ישראייר מסבירה זינוק בתוך חודש של 60% במניה: "למרות עליית הריבית והתחזקות הדולר - הביקוש לא נפגע"
מניית חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ 2.43% לא הצליחה לטפס מאז ההנפקה - עד לפני חודש. מאז, היא משלימה זינוק של 60% ונסחרת כעת לפי שווי שוק של 430 מיליון שקל. מה קרה בחודש הזה? האמת היא ששום דבר שלא היה ידוע קודם לכן. ישראייר ממשיכה להציג תוצאות טובות כבר תקופה, מאז ההתאוששות שלה מהקורונה. קראתם את הניתוח כאן בביזפורטל אחרי ההנפקה, וגם במספר ראיונות. קראתם כאן לפני חודשיים על התוכנית של ישראייר להגיע לרווחים של 25 מיליון דולר בשנה. זה היה על השולחן.
ברבעון הנוכחי ישראייר מציגה רווח של 3 מיליון דולר (מול אפס ברבעון המקביל) ואם תיקחו את שלושת הרבעונים הקודמים (הרבעון הראשון חלש יחסית בתחום) תקבלו שהיא בקצב רווחים של 22 מיליון דולר, כבר לא רחוק מהתוכנית ל-25 מיליון דולר.
האם יש למניה עוד לאן לעלות? לכאורה כן. גם עכשיו התמחור שלה סביר. קשרי תעופה -1.26% נסחרת במכפיל 6 וגם איסתא -1.22% במכפיל 6.4. אל על 3.14% אמנם במכפיל 3 אבל היא עוד בתהליך התאוששות מכל השנים הגרועות שלה. תיאורטית, ישראייר גם יכולה להגיע לשווי של 550 מיליון שקל. היא עדיין במכפיל 5.3. אבל זה כבר קרוב יותר.
המספרים יפים: צבר ההזמנות של ישראייר עומד כעת על 142.3 מיליון דולר, שיפור של 40% הן לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה והן מול שנת 2019 (לפני הקורונה). החברה מוכרת חבילות נופש ולא רק כרטיסי טיסה מתוך הבנה שיותר קשה להרוויח רק ממכירת טיסות, וגם המחיר הממוצע לנופש עלה ל-452 דולר לעומת 449 לפני שנה ו-439 בתקופה המקבילה בשנת 2019.
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל היא מציגה שיפור בפרמטרים התפעוליים: ירידה קלה במספר העובדים, עליה משמעותית במספר הטיסות, בשעות הטיסה ובמספר הנוסעים שהיא מטיסה.
מנכ"ל החברה אורי סירקיס אומר בראיון לביזפורטל: "על אף עליית הריבית והתחזקות הדולר, במכלול של אינדיקטורים לא רואים שעקום הביקוש מגיב לזה". מעניין לציין את הדברים של סירקיס דווקא על רקע ביטול הטיסות של חברת ארקיע למדריד בחודש יוני.
איך אתה מסביר את זה?
"אני חושב שאנחנו נמצאים באזור הכי נמוך של המחירים בישראל. מיצבנו את עצמנו בחבילה ממוצעת של 500 דולר. כל אלטרנטיבה לחופשה בארץ היא הרבה יותר יקרה. לכן, רק אם אנשים יחליטו שהם מוותרים על חופשות תהיה פגיעה אצלנו. אבל בינתיים זה לא שאדם אומר אני אוותר על חופשה בחו"ל ואסע לאילת. לדוגמה: משפחה של 4 נפשות, עם מחיר ממוצע של 452 דולר לאדם, כפול 4 נפשות, כפול 3.75 ימים -זה 7,000 שקל. איפה אתה רואה היום משפחה כזו יוצאת לנופש של 3-4 ימים ומשלמת מחיר כזה? תראה לי, אשמח לראות.
"החבילות שלנו ממוצבות במקום שאנחנו לא נחשבים מותרות ולוקסוס ולכן הוויתור עלינו הוא אחרון בסדר העדיפויות ולכן אנחנו רואים את הביקושים ממשיכים".
- ברוב מוחץ: בעלי המניות אישרו את מיזוג מטריקס ומג'יק
- פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל...
אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: שלומי יוסף
איך זה בא לידי ביטוי גם בתוצאות שלכם?
