לאחר דוחות הבנקים: אפסייד של 15% למניות לאומי ומזרחי טפחות

בבית ההשקעות IBI סבורים כי למרות העליות הגדולות במניות הבנקים מאז משבר הקורונה יש להם עדיין לאן להמשיך ולטפס; אלא שצריך לזכור כי הם כבר ביצעו מהלכים של 40%-60% למעלה וזו כבר לא הזדמנות יוצאת דופן
לימור זילבר | (2)

לאחר הדוחות השנתיים ל-2020 שפרסמו אתמול בנק לאומי -0.69% ובנק מזרחי טפחות -0.69% , ולאחר שכבר באמצע 2020 ולאורך כל המחצית השנייה של 2020 אתם קוראים כאן בביזפורטל הרבה אייטמים על התמחור הנוח של מניות הבנקים (כאןכאןכאןכאן ויש עוד), כעת גם בית ההשקות IBI ממליצים לקנות את מניות הבנקים, שלהערכתם צפויים להמשיך ולעלות. 

להערכת בית ההשקעות IBI בעקבות דוחות בנק לאומי, מניית לאומי צפויה לעלות ב-15% נוספים ומעדכנים את מחיר היעד של המנייה ל-25.3 שקל, לעומת מחיר הסגירה אמש של 22 שקל למניה.

ליאור שילה, אנליסט בנקים בית ההשקעות: "לאומי מציג דוח מתחת לצפי אך בפרספקטיבה של שנת קורונה מדובר על דוח חיובי. הצמיחה המרשימה בתיק האשראי לאורך השנה והשיפור ביחס היעילות התפעולית מעלים ציפיות עבור שנת 2021. נוסיף על כך את היתכנות לרישום רווחים גבוהים בשנת 2021 מצד לאומי פרטנרס בשל מספר הנפקות הנמצאות במחסנית לפי פרסומים ואף היתכנות לרווחים מנכסי נדל"ן. התחזית לדוחות לאומי לקחו בחשבון הפרשות נמוכות יותר להפסדי אשראי ורווחי מסחר גבוהים יותר. יחד עם זאת, בהתחשב בשנה הנוכחית והתוצאות שהתלוו לה, תוצאות הרבעון בהחלט חיוביות ומפזרות אור חיובי להמשך".

לדבריו: "הבנק הציג צמיחה מרשימה בתיק האשראי לאורך השנה, בהתאם לאסטרטגיה העסקית ומקביל הציג המשיך בהתייעלות. לצד אלו, הבנק צבר כרית ביטחון מספקת מפני הפסדי אשראי ומחזיק בעודפי הון גבוהים הטומנים פוטנציאל לבייבק/דיבידנד ככל הנראה לאחר דוחות הרבעון השלישי. החוסר וודאות והסיכון שליוו את השנה פחתו באופן משמעותי לאור היקף החיסונים הגבוה ופתיחת המשק, כאשר אלו באו לידי ביטוי בהפחתת שיעור ההיוון".

בנוסף, בבית ההשקעות מעריכים בעקבות דוחות בנק מזרחי-טפחות, כי המניה צפויה לעלות ב-13% נוספים ומעדכנים את מחיר היעד ל-98 שקל לעומת שער הסגירה אמש שעמד על 86.2 שקל.

לדברי שילה, "בנק מזרחי מציג דוח טוב, כאשר הדבר החשוב יותר הוא הפוטנציאל להמשך הנובע מהחיסכון הסינרגטי בין הבנקים. לאור איחוד הנתונים בדוחות והפוטנציאל שעתיד לבוא לידי ביטוי בשנים הקרובות לצד הפחתת הסיכון המערכתית בבנקים הבאה לידי ביטוי בשיעור ההיוון".

אנחנו רק נסייג ונזכיר כי מניות הבנקים כבר עלו בצורה משמעותית מאז הנפילות - וכבר לא מהווים הזדמנות יוצאת דופן. לאומי עלה ב-36% מאז הנפילות של מרץ 2020 ומזרחי טפחות זינק ב-כ67%. אמנם שניהם טרם חזרו לרמות של טרום הקורונה אך הם החזירו את רוב הירידות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כאמור, כבר באמצע 2020 ולאורך כל המחצית השנייה של 2020 אתם קוראים כאן בביזפורטל הרבה אייטמים על התמחור הנוח של מניות הבנקים (כאןכאןכאןכאן ויש עוד) . שיחות עם אנליסטים, עם מנהלי הבנקים עצמם, עם האוצר, גרמו לנו להעריך שהפגיעה של הקורונה בבנקים לא תהיה אנושה. כתבנו זאת גם כשמניות הבנקים נמכרו ללא הפסקה, גם כשמכפיל ההון צנח ל-0.6 (שווי השוק חלקי ההון העצמי). אף אחד לא נביא, אבל זה עניין של הסתברות, והסיכויים היו לטובת מניות הבנקים. המניות האלו זינקו ב-40%-50% מהשפל תוך 4-5 חודשים.

הבנקים נפגעו מהקורונה, אבל במקביל הם התייעלו מהר יותר ממה שציפו (לרבות האצת פיטורים/ עזיבה) והפכו להיות דיגיטליים יותר. הם ערוכים לחזור ולהגדיל רווחים. יש איומים לא קטנים - מעצמות הטכנולוגיה והבנק הדיגיטלי הן מתחרות שעלולות להיות קשות. אבל כשהמפקח על הבנקים מפקח שהרווחיות של הבנקים תהיה גבוהה, כנראה שהבנקים יכולים לישון בשקט (יחסית).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ועדיין יכולים לסייע לחידוש הצמיחה וחילוץ המשק, אבל 13/03/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
    ועדיין יכולים לסייע לחידוש הצמיחה וחילוץ המשק, אבל מה שמעניין את מנהליהם והדירקטוריונים שלהם זה משכורותיהם ושיפור הונם העצמי.
  • 1.
    למעשה 10/03/2021 13:53
    הגב לתגובה זו
    אם הבנקים עלו מאז המשבר 35% הם עלו פחות משאר השוק בממוצע ולכן ההמלצה עליהם היא לא משהו להתרברב בה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