפעלה מלאה (18.8.2023), בכפוף לזכות נת"ע להאריך את ההסכם ב-6 שנים נוספות.

אגד נדל"ן

לחברה פורטפוליו נכסים הכולל נכסים בבעלות או בחכירה ארוכת טווח הממוקמים בלמעלה מ-20 אתרים ברחבי הארץ לרבות בערים מרכזיות כגון ירושלים, חיפה, אשדוד וחולון, בהיקף של כ-400 אלף מ"ר וכן 11 נכסי נדל"ן בהולנד ופולין בהיקף של כ-150 אלף מ"ר. חלק מנכסי הנדל"ן משמשים את אגד בעיקר לצורך פעילות התחבורה הציבורית בישראל, וכוללים תחנות מרכזיות, מוסכים, חניונים, תחנות תדלוק, תחנות ריענון נהגים ומשרדים. חלק לא מהותי מנכסי הנדל"ן של אגד מושכרים בשכירות חופשית לצדדים שלישיים וחלקו הינו נדל"ן לפיתוח. שווי פעילות הנדל"ן מסתכמת ב-1.2 מיליארד שקל.

אגד היסעים

אגד היסעים היא חברת ההסעות של אגד הכוללת בין היתר הסעות תלמידים, תגבור תחבורה ציבורית בתור קבלן משנה לאגד תחבורה, הסעות עובדים, הסעות לטיולים, הסעות חיילים, טיולי בתי ספר ועוד. ברשות אגד היסעים כ-300 אוטובוסים כאשר 4% מתוכם הינם מיניבוסים. לאחר מהלכי התייעלות משמעותיים, ברבעון האחרון לשנת 2021 עברה אגד היסעים לרווחיות, שנמשכה גם בשנת 2022. יצוין כי כחלק מהוראות הסכם ההפעלה, נדרשה אגד להפריד את פעילות התחבורה הציבורית מיתר הפעילויות שלה. על כן פעילויות התחבורה בישראל שאינן מכח רישיונות להפעלת קווי שירות מבוצעות ע"י חברה בת של אגד, אגד היסעים. שווי פעילות אגד היסעים מסתכמת ב-29 מיליון שקל.

"נגדיל את ההכנסות ע"י הגדלת הק"מ; המחזור מפעילות בהולנד לבדה יגיע למיליארד שקל"

בראיון לביזפורטל אומר מנכ"ל אגד גלעד ריקלין כי "התוצאות של המחצית היו מצוינות גם ברמת הרווח שהיה טוב יותר ממה שתכננו וגם EBITDA של מעל חצי מיליארד שקל. המרכיב המרכזי הוא כמובן התחבורה הציבורית ושם אנחנו פועלים להגדלת ההכנסות על ידי הגדלת הק"מ, אגד מקבלת תשלום על כל ק"מ. בנוסף אנחנו נמצאים במקום הראשון ב-3 השנים האחרונות בדירוג של משרד התחבורה שבודק אותנו, ניקיון האוטובוסים ועוד - זה כשלעצמו גורם למשרד התחבורה לתת לנו עוד ק"מ ובכך כאמור אנחנו מגדילים הכנסות. בנוסף יש לנו מספיק נהגים לעומת מפעילים אחרים שמתקשים לגייס נהגים.

"הפעילות בהולנד ובפולין גדלה מהר ובחודש דצמבר הקרוב אנחנו עולים לאוויר עם מכרז חדש כך שבשנה הבאה המחזור של אגד מפעילות בהולנד לבדה יגיע למיליארד שקל. לאחרונה גם זכינו במכרז להפעלה ציבורית בעוטף ירושלים בו נתחיל לפעול באפריל 2024".

איך מרוויחים בקו האדום של הרכבת הקלה? מה המודל העסקי?

"ההכנסה מהקו האדום של הרכבת הקלה מתבסס על שני מקורות של ביצוע ק"מ (הפעלה) ועל הכנסה מנוסעים כך שאנחנו מקבלים 40 אגורות על כל נוסע שעולה לרכבת, החל מהנוסע הראשון. זהו לא אותו מודל הפעלה של האוטובוסים בהם אנחנו מקבלים 2-2.25 שקלים לנוסע החל מכמות מסוימת, מתחת לכמות הזו אנחנו לא מקבלים תשלום לפי נוסעים אלא רק לפי הק"מ".

