מזרחי טפחות בתוצאות טובות - רווח של חצי מיליארד ש' ברבעון האחרון

פחות מ-2% מתיק המשכנתאות נמצא בדחייה; האשראי לציבור זינק ב-14.3% ל-247 מיליארד שקל
מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה מזרחי טפחות

בנק מזרחי טפחות -0.69% בתוצאות טובות. הרווח בשנת 2020 הסתכם ב-1.61 מיליארד שקל, למרות הקורונה.  התשואה להון - 9.5%. הרווח הנקי ברבעון האחרון 506 מיליון שקל, תשואה להון של 11.4%. 

הרווח הנקי השנתי, ללא השפעת בנק אגוד הסתכם ב-1,543 מיליון שקל, לעומת 1,842 מיליון שקל בשנת 2019 - קיטון של 16.2%. הרווח הנקי ברבעון, ללא השפעת בנק אגוד עמד על 439 מיליון שקל, בהשוואה ל-440 מיליון שקל ברבעון המקביל - ירידה של 0.2%.

 

הנהלת הבנק מוסרת כי מתחילת משבר הקורונה נעשו פעולות לזהות את הלקוחות, הפרטיים והעסקיים, שנפגעו  מהמשבר, ולייצר להם פתרונות אישיים, שיסייעו להם לצלוח את התקופה הלא פשוטה. בחודש מרץ 2020 הציע הבנק ללקוחות המשכנתא שנזקקו לכך, את האפשרות להקפיא את החזרי ההלוואות למשך 4 חודשים. בהמשך, פעל הבנק על-פי המתווים של בנק ישראל ואפשר דחיות נוספות, לכל מי שהתקשה לחזור לשלם את ההלוואה באופן סדיר.

הודות לתוכניות הסיוע ולשיפור המסוים בפעילות הכלכלית במשק – בד בבד עם התקדמותו של מבצע החיסונים, ניכרת מגמה ברורה של חזרת לקוחות לתשלומים סדירים.

מתוך הלוואות משכנתא בהיקף של כ-45.6 מיליארד שקל, שנכנסו לדחייה החל מחודש מרץ 2020, נכון ל-31 בינואר 2021 כ-42.6 מיליארד שקל חזרו לשלם, כאשר בכ-5.5 מיליארד שקל מהן התשלום מתבצע במסלול של החזרים מופחתים. רק הלוואות בכ-3 מיליארד שקל, המהוות פחות מ-2.0% מתיק המשכנתאות המצטבר של הבנק, נמצאות עדיין בדחייה מלאה, הצפויה להסתיים עד יוני 2021.

באשראי המסחרי, מתוך סך דחיות שאושרו במהלך השנה בהיקף של כ-7.7 מיליארד שקל, נכון לסוף ינואר 2021 ירד היקף האשראי הנמצא בדחייה לכ-1.3 מיליארד שקל, מתוכם כ-0.6 מיליארד שקל לתקופה העולה על שישה חודשים.

לבד מהאפשרות לדחיית תשלומי הלוואות, השתתף הבנק באופן פעיל ובולט בקרנות הקורונה בערבות המדינה, ונכון ל-31 בדצמבר 2020 העמיד הבנק אשראי לעסקים בהיקף של כ-5.1 מיליארד שקל במסגרת הקרנות. "על-פי הנתונים  לסוף פברואר 2021, מגיע חלקנו בנושא זה לכ-23% מסך האשראי שאושר בקרנות אלו", מדגישה הנהלת הבנק.

 

הגדלת נתחי השוק של הקבוצה בעקבות השלמת עסקת אגוד

לאחר השלמת העסקה לרכישתו של בנק אגוד והפיכתו לחברה-בת בבעלות מלאה של מזרחי-טפחות, אוחדו ברבעון השלישי של השנה הנתונים המאזניים של אגוד אל תוך הדוחות הקבוצתיים, וברבעון האחרון אוחדו לראשונה גם נתוני הרווח וההפסד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כבר בשלב זה, ועוד לפני התועלות שיניבו לקבוצה מהלכי ההסבה והסינרגיה בין הפעילויות השונות, תורמת הצטרפותו של בנק אגוד להגדלת חלקה של קבוצת מזרחי-טפחות במערכת הבנקאית. על פי נתוני הבנקים לסוף הרבעון השלישי, גדל חלקו של מזרחי-טפחות באשראי לציבור ל-22.0%, ובפיקדונות הציבור עלה נתח השוק של הבנק ל-18.6%. תהליך מיזוגו של בנק אגוד יצא לדרך והוא יתבצע בהדרגה, על מנת להבטיח כי הסבת הלקוחות והפעילות העסקית מאגוד אל תוך הבנק, תיעשה באופן מיטבי.

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות משה לארי, אמר על רקע פרסום הדוחות: "תוצאות הבנק לשנת 2020 משקפות את המשך הצמיחה במגוון תחומי הפעילות לצד השלכות משבר הקורונה והסביבה המקרו-כלכלית.

"התוצאות הכספיות לשנת 2020 משקפות את המשך תנופת הצמיחה של הבנק במגוון תחומי הפעילות, לצד השלכות משבר הקורונה ובראשן ההגדלה המשמעותית בהוצאות להפסדי אשראי, והשפעת סביבת הריבית והאינפלציה האפסית. הצלחת הבנק, גם בשנה מורכבת ומאתגרת שכזו, להציג רווח שנתי של 1,610 מיליון שקל, המשקף תשואה להון של 9.5% ורווח רבעוני של 506 מיליון שקל, המשקף תשואה להון של 11.4% אינה מובנת מאליה, והושגה הודות למאמץ ומחויבות יוצאי דופן של אלפי העובדים והמנהלים המסורים שלנו.

"תנופת הצמיחה מתבטאת במרבית סעיפי המאזן, עוד לפני השפעת בנק אגוד. כך, בין השאר, הסתכם בסוף 2020 מאזן הבנק בכ-312 מיליארד שקל בהשוואה לכ-273 מיליארד שקלבסוף 2019, גידול של 14.3%; האשראי לציבור טיפס לכ-221 מיליארד שקל לעומת כ-205 מיליארד שקל בסוף שנת 2019, עלייה של 7.9%, ותיק פיקדונות הציבור זינק ב-17.0%, מסכום מצטבר של כ-211 מיליארד שקל בסוף 2019 לכ-247 מיליארד שקל בסוף 2020.

"ההתרחבות בפעילות השוטפת באה לביטוי בגידול של 1.9% בהכנסות המימון, ללא השפעת בנק אגוד, וזאת על רקע מהלכי הורדת הריבית בישראל ובארצות הברית במהלך השנה. ההכנסות מעמלות, ללא השפעת אגוד, צמחו בשנת 2020 ב-4.9% בהשוואה ל-2019. במקביל, שמר הבנק על רמת ההוצאות התפעוליות וכתוצאה מכך מציג מזרחי-טפחות, נכון לסוף 2020 וללא השפעת בנק אגוד, יחס יעילות איכותי של 52.7%.

"בהתאם ליעד המרכזי בתוכנית האסטרטגית, ממשיך הבנק להגדיל את המיקוד העסקי ולצמוח באופן מואץ באשראי המופנה לעסקים השונים. בשנת 2020 הסתכם הגידול בתיק האשראי העסקי, ללא בנק אגוד, ב-14.3% בהשוואה לשנה הקודמת. במקביל, שמר מזרחי-טפחות על המובילות בתחום ההלוואות לדיור גם בשנת 2020, שבה נרשם שיא של כ-79 מיליארד שקל בביצועי המשכנתאות במשק. זאת, תוך הקפדה על תהליך חיתום אחראי ושמרני".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