דליה וסימנס חתמו על הסכם לאספקת הציוד העיקרי להקמת פרויקט "דליה 2"
פרויקט דליה 2 מתקדם: נחתם הסכם עם ענקית התעשיה הגרמנית לרכישת המיכון הדרוש לפרויקט תחנת הכח החדשה
דליה חברות אנרגיה חתמה, באמצעות חברת דליה הרחבה, על הסכם עם חברת סימנס הגרמנית לאספקת טורבינות הגז והקיטור וציוד נלווה לצורך תחנת הכוח "דליה 2" שבמתחם צפית.
במסגרת ההסכם התחייבה סימנס בין היתר, לספק את הציוד העיקרי במועדים
שסוכמו ולעמידת הציוד בביצועים שונים במסגרת בדיקות שייערכו לקראת הפעלת התחנה, ודליה הרחבה התחייבה לשלם את התמורה המוסכמת אשר תמומן בשלב ראשון מסכומים שיועמדו לדליה הרחבה מתוך הסכם הלוואת הגישור שנחתם עם בנק לאומי ובנק דיסקונט , ובשלב השני, תמומן מכספי המימון
של החוב הבכיר לאחר שיחתם.
תחנת הכוח "דליה 2" תהיה מדגם H Classשהינו הדגם המתקדם ביותר בהיבט הסביבתי והיעילות האנרגטית ובהספק של כ- 850 מגה וואט. דליה מחזיקה ברישיון מותנה כאשר לפי האסדרה שחלה עליה, תעריף הזמינות הוא של 3.31 אגורות
לקוט"ש ולתקופה של 25 שנות הפעלה מסחרית.
מימון הקמת התחנה בהיקף של כ- 4.25 מיליארד שקל (חוב בכיר) מתוכנן להתבצע על ידי בנק לאומי ובנק דיסקונט בהתאם למזכר ההבנות שנחתם עם דליה אנרגיות הרחבה בחודש בפרואר.
- תש"י בדרך להיפרד מדליה אנרגיות ולמכור 5% בעד 500 מיליון שקל
- דליה: הרווח זינק ב-69% ל-88 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עובד דבי, מנכ"ל דליה חברות אנרגיה: "חתימת ההסכם עם חברת סימנס לאספקת הציוד העיקרי לתחנת הכח, מספקת וודאות חשובה ומהותית ליכולת להקים במהירות האפשרית את תחנת הכוח הנוספת במתחם צפית, "דליה 2", מתוך כוונה שהיא תחל לפעול מסחרית במחצית הראשונה לשנת 2029.
בתקופה האחרונה עשינו מספר צעדים משמעותיים לקידום הקמת תחנת הכוח "דליה 2" ובכלל זה: חתמנו על מזכר הבנות למימון עם בנק לאומי ובנק דיסקונט, חתמנו על מזכר הבנות מחייב לאספקת גז עם חברת אנרג'יאן, חתמנו על הסכם להלוואת גישור שמאפשרת בין היתר
את ההסכם עם סימנס וחתמנו עם TSK הספרדית וחברת שיכון ובינוי – סולל בונה, על הסכם לקידום תכנון מפורט וביצוע עבודות מוקדמות באופן שיאפשר לנו להתקדם מהר במקביל לרכישת הציוד העיקרי לתחנה והוצאת ההיתרים הנדרשים. בנוסף, קיבלנו רישיון מותנה מרשות החשמל להקמת התחנה
וכן התקבלה החלטת רשות החשמל בעניין אסדרת תעריף הזמינות אשר תחול על דליה 2 בתקופת הפעלת התחנה.
דליה חברות אנרגיה פועלת במלוא המרץ על מנת לממש במהירות את התוכניות המאושרות להקמה במקביל של שתי תחנות כוח, יעילות ומשמעותיות למשק הישראלי
"דליה 2" ו-"אשכול אבשל". הניסיון שצברנו בייזום, הקמה והפעלה של תחנות כוח מאפשר לנו לקדם באופן יעיל ומקצועי הן את הצד התכנוני, הן את הצד המימוני והן את ההקמה ובהמשך את הצד התפעולי".

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
