ניתוח הנפקה

למה להשקיע במניית אל על, אם יש את ישראייר?

ישראייר מנפיקה היום לפי שווי של 240 מיליון שקל, אל על הגדולה ב-550 מיליון שקל - לכאורה אל על זולה יותר, אבל זו טעות אופטית - אל על עמוסה בחובות; ישראייר בחצי מחיר, אבל לאל על יש יתרון אחד גדול - ניתוח

ישראייר מגייסת לפי שווי של כ-240 מיליון שקל. זה עוד לא סופי. זה תלוי בהזמנות להנפקה ובמחיר שייקבע. האם השווי הזה מתאים לחברת התעופה היחסית קטנה. אל על הגדולה נסחרת ב-550 מיליון שקל.  על פניו, השווי של אל על נראה מפתה יותר - היא גדולה בשווי פי 2.5 בערך מישראייר ומוכרת פי 10. אבל, האמת שונה.

שווי שוק זה פרמטר חשוב, אבל השאלה גם מה היקף החובות של החברה. למה הכוונה? דמיינו שלאל על יש חוב של 3.5 מיליארד שקל. אז נכון שהשווי בשוק הוא 550 מיליון, אבל אם רוצים לדעת מה שווי הפעילות, ללא ההתחייבויות הפיננסיות נטו (וככה קונים עסקים - לפי שווי פעילות), המשקיעים בעצם צריכים לנטרל את החוב. המשמעות היא ששווי הפעילות הוא בעצם כ-4.05 מיליארד שקל ובניכוי חוב של 3.5 מיליארד שקל,  מתקבל שווי השוק - 550 מיליון שקל.

אז זה לא דמיון, זו המציאות. לאל על יש חובות בהיקף הזה. לישראייר יש חובות משמעותית נמוכים יותר- כ-50 מיליון דולר (הערכת החברה לסוף הרבעון). כלומר, חוב של כ-180 מיליון שקל שמתווסף לשווי צפוי של 240 מיליון שקל - שווי פעילות של 420 מיליון שקל. המסקנה - אל על נסחרת בשווי פעילות של קרוב לפי 10 מישראייר. זה כבר לא היחס המטעה  של שווי השוק בלבד. האם זה מוצדק?

אל על לא ממריאה, אך יש לה סיכוי

אל על מכרה ברבעון הראשון ב-283 מיליון דולר, ישראייר ב-56 מיליון דולר. היחס הזה  הוא 5. לא 10. האם מכפיל מכירות הוא הפרמטר הנכון לחברות תעופה ולמבחן השוואתי, האם ישראייר נסחרת בחצי מחיר בהשוואה לאל על?

יש כמובן משמעות למבחני הרווחיות. ישראייר מרוויחה גולמית, האבידה ברבעון ראשון היה אומנם חיובי, אך אפסי. בשורה התחתונה הרוויחה, אבל המייצג הוא סביב האפס. חברת אל על מפסידה בגדול - גולמי מינוס 10 מיליון דולר, תפעולי מינוס 45 מיליון, אבידה הפסד של 15 מיליון דולר; נקי הפסד של 66 מיליון. איפה פה היתרון לגודל? לא ידוע.

למרות ששתי החברות מתאוששות מהקורונה, ישראייר כבר חזרה לקצב מכירות שעולה על מה שהיה לפני הקורונה, אל על עדיין לא. אל על סוחבת גם היסטוריה של בעיות מול הוועדים, עכשיו הטייסים מבטלים טיסות בגלל מחלה. פתאום בחודש מאי הם חולים פי 5 מהממוצע. נו באמת, הם לא הבינו שהם יורים לעצמם ברגל? אבל זה כבר סיפור אחר.