אילו עוד פרויקטים גדולים נמצאים בקנה?

"אנחנו מחכים עכשיו שמשרד התחבורה יפרסם עוד מכרז של תחבורה ציבורית בדרום ובגוש דן בו אנחנו נתמודד; אנחנו מחכים לתוצאות של שני מכרזים של רכבות קלות - אחד הוא הקו הכחול בירושלים (מכרז PPP) והשני הוא הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת. אנחנו מכיני הצעה למכרז להפעלת הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בתל אביב; הקמת נתיבים מהירים וחניונים בכביש 5, המשך של מכרזים בהולנד, מחכים לתוצאות מכרזים בפולים ועוד".

לפי הדוחות של קיסטון אתם גם תתמודדו במכרזי המטרו.

"אגד בסוף היא מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה ביותר, המטרו זה המשך טבעי לאוטובוסים והרכבת הקלה. בסוף מדובר באותה שיטה פחות או יותר של ניהול הפרויקטים מהסוגים הללו. יש לנו את רשת המוסכים הגדולה ביותר ולכן אנחנו יודעים לתחזק את כלי התחבורה הללו. כל מה שקשור לתפעול תחבורה ציבורית זה משהו שאנחנו בוחנים".

איך נראית פעילות הנדל"ן שלכם?

"לאגד יש 20 נכסי נדל"ן בהיקף של 400 אלף מ"ר. אנחנו מבינים שאנחנו יכולים גם להפעיל תחבורה ציבורית מאותם נכסים וגם להשביח ולפתח אותם. למשל, התחנה המרכזית בחוף הכרמל היא נכס שלנו, והבנו שאפשר לבנות שם לגובה ולכן אישרנו תב"ע לבנות של מגדלים של משרדים, מסחר, בתי מלון ואנחנו רוצים לפתח את הנכס הזה לצד שימור התחבורה הציבורית בו - עירוב שימושים, זו המטרה שלנו".

בתכנית ההתייעלות שלכם גייסתם נהגים חדשים וכמות העובדים שאינם נהגים ירדה; זה בא אחד על חשבון השני? האם זה יימשך?

"אנחנו מחפשים מקומות שבהם אנחנו יכולים באמצעות התייעלות לצמצם את מספר העובדים שאינם נהגים, כך שאם אני יכול למצוא פתרון טכנולוגי אני עושה את זה. העובדים שיוצאים מאגד יוצאים בפרישה מוקדמת - פנסיה תקציבית עד גיל 67 ואז עוברים לקרן הפנסיה כך שזה סביר. מבחינת הנהגים, ישנם כאלו מבוגרים ומותשים שגם להם אנחנו נותנים אפשרות לפרישה מוקדמת. במקומם אנחנו מביאים עובדים צעירים בעלות יותר נמוכה וגם זו התייעלות. מדובר בחלק מההתחייבויות שלנו לממשלה להתייעל בכל מה שקשור לכח אדם".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בן 09/09/2023 19:31
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל הורידה את התחבורה לשפל,הפרטות לא יעילות,אוטובוסים ישנים שנתקעים,מביאים תחליף סיני בדמות הייגר ויוטונג וגולדן דרגון שמתפרקים,מה שמעניין את חברות התחבורה הציבורית זה ביצוע קילומטר,לכן כשהאוטובוס יוצא מתחנת המוצא הוא יכול להגיע לתחנה השנייה ולהיעלם,ומשרד התחבורה ישלם למפעיל את מלוא הכסף כאילו הנסיעה בוצעה,צריך לסגור את כל החברות,לקחת 3 חברות שיתפעלו לפי אזורים צפון מרכז דרום,כל חברה שלא תעמוד ביעדים אחרי שנה רישיון ההפעלה יילקח ממנה,זה לא יקרה כי אנחנו במדינת הקומבינות
  • 4.
    יורם מכרכור 02/09/2023 16:08
    הגב לתגובה זו
    חבל שבפרדס חנה נהג עובד 30 שנה ואין איפה לעשות שירותים עד 9 בבוקר(גם אין דקה הפסקה)ביזיון.
  • 3.
    מבין2 30/08/2023 01:54
    הגב לתגובה זו
    בארץ יש להם מונופול וקשרי שלטון, אחרת הנוסעים היו מעדיפים כל חברה אחרת על פני אגד המאוסה.
  • 2.
    ההשקעה באגד מאוד מעניינת (ל"ת)
    משקיע 29/08/2023 19:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    האם המדינה מסבסדת קווים? (ל"ת)
    משה 29/08/2023 16:27
    הגב לתגובה זו
  • המדינה מסבסדת (ל"ת)
    דניאל 29/08/2023 18:59
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'? וגם - עונת הדוחות מעלה הילוך - מי צפויות לדווח?

