אבי בן טל YNET
צילום: יח"צ

רעידת אדמה בשוק הדיגיטל: גם ynet פורש מהוועדה למדרוג, שצפויה להתפרק

כמעט חודש לאחר פרישת וואלה, גם אתרי קבוצת ynet, בהם גם כלכליסט ו-XNET, יפרשו מיידית מהוועדה. בקרוב: ישיבת חירום לגבי עתיד הוועדה
אלכסנדר כץ | (2)

אחרי מספר שבועות של סימן שאלה, ההחלטה נפלה. לאייס נודע כי קבוצת ynet הודיעה היום (יום א') רשמית על פרישתה מהוועדה למדרוג באינטרנט. בכך גובר שוב החשש כי הוועדה עשויה לסיים את דרכה, 5 שנים לאחר שהחלה לפעול, ושנתיים לאחר שנתוני הגלישה החלו להתפרסם רשמית.

כבר החודש לא פורסמו נתוני הגלישה של הקבוצה, שכללו את האתרים ynet, כלכליסט, XNET ועוד, וזאת לבקשתה. כבר אז דובר על רצונה של הקבוצה לפרוש מהמדידה, כפי שעשתה זמן קצר לפני כן קבוצת וואלה, על אתריה השונים, בהם גם וואלה שופס, יד2, יורם, TIPO, zahav.ru ועוד.

האתרים החברים בוועדה, משלמים בין עשרות למאות אלפי שקלים בשנה, לפי גודלו של האתר. על פי הערכות, וואלה ו-ynet שילמו כ-300 אלף שקלים בשנה, הרבה מאד כסף בהתחשב במצבם הפיננסי של גופי התקשורת בישראל. האתרים התרעמו על סכומי הכסף שהשקיעו בחברות באתר, אבל עוד יותר בכך שטענת חלקם, הוועדה לא הצליחה להגדיל את נפח הפרסום בדיגיטל ולהוביל תקציבים נוספים לתחום.

בעקבות הקולות שנשמעו בשבועות האחרונים, הודיעה החודש השלוחה הישראלית של גמיוז - ספקית מדידת רייטינג האתרים, כי תפחית בכמעט 50% את התשלום שהיא גובה מהוועדה למדרוג. המשמעות היא הקלה בדמי החבר המשולמים על ידי אתרי האינטרנט ומשרדי הפרסום.

ב-ynet נותרו על הגדר בתקופת החגים, כאשר כל השוק מצפה למוצא פיהם של אנשיה, ובראשם המנכ"ל אבי בן-טל. גם בנענע10 שרמזו על אופציית הפרישה, המתינו עם ההצהרות כדי לבחון מה עושה האח הגדול מבית מוזס. היום כאמור, נפל דבר ובאתר מבית 'ידיעות אחרונות' החליטו לסיים את הסאגה, והודיע על פרישה רשמית. ביום שלישי צפויה האסיפה הכללית של הוועדה של הוועדה למדרוג להתכנס כדי לדון במצב שנוצר, והאם יש מקום לפעילות הוועדה במתכונת הנוכחית, כשהיא ללא 2 האתרים הישראלים הגדולים - וואלה ו-ynet .

מקבוצת ynet לא התקבלה תגובה. מנכ"ל הוועדה למדרוג באינטרנט גל תורג'מן מסר הערב כי "לאור פרישתה לאחרונה של וואלה מוועדת המדרוג, ועם פרישת ynet כעת, תתכנס האסיפה הכללית של הוועדה להחלטה על המשך דרכה".

שוק הפרסום בדיגיטל לא מתרומם

אחרי פיק של כמעט 4 מיליארד שקלים בשנת 2010, רשמה עוגת הפרסום ירידה רצופה בשנתיים שלאחר מכן, וב-2012 הסתכמו הוצאות הפרסום בישראל ב-3,492 מיליארד שקלים, ירידה של כ-11% בשנתיים, כך על פי נתוני יפעת בקרת פרסום. בשקלים - מדובר על ירידה של כמעט 500 מיליון.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עוגת הפרסום ב-4 השנים האחרונות (נתונים באדיבות יפעת בקרת פרסום)

לצד ירידה דרסטית בהוצאות לפרסום בעיתונות - 21% ב-3 שנים, שוק הפרסום באינטרנט סבל מתנודתיות, אבל דווקא מצבו היה פחות רע. ב-2009 הוא עמד על 522 מיליון שקלים, ושנה לאחר כבר זינק ב-18% ל-616 מיליון, אולם מאז רשם ירידה וההתייצבות: 573 מיליון ב-2011 (נתח של 15% מעוגת הפרסום) וב-2012 (נתח של 16% - בשל הקטנת עוגת הפרסום בכמעט 300 מיליון באותה שנה).

"במצב הזה מצבנו אפילו טוב", אומר אחד החברים בוועדה למדרוג, התומך בהמשך פעילותה, "כשכל השוק יורד, אנחנו ממשיכים לקבל את אותם תקציבים, והנתח שלנו אפילו עולה, ועוד בשנה הראשונה בה מתפרסמים באופן מלא נתוני הגלישה של האתרים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רונן 30/09/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
    אני מאמין שיש סיבה שהם לא רוצים שימדדו אותם.
  • 1.
    קובי 30/09/2013 10:21
    הגב לתגובה זו
    לוועדה אין את נתוני גוגל/פייסבוק - שרבים מהתקציבים עברו לשם!!! פשוט חברות הפרסום והאתרים הגדולים לא אוהבים את זה - כי אין עמלת מדיה כמו שהם רגילים
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.