האם אל על תקנה את ארקיע?
חברת התעופה אל על -0.45% מדווחת כי היא נכנסה למו"מ עם חברת התעופה הקטנה יותר ארקיע במטרה לרכוש אותה. מדובר על מגעים ראשוניים ובהחלט לא בטוח שזה יקרה בסופו שלדבר אך אל על היא מעוניינת לרכוש את ארקיע בתמורה להקצאת מניות לבעלי המניות של ארקיע.
על פי הודעת אל על: "מובהר, כי לתאריך דוח זה, לא נחתם בין הצדדים מזכר הבנות ו/או הסכם מחייב והמו"מ נמצא בתחילתו. אין כל וודאות כי העסקה הפוטנציאלית תתגבש וכי ייחתם הסכם מחייב בין הצדדים, וככל שייחתם הסכם מחייב, אין כל וודאות שיתקבלו כל האישורים הנדרשים על-פי דין להשלמת העסקה הפוטנציאלית".
למעשה, ברכישתה של ארקיע, אל על מעוניינת לקבל את נתח השוק של ארקיע ולהקטין את התחרות מבחינתה בשוק המקומי, זאת לאחר שרפורמת השמים הפתוחים הביאה לכאן חברות נוספות (אך על פי ניתוח של בנק ישראל - זה לא פגע בחברות התעופה המקומיות שכן גם הן הגדילו את מספר הטיסות שלהן ולא הקטינו אותן).
אולי זו גם דרך מבחינתה של אל על לשפר את הנראות של הדוחות הכספיים. כזכור, בשנת 2018 רשות התחרות לא אישרה לאל על וישראייר להתמזג, וברשות הביעו חשש מפגיעה בתחרות בטיסות לאילת.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שגם ארקיע אינה בדיוק רווחית, כך שייתכן שזו למעשה תהיה עוד דרך של אל על ללחוץ על המדינה להיכנע ולתת לה הטבות ומענקים - שאם לא כן היא פשוט תשבית את קווי התעופה, בוודאי את הקווים הפנימיים בישראל, שכן לפני הקורונה שלטה ארקיע ב-70% מקווי התעופה הפנימיים בישראל, ובשנת הקורונה היא איבדה חלק משמעותי מנתח השוק וירדה ל-46%, אך סביר להניח כי לאחר הקורונה נתח השוק שלה יעלה בחזרה.
אז האם מדובר במהלך כלכלי או מנוף לחץ נוסף? ימים יגידו.
ורק נזכיר את הקומבינה של חברות התעופה הישראליות: להפסיד - ולשנורר מהמדינה כסףקונים כל קונים חברה מפסידה - בידיעה שהיא הפסדית - ואחר כך באים למדינה בדרישות. המפתיע זה שהמדינה שוב ושוב נכנעת לזה ולא ברור למה.
המיזוג לשלד הבורסאי כנראה כבר לא ייצא לפועל
יש לציין כי ארקיע עצמה נמצאת בתהליך של מיזוג לחברה ציבורית בעסקה שקשור אליה גם השלד הבורסאי קנזון -6.67% וחתמה בתחילת השנה על מזכר הבנות למיזוג לפי שווי של כ-100 מיליון שקל לאותה חברה ציבורית, כאשר לאחים נקש יש 70% ממניות החברה ולעובדים עוד 30% נוספים, כאשר לפי התוכנית למיזוג בעלי המניות של ארקיע אמורים לקבל 82.6% ממניות השלד, כך שהאחים נקש אמורים לקבל קצת פחות מ-58% מהמניות בעוד העובדים יחזיקו ב-24.8%. אם אכן אל על לבסוף תרכוש את ארקיע היא כמובן לא תיכנס לבורסה, אך גם המיזוג עם אותה חברה ציבורית כנראה לא יתממש. בקנזון כתבו בדוחות הכספיים האחרונים כי "הסיכויים לעסקה מאוד נמוכים בשל החרפת נושא הקורונה" שזה בעצם מילים יפות לכך שהעסקה כנראה לא השתלמה לארקיע.
- השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים
- הפניקס תשקיע עד מיליארד שקל בפרויקטי אנרגיה של EDF ישראל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
לאחרונה ביצעה אל על ספליט הפוך במניה ביחס של 8 ל-1. כל שמונה מניות של החברה מוזגו למניה אחת, כלומר, שער הבסיס הבוקר היה גבוה פי שמונה משער הנעילה שקדם לביצוע הספליט.
אל על מתמודדת עם סביבה עסקית מורכבת בצל הקורונה, עיכוב ההזרמה מצד הבעלים החדשים קני רוזנברג ומאבקים מול משרד האוצר - שמסרב להפוך הלוואה למענק, כפי שמבקשים באל על. לפני שנה, לפני הדרישות החדשות שהציגה אל על, ומול שר אוצר ומנכ"ל משרד אחר, ייתכן שבחסות התקוות למימוש תכנית ההתייעלות, חוותה המניה תקופה טובה בזמן שהחברה סופגת הפסדים גדולים.
מה שתמך בעליות אז היו גם הגיוסים - כסף נכנס לקופת החברה, השווי על פניו חייב לעלות. בביזפורטל סברנו אז כי המניה בכל זאת הייתה יקרה מדי - ומאז דצמבר האחרון השווי נחתך כמעט בחצי לכ-560 מיליון שקל (מקווים שחסכנו הפסדים מחלק מהקוראים). מאז היא עלתה לשווי של 610 מיליון שקל.
