ניקיון
צילום: Freepik
דוחות

סנו: עלייה מתונה בהכנסות וירידה קלה ברווח הנקי ל-70.3 מיליון שקל

הכנסות החברה צמחו ב-0.4% בלבד, המרווח הגולמי ירד ל-35.7%, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת ירד בחדות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה סנו

חברת סנו סנו -0.41%  פרסמה את דוחות הרבעון הראשון של 2025 בסוף השבוע האחרון, מהם עולה תמונה של שחיקה ברווחיות לצד יציבות בהכנסות.

המכירות הסתכמו ב-586 מיליון שקל, עלייה מתונה של 0.4% לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי ירד ל-35.7% לעומת 39.1% ברבעון המקביל.

המכירות בחו"ל וליצוא בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2025 הסתכמו בכ-80 מיליון שקל, לעומת 80.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, שמהווים ירידה בשיעור של כ-1.8%. עיקר הירידה נובע מקיטון בפעילות היצוא מול מפיצים וכן ירידה בפעילות של חברת הבת בבולגריה.

הירידה ברווחיות מוסברת בעיקר בעלייה במחירי חומרי הגלם ותשומות הייצור, מגמה שהחלה כבר ברבעון השני של 2024 וממשיכה גם כעת. מגזר מוצרי הניקוי, הגדול ביותר של סנו, נפגע גם מירידה בהיקף המכירות וגם מהתייקרויות. מנגד, מגזר הטואלטיקה והקוסמטיקה רשם שיפור ברווחיות, הודות לקיטון בהוצאות תפעוליות.

הרווח התפעולי לפני הכנסות אחרות הסתכם ב-85.7 מיליון שקל, גידול מתון של 0.7% לעומת התקופה המקבילה, בשל שיפור בהוצאות המכירה והשיווק שעמדו על 98.7 מיליון שקל לעומת 106.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. עיקר הקיטון בהוצאות הנהלה וכלליות נובע מרישום הוצאה בתקופה המקבילה אשתקד בסך של כ-16.4 מיליון שקל עקב פשרה עם רשות התחרות, בקיזוז עלייה בהוצאות השכר בסך של כ-2.2 מיליוני שקל וגידול בהפרשה לחובות מסופקים ואבודים בסך של כ-0.8 מיליוני שקל.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-70.3 מיליון שקל לעומת 71 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של כ-0.7%.

מהמאזן עולה כי החברה רשמה עלייה חדה בסעיף הלקוחות של 100 מיליון שקל והמלאי בכ-25 מיליון שקל, מה שתרם לירידה חדה בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, שצנח ל-16 מיליון שקל בלבד לעומת 62.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. העלייה בלקוחות מוסברת על ידי החברה בעלייה בהיקף הפעילות ועיתוי חג הפסח.


החברה מחלקת את פעילותה לארבעה מגזרים עיקריים:

תחום מוצרי ניקוי ואחזקת הבית: כולל ייצור, שיווק, מכירה והפצה של מוצרי ניקוי ואחזקת הבית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תחום מוצרי נייר: ייצור, שיווק, מכירה והפצה של מוצרי נייר.

תחום מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה: ייצור, שיווק, מכירה והפצה של מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה לטיפוח והיגיינה אישית.

אחרים: כולל מוצרי ניקוי ואחזקה נוספים שאינם נכללים באף אחד מהמגזרים לעיל.

תחומי העיסוק של הקבוצה מאופיינים בתחרות גבוהה מצד יצרנים מקומיים, מותגים פרטיים (Private Label), חברות בינלאומיות עם מותגים חזקים ויבואנים הפועלים בישראל ומתחרים ישירות במוצרי החברה, דבר שעשוי להסביר את השחיקה ברווחיות


מניית סנו נסחרת לפי שווי שוק של 4.3 מיליארד שקל, ורשמה תשואה צנועה של 6% בשנה האחרונה. מכפיל הרווח המייצג על רווח דוחות הרבעון הראשון עומד על 15.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ריצרד פרנסיס טבע
צילום: סיון פרג'

טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה


החברה מבקשת אישור לשיווק אולנזאפין בהזרקה תת עורית ארוכת טווח, על בסיס ניסוי שלב 3

