שבבים
צילום: טייואן סמיקונקטורס

סטארטאפ השבבים שסירב להצעת העתק של מטא

מנהלי סאטרטאפ השבבים הדרום קוריאני FuriosaAI דחו הצעת רכש בהיקף של 800 מיליון דולר מענקית הטכנולוגיה מטא כדי להמשיך ופעול בדרך עצמאית; האם הם עשו את המהלך הנכון?

איתן גרסטנפלד |

כמעט כל יזם חולם על ה"אקזיט", הרגע שבו יפנו אליו ויציעו לקנות ממנו את הסטארטאפ או הטכנולוגיה שהוא פיתח. אבל כמו תמיד לכל כלל יש יוצא מן הכלל, וזה בדיוק הסיפור של FuriosaAI, סאטרטאפ השבבים הדרום קוריאני, שעל פי הדיווחים דחה הצעת רכש בהיקף של 800 מיליון דולר מענקית הטכנולוגיה מטא. במקום זאת, מנהלי החברה בחרו להמשיך בדרך עצמאית ולהמשיך להצמיח את העסק תחת ניהולם וללא התערבות מצד תאגיד הענק, אך לא כולם מרוצים מההחלטה.

  

FuriosaAI, המנוהלת על ידי ג'ון פאיק, שעבד בעבר בסמסונג ו-AMD מפתחת מוליכים למחצה עבור בעיקר עבור יישומי בינה מלאכותית. הדור השני של מעבדי החברה, RNGD נועד לאתגר ולהתחרות עם השבבים של אנבידיה ששולטת כיום בתחום ללא עוררין, אך גם עם המוצרים של חברות סטארט-אפ אחרות כמו SambaNova ו-Cerebrasהסטארט-אפ, המונה כ-150 עובדים, כבר הספיק לשלוח את השבבים לבדיקה אצל לקוחות פוטנציאלים כולל זרוע הבינה המלאכותית של LG ו-Saudi Aramco.


בחודש שעבר, החלו להופיע דיווחים על העניין בחברה הדרום קוריאנית מצד מטא, שיחד עם חברות טכנולוגיה אחרות שבונות מודלים של שפה גדולה (LLMs) עבור יישומי בינה מלאכותית שונים, מחפשת דרכים לצמצם את ההסתמכות שלה על השבבים של אנבידיה. בשנה שעברה, חשפה ענקית הטכנולוגיה שבבי AI שפותחו על ידיה, ובתחילת השנה הודיעה כי תשקיע במהלך השנה עד 65 מיליארד דולר כדי לתמוך ביוזמות הבינה המלאכותית שלה. שבוע לאחר מכן, מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה אמר למשקיעים כי מטא צופה כי תציא מאות מיליארדי דולרים על תשתיות בינה מלאכותית.



מי שהתאכזבו מההחלטה של מנהלי החברה להישאר עצמאיים, הם המשקיעים בחברת ההון סיכון DSC Investment, המחזיקה בנתח הגדול ביותר בסטארט-אפ. בעקבות הדיווחים היום צנחו מניות החברה בכ-15% לאחר שבחודש האחרון המניה עלתה בחדות על רקע העניין מצד מטא.


את השאלה האם מנהלי החברה קיבלו החלטה נכונה ניתן יהיה לשפוט רק בעתיד. מצד אחד החברה פעולת באחד התחומים החמים ביותר בשוק, ומחזיקה בטכנולוגיה בעלת ערך רב, כך שהיא בהחלט עשויה לקבל הצעות גדולות יותר בעתיד. מצד שני, לחברה אין עדיין הכנסות או לקוחות, כך שהעובדה שהיא פועלת בשוק תחרותי מאד שמתפתח בקצב מהיר מאד עשויה גם להיות בעוכרה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיותדפדפן AI של פרפלקסיטי, COMET. קרדיט: רשתות חברתיות

דפדפני ה-AI מצעידים אותנו לעבר אינטרנט שלא מיועד לבני אדם

הדפדפנים החדשים מבוססי בינה מלאכותית מבטיחים לבצע פעולות במקום המשתמש ולסכם עבורו את הרשת,  אבל בפועל הם עדיין איטיים, שוגים במשימות פשוטות ומאלצים את בוני האתרים לחשוב מחדש למי הם באמת מפתחים: לבני אדם או לרובוטים

רן קידר |
נושאים בכתבה AI אינטרנט

המירוץ על "הדפדפן הבא" כבר בעיצומו. חברות כמו OpenAI, פרפלקסיטי ואחרות מבטיחות לנו עולם חדש שייפתח בפנינו, כשבמקום גלישה וחיפוש, נוכל לקרוא מידע מסוכם ועדכני, אפילו מבלי ללחוץ על כפתור. דפדפני ה-AI מדברים על שיחה טבעית עם עוזר חכם, כך שבמקום לפתוח לשונית, להקליד בגוגל ולעבור על דפים, נוכל לכתוב הוראה חופשית וקלילה והדפדפן כבר יבצע עבורנו את כל העבודה. זה נשמע מעולה, אבל כל מי שהתנסה באחד משלל האפשרויות הקיימות יודע שהמוצרים עדיין בוסריים והם עדיין מתקשים במשימות בסיסיות. 

עם זאת, למרות שכרגע הם אינם תורמים לנו, המשתמשים האנושיים, ההשפעה שלהם מתחילה להתבטא ברחבי הרשת, ואתרים חדשים צריכים לקבל החלטות אסטרטגיות, ובראשם, האם האתר מיועד לגלישה או אנושית או שעדיף שיהיה מותאם לסוכני AI אוטונומיים.

דפדפני AI כמו אטלס של OpenAI או קומט (Comet) של פרפלקסיטי בנויים אחרת מדפדפנים קלאסיים כמו כרום, ספארי או פיירפוקס. במקום תיבת חיפוש שמובילה לרשימת תוצאות, נקודת הפתיחה היא צ'אט עם עוזר חכם: המשתמש כותב "סכם את כל הטאבים הפתוחים", "מצא לי את התנאים בחשבון האשראי הזה" או "הכן רשימת משימות מכל המיילים שלא קראתי", והדפדפן מנסה לבצע.

מאחורי הקלעים פועלים "סוכנים" (agents) שמבצעים פעולות ברשת בדומה למשתמש אנושי: גוללים, לוחצים על כפתורים, ממלאים טפסים ומעתיקים טקסטים בין לשוניות. הרעיון הוא לחסוך את הזפזופ הידני ולהפוך את הדפדפן לכלי עבודה שמבצע תהליכים מורכבים מקצה לקצה, למשל, להכין דו"ח חודשי, להשוות מחירי תוכנות SaaS או לבצע משימות בירוקרטיות, כמו מילוי טפסים ועוד. 

במקביל, גם השחקנים הוותיקים כמו גוגל, מיקרוסופט ומוזילה מוסיפים שכבות AI לתוך הדפדפנים הקיימים, מסיכומי עמודים ועד עוזרים בצד המסך, אבל משמרים את מודל הגלישה המסורתי שבו החיפוש הוא עדיין נקודת הכניסה המרכזית. לפי מחקרים פנימיים בתעשייה, רוב המשתמשים עדיין מרגישים בנוח יותר שה-AI משמש כתוספת לחיפוש, ולא כתחליף מלא.