בישראייר מדווחים שהרבעון השני יהיה טוב ורווחי, והשלישי עונתית הוא המצוין בשנה. חברות התעופה מרוויחות בעיקר ברבעון השלישי. גם באל על מצפים לתוצאות טובות בהמשך. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אז התוצאות לא מסבירות את הפער בין אל על לישראייר - פי 10. אולי זה היתרון לגודל? אחרי הכל, חברות גדולות, אמורות להרוויח בשיעורים גבוהים יותר. הסיבה היא שיש לה מרכיב של הוצאות קבועות שמשמש פלטפורמה שניתן להגדיל עם עלויות משתנות יחסית נמוכות. אבל בפועל משום מה זה לא המצב. אל על, לא מצליחה לתרגם את היתרון לגודל. עד לפני שנתיים זה היה בגלל שאל על היתה חברה מנופחת, לא יעילה, עם וועדים חזקים (מתברר שעדיין), אבל מאז שהיא עברה לידיים של משפחת רוזנברג, דובר על התייעלות גדולה, התייעלות שהיתה תנאי של המדינה לשפוך מיליארדים לחברה (כתמיכה וכהלוואות). ביקרנו את המהלך (גם פה: אל על הפסידה ברבעון את כל התמיכה שקיבלה; אסור למדינה להמשיך ולתמוך בה) אבל המדינה המשיכה לתמוך בה. זאת אולי הסיבה למחיר של אל על - הידיעה שבכל מצב, המדינה מגבה אותה. למה? ככה. אין באמת סיבה. אל על היתה צריכה לפול ולקום מחדש כחברה אמיתית למטרות רווח.

ההנפקה של ישראייר ממריאה היום  

ישראייר מנפיקה היום 220 מיליון מניות לפי מחיר מינימלי של 1.1 שקל למניה ותיסחר לפי כ-240 מיליון שקל. כאמור, בהינתן החוב, מדובר על 420 מיליון שקל.  לאחר שנה של הפסדים בעקבות משבר הקורונה, הכניסה ישראייר ברבעון הראשון של 2022 כ-56.4 מיליון דולר. הרבעון הראשון הוא חלש יחסית. ברבעון הראשון ב-2019 (העולם שלפני הקורונה) ההכנסות היו 49 מיליון דולר ובשנה כולה 317 מיליון דולר. החברה טוענת שהיא מעל המספרים של לפני הקורונה, אז ייתכן שההכנסות יהיו 320 מיליון דולר וצפונה.  חשוב להדגיש, נתח השוק של ישראייר בעלייה. כלומר, משקיעים אמורים לתמחר את הצמיחה שלה ולתת לה פרמייה. 

פרמייה ביחס לאל על. כשבוחנים את התמחור היחסי, נראה שישראייר זולה מאל על. אבל זה לא אומר בהכרח שהיא זולה. זה אומר אחד משניים - או שאכן היא זולה או שאל על יקרה וזאת בהחלט אפשרות ריאלית. ולגבי המחיר האבסולוטי. בשנים 2018-2019 ישראייר הרוויחה בהתאמה 13 ו-4 מיליון דולר, אם המצב שופר, אז ייתכן שגם הרווחים יעלו. נניח לשם השמרנות שהם יסתכמו ב-5-6 מיליון דור (בהינתן הרבעון הראשון והחודשיים הראשונים הרי שהחברה בקצב) אזי מדובר בחברה שנסחרת במכפיל רווח אבסולוטי של 12. בחברה מכוונים לסביבות ה-7 מיליון דולר, במקרה כזה כבר מדובר במכפיל 10.

וזה עוד לא הסיפור. יש יתרון נוסף לאל על, מעבר לתמיכה הממשלתית  (והיתרון לגודל שהוא לא ממומש) - אל על היא אופציה ממונפת על שוק התעופה. משקיעים באל על מקבלים חברה עם שווי שוק של 550 מיליון וערך פעילות של 4.05 מיליארד, כלומר על כל 1 שקל של השקעה הם מקבלים נכסים-פעילות של 7.4 שקל. בישראייר היחס נמוך - על כל 1 שקל של השקעה מקבלים נכסים-פעילות של 1.75 שקל (שווי 240 - שווי פעילות 420 מיליון שקל).

