אלי גליקמן צים
צילום: חן גלילי

מניית צים צונחת ב-11%; המנכ"ל: "היקף ההובלה שלנו יגדל ב-20% השנה"

ברבעון הרביעי של 2023 הכניסה צים 1.2 מיליארד דולר לעומת 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ירידה של 45% ומתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 1.28 מיליארד דולר; ההפסד המתואם למניה הסתכם ברבעון ב-1.23 דולר
רוי שיינמן | (5)

חברת הספנות צים דיווחה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2023, וזאת אחרי שבדוחות הקודמים דיווחה החברה על ההפסד הרבעוני הגדול ביותר של חברה ישראלית אי פעם כתוצאה מירידת ערך של ספינות החברה בסכום של 2.06 מיליארד דולר.

ברבעון הרביעי של 2023 הכניסה צים 1.2 מיליארד דולר לעומת 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל, ירידה של 45% ומתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 1.28 מיליארד דולר. ההפסד המתואם למניה הסתכם ברבעון ב-1.23 דולר, זאת לעומת רווח למניה של 3.44 דולר ברבעון המקביל וצפי האנליסטים שהיה להפסד של 1.29 דולר למניה.

ה-EBITDA המתואם ברבעון הרביעי צנח ב-80% לעומת הרבעון המקביל והסתכם בכ-190 מיליון דולר ובשנה כולה בכ-1.05 מיליארד דולר, ירידה של 86% לעומת 2022.

את השנה כולה סיימה צים עם הפסד של כ-2.7 מיליארד דולר לעומת רווח של כ-4.6 מיליארד דולר ב-2022. הכנסות החברה עמדו על 5.16 מיליארד דולר, צניחה של 59% לעומת 2022.

 

התעריף הממוצע לשינוע מכולה עמד אשתקד על 1,203 דולר, ירידה של 63% לעומת 2022.

הנהלת החברה צופה כי ב-2024 תרשום צים רווח תפעולי תזרימי (EBITDA) מתואם של 850 מיליון דולר עד 1.45 מיליארד דולר.

מניית צים מגיבה לדוחות בירידה של כ-5% במסחר המוקדם בוול סטריט. שוויה של החברה הגיע לכ-1.4 מיליארד דולר לאחר שהמניה צנחה ביותר מ-80% בשנתיים האחרונות.

תחזית החברה לרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) עומדת בין רווח של 300 מיליון דולר להפסד של 300 מיליון דולר. 

"היקף ההובלה שלנו יעלה בכ-20% לפחות ב-2024 אבל בהמשך צפויה התמתנות"

בשיחה עם ביזפורטל אומר מנכ"ל צים, אלי גליקמן, כי "הטווח של התחזית שלנו נמוך משמעותית לעומת חברות ספנות אחרות. זה כתוצאה מהשוק התנודתי שהיה וגם זה שצפוי לנו. חברות ספנות אחרות לא סיפקו תחזיות בכלל. בשנה הקודמת, אגב, סיפקנו תחזית רחבה יותר". 

"בממוצע, אנחנו צופים שיפור משמעותי לעומת 2023. כל שבוע-שבועיים אנחנו מקבלים אוניה חדשה, קיבלנו כבר 24 אוניות חדשות ונקבל עוד 22 אוניות חדשות עד סוף השנה, יעילות הרבה יותר ופחות מזהמות לעומת הצי הקיים שלנו. אז הצי שלנו יהיה הרבה יותר יעיל וההוצאות יירדו".

קיראו עוד ב"גלובל"

האם מחירי ההובלה יירדו עקב כך ?

"אנחנו לא קובעים את המחירים בשוק הספנות העולמי. הדבר היחידי שאנחנו יכולים להשתלט עליו זה ההוצאות ולכן אנחנו עושים את כל המאמצים לצמצם את ההוצאות על מנת להתמודד הכי טוב עם תנאי השוק הקיימים".

עדיין, יש גורמים הטוענים שהמחירים של צים יקרים מדי...

"אנחנו לא שולטים על המחירים. יותר מכך, המחירים בכל המזרח התיכון ובאגן הים התיכון גבוהים יותר לעומת שאר העולם. הגדלנו את הקו לסין מ-10 ל-15 אוניות כדי לספק שירות טוב מאוד ללקוחות שלנו. צים היא החברה היחידה במבטיחה שירות ישיר לישראל ועומדת בהבטחה שלה. כתוצאה מהפסקת השירותים לישראל של חברות ספנות אחרות על רקע המלחמה, עלה הביקוש לשירותים של צים לישראל והגדלנו את נפח הפעילות שלנו פי 2 כדי לעמוד בביקוש. לכן, נפח הפעילות שלנו עלה משמעותית". 

אז בעצם מה שקורה מול החות'ים מגדיל את הרווחיות שלכם בקווים האלה ?

"אנחנו לא שולטים במחירים בשוק, כפי שכבר הסברתי. לנו אין יכולת לשלוט במחירים. אנחנו מתמקדים בהורדת עלויות. אנחנו יכולים להתייעל כדי לשרוד כלכלית בשוק אגרסיבי של מחירים נמוכים".

אז ברבעון האחרון של השנה תהיו כבר רווחיים ?

"אנחנו לא נותנים תחזיות על בסיס רבעוני. מה שכן אנחנו אומרים, זה שהחציון השני של 2024 יהיה מאתגר עם תוצאות נמוכות יותר לעומת החציון המקביל של 2023, זה בגלל שהמשבר הח'ותי התחיל להשפיע בדצמבר אז צפויה כנראה השפעה לטובה ברבעון הראשון והשני אבל אנחנו צופים שהמחירים בשוק יחזרו לרמות נורמליות, כלומר יירדו, בחצי השני של השנה". 

אוקיי. מה צפוי ב-2025 ?

"צים תהיה חברה יעילה יותר שתוכל להנות יותר מהמצב בשוק. זה הכל תלוי במחירי השוק".

אם המחירים יישארו כמו היום, האם ההכנסות ב-2025 יעמדו על כ-6 מיליארד דולר?

"אפשר להניח שכן. אבל צפוי להבין שהתחום של הספנות הוא מאוד תנודתי ולכן יכול להגיע שינוי לא צפוי שיעביר את צים לרווח מאוד גבוה. וכמובן שיכול להיות גם להיפך. אני מעריך שכתוצאה מקבלת האוניות החדשות היקף ההובלה שלנו יעלה בכ-20% לפחות ב-2024 אבל בהמשך צפויה התמתנות משמעותית בקצב הגידול. אני כן מצפה שהרווחיות תשתפר בהדרגתיות עם קבלת האוניות החדשות". 

עם כל כך הרבה כסף בקופה, לא כדאי לכם להשקיע בטכנולוגיות חדשות?

"אנחנו משקיעים בסטארט-אפים הקשורים לעולמות הלוגיסטיקה והספנות ואין לי ספק שחלק מהם יצליחו".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 13/03/2024 23:43
    הגב לתגובה זו
    לא נראה טוב היה לי רווח של 50 אחוז. על 3 אלף דולר...עכשיו חזרתי למחיר הקנייה איזה גועל נפש פשוט איכס טפוו על החברה הזבל הזו
  • 4.
    עד 2025 נחכה לשיפור. ?????? ????? (ל"ת)
    אלי 13/03/2024 23:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה זיכמך 13/03/2024 20:01
    הגב לתגובה זו
    מנהל דימיקולו גם בחברת חשמל לא הבין איפה הוא נימצא
  • 2.
    קורץ 13/03/2024 19:36
    הגב לתגובה זו
    ואת ההפסד של 2023 יחלקו כתספורת לבעלי האגח כמו לפני כמה שנים
  • 1.
    משקיע מאוכזב 13/03/2024 17:24
    הגב לתגובה זו
    ההנהלה חייבת לפטר את גליקמן ומהר!יש לו מיליארדים בקופה והוא לא עושה איתם כלום ושום דבר!המשקיעים רק מפסידים ואין תחתית לחבית
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.