מערכת ביזפורטל |

השבוע הקודם ננעל במחזור ענק של כ-13.4 מיליארד שקל השני בגובהו אי פעם, שלב הנעילה (החדש) רשם מחזור של כ-9.4 מיליארד שקל על רקע עדכון המדדים החצי-שנתי. במסגרת העדכון הצטרפו למדד ת״א-35 מניות מגדל ביטוח מגדל ביטוח 0%   ונקסט ויז׳ן נקסט ויז'ן 0%  , בעוד שמניות החברה לישראל חברה לישראל 0%    ואנרג׳יאן אנרג'יאן 0%   הועברו למדד ת״א-90. המהלך גרם לתנודתיות גדולה במיוחד בשתי האחרונות, בעיקר לאחר הצניחה במניית איי.סי.אל איי.סי.אל 0%   ובמניית בעלת השליטה בה - החברה לישראל - בעקבות הפשרה עם המדינה סביב זיכיון ים המלח. הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה, גם היום אייסיאל תעמוד במוקד לאחר שהשוק יאכל מחדש את השפעות ההתפתחויות על הרווחיות הליבתית שלה.

בצל המחזור החריג, חמישי סגר שלילי: ת"א 35 ירד ב-0.45% ות"א 90 איבד 1.1%. עם זאת, מגזר הפיננסים היה חיובי כשמדדי הבנקים והביטוח עלו ב-1.1% כל אחד בעוד שמדד הנדל"ן ירד ב-1.3% ומדד הנפט והגז עלה קלות ב-0.3%.

בסיכום שבועי - שבוע המסחר הראשון של נובמבר נפתח חיובי, בהמשך לסנטימנט האופטימי של החודש שעבר, על רקע ההתקדמות בהסכם הפסקת האש והציפיות להפחתת ריבית בהחלטת בנק ישראל הקרובה. מדדי המניות המובילים סיימו את השבוע בעליות - ת״א 35 עלה בכ-1.9% ת״א 125 הוסיף כ-1.5%. מגזר הביטוח בלט עם זינוק של כ-8.3%, ת״א נפט וגז התחזק בכ-3.7%, והבנקים עלו כ-1%, זה למרות הצהרה של שר האוצר סמוטריץ' על בחינת מס ייעודי על רווחי הבנקים אמירה שגרמה להכבדה על מניות הבנקים בסוף השבוע -  "לא ייתכן שלאומי הגיע לשווי 100 מיליארד על חשבון הציבור"



בעוד בוול סטריט כבר מסכמים ביצועים של סקטורים בתל אביב עונת הדוחות רק בתחילתה. בשבוע שעבר זכורים לנו דוחות טבע 0%  ו- נובה 0%   שהתוצאות שלהן גרמו לתנודתיות גבוהה, טבע לכיוון מעלה עם עקיפה של הציפיות ועדכון תחזית, נובה עם ביצועים קצת מעל הציפיות ותחזית שמרנית שדרדרו את המניה. גם השבוע מצפים לנו דוחות בעיקר מסקטורי האנרגיה מתחדשת, שבבים ו-IT. מהחברות שדיווחו על מועד הגשת התוצאות ניתן לצפות לדוחות של החברות הבאות: 

מחר: משק אנרגיה, טאואר, קמטק, נקסטויז'ן, קופיוג'ן ולייבפרסון, 

בשלישי - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.


המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר.