ראיון

ישראייר מסבירה זינוק בתוך חודש של 60% במניה: "למרות עליית הריבית והתחזקות הדולר - הביקוש לא נפגע"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, בראיון אחרי הדוחות. אפשר היה להרגיש את הזינוק במניה באוויר כבר לפני חודשיים. החברה בדרך לרווח שנתי של 22 מיליון דולר: "צבר ההזמנות גדל ב-40%"
נתנאל אריאל | (5)

מניית חברת התעופה ישראייר  ישראייר גרופ -0.71% לא הצליחה לטפס מאז ההנפקה - עד לפני חודש. מאז, היא משלימה זינוק של 60% ונסחרת כעת לפי שווי שוק של 430 מיליון שקל. מה קרה בחודש הזה? האמת היא ששום דבר שלא היה ידוע קודם לכן. ישראייר ממשיכה להציג תוצאות טובות כבר תקופה, מאז ההתאוששות שלה מהקורונה. קראתם את הניתוח כאן בביזפורטל אחרי ההנפקה, וגם במספר ראיונות. קראתם כאן לפני חודשיים על התוכנית של ישראייר להגיע לרווחים של 25 מיליון דולר בשנה. זה היה על השולחן.

ברבעון הנוכחי ישראייר מציגה רווח של 3 מיליון דולר (מול אפס ברבעון המקביל) ואם תיקחו את שלושת הרבעונים הקודמים (הרבעון הראשון חלש יחסית בתחום) תקבלו שהיא בקצב רווחים של 22 מיליון דולר, כבר לא רחוק מהתוכנית ל-25 מיליון דולר.

האם יש למניה עוד לאן לעלות? לכאורה כן. גם עכשיו התמחור שלה סביר. קשרי תעופה -0.16% נסחרת במכפיל 6 וגם איסתא -1.03% במכפיל 6.4. אל על 6.25% אמנם במכפיל 3 אבל היא עוד בתהליך התאוששות מכל השנים הגרועות שלה. תיאורטית, ישראייר גם יכולה להגיע לשווי של 550 מיליון שקל. היא עדיין במכפיל 5.3. אבל זה כבר קרוב יותר.

המספרים יפים: צבר ההזמנות של ישראייר עומד כעת על 142.3 מיליון דולר, שיפור של 40% הן לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה והן מול שנת 2019 (לפני הקורונה). החברה מוכרת חבילות נופש ולא רק כרטיסי טיסה מתוך הבנה שיותר קשה להרוויח רק ממכירת טיסות, וגם המחיר הממוצע לנופש עלה ל-452 דולר לעומת 449 לפני שנה ו-439 בתקופה המקבילה בשנת 2019.

במקביל היא מציגה שיפור בפרמטרים התפעוליים: ירידה קלה במספר העובדים, עליה משמעותית במספר הטיסות, בשעות הטיסה ובמספר הנוסעים שהיא מטיסה. 

מנכ"ל החברה אורי סירקיס אומר בראיון לביזפורטל: "על אף עליית הריבית והתחזקות הדולר, במכלול של אינדיקטורים לא רואים שעקום הביקוש מגיב לזה". מעניין לציין את הדברים של סירקיס דווקא על רקע ביטול הטיסות של חברת ארקיע למדריד בחודש יוני.

איך אתה מסביר את זה?

"אני חושב שאנחנו נמצאים באזור הכי נמוך של המחירים בישראל. מיצבנו את עצמנו בחבילה ממוצעת של 500 דולר. כל אלטרנטיבה לחופשה בארץ היא הרבה יותר יקרה. לכן, רק אם אנשים יחליטו שהם מוותרים על חופשות תהיה פגיעה אצלנו. אבל בינתיים זה לא שאדם אומר אני אוותר על חופשה בחו"ל ואסע לאילת. לדוגמה: משפחה של 4 נפשות, עם מחיר ממוצע של 452 דולר לאדם, כפול 4 נפשות, כפול 3.75 ימים -זה 7,000 שקל. איפה אתה רואה היום משפחה כזו יוצאת לנופש של 3-4 ימים ומשלמת מחיר כזה? תראה לי, אשמח לראות.

