ראיון

"פרידנזון תשיג ללקוחות מחיר וזמינות טובים ממה שהם משיגים בעצמם"

חברת הלוגיסטיקה מעוניינת לא רק לטפל בשינוע ובאחסנת סחורות שהלקוחות שלה מזמינים מחו"ל, אלא לסגור עבורם בעצמה הזמנות של חומרי גלם. המנכ"ל דוד פרדינזון מסביר שיעשו זאת דרך ברוקרים ולא מול הספקים ושלא מדובר בהזדמנות עסקית קצרת טווח
איתי פת-יה | (2)

"יש מחסור אדיר בחומרי גלם לתעשייה, לא רק בארץ אלא בכל העולם. זה קורה גם בגלל המלחמה באוקראינה, שהיא ורוסיה אחראיות יחדיו על כ-40-50% מהאספקה העולמית של חומרי הגלם לתעשיית הצריכה העולמית, אבל עוד קודם לכן הרבה ברוקרים של סחורות צברו מלאים, היום הם מטפטפים אותם לשוק והמחירים טסים. חברות ספנות העלו מחירים דרמטית וגם להן אין מקום, וכך גם לחברות התעופה, שאפילו הכשירו מטוסי נוסעים להובלת מטען".

דוד פרידנזון -0.57% , מנכ"ל חברת הלוגיסטיקה על שמו, מגולל שוב את הסיפור המוכר בשיחה עם ביזפורטל. אבל הוא לא בנעלי התעשיין שמשתף בקשיים שלו. מי שיסתכל בדוחות החברה יראה שכמו חברות הספנות, היא דווקא נהנתה מעלויות השילוח המאמירות (61% צמיחה להכנסות של כחצי מיליארד שקל ב-2021). במצב הנוכחי מזהים בפרידנזון הזדמנות, והאקספוזיציה הזו נעשית כהסבר לדיווח על ההחלטה להתחיל לייבא בעצמם חומרי גלם למזון ומוצרי צריכה. לדבריו, זה לא חלון הזדמנויות או פעילות "פופ-אפ", ויש בכך היגיון עסקי גם בלונג-ראן.

אז על מה מדובר? זהו לא יבוא לשם שיווק לנקודות מכירה, כמו שעושה החברה למשל עם אלכוהול, ובשונה מהפעילות השולית ההיא, הייבוא הזה גם לא יעשה באמצעות ספקים של יבוא מקביל מחו"ל. אם היום הלקוחות של פרידנזון סוגרים הזמנות מול ספקים בחו"ל ואז פונים אליה כדי שתטפל בשינוע ההזמנות לארץ, אחסנתן ושחרורן ממכס, אז כעת החברה רוצה לעשות את כל זה, דרך חברה בת בה תחזיק 80%, כולל מקטע אחד נוסף וחשוב: הייבוא. הלקוחות יספרו מה הצרכים שלהם, פרידנזון תאתר בשבילם סחורה ותסגור את העסקה.

"יש לקוח שהיינו מטפלים בשבילו בהזמנות של סודה מיוחדת לניקיון נחושת. לאחרונה הוא לא הצליח להשיג סחורה מהספקים שלו ופחד שהמחירים יעלו לשמים. אנחנו כן השגנו את הסחורה, שמרנו אצלנו מלאי שלה ואנחנו משחררים ממנו לאותו לקוח לפי הדרישה שלו", פרידנזון מספר.

"כמו העולם הפיננסי, גם עולם הסחורות בנוי מברוקרים. פרידנזון לא מדברת עם ספקים מהתעשייה שמוכרים ללקוחות שלנו, אלא עם הברוקרים, שכבר כיום מעבירים לנו הצעות כל הזמן. יש לנו רשימה של לא מעט ברוקרים שעוסקים בסחורות שונות".

ובכל זאת, למה צריך להקים חברה בת בשביל תופעת הלחץ על המחירים, שיכול להיות שהיא רגעית – בין אם מדובר בחצי שנה או שנה?

"היצרנים בקצה לא רוצים יותר לעבוד מול סוכנים, כי הם יקרים מאד ומעלים את מחיר המוצר. אנחנו לא סוכן, ולכן אני מאמין שימשיכו לעבוד עם ברוקרים ומשם איתנו בהמשך. אם נוכל להשיג סחורה ללקוחות שלנו במחירים טובים יותר וזמינות טובה יותר, החברה תצליח – וזה מה שיקרה".

אתם לא מתחרים בעצם בלקוחות שלכם על אותה סחורה שצפה בעולם, שהיא מוגבלת, רק דרך ברוקרים שללקוחות אין גישה אליהם?

"לא. הלקוחות שלנו מרוצים מהמחירים שאנחנו משיגים להם ובזמינות הגבוהה".

תאר על איזה חומרי גלם אנחנו מדברים?

"במזון מדובר בעיקר בקמח ובשעורה, בחומרי גלם למוצרי צריכה אלה מתכות אלחלד, ברזל, כימיקליים כמו אמוניה, שמנים לתעשייה, עץ. אנחנו לא רוצים להיות מומחים בכלום. נשלח לברוקרים מולם אנחנו עובדים דרישה עם כל המפרט הטכני שהלקוח צריך, הם יעבירו לנו בחזרה את הפרטים של הסחורות שיכולו לספק, אז נאשר מול הלקוח ומשם נתקדם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לחומרי הגלם האלה, גם בתנאי אחסנה נאותה, יש תאריכי תפוגה? מה קורה אם שומרים אצלכם סחורה והלקוח משתמש בה פחות מהר ממה שתכנן?

