פז נפט: הפסידה חצי מיליארד שקל; ה-EBITDA המתואם ירד ב-3.1%

דיווחה על ירידה של 18% בהכנסות הרבעון הרביעי של 2019, ירידה של 87% ברווח התפעולי והפסד ענק כתוצאה מהפחתת שווי בית הזיקוק; בנוסף, צופה הפסד של עד 120 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2020
ערן סוקול | (3)
נושאים בכתבה יונה פוגל נפט

חברת פז נפט העוסקת באספקת מוצרי נפט ודלק, בהפעלת בתי הזיקוק באשדוד, ושולטת ב"פזגז", דיווחה על ירידה של 18% בהכנסות הרבעון הרביעי של 2019, ירידה של 87% ברווח התפעולי והפסד של חצי מיליארד שקל כתוצאה מהפחתת שווי המוניטין של בית הזיקוק. ה-EBITDA המתואם ירד ב-3.1%.

הכנסות פז ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-2.96 מיליארד שקל, ירידה של כ-18.3% לעומת הכנסות של כ-3.62 מיליארד שקל ברבעון המקביל. בחברה מציינים כי הירידה בהכנסות נובעת בעיקר מירידת מחיר הנפט אשר קוזזה חלקית מעליה בכמויות המכירה בשיווק הישיר ומעליה במכירות רשת Yellow.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד נקי של כ-0.5 מיליארד שקל, לעומת רווח נקי של כ-100 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד מיוחס בעיקר למחיקה (חשבונאית) של כ-566 מיליון שקל בגין ירידת שווי בית הזיקוק באשדוד.

בנטרול השפעות חד פעמיות, ה-EBITDA המתואם ירד ב-3.1% והסתכם בכ-217 מיליון שקל.

בנוסף, מציינת החברה כי ככל שלא יחול שינוי מהותי במרווחי הזיקוק, במחיר הנפט ובכמויות המכירה בשוק, בית הזיקוק עלול לרשום הפסד נקי של כ-100-120 מליון שקל בדוחות הכספיים לרבעון הראשון לשנת 2020.

הרווח הגולמי של פז נפט ברבעון הרביעי של 2019 הסתכם בכ-354 מיליון שקל, אשר היוו כ-12% מההכנסות, ירידה של כ-23% לעומת כ-460 מיליון שקל ברבעון המקביל, אשר היוו כ-12.7% מההכנסות. 

עליה בשולי הוצאות התפעול

הוצאות המכירה ושיווק של פז ירדו בכ-12 מיליון שקל ברבעון הרביעי והסתכמו בכ-241 מיליון שקל (כ-8.2% מההכנסות), לעומת כ-253 מיליון שקל ברבעון המקביל, אשר היוו כ-7% מההכנסות.

מנגד, נרשמה עלייה של כ-13 מיליון שקל בהוצאות ההנהלה וכלליות אשר הסתכמו בכ-68 מיליון שקל ברבעון הרביעי והיוו כ-2.3% מההכנסות, לעומת הוצאות ההנהלה וכלליות ברבעון המקביל אשר הסתכמו בכ-55 מיליון שקל והיוו כ-1.5% מההכנסות. בחברה מציינים כי העליה נובעת בעיקר מגידול בהוצאות חד פעמיות ומגידול בהוצאות פחת לרכוש קבוע.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בהתאם לירידה ברווח הגולמי והעלייה בשולי הוצאות התפעול, הרווח התפעולי של פז הסתכם בכ-20 מיליון שקל ברבעון הרביעי, על שולי רווחיות תפעולית של כ-0.7%, ירידה של כ-87% לעומת הרווח התפעולי של כ-154 מיליון שקל, על שולי רווחיות תפעולית של כ-4.3% ברבעון המקביל אשתקד.

השפעות הקורונה

החברה נערכת להשפעת נגיף הקורונה והצעדים שנוקטת ממשלת ישראל בעקבות התפרצות המגפה, על פעילותה. בעקבות ארועים אלה, חל קיטון במכירות הדלקים על ידי החברה - בפרט החל מהמחצית השניה של חודש מרץ השנה. כמו כן חל קיטון בשווי המלאים בבית הזיקוק. החברה גם מדווחת כי פעילות המכירות ב-yellow לא נפגעה וכי מכירות הגפ״מ על ידי חברת פז גז עולות.

החברה מציינת כי מרבית פעילויותיה מוגדרות כפעילויות חיונית בשעת חירום והיא מספקת לציבור את מוצריה ושירותיה גם בתקופת משבר הקורונה הנוכחי. החברה נוקטת בפעולות שונות להתמודדות עם המשבר ולהמשך פעילות סדירה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דירה=קורת גג 26/03/2020 18:58
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 2.
    מי המנהל הכושל שלהם ? (ל"ת)
    שימי 26/03/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 26/03/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    מכר פז בזמן ונשאר בפיבי,הגיוני!
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.