מטוס בואינג אל על מטוס בואינג אל על
צילום: יחצ

האם אל על תקנה את ארקיע?

אל על מדווחת על מו"מ לרכישת החברה המתחרה. מדובר בהקטנת התחרות בשוק המקומי - ואולי ניסיון להפעיל לחץ על המדינה - אם לא תציל אותה החברה פשוט תשבית את הטיסות
נתנאל אריאל | (11)
נושאים בכתבה אל על

חברת התעופה אל על -2.14%   מדווחת כי היא נכנסה למו"מ עם חברת התעופה הקטנה יותר ארקיע במטרה לרכוש אותה. מדובר על מגעים ראשוניים ובהחלט לא בטוח שזה יקרה בסופו שלדבר אך אל על היא מעוניינת לרכוש את ארקיע בתמורה להקצאת מניות לבעלי המניות של ארקיע.

על פי הודעת אל על: "מובהר, כי לתאריך דוח זה, לא נחתם בין הצדדים מזכר הבנות ו/או הסכם מחייב והמו"מ נמצא בתחילתו. אין כל וודאות כי העסקה הפוטנציאלית תתגבש וכי ייחתם הסכם מחייב בין הצדדים, וככל שייחתם הסכם מחייב, אין כל וודאות שיתקבלו כל האישורים הנדרשים על-פי דין להשלמת העסקה הפוטנציאלית".

למעשה, ברכישתה של ארקיע, אל על מעוניינת לקבל את נתח השוק של ארקיע ולהקטין את התחרות מבחינתה בשוק המקומי, זאת לאחר שרפורמת השמים הפתוחים הביאה לכאן חברות נוספות (אך על פי ניתוח של בנק ישראל - זה לא פגע בחברות התעופה המקומיות שכן גם הן הגדילו את מספר הטיסות שלהן ולא הקטינו אותן).

אולי זו גם דרך מבחינתה של אל על לשפר את הנראות של הדוחות הכספיים. כזכור, בשנת 2018 רשות התחרות לא אישרה לאל על וישראייר להתמזג, וברשות הביעו חשש מפגיעה בתחרות בטיסות לאילת.

אלא שגם ארקיע אינה בדיוק רווחית, כך שייתכן שזו למעשה תהיה עוד דרך של אל על ללחוץ על המדינה להיכנע ולתת לה הטבות ומענקים - שאם לא כן היא פשוט תשבית את קווי התעופה, בוודאי את הקווים הפנימיים בישראל, שכן לפני הקורונה שלטה ארקיע ב-70% מקווי התעופה הפנימיים בישראל, ובשנת הקורונה היא איבדה חלק משמעותי מנתח השוק וירדה ל-46%, אך סביר להניח כי לאחר הקורונה נתח השוק שלה יעלה בחזרה.

אז האם מדובר במהלך כלכלי או מנוף לחץ נוסף? ימים יגידו.

ורק נזכיר את הקומבינה של חברות התעופה הישראליות: להפסיד - ולשנורר מהמדינה כסףקונים כל קונים חברה מפסידה - בידיעה שהיא הפסדית - ואחר כך באים למדינה בדרישות. המפתיע זה שהמדינה שוב ושוב נכנעת לזה ולא ברור למה.

המיזוג לשלד הבורסאי כנראה כבר לא ייצא לפועל

יש לציין כי ארקיע עצמה נמצאת בתהליך של מיזוג לחברה ציבורית בעסקה שקשור אליה גם השלד הבורסאי קנזון 0% וחתמה בתחילת השנה על מזכר הבנות למיזוג לפי שווי של כ-100 מיליון שקל לאותה חברה ציבורית, כאשר לאחים נקש יש 70% ממניות החברה ולעובדים עוד 30% נוספים, כאשר לפי התוכנית למיזוג בעלי המניות של ארקיע אמורים לקבל 82.6% ממניות השלד, כך שהאחים נקש אמורים לקבל קצת פחות מ-58% מהמניות בעוד העובדים יחזיקו ב-24.8%. אם אכן אל על לבסוף תרכוש את ארקיע היא כמובן לא תיכנס לבורסה, אך גם המיזוג עם אותה חברה ציבורית כנראה לא יתממש. בקנזון כתבו בדוחות הכספיים האחרונים כי "הסיכויים לעסקה מאוד נמוכים בשל החרפת נושא הקורונה" שזה בעצם מילים יפות לכך שהעסקה כנראה לא השתלמה לארקיע.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאחרונה ביצעה אל על ספליט הפוך במניה ביחס של 8 ל-1. כל שמונה מניות של החברה מוזגו למניה אחת, כלומר, שער הבסיס הבוקר היה גבוה פי שמונה משער הנעילה שקדם לביצוע הספליט.

