אלי גליקמן צים
צילום: חן גלילי

מניית צים צונחת ב-11%; המנכ"ל: "היקף ההובלה שלנו יגדל ב-20% השנה"

ברבעון הרביעי של 2023 הכניסה צים 1.2 מיליארד דולר לעומת 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ירידה של 45% ומתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 1.28 מיליארד דולר; ההפסד המתואם למניה הסתכם ברבעון ב-1.23 דולר
רוי שיינמן | (5)

חברת הספנות צים דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2023, וזאת אחרי שבדוחות הקודמים דיווחה החברה על ההפסד הרבעוני הגדול ביותר של חברה ישראלית אי פעם כתוצאה מירידת ערך של ספינות החברה בסכום של 2.06 מיליארד דולר.

ברבעון הרביעי של 2023 הכניסה צים 1.2 מיליארד דולר לעומת 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ירידה של 45% ומתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 1.28 מיליארד דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ברבעון ב-1.23 דולר, זאת לעומת רווח למניה של 3.44 דולר ברבעון המקביל וצפי האנליסטים שהיה להפסד של 1.29 דולר למניה.

ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי צנח ב-80% לעומת הרבעון המקביל והסתכם בכ-190 מיליון דולר ובשנה כולה בכ-1.05 מיליארד דולר, ירידה של 86% לעומת 2022.

את השנה כולה סיימה צים עם הפסד של כ-2.7 מיליארד דולר לעומת רווח של כ-4.6 מיליארד דולר ב-2022. הכנסות החברה עמדו על 5.16 מיליארד דולר, צניחה של 59% לעומת 2022.

 

התעריף הממוצע לשינוע מכולה עמד אשתקד על 1,203 דולר, ירידה של 63% לעומת 2022.

הנהלת החברה צופה כי ב-2024 תרשום צים רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) מתואם של 850 מיליון דולר עד 1.45 מיליארד דולר.

מניית צים מגיבה לדוחות בירידה של כ-5% במסחר המוקדם בוול סטריט. שוויה של החברה הגיע לכ-1.4 מיליארד דולר לאחר שהמניה צנחה ביותר מ-80% בשנתיים האחרונות.

תחזית החברה לרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) עומדת בין רווח של 300 מיליון דולר להפסד של 300 מיליון דולר. 

"היקף ההובלה שלנו יעלה בכ-20% לפחות ב-2024 אבל בהמשך צפויה התמתנות"

בשיחה עם ביזפורטל אומר מנכ"ל צים, אלי גליקמן, כי "הטווח של התחזית שלנו נמוך משמעותית לעומת חברות ספנות אחרות. זה כתוצאה מהשוק התנודתי שהיה וגם זה שצפוי לנו. חברות ספנות אחרות לא סיפקו תחזיות בכלל. בשנה הקודמת, אגב, סיפקנו תחזית רחבה יותר". 

"בממוצע, אנחנו צופים שיפור משמעותי לעומת 2023. כל שבוע-שבועיים אנחנו מקבלים אוניה חדשה, קיבלנו כבר 24 אוניות חדשות ונקבל עוד 22 אוניות חדשות עד סוף השנה, יעילות הרבה יותר ופחות מזהמות לעומת הצי הקיים שלנו. אז הצי שלנו יהיה הרבה יותר יעיל וההוצאות יירדו".

קיראו עוד ב"גלובל"

האם מחירי ההובלה יירדו עקב כך ?

"אנחנו לא קובעים את המחירים בשוק הספנות העולמי. הדבר היחידי שאנחנו יכולים להשתלט עליו זה ההוצאות ולכן אנחנו עושים את כל המאמצים לצמצם את ההוצאות על מנת להתמודד הכי טוב עם תנאי השוק הקיימים".

עדיין, יש גורמים הטוענים שהמחירים של צים יקרים מדי...