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע סכיזופרניה


טבע מדווחת כי הגישה לרשות המזון והתרופות האמריקאית, ה-FDA בקשה לאישור תרופה לאולנזאפין בהזרקה ארוכת טווח, תחת שם הקוד TEV‑749. מדובר בפורמולציה תת עורית שניתנת פעם בחודש למבוגרים עם סכיזופרניה. הבקשה נשענת על תוצאות ניסוי שלב 3 בשם SOLARIS, שכלל מעקב יעילות ובטיחות לאורך שנה, תוך השוואה לטיפול פלצבו בתקופה הראשונית ובהמשך המשך טיפול בקבוצות מינון שונות. לפי החברה, הנתונים הראו שמירה על יעילות קלינית ופרופיל בטיחות דומה לטבליות אולנזאפין הקיימות, וגם סבילות טיפולית שמאפשרת מתן מתמשך.

מדובר בניסיון ממוקד של טבע לבנות לעצמה מעמד יציב בתחום ה‑LAI זריקות ארוכות טווח, שנחשב לאחד המקומות שבהם יש ערך מוסף אמיתי לחברת תרופות: מוצרים מורכבים יותר, חסמי כניסה גבוהים, ותמחור טוב יותר מגנריקה רגילה. זה גם משתלב עם המסר שטבע מנסה להעביר בשנים האחרונות: חיזוק הצינור החדשני, גיוון ההכנסות, ופחות תלות במחזוריות של תחרות על מחירים.

אולנזאפין הוא טיפול ותיק ומרכזי בסכיזופרניה, עם שימוש רחב בעולם בגלל יעילות גבוהה ויכולת לייצב סימפטומים. אבל הטיפול היומי סובל מחיסרון בסיסי: בעיית היענות. סכיזופרניה היא מחלה כרונית עם תקופות רגיעה ונסיגה, ובפועל רבים מהמטופלים מפסיקים טיפול חלקית או לגמרי, מה שמוביל להחמרה ולחזרה לאשפוז. כאן נכנסת הזריקה החודשית, רעיון שמכוון להפחית את הצורך בנטילה יומיומית ולהקטין את הסיכון ל”חורים” בטיפול. אם כי חשוב לזכור שגם זריקה אחת לחודש דורשת מסגרת רפואית יציבה ומעקב, ולכן היא לא פתרון קסם לכל מטופל, אבל עבור אוכלוסייה רחבה היא יכולה לשנות את התמונה.

בטבע מדגישים שהמוצר מיועד לתת מענה לפער מוכר בשוק: חולים שמגיבים טוב לאולנזאפין אבל מתקשים להתמיד בכדורים.



לאחרונה ה-FDA רשות המזון והתרופות האמריקאית אישרה להרחיב את השימוש בתרופה יוזדי (Uzedy) של טבע גם לטיפול בחולי הפרעה דו-קוטבית בגילאי 18 ומעלה. התרופה, שהושקה במאי 2023 ואושרה עד כה רק לטיפול בסכיזופרניה, מציגה כעת פוטנציאל מסחרי רחב בהרבה. יוזדי היא זריקה תת-עורית המבוססת על ריספרידון בתצורת שחרור מושהה, שפותחה בטכנולוגיית SteadyTeq של חברת מדינסל הצרפתית. הטכנולוגיה מאפשרת שחרור מבוקר ואחיד של החומר הפעיל, כך שהשפעתו מתחילה תוך 6-24 שעות מההזרקה ונמשכת כחודש שלם.

האישור החדש מאפשר שימוש ביוזדי כטיפול בודד או בשילוב עם ליתיום או Dyzantil, ופותח בפני טבע שוק של כ-3.4 מיליון אמריקאים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית. המחלה, הידועה גם כמאניה-דיפרסיה, מהווה אתגר טיפולי מורכב בשל התנודתיות הקיצונית במצבים הנפשיים ושיעור ההיענות הנמוך לטיפול מתמשך. הזרקה חודשית כמו יוזדי מפחיתה משמעותית את שיעור ההפסקות בטיפול ובכך מצמצמת את הסיכון להחמרות במצב הנפשי, התקפים, אשפוזים ואף ניסיונות אובדניים. על פי נתוני טבע, 80% מהחולים שעוברים מטיפול אוראלי ליוזדי ממשיכים בטיפול בהצלחה.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: