אורי סירקיס
צילום: יחצ, עמית שעל
דוחות

דוח מרשים לישראייר: ההכנסות זינקו ב-66% ל-94 מיליון דולר

צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של קבוצת התיירות, עמד בסוף הרבעון על 107 מיליון דולר בהשוואה ל-61 מיליון דולר בתום הרבעון המקביל; הרווח התפעולי אחרי הכנסות אחרות הסתכם בכמיליון דולר - המניה זינקה ב-60% בחודש האחרון. היה אפשר להבין לפני חודשיים שזה בדרך
דור עצמון | (1)

חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ 0%  שבבעלות איש העסקים רמי לוי הכניסה ברבעון הראשון של 2023 כ-93.8 מיליון דולר לעומת הכנסות של 56.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - זינוק של 66%. הגידול בהכנסות מוסבר בעיקר מגידול בביקושים, השפעת האומיקרון ברבעון המקביל אשתקד, הגדלת היצע המושבים עם קליטת מטוס האיירבוס השישי של ישראייר, והמשך פיתוח מואץ של חברות הבת בתחום התיירות.

במקביל לזינוק החד בהכנסות, רשמה החברה שיפור בשיעור התפוסה שהסתכם בכ-82 אחוזים וזאת בהשוואה לכ-74 אחוזים ברבעון המקביל אשתקד. מערכת ניהול התשואה של קוויקליזארד המבוססת AI תרמה לעליה של כ-23 דולר לנוסע במחיר כרטיס הטיסה.

בחברה אומרים כי העלייה בשערו היציג של הדולר, בשילוב קיטון בהכנסה הפנויה של משקי הבית, בשל עליית הריבית במשק, לא משפיעה, לפי שעה, על הביקושים למוצרי הקבוצה. צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של קבוצת התיירות, עמד בסוף הרבעון על 107 מיליון דולר בהשוואה ל-61 מיליון דולר בתום הרבעון המקביל אשתקד ו-72 מיליון דולר בסיומו של המקביל ב-2019. נכון למועד זה עומד צבר ההזמנות של הפעילות הסיטונאית של הקבוצה על כ-145 מיליון דולר וזאת בהשוואה לכ-101 מליון דולר בסוף חודש מאי 2022 ו-98 מיליון דולר בלבד בתום חודש מאי 2019.

רמי לוי (צילום: יח"צ)

הרווח הגולמי ברבעון הוכפל ל-9.7 מיליון דולר לעומת רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר ברבעון המקביל. בחברה אומרים כי השיפור ברווחיות הגולמית נובע כאמור, מעליית המחיר הממוצע לנוסע ומהגברת הסינרגיה עם חברות התיירות הבנות ובראשן סקי דיל, דרכים לטיולים גיאוגרפים, וטרמינל 1 – חברת התיירות הנכנסת. במהלך הרבעון הנוכחי, שילבה הקבוצה לראשונה את מלון הסקי אותו רכשה במזומן, באמצעות חברת הבת סקי דיל, בעלות של כ-4 מיליון דולר.

היקף המזומן החופשי בקופת ישראייר תעופה ותיירות, בתום הרבעון הראשון, עמד על כ-37 מיליון דולר, בהשוואה לכ-34 מיליון דולר בתום שנת 2022. העליה בהיקף המזומן החופשי, נרשמה על אף העובדה, שהחברה שילמה במהלך הרבעון הראשון, 5 מיליון דולר, לצורך רכישת 50% בחברת תחזוקת המטוסים הקפריסאית – BIRD AVIATION, ובנוסף העמידה פקדון משועבד בהיקף של כ-4 מיליון דולר לבנק לאומי, לצורך שחרור שיעבוד מטוסי ה-ATR - אותם מכרה החברה בהיקף כולל של כ-13 מיליון דולר.

הרווח התפעולי אחרי הכנסות אחרות הסתכם בכמיליון דולר, ירידה של כ- 2.7 מיליון דולר ביחס לרבעון הראשון של שנת 2022 – במהלכו רשמה החברה הכנסה חד פעמית לאור הכרה בהשבת ירידת ערך מטוסיה בהיקף של כ-5.5 מיליון דולר (בניטרול השפעה חד פעמית זאת, השתפר הרווח התפעולי בכ-3 מיליון דולר).

הוצאות המימון עלו בחדות, ורשמו פער של כ-2.5 מליון דולר מול הרבעון המקביל אשתקד, בשל העלייה בריבית ובעיקר בשל העובדה שברבעון הקודם נרשמו הכנסות מימון כתוצאה משיערוך הלוואות המדינה השקליות. תרומת ה-EBITDA (בנטרול IFRS16) הסתכמה לסך של כ-0.6 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-0.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

החוב הפיננסי נטו, של ישראיר תעופה ותיירות, שב לרמתו טרום הקורונה, והסתכם לסך של 23 מיליון דולר בלבד - דומה בערכיו לחוב הפיננסי של החברה לסוף שנת 2019 (19 מיליון דולר). בשיא הקורונה, הסתכם החוב הפיננסי נטו של החברה לכ-70 מליון דולר.

מניית ישראייר זינקה ב-76% מתחילת השנה (נכון לטרם פתיחת המסחר הבוקר) למחיר של 1.7 שקל ושווי שוק של 430.9 מיליון שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חשוב לשמור שבת.מקור הברכה (ל"ת)
    כ.ד 30/05/2023 11:34
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הביטוח תחת לחץ, מניות השבבים יעלו, ומה יהיה היום בבורסה?

היום שאחרי חגיגת הריבית נגמר בהאנגאובר, כאשר המדדים סגרו אתמול בטריטוריה שלילית בהובלת מניות הביטוח; ברקע, הלחץ על המניות ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי וצפויות לפתוח בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה 0%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח 0%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.

אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.

ואחרי כל מה שנכתב, דוח הפניקס שהתפרסם הבוקר עשוי להרגיע את חששות המשקיעים, כאשר החברה עדכנה תחזיות לשנת 2028, שהיו הרבה מעל אלו של 2027 שהחברה הציבה רק לפני מספר חודשים.  החברה צופה רווח ליבה של עד 3.5 מיליארד שקלים, הרבה מעבר ליעדים שנקבעו רק לאחרונה. הזינוק הזה מגיע על רקע רווחי הון חריגים מפעילות ההשקעות והנוסטרו ורווחיות גבוהה במיוחד בביטוח הכללי וברכב, שמעלים שאלות לגבי מידת היציבות שלהם. מצד שני, עצם הצגת תחזית אגרסיבית מלמדת שהפניקס מאמינה כי מנועי הצמיחה החדשים, ניהול נכסים, סוכנויות ואשראי, ימשיכו להרחיב את הרווחיות גם לאחר נרמול תנאי השוק. להרחבה - הפניקס: תשואה של 29.2% על ההון; מעלה תחזיות להמשך