שבבים
צילום: טייואן סמיקונקטורס

סטארטאפ השבבים שסירב להצעת העתק של מטא

מנהלי סאטרטאפ השבבים הדרום קוריאני FuriosaAI דחו הצעת רכש בהיקף של 800 מיליון דולר מענקית הטכנולוגיה מטא כדי להמשיך ופעול בדרך עצמאית; האם הם עשו את המהלך הנכון?

איתן גרסטנפלד |

כמעט כל יזם חולם על ה"אקזיט", הרגע שבו יפנו אליו ויציעו לקנות ממנו את הסטארטאפ או הטכנולוגיה שהוא פיתח. אבל כמו תמיד לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וזה בדיוק הסיפור של FuriosaAI, סאטרטאפ השבבים הדרום קוריאני, שעל פי הדיווחים דחה הצעת רכש בהיקף של 800 מיליון דולר מענקית הטכנולוגיה מטא. במקום זאת, מנהלי החברה בחרו להמשיך בדרך עצמאית ולהמשיך להצמיח את העסק תחת ניהולם וללא התערבות מצד תאגיד הענק, אך לא כולם מרוצים מההחלטה.

  

FuriosaAI, המנוהלת על ידי ג'ון פאיק, שעבד בעבר בסמסונג ו-AMD מפתחת מוליכים למחצה עבור בעיקר עבור יישומי בינה מלאכותית. הדור השני של מעבדי החברה, RNGD נועד לאתגר ולהתחרות עם השבבים של אנבידיה ששולטת כיום בתחום ללא עוררין, אך גם עם המוצרים של חברות סטארט-אפ אחרות כמו SambaNova ו-Cerebrasהסטארט-אפ, המונה כ-150 עובדים, כבר הספיק לשלוח את השבבים לבדיקה אצל לקוחות פוטנציאלים כולל זרוע הבינה המלאכותית של LG ו-Saudi Aramco.


בחודש שעבר, החלו להופיע דיווחים על העניין בחברה הדרום קוריאנית מצד מטא, שיחד עם חברות טכנולוגיה אחרות שבונות מודלים של שפה גדולה (LLMs) עבור יישומי בינה מלאכותית שונים, מחפשת דרכים לצמצם את ההסתמכות שלה על השבבים של אנבידיה. בשנה שעברה, חשפה ענקית הטכנולוגיה שבבי AI שפותחו על ידיה, ובתחילת השנה הודיעה כי תשקיע במהלך השנה עד 65 מיליארד דולר כדי לתמוך ביוזמות הבינה המלאכותית שלה. שבוע לאחר מכן, מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה אמר למשקיעים כי מטא צופה כי תציא מאות מיליארדי דולרים על תשתיות בינה מלאכותית.



מי שהתאכזבו מההחלטה של מנהלי החברה להישאר עצמאיים, הם המשקיעים בחברת ההון סיכון DSC Investment, המחזיקה בנתח הגדול ביותר בסטארט-אפ. בעקבות הדיווחים היום צנחו מניות החברה בכ-15% לאחר שבחודש האחרון המניה עלתה בחדות על רקע העניין מצד מטא.


את השאלה האם מנהלי החברה קיבלו החלטה נכונה ניתן יהיה לשפוט רק בעתיד. מצד אחד החברה פעולת באחד התחומים החמים ביותר בשוק, ומחזיקה בטכנולוגיה בעלת ערך רב, כך שהיא בהחלט עשויה לקבל הצעות גדולות יותר בעתיד. מצד שני, לחברה אין עדיין הכנסות או לקוחות, כך שהעובדה שהיא פועלת בשוק תחרותי מאד שמתפתח בקצב מהיר מאד עשויה גם להיות בעוכרה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דניאל שניידר קרדיט: Anybizדניאל שניידר קרדיט: Anybiz

"לקחנו את תפקיד המכירות ועשינו לו אוטומציה" - סטארטאפ להכיר

ראיון עם דניאל שניידר מנכ"ל ומייסד שותף Anybiz



הדס ברטל |

מה הרקע שלך?