אם שוק התעופה ייזנק (וברבעון השלישי צפויה חגיגת טיסות), אז המינוף של אל על יגרום לה להשבחה גדולה יותר. רק לשם הדגמה - אם נניח (וזה כמובן קיצוני מאוד!) שערך הפעילות של התחום ובהתאמה של החברות יעלה פי 2 - במצב כזה, ערך הפעילות של אל על יעלה ל-8.1 מיליארד שקל ושווי השוק שלה ל-4.6 מיליארד שקל - פי 8.4 מהמחיר הנוכחי. לא נתפס, סיכון ענק, סבירות נמוכה, אבל במשחק התיאורטי שלנו, הדגמנו את החשיבות של המינוף (וגם את הסיכון). מנגד, בישראייר, אם הפעילות תעלה פי 2, זה יתורגם רק פי 1.75 בשווי. מינוף נמוך יותר.

מינוף זה חרב פיפיות. אם ערך הפעילות יורד, אז החברה הממונפת מאבדת יותר ערך, יותר שווי שוק. מספיק שהפעילות בתחום תרד ב-10%-15% כדי שאל על תימחק. אצל ישראייר זה ישפיע אבל מעט. 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אל על (ל"ת)
    דוד 11/09/2022 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    מולי 21/06/2022 16:47
    הגב לתגובה זו
    ניהול מצוין גם בתקופת הקורונה וגם עכשיו אין ביטולים ויש שירות ללקוח לא כמו באל פח
  • 15.
    אין לקוח אחד שטס והיה מרוצה ממנה .ביטולים דחיות יש 21/06/2022 14:02
    הגב לתגובה זו
    אין לקוח אחד שטס והיה מרוצה ממנה .ביטולים דחיות יש אצל כולם אבל הם שיא השיאים אין שום דרך להגיע אליהם בשום מצב לפני שקונים כרטיס תנסו להתקשר בכל דרך שתרצו ותראו אין מענה . ברגע שיהיה ללקוח אפשרות לבחור להגיע ליעד עם חברה אחרת אין מצב שיטוס איתם שלא לדבר על המטוסים הגרועים שלהם
  • 14.
    חיים 21/06/2022 05:57
    הגב לתגובה זו
    יודעת לחלוב את המדינה.
  • 13.
    דביר 20/06/2022 22:25
    הגב לתגובה זו
    ישראייר של רמי לוי. רמי לוי הוא המעסיק הגדול ביותר של ערבים במשק. מי שרוצה לתת לזה יד צריך להבין שיש לזה משמעות ברמה הלאומית והשלכות על הביטחון האישי שמאיים לסיים את החלום הציוני בדרך מייסרת במיוחד
  • 12.
    טייל 20/06/2022 18:15
    הגב לתגובה זו
    אני שמח שיש חברות כמו ישראייר וכן חברות לאו קוסט, לא טס בהן אבל זה מחייב את החברות הטובות להוריד מחירים, אלעל לא כרוכה בהגדרה הזאת.
  • 11.
    כל השוק של התעופה השנה ירווח (ל"ת)
    מלי 20/06/2022 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יוסי 20/06/2022 17:37
    הגב לתגובה זו
    גבוה יותר מאל על. אין חובות, אין מרד טייסים, אין הנהלה חובבנית. בקיצור השמיים הם הגבול. אם אני רוצה להיות ממונף אני אעדיף לקחת הלוואה ולהשקיע בישראל פי 8 ממה שתכננתי מאשר לקחת את אל על במצבה הנוכחי.