"לא. ושוב, אני לא מביא על דעת עצמי כלום, אלא על דעתו של הלקוח. אם יש תאריך תפוגה זה עניין של הלקוח איזה שימוש לעשות בסחורה".

מבחינה חשבונאית, אתם תהיו חשופים לירידת ערך מלאים? למשל, אם תאחסנו עכשיו טונות של קמחים, ייקח זמן לטפטף אותם ללקוח שבשבילו הזמנתם, ועל פני התקופה מחירי הקמח בבורסות הסחורה ירדו.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    dw 18/04/2022 15:02
    הגב לתגובה זו
    תודה על הראיון, הנדיר, עם פרידנזון, שזה נייר יתר קטן שאיננו זוכה לחשיפה רבה. אם אני מבין נכון מדובר בעצם במעין מחסן שיתופי. אם wework משכירים משרדים לתקופות קצרות ולא ממש מעניין אותם מה עושה השוכר במשרד כך עכשיו גם פרידנזון, המשכירה מחסנים ליבואן. מבחינת היבואן זה בעצם הרחבה של המפעל שלו, בלי שהוא צריך לשלם כסף טוב על ההרחבה, שאולי השנה צריך אך לא בשנה הבאה. פעם אחת יבואן א' יאחסן אצלם פיסטוקים ופעם אחרת יאפסנו על המדפים קומקומים. אמנם יש חברות נדלן המתעסקות עם מרלוגים ומחסנים אולם הן בנויות לחוזים לטווח ארוך עם לקוחות ספציפיים. אותו יצרן זקוק למחסן למשך שנים.
  • 1.
    אקטואלי 18/04/2022 13:11
    הגב לתגובה זו
    חברה יציבה ויעילה עם העסוק הנכון בזמן הנכון.לא ברור המכפיל הנמוך שלה. נ ב. ג" נ - מחזיק במניה
אריאל קנדל מנכל קבוצת אימקו
צילום: אליעד גולן

אימקו מקימה חברה בת ומפעל ייצור חדש ברומניה

קבוצת אימקו מרחיבה את פעילותה הבינלאומית עם הקמת חברה בת ברומניה ומפעל ייצור חדש; לאור הירידה בצבר, המהלך נועד להאיץ את הצמיחה, להעמיק שיתופי פעולה באירופה ולנצל את מגמת העלייה בתקציבי הביטחון ביבשת

רן קידר |
נושאים בכתבה אימקו רומניה

קבוצת אימקו אימקו 3.36%  , שמתמחה בפיתוח וייצור מערכות מתקדמות לתעשיות הביטחוניות והאזרחיות, הודיעה על הקמת חברה בת חדשה ומפעל ייצור ברומניה. זהו יישום של התוכנית האסטרטגית הרב־שנתית של החברה, שמבוססת על חדירה לשוקי ביטחון באירופה והרחבת כושר הייצור הגלובלי. 

המהלך נועד לתת מענה לשני צרכים מרכזיים: מימוש צבר ההזמנות ההולך וגדל של הקבוצה והעמקת החדירה לשווקים חדשים. לפי הערכות החברה, כבר ברבעון הרביעי של 2025 צפויה החברה הבת החדשה לתרום ליכולות התפעוליות של הקבוצה. בנוסף, הנוכחות ברומניה צפויה להוות בסיס לצמיחה מתמשכת באירופה, הן באמצעות עסקאות חדשות והן באמצעות פרויקטים קיימים של אימקו. 

הקמת המפעל ברומניה תעניק לאימקו יתרון משמעותי במכרזים ממשלתיים ובפרויקטים ברחבי היבשת, שכן היא תוכל להיחשב ל"ספק מקומי". יתרון זה פותח דלתות להזדמנויות עסקיות חדשות ומאפשר לחברה לפעול קרוב יותר לשותפים אסטרטגיים, יצרני פלטפורמות ואינטגרטורים אירופאים מובילים. בכך תוכל הקבוצה לשלב בין הניסיון הרב שצברה בישראל לבין דרישות רגולטוריות ותעשייתיות מקומיות באירופה. 

המהלך מתרחש על רקע מגמת הגידול בתקציבי הביטחון במדינות רבות באירופה, תוצאה של האתגרים הגיאופוליטיים בשנים האחרונות. עבור אימקו, זו נקודת כניסה חשובה למרכזו של שוק מתפתח, שבו ניכרת דרישה לפתרונות טכנולוגיים מתקדמים. 

מנכ"ל קבוצת אימקו, אריאל קנדל, מסביר: "הקמת החברה ברומניה היא צעד אסטרטגי נוסף בצמיחת הקבוצה, חיזוק כושר הייצור לטובת מימוש צבר ההזמנות הקיים והעתידי והרחבת הפעילות הגלובלית. הנוכחות ברומניה תאפשר לנו נוכחות משמעותית יותר בשוק האירופי ותיתן מענה מהיר וגמיש יותר ללקוחות."