דניאל: אני בן 35 במקור מבאר שבע, עכשיו אני גר בכל העולם כנווד דיגיטלי. בצבא הייתי באחת היחידות הטכנולוגיות ואחר כך למדתי שלושה תארים ב-10 שנים: תואר ראשון בהנדסת חשמל כדי שאבא יהיה שמח כי הוא מהנדס חשמל, את השני עשיתי בהנדסה ביו רפואית כדי שאמא שלי שהיא רופאה, תהיה שמחה. וכדי שאני אהיה שמח, עשיתי תואר נוסף במנהל עסקים.

ספר מה החברה עושה

דניאל: יצרנו סוכני AI שמבצעים את כל התהליך של הבאת לידים לחברות דרך 3 ערוצים, אימייל לינקדאין ושיחות טלפוניות. אם יש חברה שרוצה לידים חדשים אז יש בדרך כלל SDR, מעין איש מכירות להייטק (sales development representative) שעושה BizDev, אז אנחנו לקחנו את התפקיד ועשינו אוטומציה מלאה לחלק הראשוני שלו. החל מלמצוא את הלקוח הפוטנציאלי ולכתוב לו את האימייל המותאם אישי הראשוני, דרך פולו אפים ועד לנקודה שבו הלקוח אומר לי "מעניין אותי, רוצה לשמוע עוד". את הסיילס פיצ' לאחר מכן עושה האיש מקצוע, אבל את כל הפנייה החוזרת ונשנית שיש בהתחלה העברנו לאוטומציה מלאה. זה חוסך הרבה זמן של בן אדם ורואים את התוצאות, שהן לפעמים טובות בדיוק כמו של איש מכירות אנושי ולפעמים גם יותר טובות וזה גם חוסך יותר כסף ולשם העולם הולך.

מתי החברה הוקמה? כמה עובדים? 

דניאל: הקמנו את החברה ב-2021 והיא מונה כמעט 100 עובדים, מ-14 מדינות שונות. החברה היא ישראלית, אבל מאפשרים לעבוד ברימוט, לטייל בעולם ולהנות מהחיים. אני מאמין כשהעובדים שמחים התפוקה הרבה יותר גבוהה ויש הרבה יותר יצירתיות. 

מאיפה הרעיון לחברה?

דניאל: לפני כן היה לי עסק אחר של מוצרים פיזיים ורציתי לפנות לחנויות פיזיות בארה"ב ולהציע להם למכור את המוצר שלי בחנויות. חיפשתי כלי שיעזור לי לפנות אליהם בצורה מהירה, יסביר להם מה צריך ויעשה פולו עד שיגידו לי שמתעניינים ולא מצאתי והתחלתי להשתמש בכל הידע שלי מהאוניברסיטה ועשיתי משהו לעצמי. אז גם הבנתי שיש פה הזדמנות שתוכל לעניין אחרים וככה הכל התחיל. 

השקעתי כל כך הרבה שנים באוניברסיטה אז הכרתי AI לפני שכל העולם הכיר. לפני כמה שנים הייתי גם בתכנית הכרישים עם מוצר AI שמזהה מלנומה. זה חלק מההתמחויות שעשיתי באוניברסיטה והיה ברור שלשם העולם הולך. זהו אזור שהוא מאוד מאוד נוח עבורי, ותמיד ידעתי שבסוף המחשב יתחיל לקבל החלטות ולא הבן אדם.

מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל

בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. לדברי החברה, “במסגרת בחינה מתמשכת של צורכי הפעילות המשתנים של החברה, אנו מבצעים התאמות בכוח האדם. לחברה תוכנית סדורה לתמיכה בעובדים שיושפעו מהמהלך"

עוזי גרסטמן |

מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה. 

בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ 

חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה. 

לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת. 

נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”.  עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.