  • אבי אורן 20/06/2022 17:46
    הגב לתגובה זו
    למה אנשים מגיבים בלי לקרוא כתבות? לא יאומן
  • 9.
    חרדי 20/06/2022 17:36
    הגב לתגובה זו
    נכון להיום שווי המניה הוא 330 ש''ח ההיסטוריה של אל על היא שכאשר התעשיה[תעופה] הייתה בשיא תפארתה השווי הגיע למחיר כמעט 3000 ש''ח והיום אומרים כל אנשי המקצוע שהתעופה השנה תשבור את השיא של 2019 אז חכם עיניו בראשו!
  • מוטי 20/06/2022 21:22
    הגב לתגובה זו
    התבלבלת
  • 8.
    חיים 20/06/2022 17:28
    הגב לתגובה זו
    השווי של ישראייר חייב להיות הרבה יותר גבוה מ 220 מליון שח
  • 7.
    nav 20/06/2022 17:02
    הגב לתגובה זו
    ישראייר חברה רווחית ללא חובות וללא ועד עובדי אל על
  • 6.
    אבי 20/06/2022 15:32
    הגב לתגובה זו
    היא שייכת לעובדים (הטייסים בעיקר) הסיבה לפער התמחור היא כנראה באמת התמיכה הבלתי מסויגת של המדינה. סך הכל אנחנו לא יכולים שטייסים ירעבו פה ללחם, ואם טייסי אל על מתלוננים הרי שברור שיש להם סיבה טובה וצריך לשלם להם עוד.
  • 5.
    משקיע עם אגנדה 20/06/2022 15:26
    הגב לתגובה זו
    פחחח חברה שרק מפסידה כסף ומגלגלת חובות. כשהתגרשתי העברתי לאשתי את כל המניות פח שכתבות כאלה שכנעו אותו לקנות, בינהם אל על.
  • 4.
    אני בעל מניות באל על וכותב הכתבה עושה לי נזק גדול 20/06/2022 15:10
    הגב לתגובה זו
    אני בעל מניות באל על וכותב הכתבה עושה לי נזק גדול גדול שוקל תביעה כנגדו
  • יוסי 20/06/2022 19:55
    הגב לתגובה זו
    מציע לך לתבוע את עצמך. בהצלחה:)
  • 3.
    פלוני 20/06/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
    לישראייר יש עוד פעילויות חדשות שהוסיפה לפורטפוליו כמו בתי מלון ומועדון לקוחות של סעל השליטה רמי לוי וזה ייצור שוק חדש תמחור חדש ורווחים נוספים לישראייר שלא מחושבים בכתבה הזו
  • 2.
    אבי 20/06/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
    הכותבים של הכתבה מטעים את כולם כבר מהשורה הראשונה, ההנפקה היום לפי שווי חברה של 218 מיליון שקלים ולא 240. אל על שווה 630 מיליון שקלים. ישראייר שווה שליש מאל על והיא גם בתחום המלונאי ביוון יש לה אחוזים ב-5 בתי מלון ובקרוב תרכוש מלון באילת ויש לה גם 20% ממועדון הלקוחות של רמי לוי. לדעתי ישראייר תוך שנתיים תגיע לשווי של אל על. לישראייר אין חובות ולאל על חוסות שיכולים להרוס אותה
  • 1.
    ברכה 20/06/2022 14:32
    הגב לתגובה זו
    שקט תעשייתי . שיפסיקו להרוס את מה שנשאר .
צורי דבוש
צילום: ראובן קפיצינסקי
דוחות

קליל בהפסד נקי: החלונות התנפצו אבל לא היה מספיק צוות; נתקעה עם מלאי אלומיניום יקר

ענקית האלומיניום מכרה יותר במלחמה אבל התקשתה לתרגם את זה לשורה התחתונה: ההכנסות צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, אבל קליל רשמה הפסד נקי של 1.1 מיליון שקל לעומת רווח של 1.5 מיליון שקל אשתקד; בקליל מנסים להפיל על הסינים את תוצאות הרבעון, "קליל עדיין לא חזרה להיקפי הפעילות מלפני המלחמה, בשל תחרות לא הוגנת כתוצאה מייבוא מסין"

מנדי הניג |

זה היה אמור להיות רבעון חלום לקליל. ענקית האלומיניום שמייצרת פרופילים לדלתות וחלונות הייתה אמורה לסלוק את השפעות המלחמה. יכלו לראות את זה גם בשוק: אחרי כמה טילים בליסטיים שנחתו באזור המרכז ופירקו אלפי חלונות, המשקיעים הזניקו את המניה. בתוך שלושה ימים היא זינקה ב־52%, מאזורי ה־183 שקל כמעט עד 280, משווי שוק של 408 מיליון שקל לשיא של 615 מיליון. כבר אז אמרנו שזה לא הגיוני. כדי להצדיק כזה שווי קליל הייתה צריכה להחליף את החלונות לא רק של כל גוש דן, אלא גם של תל אביב וירושלים גם יחד. אפילו המנכ"ל נאלץ להודות בדיבורים עם התקשורת שהזינוק לא מתכתב עם קרקע המציאות. באמת, השוק עיכל את המשמעויות ותיקן בחדות, והמניה חזרה להיסחר סביב שווי שוק של כ־480 מיליון שקל.

רכבת ההרים במניית קליל - מבט שנתי


קליל לא הגיעה מוכנה למלחמה והרבעון ה"חלומי" הסתכם בהפסד. תקראו לזה "הזגג הולך יחף", היא אולי לא באמת הייתה צריכה להחליף את כל הפרופילים של כל המטרופולינים, אבל אפילו באזורים שבהם הייתה פגיעה נקודתית לא היו לה מספיק צוותים כדי לתת מענה. אבל מעבר למצוקת כוח האדם, הייתה משקולת הרבה יותר כבדה, האלומיניום. 

קליל הצטיידה במלאים יקרים בדיוק כשהמחיר בעולם התחיל לרדת, ככה שמצאה את עצמה עם חומרי גלם במחסנים מול שוק שבו המחירים הולכים ונשחקים. המלאי קפץ בכ-20% והסתכם ב-96.2 מיליון שקל, לעומת 80.1 מיליון שקל בסוף 2024 ו־73.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.


עיקרי התוצאות

ההכנסות ברבעון השני של שנת 2025 צמחו ב-18.6% ל-81 מיליון שקל, בהשוואה ל-68.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, כתוצאה מעלייה בכמויות המכירה.

איתן לב טוב מנכל שבא
צילום: אליהו ינאי
דוחות

שבא מציגה עלייה בהכנסות אך שחיקה ברווח התפעולי

שבא מסכמת את הרבעון עם הכנסות של 38.3 מיליון שקל, עלייה קלה לעומת השנה שעברה, אך הרווח התפעולי נשחק לכ-12.3 מיליון שקל בעקבות עלייה בהוצאות טכנולוגיה ואבטחת מידע; הרווח הנקי עלה הודות לרווח על ניירות ערך למסחר

תמיר חכמוף |

חברת שבא שירותי בנק אוטו -2.97%  , המספקת תשתיות טכנולוגיות ופתרונות מתקדמים על גבי מערכות התשלומים המנוהלות המתופעלות על ידה, פרסמה היום את התוצאות הכספיות לרבעון השני לשנת 2025.

הכנסות שבא הסתכמו ברבעון השני לשנת 2025 בכ-38.3 מיליון שקל, בהשוואה להכנסות של כ-37.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, וכ-38.2 מיליון שקל ברבעון הקודם. הגידול נובע בעיקר מעלייה בהכנסות מבוססות תנועה.

הרווח התפעולי ברבעון השני לשנת 2025 עמד על כ-12.3 מיליון שקל, לעומת כ-14.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד וכ-12.2 מיליון ברבעון הקודם. הרווח התפעולי הושפע בעיקר מעלייה בהוצאות הנובעות מהמשך חיזוק המערך הטכנולוגי ואבטחת מידע וכן עלייה בפחת. 

הכנסות ממימון נטו הסתכמו ברבעון השני לשנת 2025 בכ-5 מיליון שקל, וזאת לעומת הוצאות ממימון נטו של כ- 0.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד וכ-1.1 מיליון שקל ברבעון הקודם כתוצאה מהשפעת התנודתיות בשווקים על תיק ההשקעות.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ברבעון השני לשנת 2025 עמד על כ-13.4 מיליון שקל, לעומת כ-10.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד וכ-10.3 מיליון שקל ברבעון הקודם. העלייה מיוחסת ברובה לרווח על ניירות ערך למסחר.