"רואים גם שהפער של הגידול אצלנו של 40 מיליון דולר שנה מול שנה, ממרץ למאי, נשמר ולא נשחק. גם 40% גידול וגם המחיר הממוצע בדולרים.
"יצא לי לדבר עם עוזרים של הנגיד ואמרתי להם שיש כאן סיטואציה שצריך לקחת אותה בחשבון - יש הרבה מאוד חברות שקיבלו הלוואות שקליות בערבות מדינה, צמוד לריבית, וכשהריבית עולה הוצאות המימון גדלות ואז לחברה יש שתי אפשרויות - או להישחק או להעלות מחירים. אז עכשיו כולם מעלים מחירים ולכן זה שהריבית מדכאת ביקושים לא - תמיד עובד.
מה יהיה בקיץ הקרוב?
"הגדלנו משמעותית את הקיבולת שלנו, בסדר גודל של 25% מול השנה שעברה. רואים שהציבור עונה לביקושים וכמובן אם נראה שינוי מגמה נתאים את עצמנו אבל כרגע הכל טוב. ברור שאם הנגיד יעלה משמעותית את הריבית זה ישפיע, אבל בינתיים אין פגיעה".
הצבר והמחיר הממוצע לנופש, לפי תאריכים. מקור: מצגת ישראייר
הזכרתם את המערכת של קוויקליזארד שמשפרת לכם את התוצאות. איך זה עובד?
"אם כרטיס בטיסה בינלאומית עולה 452 דולר בממוצע היא הצליחה לשפר את המחיר ב-23 דולר לכרטיס, כלומר עליה של 5%. היום המערכת מעדכנת 4,000 מחירי כרטיסים כל לילה, באילת מדובר על עדכון מחירים 5 פעמים ביום. פעם לא היינו יכולים להשתלט על זה.
"היתרון של המערכת זה שהיא בודקת כל הזמן את מחירי השוק ובאמצעות מערכת AI היא מסוגלת להשתלט על כל המחירים ולעדכן אותם כל לילה. למעשה, היא כל הזמן עושה אופטימיזציה למחיר. אם למשל היא מסתכלת ורואה שהטיסה התמלאה ב-10 מקומות אז היא מעדכנת שוב את המחיר".
עד היום היו שתי מערכות טכנולוגית שמטפלות במחירים. אם למשל אתם מחלקים את כל המטוס ל-20 'מחלקות' וירטואליות אז לכל מחלקה יש מחיר. ברגע שמחלקה הסתיימה, ונגמרו המקומות היא מעלה את המחיר. אבל המערכת החדשה 'לומדת' את השוק - מה קורה בכל זמן נתון אצל המתחרים. אם היא רואה שמתחרה על אותו קו של ישראייר, כמו וויזאייר למשל, העלה את המחיר באותו קו טיסה, אז באותו רגע היא מתאימה את המחיר למחיר החדש.
איך מתקדמת רכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס?
"מתקדמת" אומר סירקיס ולא רוצה לפרט. "זה מו"מ ארוך".
- 5.סירקיס -איך הפשפש עלה למעלה... (ל"ת)יודע 30/05/2023 19:25הגב לתגובה זו
- 4.רז 30/05/2023 19:22הגב לתגובה זוישראייר נסחרת כרגע במכפיל 5 אך זה כלום לעומת רכישת סמארטווינגס שלטעמי אם תיסגר - ישראייר תהפוך לחברה הישראלית הכי גדולה ויהיו לה כבר 60 מטוסים שלה, השווי שלה יעלה בקלות למיליארד שקל. לדעתי תוך שנה ישראייר משלשת את השווי שלה. היא ומיה דיינמיקס שתי המציאות הכי גדולות בארץ היום.
- 3.מישהו 30/05/2023 18:24הגב לתגובה זוהחברה הכי גרועה שקיימת בישראל ואולי אף בעולם, אני לא יודע איך אנשים עוד טסים איתה. בן החברות שצריכות לפשוט רגל. שירות נוראי, חוויה נוראית. כל בן אדם שדיברתי איתו עליה לא הפסיק להגיד כמה היא נוראית. אני מכיר המון שטסו איתה פעם אחת ומאז לא מתקרבים.
- 2.מצחיק 30/05/2023 18:22הגב לתגובה זוחברה קקמייקה עם שניים וחצי מטוסים
- 1.כלכלן 30/05/2023 17:04הגב לתגובה זובדולר גבוהה לא להאמין

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר
התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות
נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 2.21% מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.
היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.
החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.
יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה
נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"
פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
פינרג'י שורפת עשרות מליונים בשנה והיא חייבת כסף - אחת לתקופה היא יוצאת בהודעות על פיילוטים נוצצים אבל לאחריהם מגיעים גם הדילולים; כן, יש סיכוי להצליח, אבל במבחן הסיכויים והסיכונים - הסיכונים לרוב מנצחים
פינרג'י מזנקת היום. פינרג'י 1.37% רושמת עליות מרשימות בשבועיים האחרונים. שבעה ימים רצופים של טיפוס מביאים אותה לשווי של 161 מיליון שקל, אחרי שעד לא מזמן דשדשה סביב 120 מיליון שקל בלבד. זה לא מגיע במחזורים קטנים, זה קורה במחזורים גדולים, אם המחזור הממוצע שלה בשנה האחרונה עומד על כ-450 אלף שקל אז בימים האחרונים אנחנו רואים מחזורים של 1.5-2.4 מיליון שקל. המחזורים קופצים, הסקרנות מתעוררת, וזה בדיוק הזמן לשאול - משהו קורה פה? פינרג'י מעניינת?
פינרג'י הצטרפה אלינו בגל ההנפקות של 2021, היא הגיעה לבורסה עם גיוס של כ-200 מיליון שקל לפי שווי של כ-800 מיליון שקל. ביום המסחר הראשון היא זינקה דו ספרתית, נשקה ל-1.1 מיליארד שקל, אבל מאז היא צללה. 4 שנים הספיקו להפוך את החגיגה הזאת לשווי אפסי. במרץ האחרון היא כבר ירדה מתחת ל-100 מיליון שקל שווי שוק, מוחקת ככה כ-90% מהשווי שלה בשיא.
אבל אל דאגה. כאן שוב חוזר הדפוס. פינרג'י מודיעה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם Daroga Power, חברה אמריקאית שמפתחת ומפעילה פרויקטי אנרגיה מבוזרת בארצות הברית ושלטענת פינרג'י השקיעה עד כה כ-400 מיליון דולר בעשרות אתרים. לפי המזכר, שתי החברות מקדמות שיתוף פעולה שבמסגרתו טכנולוגיית ה-AAG (אוויר-אבץ) של פינרג'י תשולב בפרויקטים של Daroga Power, בעיקר בתחומי מרכזי הנתונים והתשתיות הקריטיות. פינרג'י תספק את המוצרים והתמיכה הטכנית, ו-Daroga Power תשלב אותם בהצעות ללקוחות ותבצע התקנות והפעלה. במסגרת ההבנות נקבע צפי לביקוש מותנה למוצרי ה-AAG בשנים 2027 עד 2031 בהיקף מצטבר של עד 200MW, צפי שלדברי החברה עשוי לגלם פוטנציאל מכירות של מאות מיליוני דולרים.
הדגש כאן הוא "צפי", "מזכר הבנות", "התחייבות מותנית". אלה מילים שמנסות לייצר לכם תחושה של פריצת דרך, אבל בפועל יש מרחק גדול מאוד בין החלום למציאות.
- פינרג’י מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט
- בדיסקאונט או בפרמיה? פינרג'י מגייסת 13.6 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי את Daroga Power?
כדי להבין אם משהו מההסכם הזה באמת יבשיל, צריך קודם כל לשאול מי היא בכלל השותפה החדשה. פינרג'י מציירת את Daroga Power בהודעה לבורסה כ"שחקנית אמריקאית מובילה", אבל כשמתעמקים בפעילות שלה מגלים סיפור אחר, קצת פחות נוצץ. Daroga פועלת בעיקר כגוף שמבנה עסקאות ומממן פרויקטים נקודתיים בתחום האנרגיה, לא כחברת תשתיות בעלת רקורד אמיתי בפרויקטים גדולים. גם ההכרזות הקודמות שלה, כמו שיתוף הפעולה עם CarbonQuest בתחום לכידת הפחמן, נראות יותר כמו תהליך של מימון מאשר כמו מהלך תעשייתי. מדובר במודל של "שירות כלכידת פחמן", שבו Daroga בעצם מממנת את המערכות עבור לקוח אחר, בעוד ההפעלה והטכנולוגיה מתבצעות בידי גוף שלישי.
