סטארטאפ השבבים שסירב להצעת העתק של מטא
מנהלי סאטרטאפ השבבים הדרום קוריאני FuriosaAI דחו הצעת רכש בהיקף של 800 מיליון דולר מענקית הטכנולוגיה מטא כדי להמשיך ופעול
בדרך עצמאית; האם הם עשו את המהלך הנכון?
כמעט כל יזם חולם על ה"אקזיט", הרגע שבו יפנו אליו ויציעו לקנות ממנו את הסטארטאפ או הטכנולוגיה שהוא פיתח. אבל כמו תמיד לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וזה בדיוק הסיפור של FuriosaAI, סאטרטאפ השבבים הדרום קוריאני, שעל פי הדיווחים דחה הצעת רכש בהיקף של 800 מיליון דולר מענקית הטכנולוגיה מטא. במקום זאת, מנהלי החברה בחרו להמשיך בדרך עצמאית ולהמשיך להצמיח את העסק תחת ניהולם וללא התערבות מצד תאגיד הענק, אך לא כולם מרוצים מההחלטה.
FuriosaAI, המנוהלת על ידי ג'ון פאיק, שעבד בעבר בסמסונג ו-AMD מפתחת מוליכים למחצה עבור בעיקר עבור יישומי בינה
מלאכותית. הדור השני של מעבדי החברה, RNGD נועד לאתגר ולהתחרות
עם השבבים של אנבידיה ששולטת כיום בתחום ללא עוררין, אך גם עם המוצרים של חברות סטארט-אפ אחרות כמו SambaNova ו-Cerebras. הסטארט-אפ, המונה כ-150 עובדים, כבר הספיק לשלוח את השבבים לבדיקה אצל לקוחות פוטנציאלים כולל זרוע הבינה המלאכותית של LG ו-Saudi Aramco.
בחודש שעבר, החלו להופיע דיווחים על העניין בחברה הדרום קוריאנית מצד מטא, שיחד עם חברות טכנולוגיה אחרות שבונות מודלים של שפה גדולה (LLMs) עבור יישומי בינה מלאכותית שונים, מחפשת דרכים לצמצם את ההסתמכות שלה על השבבים של אנבידיה. בשנה שעברה, חשפה ענקית הטכנולוגיה שבבי AI שפותחו על ידיה, ובתחילת השנה הודיעה כי תשקיע במהלך השנה עד 65 מיליארד דולר כדי לתמוך ביוזמות הבינה המלאכותית שלה. שבוע לאחר מכן, מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה אמר למשקיעים כי מטא צופה כי תציא מאות מיליארדי דולרים על תשתיות בינה מלאכותית.
- בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
- מטא פספסה בשורת הרווח - המניה צונחת ב-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שהתאכזבו מההחלטה של מנהלי החברה להישאר עצמאיים, הם המשקיעים בחברת ההון סיכון DSC Investment, המחזיקה בנתח הגדול ביותר בסטארט-אפ. בעקבות הדיווחים היום צנחו מניות החברה בכ-15% לאחר שבחודש האחרון המניה עלתה בחדות על רקע העניין מצד מטא.
את השאלה האם מנהלי החברה קיבלו החלטה נכונה ניתן יהיה לשפוט רק בעתיד. מצד אחד החברה פעולת באחד התחומים החמים ביותר בשוק, ומחזיקה בטכנולוגיה בעלת ערך רב, כך שהיא בהחלט עשויה לקבל הצעות גדולות יותר בעתיד. מצד שני, לחברה אין עדיין הכנסות או לקוחות, כך שהעובדה שהיא פועלת בשוק תחרותי מאד שמתפתח בקצב מהיר מאד עשויה גם להיות בעוכרה.
DOTI (עומר הכהן)כמה מרוויחים היזמים והעובדים באקזיט? דוגמה מהאקזיט של דוטי
פי 4 ב-11 חודשים - סיילספורס רוכשת את הסטארטאפ הישראלי דוטי ב-100 מיליון דולר; יוצאי Wix הקימו את דוטי וגייסו כ-7 מיליון דולר; המשקיעים מורווחים פי 4, המייסדים הרוויחו על פי ההערכות כ-30 מיליון שקל לכל אחד; העובדים הרוויחו בממוצע מאות אלפי דולרים
סיילספורס ממשיכה להרחיב את אחיזתה בתחום הבינה המלאכותית, והפעם עם רכישה מקומית: החברה הודיעה כי תרכוש את דוטי, סטארטאפ ישראלי, תמורת סכום שמוערך בכ־100 מיליון דולר. מדובר באקזיט משמעותי במיוחד לחברה שהוקמה לפני פחות משנה, על ידי יוצאי Wix מתן כהן ועופר חופשי, ופעלה עד כה מתחת לרדאר, עם מימון ראשוני בהיקף כולל של כ־7 מיליון דולר בלבד.
הטכנולוגיה שפיתחה דוטי מתמקדת ביצירת "מוח ארגוני" - פלטפורמה מבוססת AI שמחברת בין מערכות פנימיות שונות בארגון, מאחדת נתונים ומנגישה אותם לעובדים באופן מיידי ובהתאמה להקשר. כלומר, במקום לעבור בין מערכות ולחפש מידע באופן ידני, העובדים יכולים לשאול שאלות בפשטות ולקבל תשובות ממוקדות שמבוססות על מכלול הידע הארגוני.