אל על מתמודדת עם סביבה עסקית מורכבת בצל הקורונה, עיכוב ההזרמה מצד הבעלים החדשים קני רוזנברג ומאבקים מול משרד האוצר - שמסרב להפוך הלוואה למענק, כפי שמבקשים באל על. לפני שנה, לפני הדרישות החדשות שהציגה אל על, ומול שר אוצר ומנכ"ל משרד אחר, ייתכן שבחסות התקוות למימוש תכנית ההתייעלות, חוותה המניה תקופה טובה בזמן שהחברה סופגת הפסדים גדולים.

מה שתמך בעליות אז היו גם הגיוסים - כסף נכנס לקופת החברה, השווי על פניו חייב לעלות. בביזפורטל סברנו אז כי המניה בכל זאת הייתה יקרה מדי - ומאז דצמבר האחרון השווי נחתך כמעט בחצי לכ-560 מיליון שקל (מקווים שחסכנו הפסדים מחלק מהקוראים). מאז היא עלתה לשווי של 610 מיליון שקל.

אנחנו נחזור ונזכיר שאל על היא חברה שאין לה בעצם זכות קיום אלמלא השקעת הבעלים והמדיה, חברה שהשווי שלה כעת הוא גבוה מהשווי שלה טרום הקורונה וזאת למרות שמאז היא איבדה מאות רבות של מיליונים מההון שלה. זה יתפוצץ מתישהו, השאלה היחידה היא מתי? 

גם רואי החשבון של החברה עצמה סבורים כך. וזה מה שהם כתבו בדוחות הכספיים האחרונים של החברה: "למרות השלמת קבלת מימון המדינה בסך של 210 מיליון דולר, היות ויכולת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה, בין היתר, בקיומם של אירועים שאינם בשליטה מלאה של החברה ואשר אינם וודאיים והינם הכרחיים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה, נכון למועד אישור הדוחות הכספיים קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים וסיווגם ולגבי ערכי ההתחייבויות, שיתכן ותהינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי" - כך ממשיכים לקבוע רואי החשבון של אל על, גם בדוחות הכספיים הנוכחיים של החברה.

אל על ממשיכה לרשום הפסדי ענק גם כעת, ולמעשה החברה הפסדית בחצי מהשנים בעשור האחרון, כלומר היא הייתה הפסדית גם הרבה לפני הקורונה. החברה מציגה כמובן עליה משמעותית בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך זה בעיקר בגלל שברבעון המקביל החברה פעלה בהיקף עוד יותר מצומצם מאשר ברבעון הנוכחי. בפועל, החברה הכניסה ברבעון השני של השנה 222.6 מיליון דולר, לעומת 151.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

החברה רשמה EBITDAR חיובי בסך של כ-20 מיליון דולר, לעומת כ-3 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, אך מדובר עדיין בירידה גם מול הרבעון המקביל בשנה שעברה, אז עמד ה-EBITDAR על 29 מיליון דולר, כלומר ירידה של 31%. 

ההפסד ברבעון השני של השנה ירד קלות ל-81 מיליון דולר בהשוואה לכ-86 מיליון דולר ברבעון הקודם, ולעומת 104.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

​תזרים המזומנים ברבעון הסתכם בכ-151 מיליון דולר בהשוואה לתזרים שלילי של כ-54 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה ותזרים שלילי של כ-23 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. אבל האמת היא שלא מדובר בשיפור אמיתי אלא בעקבות התקבולים מהסיוע של המדינה (בסך 210 מיליון דולר). על פי החברה 86 מיליון מתוך התזרים הוא מפעילות שוטפת, ללא הסיוע, אבל עדיין מדובר רק בחצי.