אנחנו נחזור ונזכיר שאל על היא חברה שאין לה בעצם זכות קיום אלמלא השקעת הבעלים והמדיה, חברה שהשווי שלה כעת הוא גבוה מהשווי שלה טרום הקורונה וזאת למרות שמאז היא איבדה מאות רבות של מיליונים מההון שלה. זה יתפוצץ מתישהו, השאלה היחידה היא מתי?
גם רואי החשבון של החברה עצמה סבורים כך. וזה מה שהם כתבו בדוחות הכספיים האחרונים של החברה: "למרות השלמת קבלת מימון המדינה בסך של 210 מיליון דולר, היות ויכולת החברה לעמוד בכל התחייבויותיה הפיננסיות תלויה, בין היתר, בקיומם של אירועים שאינם בשליטה מלאה של החברה ואשר אינם וודאיים והינם הכרחיים על מנת לאפשר לחברה להתמודד עם השלכות משבר הקורונה, נכון למועד אישור הדוחות הכספיים קיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי. בדוחות הכספיים לא נכללו התאמות לגבי ערכי הנכסים וסיווגם ולגבי ערכי ההתחייבויות, שיתכן ותהינה דרושות אם החברה לא תוכל להמשיך ולפעול כעסק חי" - כך ממשיכים לקבוע רואי החשבון של אל על, גם בדוחות הכספיים הנוכחיים של החברה.
אל על ממשיכה לרשום הפסדי ענק גם כעת, ולמעשה החברה הפסדית בחצי מהשנים בעשור האחרון, כלומר היא הייתה הפסדית גם הרבה לפני הקורונה. החברה מציגה כמובן עליה משמעותית בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך זה בעיקר בגלל שברבעון המקביל החברה פעלה בהיקף עוד יותר מצומצם מאשר ברבעון הנוכחי. בפועל, החברה הכניסה ברבעון השני של השנה 222.6 מיליון דולר, לעומת 151.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
החברה רשמה EBITDAR חיובי בסך של כ-20 מיליון דולר, לעומת כ-3 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה, אך מדובר עדיין בירידה גם מול הרבעון המקביל בשנה שעברה, אז עמד ה-EBITDAR על 29 מיליון דולר, כלומר ירידה של 31%.
ההפסד ברבעון השני של השנה ירד קלות ל-81 מיליון דולר בהשוואה לכ-86 מיליון דולר ברבעון הקודם, ולעומת 104.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
תזרים המזומנים ברבעון הסתכם בכ-151 מיליון דולר בהשוואה לתזרים שלילי של כ-54 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה ותזרים שלילי של כ-23 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. אבל האמת היא שלא מדובר בשיפור אמיתי אלא בעקבות התקבולים מהסיוע של המדינה (בסך 210 מיליון דולר). על פי החברה 86 מיליון מתוך התזרים הוא מפעילות שוטפת, ללא הסיוע, אבל עדיין מדובר רק בחצי.
לקריאה נוספת על העובדה שלא מדובר במשבר חד פעמי בגלל הקורונה:
> כישלון להנפקה של אל על - אל "תקנו" את הכותרות החיוביות
> הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?
> סקטור התעופה לא יתרומם בשנים הקרובות - והחילוצים יימשכו
> פרופ' עומר מואב: "אסור לפחד מפשיטת רגל של אל על; יהיו חברות אחרות"
> האם הקורונה תהרוג את אל על? כנראה שלא, אבל חברת התעופה בצרות
- 10.רונן 22/10/2021 11:53הגב לתגובה זורוב הציבור לא טס לאף מקום ובכל זאת צריך לממן את החברות הפרטיות?!?! שיתנו לכלל הציבור מניות בחברה ואז יכול לבקש סיוע כזה או אחר
- 9.תומר 19/10/2021 10:57הגב לתגובה זוכתב חצר
- 8.רוברט 19/10/2021 10:02הגב לתגובה זואם איזה כסף יקנו, המוצרים שגונבים לנו מהמזוודות לא יספיק למימון רכישת ארקיע !
- 7.לרון 19/10/2021 08:34הגב לתגובה זולא מבינים....אל על כמו מנהל מקרקעי ישראל היא חברה ביטחונית,ואל תגידו "מה הקשר"
- 6.מיזוג מצוין לכולם 18/10/2021 22:15הגב לתגובה זווהחברה תבריא ותעלה כאשר השמים ייפתחו לתיירות נכנסת שתבוא במאות אלפיה ומליוניה...
- תומר 19/10/2021 10:58הגב לתגובה זוקיבלה הלוואה, שום סיוע
- 5.שחר 18/10/2021 21:05הגב לתגובה זוכך או כך, אם יצא לפועל הרכישה או מיזוג אז סביר יהיה שהנפגעים יהיו הלקוחות של שתי החברות
- 4.רון 18/10/2021 20:18הגב לתגובה זואיפה הוא ?
- 3.אסור לתת לחברה כושלת לצמצם תחרות (ל"ת)אלי כהן 18/10/2021 19:21הגב לתגובה זו
- 2.גבי 18/10/2021 18:52הגב לתגובה זועסקה שבה שני הצדדים יפלו יחד אל התהום.
- 1.שמי 18/10/2021 18:46הגב לתגובה זוכך נראית העיסקה המוצעת..
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