 

"החבילות שלנו ממוצבות במקום שאנחנו לא נחשבים מותרות ולוקסוס ולכן הוויתור עלינו הוא אחרון בסדר העדיפויות ולכן אנחנו רואים את הביקושים ממשיכים".

אורי סירקיס, מנכ

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: שלומי יוסף

איך זה בא לידי ביטוי גם בתוצאות שלכם?

"רואים גם שהפער של הגידול אצלנו של 40 מיליון דולר שנה מול שנה, ממרץ למאי, נשמר ולא נשחק. גם 40% גידול וגם המחיר הממוצע בדולרים.

 

"יצא לי לדבר עם עוזרים של הנגיד ואמרתי להם שיש כאן סיטואציה שצריך לקחת אותה בחשבון - יש הרבה מאוד חברות שקיבלו הלוואות שקליות בערבות מדינה, צמוד לריבית, וכשהריבית עולה הוצאות המימון גדלות ואז לחברה יש שתי אפשרויות - או להישחק או להעלות מחירים. אז עכשיו כולם מעלים מחירים ולכן זה שהריבית מדכאת ביקושים לא - תמיד עובד.

מה יהיה בקיץ הקרוב?

"הגדלנו משמעותית את הקיבולת שלנו, בסדר גודל של 25% מול השנה שעברה. רואים שהציבור עונה לביקושים וכמובן אם נראה שינוי מגמה נתאים את עצמנו אבל כרגע הכל טוב. ברור שאם הנגיד יעלה משמעותית את הריבית זה ישפיע, אבל בינתיים אין פגיעה".

הצבר והמחיר הממוצע לנופש, לפי תאריכים. מקור: מצגת ישראייר

הצבר והמחיר הממוצע לנופש, לפי תאריכים. מקור: מצגת ישראייר

הזכרתם את המערכת של קוויקליזארד שמשפרת לכם את התוצאות. איך זה עובד?

"אם כרטיס בטיסה בינלאומית עולה 452 דולר בממוצע היא הצליחה לשפר את המחיר ב-23 דולר לכרטיס, כלומר עליה של 5%. היום המערכת מעדכנת 4,000 מחירי כרטיסים כל לילה, באילת מדובר על עדכון מחירים 5 פעמים ביום. פעם לא היינו יכולים להשתלט על זה.

"היתרון של המערכת זה שהיא בודקת כל הזמן את מחירי השוק ובאמצעות מערכת AI היא מסוגלת להשתלט על כל המחירים ולעדכן אותם כל לילה. למעשה, היא כל הזמן עושה אופטימיזציה למחיר. אם למשל היא מסתכלת ורואה שהטיסה התמלאה ב-10 מקומות אז היא מעדכנת שוב את המחיר".

 

עד היום היו שתי מערכות טכנולוגית שמטפלות במחירים. אם למשל אתם מחלקים את כל המטוס ל-20 'מחלקות' וירטואליות אז לכל מחלקה יש מחיר. ברגע שמחלקה הסתיימה, ונגמרו המקומות היא מעלה את המחיר. אבל המערכת החדשה 'לומדת' את השוק - מה קורה בכל זמן נתון אצל המתחרים. אם היא רואה שמתחרה על אותו קו של ישראייר, כמו וויזאייר למשל, העלה את המחיר באותו קו טיסה, אז באותו רגע היא מתאימה את המחיר למחיר החדש.

איך מתקדמת רכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס?

"מתקדמת" אומר סירקיס ולא רוצה לפרט. "זה מו"מ ארוך".