לקריאה נוספת על העובדה שלא מדובר במשבר חד פעמי בגלל הקורונה:

כישלון להנפקה של אל על - אל "תקנו" את הכותרות החיוביות

הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?

סקטור התעופה לא יתרומם בשנים הקרובות - והחילוצים יימשכו

פרופ' עומר מואב: "אסור לפחד מפשיטת רגל של אל על; יהיו חברות אחרות"

האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    רונן 22/10/2021 11:53
    הגב לתגובה זו
    רוב הציבור לא טס לאף מקום ובכל זאת צריך לממן את החברות הפרטיות?!?! שיתנו לכלל הציבור מניות בחברה ואז יכול לבקש סיוע כזה או אחר
  • 9.
    תומר 19/10/2021 10:57
    הגב לתגובה זו
    כתב חצר
  • 8.
    רוברט 19/10/2021 10:02
    הגב לתגובה זו
    אם איזה כסף יקנו, המוצרים שגונבים לנו מהמזוודות לא יספיק למימון רכישת ארקיע !
  • 7.
    לרון 19/10/2021 08:34
    הגב לתגובה זו
    לא מבינים....אל על כמו מנהל מקרקעי ישראל היא חברה ביטחונית,ואל תגידו "מה הקשר"
  • 6.
    מיזוג מצוין לכולם 18/10/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    והחברה תבריא ותעלה כאשר השמים ייפתחו לתיירות נכנסת שתבוא במאות אלפיה ומליוניה...
  • תומר 19/10/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
    קיבלה הלוואה, שום סיוע
  • 5.
    שחר 18/10/2021 21:05
    הגב לתגובה זו
    כך או כך, אם יצא לפועל הרכישה או מיזוג אז סביר יהיה שהנפגעים יהיו הלקוחות של שתי החברות
  • 4.
    רון 18/10/2021 20:18
    הגב לתגובה זו
    איפה הוא ?
  • 3.
    אסור לתת לחברה כושלת לצמצם תחרות (ל"ת)
    אלי כהן 18/10/2021 19:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גבי 18/10/2021 18:52
    הגב לתגובה זו
    עסקה שבה שני הצדדים יפלו יחד אל התהום.
  • 1.
    שמי 18/10/2021 18:46
    הגב לתגובה זו
    כך נראית העיסקה המוצעת..
דינה בן טל גננסיה מנכלית אל על
צילום: שלומי יוסף

הרווח שלא יחזור - מה יקרה לאל על בשנים הבאות?

אל על חותמת רבעון מצוין עם רווח של 203 מיליון דולר אבל פרישת המנכ"לית דינה בן טל גננסיה וחזרת התחרות לשוק מציירים תמונה מורכבת - חברת התעופה הלאומית תמריא או תצנח בשנים הקרובות?

רונן קרסו |

רגע לפני חזרה אמיתית של התחרות בתחום התעופה - רבעון שיא לאל על - למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי של אלעל עלה ל-202.6 מיליון דולר.

הדוחות שפורסמו היום מבטאים גידול בפעילות - 7% בהכנסות ביחס לשנה שעברה ל-1.07 מיליארד דולר, וגידול של 85 ברווח ל-203 מיליון דולר. רבעון שלישי הוא רבעון עונתית חזק. מתחילת השנה, החברה הרוויחה 364 מיליון דולר, ירידה לעומת רווח של 415 מיליון דולר בתשעה החודשים הראשונים בשנה שעברה. 

בסוף השנה תפרוש דינה בן טל, מנכ"לית אל על לאחר שלוש שנים בלבד בתפקיד והיא ייצרה בשנים האלו תוצאות שהביאו את אל על לשיא של כל הזמנים ורווחים שהסיכוי שיחזרו נמוכים מאוד. 