"אנחנו לא שולטים על המחירים. יותר מכך, המחירים בכל המזרח התיכון ובאגן הים התיכון גבוהים יותר לעומת שאר העולם. הגדלנו את הקו לסין מ-10 ל-15 אוניות כדי לספק שירות טוב מאוד ללקוחות שלנו. צים היא החברה היחידה במבטיחה שירות ישיר לישראל ועומדת בהבטחה שלה. כתוצאה מהפסקת השירותים לישראל של חברות ספנות אחרות על רקע המלחמה, עלה הביקוש לשירותים של צים לישראל והגדלנו את נפח הפעילות שלנו פי 2 כדי לעמוד בביקוש. לכן, נפח הפעילות שלנו עלה משמעותית". 

אז בעצם מה שקורה מול החות'ים מגדיל את הרווחיות שלכם בקווים האלה ?

"אנחנו לא שולטים במחירים בשוק, כפי שכבר הסברתי. לנו אין יכולת לשלוט במחירים. אנחנו מתמקדים בהורדת עלויות. אנחנו יכולים להתייעל כדי לשרוד כלכלית בשוק אגרסיבי של מחירים נמוכים".

אז ברבעון האחרון של השנה תהיו כבר רווחיים ?

"אנחנו לא נותנים תחזיות על בסיס רבעוני. מה שכן אנחנו אומרים, זה שהחציון השני של 2024 יהיה מאתגר עם תוצאות נמוכות יותר לעומת החציון המקביל של 2023, זה בגלל שהמשבר הח'ותי התחיל להשפיע בדצמבר אז צפויה כנראה השפעה לטובה ברבעון הראשון והשני אבל אנחנו צופים שהמחירים בשוק יחזרו לרמות נורמליות, כלומר יירדו, בחצי השני של השנה". 

אוקיי. מה צפוי ב-2025 ?

"צים תהיה חברה יעילה יותר שתוכל להנות יותר מהמצב בשוק. זה הכל תלוי במחירי השוק".

אם המחירים יישארו כמו היום, האם ההכנסות ב-2025 יעמדו על כ-6 מיליארד דולר?

"אפשר להניח שכן. אבל צפוי להבין שהתחום של הספנות הוא מאוד תנודתי ולכן יכול להגיע שינוי לא צפוי שיעביר את צים לרווח מאוד גבוה. וכמובן שיכול להיות גם להיפך. אני מעריך שכתוצאה מקבלת האוניות החדשות היקף ההובלה שלנו יעלה בכ-20% לפחות ב-2024 אבל בהמשך צפויה התמתנות משמעותית בקצב הגידול. אני כן מצפה שהרווחיות תשתפר בהדרגתיות עם קבלת האוניות החדשות". 

עם כל כך הרבה כסף בקופה, לא כדאי לכם להשקיע בטכנולוגיות חדשות?

"אנחנו משקיעים בסטארט-אפים הקשורים לעולמות הלוגיסטיקה והספנות ואין לי ספק שחלק מהם יצליחו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 13/03/2024 23:43
    הגב לתגובה זו
    לא נראה טוב היה לי רווח של 50 אחוז. על 3 אלף דולר...עכשיו חזרתי למחיר הקנייה איזה גועל נפש פשוט איכס טפוו על החברה הזבל הזו
  • 4.
    עד 2025 נחכה לשיפור. ?????? ????? (ל"ת)
    אלי 13/03/2024 23:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה זיכמך 13/03/2024 20:01
    הגב לתגובה זו
    מנהל דימיקולו גם בחברת חשמל לא הבין איפה הוא נימצא
  • 2.
    קורץ 13/03/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    ואת ההפסד של 2023 יחלקו כתספורת לבעלי האגח כמו לפני כמה שנים
  • 1.
    משקיע מאוכזב 13/03/2024 17:24
    הגב לתגובה זו
    ההנהלה חייבת לפטר את גליקמן ומהר!יש לו מיליארדים בקופה והוא לא עושה איתם כלום ושום דבר!המשקיעים רק מפסידים ואין תחתית לחבית
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.