פרמטרים תפעוליים ישראייר. רבעון ראשון, 2023. מקור: מצגת ישראייר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סירקיס -איך הפשפש עלה למעלה... (ל"ת)
    יודע 30/05/2023 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רז 30/05/2023 19:22
    הגב לתגובה זו
    ישראייר נסחרת כרגע במכפיל 5 אך זה כלום לעומת רכישת סמארטווינגס שלטעמי אם תיסגר - ישראייר תהפוך לחברה הישראלית הכי גדולה ויהיו לה כבר 60 מטוסים שלה, השווי שלה יעלה בקלות למיליארד שקל. לדעתי תוך שנה ישראייר משלשת את השווי שלה. היא ומיה דיינמיקס שתי המציאות הכי גדולות בארץ היום.
  • 3.
    מישהו 30/05/2023 18:24
    הגב לתגובה זו
    החברה הכי גרועה שקיימת בישראל ואולי אף בעולם, אני לא יודע איך אנשים עוד טסים איתה. בן החברות שצריכות לפשוט רגל. שירות נוראי, חוויה נוראית. כל בן אדם שדיברתי איתו עליה לא הפסיק להגיד כמה היא נוראית. אני מכיר המון שטסו איתה פעם אחת ומאז לא מתקרבים.
  • 2.
    מצחיק 30/05/2023 18:22
    הגב לתגובה זו
    חברה קקמייקה עם שניים וחצי מטוסים
  • 1.
    כלכלן 30/05/2023 17:04
    הגב לתגובה זו
    בדולר גבוהה לא להאמין
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גולף אנד קו, בני ברק
צילום: שי אפשטיין
דוחות

״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים: המלחמה והדולר שחקו את הרווח ב-80%

המלחמה והשקל-דולר הרסו לגולף את הרבעון - ההכנסות נשארו יציבות על 222 מיליון שקל, אבל הרווח הנקי נחתך בכ-80% ל-5.6 מיליון שקל; גולף תחלק 10 מיליון שקל דיבידנד ותרחיב פעילות עם רכישת זיכיון רשת סבון

מנדי הניג |

זה לא שהשורה התחתונה של גולף יציבה. אנחנו התרגלנו לראות גלים בשורת הרווח לאורך הרבעונים האחרונים כשהוא נע בין מיליונים בודדים עד ל22-26 ברבעונים טובים. הרבעון השני הקודם אפילו הפתיע כשהוא זינק ל-26.1 מיליון מ-3 מיליון ב-2023. אבל הרבעון האחרון מפתיע ולא לטובה, גולף סוגרת את התקופה עם 5.6 מיליון לבעלי המניות.

״עם כלביא״ פגע בגולף פעמיים. בהתחלה זה היה מהכיוון הברור - המערכה מול איראן שיתקה את המשק ל-12 ימים, סגרה את הלקוחות בבתים והשאירה את החנויות ריקות. אפילו הפעילות באונליין לא הצליחה לפצות על הפגיעה ולתמוך בשורת הרווח. ואז עם סיום המבצע וזינוק השקל הגיעה המכה השנייה. השקל שזינק מול הדולר אמור היה להיטיב עם היבואנים, אבל במקרה של גולף הוא הפך לבומרנג: הוצאות הגידור תפחו והגיעו ל־17 מיליון שקל, לעומת 5 מיליון בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

על פניו, השקל החזק אמור להיטיב עם היבואנים. לגולף יש ״יותר כסף״ לרכוש את פריטי האופנה ולייצר אותם, אבל זה פועל גם כבומרנג כי כשהמטבע המקומי שווה יותר, נהיה שווה יותר לייבא פריטי הלבשה והמחירים יורדים. גולף נאלצת לחתוך במחירים כדי להשוות אותם לשוק ולשמור על רלוונטיות. הקבוצה הצליחה לשמור על רמת ההכנסות והם נשארו יציבות סביב 222 מיליון שקל. 

לאור התוצאות גולף הכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל לבעלי המניות, ובמקביל היא הודיעה על רכישת זיכיון רשת "סבון" בישראל, צעד שירחיב את פריסת המותגים שלה אל תחום הטיפוח והקוסמטיקה - הסוף לסאגה: קבוצת גולף תפעיל את רשת סבון בישראל תמורת 6.5 מיליון שקל.

בהמשך לפרסום התוצאות, מניית גולף מגיבה בירידה של 0.4% ונסחרת לפי שווי שוק של כ־344 מיליון שקל. בחודש האחרון הקבוצה דשדשה עם ירידה של כ-1%, אבל במבט רחב יותר היא עדיין מציגה תשואה של כ־31% מתחילת השנה וזינוק של יותר מ־120% ב־12 החודשים האחרונים.