פרישתה של בן טל העלתה מחדש את הסוגיה העדינה ביחסים בין מנכ"ל לבעלים. בן טל הביאה את אל על שהיתה על סף פירוק בקורונה ועם חוב עצום של 1.7 מיליארד, לעודף של מאות מיליוני דולרים, תזרים מזומנים חיובי ונתונים פיננסיים חזקים. היו כמה שלבים - ראשית במקביל לכניסת משפחת רוזנברג לשליטה בחברה והתמיכה הממשלתית, נעשה רה ארגון גדול. בן טל גננסיה הצליחה להושיב את הוועדים באל על סביב שולחן גדול אחד ולחתוך. זה הישג גדול שאולי לא נמדד מידית בשורה התחתונה, אבל שם הבסיס להצלחתה - היכולת להניע את העובדים. 

אל על הלכה והשתפרה ואז הגיעה המלחמה. זה נראה רע מאוד, אבל מהר מאוד מ"עז יצא מתוק" - אם בתחילת המלחמה היה סיכוי טוב שאל על תחזור לבקש תמיכה מהמדינה, מהר מאוד התברר שהיא הפכה ליצרנית מזומנים גדולה כי היא הפכה למונופול בקווים המרכזיים. התזרים והרווחים היו בשמיים, אל על הרוויחה את כל השווי שלה לפני המלחמה בשנתיים. היא כל כך גדלה שהיא כבר רצתה להפוך לחברת החזקות ולקנות את ישראכרט. מהר מאוד ירדה מהרעיון. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

עונת הדוחות ממשיכה עם דוחות שיא לבורסה, ומי עוד תדווח היום?

הבורסה מציגה רבעון שיא הודות לזינוק ברווחים ובמחזורים; השקל מתייצב מול הדולר ברמות שיא של השנים האחרונות, והמשקיעים בג'י סיטי נושמים לרווחה אחרי הודעת מדרג ללא פעולה
מערכת ביזפורטל |

מניות הארביטראז' חוזרות כמעט על האפס. מניית נייס 2.38%  תבלוט בירידה של 2%, קמטק -2.8%  בירידה של כ-3%.  


הסיפור של הבוקר הוא דוחות הבורסה לניירות ערך בתל אביב הבורסה לניע בתא -0.53%  , שהציגה רבעון שיא כמעט בכל פרמטר אפשרי. ההכנסות ברבעון השלישי של 2025 צמחו בכ-35% והסתכמו בכ-147 מיליון שקל, כשהרווח הנקי כמעט הוכפל ל-50 מיליון שקל לעומת 26 מיליון שקל ברבעון המקביל, עם עלייה של 92%. גם הרווחיות התפעולית זינקה ב-76% ל-79.5 מיליון שקל, על רקע גידול בכל תחומי הפעילות, ובעיקר בעמלות מסחר וסליקה. מדובר ברבעון שבו הבורסה רשמה מחזורי מסחר יומיים של כ-3.8 מיליארד שקל, הגבוהים בתולדותיה, למרות ואפילו בגלל הסביבה הביטחונית והכלכלית המאתגרת.

מאחורי הנתונים בולטת מגמה רחבה יותר: התחזקות אמון המשקיעים בשוק המקומי. מדדי ת"א-35 ות"א-90 עלו מתחילת השנה בשיעורים חדים של כ-34% ו-32%, בהתאמה, ומחזורי המסחר זינקו ב-88% לעומת התקופה המקבילה. זרם ההשקעות מצד הציבור הרחב הגיע לשיא, עם הזרמות נטו של יותר מ-10 מיליארד שקל ממשקיעי ריטייל, ובמקביל נרשמה חזרה של משקיעים זרים בהיקף גיוסים של מעל 6 מיליארד שקל. ברקע עוצמת הכלכלה המקומית למרות כל האתגרים, הבורסה נהנית מרווחיות שיא וצמיחה עקבית. בדוחות הבורסה מציינת את המעבר למסחר בימים שני עד שישי בתחילת 2026, שנועד להעמיק את הנזילות ולהרחיב את הנגישות למשקיעים גלובליים.

ואם דיברנו על דוחות, המדווחות הקרובות:

היום- אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי - נייס וספיינס.