שילוב טכנולוגי לתוך Slack וחיזוק מרכז הפיתוח המקומי
לפי סיילספורס, הרכישה נועדה בין השאר לחזק את מרכז המו"פ של החברה בישראל, בדגש על טכנולוגיות בינה מלאכותית. המתכנתים והמנהלים מדוטי צפויים להשתלב בתוך סלאק, פלטפורמת התקשורת הארגונית שנרכשה אף היא על ידי סיילספורס בשנת 2020. כהן וחופשי יובילו את פעילות סלאק בישראל לאחר הרכישה.
הטכנולוגיה של דוטי תשולב בפיתוח "שכבת חיפוש חכמה", Agentic Search, שתהיה חלק מהיכולות העתידיות של מוצרי סיילספורס, ותפעל דרך ממשק השיחה של סלאק. מטרת העל: לאפשר לעובדים ולסוכני ה־AI בארגון לאתר מידע ולבצע פעולות ביעילות, תוך שילוב בין חוויית משתמש חלקה ויכולות ניתוח מתקדמות.
- אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר
- אקזיט ישראלי: DigitalOwl נמכרת לפי שווי של כ-200 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוטי מעסיקה כיום כ־20 עובדים, ורובם יצטרפו רשמית לצוות סלאק המקומי. לדברי מתן כהן, מנכ"ל דוטי, הרכישה תאפשר להפיץ את הטכנולוגיה בקנה מידה עולמי, ולהגשים את החזון של הנגשת מידע ארגוני בצורה אינטואיטיבית ומהירה. דניז דרסר, מנכ"לית סלאק, הוסיפה כי "המומחיות של דוטי מאיצה את החזון שלנו להמציא מחדש את החיפוש הארגוני בכל מוצרי סיילספורס".
DOTI (עומר הכהן)כמה מרוויחים היזמים והעובדים באקזיט? דוגמה מהאקזיט של דוטי
פי 4 ב-11 חודשים - סיילספורס רוכשת את הסטארטאפ הישראלי דוטי ב-100 מיליון דולר; יוצאי Wix הקימו את דוטי וגייסו כ-7 מיליון דולר; המשקיעים מורווחים פי 4, המייסדים הרוויחו על פי ההערכות כ-30 מיליון שקל לכל אחד; העובדים הרוויחו בממוצע מאות אלפי דולרים
סיילספורס ממשיכה להרחיב את אחיזתה בתחום הבינה המלאכותית, והפעם עם רכישה מקומית: החברה הודיעה כי תרכוש את דוטי, סטארטאפ ישראלי, תמורת סכום שמוערך בכ־100 מיליון דולר. מדובר באקזיט משמעותי במיוחד לחברה שהוקמה לפני פחות משנה, על ידי יוצאי Wix מתן כהן ועופר חופשי, ופעלה עד כה מתחת לרדאר, עם מימון ראשוני בהיקף כולל של כ־7 מיליון דולר בלבד.
הטכנולוגיה שפיתחה דוטי מתמקדת ביצירת "מוח ארגוני" - פלטפורמה מבוססת AI שמחברת בין מערכות פנימיות שונות בארגון, מאחדת נתונים ומנגישה אותם לעובדים באופן מיידי ובהתאמה להקשר. כלומר, במקום לעבור בין מערכות ולחפש מידע באופן ידני, העובדים יכולים לשאול שאלות בפשטות ולקבל תשובות ממוקדות שמבוססות על מכלול הידע הארגוני.
שילוב טכנולוגי לתוך Slack וחיזוק מרכז הפיתוח המקומי
לפי סיילספורס, הרכישה נועדה בין השאר לחזק את מרכז המו"פ של החברה בישראל, בדגש על טכנולוגיות בינה מלאכותית. המתכנתים והמנהלים מדוטי צפויים להשתלב בתוך סלאק, פלטפורמת התקשורת הארגונית שנרכשה אף היא על ידי סיילספורס בשנת 2020. כהן וחופשי יובילו את פעילות סלאק בישראל לאחר הרכישה.
הטכנולוגיה של דוטי תשולב בפיתוח "שכבת חיפוש חכמה", Agentic Search, שתהיה חלק מהיכולות העתידיות של מוצרי סיילספורס, ותפעל דרך ממשק השיחה של סלאק. מטרת העל: לאפשר לעובדים ולסוכני ה־AI בארגון לאתר מידע ולבצע פעולות ביעילות, תוך שילוב בין חוויית משתמש חלקה ויכולות ניתוח מתקדמות.
- אקזיט: אורביט נמכרת לקראטוס תמורת 356 מיליון דולר
- אקזיט ישראלי: DigitalOwl נמכרת לפי שווי של כ-200 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דוטי מעסיקה כיום כ־20 עובדים, ורובם יצטרפו רשמית לצוות סלאק המקומי. לדברי מתן כהן, מנכ"ל דוטי, הרכישה תאפשר להפיץ את הטכנולוגיה בקנה מידה עולמי, ולהגשים את החזון של הנגשת מידע ארגוני בצורה אינטואיטיבית ומהירה. דניז דרסר, מנכ"לית סלאק, הוסיפה כי "המומחיות של דוטי מאיצה את החזון שלנו להמציא מחדש את החיפוש הארגוני בכל מוצרי סיילספורס".
