ups
צילום: טוויטר

מניית UPS נפלה ב-10% ב-2023 - מה צפוי לענקית המשלוחים השנה?

תחזית ההכנסות של UPS לשנת 2024 אכזבה את וול-סטריט. החברה צופה מכירות של 93 מיליארד דולר, עלייה של 2% בלבד לעומת שנת 2023, וצופה כי נפח החבילות המקומי יעלה ב-1% השנה
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה UPS משלוחים

חברת המשלוחים המובילה בארה"ב UNITED PARCEL SERVICE הגבירה אוטומציות, שיפרה שיעורי רווח והגדילה נפחים במטרה לקזז את ההוצאות שגדלו בעקבות ההסכם עם איגוד העובדים בשנה שעברה. עם זאת, המניה נפלה 7% מאז שסיפקה תחזית מאכזבת לשנת 2024 והיא נסחרת באיזור ה-148 דולר, מחיר שבוול-סטריט נתפס כלא זול אבל כמעניין.

החברה נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי ל-2024 של 18, לפי רווח למניה צפוי של 8.28 דולר. הרווחים השנה צפויים להיות יחסית דלילים, כאשר ההסכם של UPS עם איגוד העובדים, שרלוונטי עבור 70% מ-500,000 עובדי החברה, נוגס ברווחים. בוול-סטריט צופים רווח למניה של 10 דולר בשנה הבאה וכ-11 דולר למניה בשנת 2026. 

UPS מספקת כיום תשואת דיבידנד של 4.4%, הגבוהה ביותר מבין 20 החברות ב-Dow Jones Transportation. בעוד תשואת הדיבידנד נחשבת לאטרקטיבית, תזרים המזומנים החופשי החזוי שווה בערך לתשלומי הדיבידנד. בנוגע לזה, ציינה מנכ"לית UPS קרול טומה כי היא לא דואגת. החברה הגדילה את הדיבידנד הרבעוני בתחילת 2024, ל-1.63 דולר למניה ובנוסף רכשה חזרה מניות בלמעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה שעברה. החברה נסחרת כיום לפי שווי של 126 מיליארד דולר ונושאת חוב של 15 מיליארד דולר. 

"כל הטוב שההנהלה צפתה שיקרה, יקרה. המשקיעים יצטרכו להמתין עוד קצת", אמר דיוויד קינג מ-Columbia Flexible Capital. "החברה אחרי שנת 2023 מאתגרת, ויש לנו ביטחון כי ההנהלה תצליח להציג ביצועים יפים בעזרת תוכנית ממוקדת עלויות על מנת להגביר את שיפור שיעור הרווח ולדחוף את המניה מעלה". 

UPS מובילה בכל הקשור למשלוחים של חבילות מקומיות, ומספקת בממוצע 16 מיליון חבילות ביום. החברה מחזיקה גם בעסק בינלאומי לשליחה בעיקר של חבילות קטנות ועוד עסק של "פתרונות שרשרת אספקה", הכוללים שילוח ולוגיסטיקה. UPS ראתה ירידה של 9% בהכנסות ב-2023 ל-91 מיליארד דולר, כאשר הרווח למניה ירד ב-32% ל-8.78 דולר. החברה לא העריכה נכון את ההשפעה השלילית מהמשא ומתן עם איגוד העובדים, מה שגרם לעסקים לעבור למתחרות בעקבות חששות משביתה. 

 

השינוי בהנהגה

מנכ"לית UPS קרול טומה ספגה ביקורת רבה בנוגע לביצועי החברה ב-2023. טומה נכנסה לתפקיד מנכ"לית חברת המשלוחים לאחר שהגיעה מתפקיד פיננסי בכיר בהום דיפו ב-2020, מהלך נדיר של UPS היות ורוב המנכ"לים הקודמים של החברה הגיעו מתוך הארגון. בנוסף לשוני בין הענפים של UPS והום דיפו, דבר שגרם לשינוי משמעותי בסגנון הניהול של UPS. 

טומה ידועה כמנכ"לית המתמקדת יותר ברווחים ופחות בנפחים. אחד המשפטים המוכרים שלה הוא "טוב יותר, לא גדול יותר". לאחרונה החברה החלה לבנות מחדש את הנפחים. מניית החברה הוכפלה מתחילת 2020 ועד תחילת 2022, אך מאז החזירה מחצית מהעליות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

החיסכון הצפוי והמשא ומתן עם האיגוד

תחזית ההכנסות של UPS לשנת 2024 אכזבה את וול-סטריט. החברה צופה מכירות של 93 מיליארד דולר, עלייה של 2% בלבד לעומת שנת 2023, וצופה כי נפח החבילות המקומי יעלה ב-1% השנה. בשיחת הרווחים האחרונה, הנהלת החברה אמרה כי היא מכוונת לחסוך כמיליארד דולר בשנת 2024, על ידי הפחתת משרות הנהלה ב-12,000, כאשר צפוי חיסכון שנתי של מיליארד דולר נוספים מפיטורי עובדים ואיחוד של מתקנים. היוזמות הללו צפויות לקזז את ההוצאות מהחוזה החדש עם איגוד העובדים. 

במסגרת המשא ומתן בין החברה לאיגוד, עובדים במשרה מלאה וחלקית קיבלו תוספת שכר מיידית של 2.75 דולר לשעה, כאשר השכר השעתי יגדל לסכום כולל של 7.5 דולר לשעה במהלך החוזה לחמש שנים. נהגי המשלוחים, המחזיקים בשכר הגבוה ביותר צפויים להרוויח 49 דולר לשעה עד סוף החוזה ב-2028, כאשר UPS אמרה כי הנהג הממוצע במשרה מלאה ירוויח 170,000 דולר לשנה בשכר והטבות.

גם על המשא ומתן מול האיגוד ספגה החברה ביקורת, כאשר המשקיעים כינו את החוזה החדש 'כניעה' לאיגוד. החברה עם זאת ציינה כי מדובר בהעלאת שכר של 3.5% בחמש שנים, העלאה הניתנת לניהול, וכי אין מגבלות על השימוש של החברה בטכנולוגיות ואוטומציה על מנת להפחית בהוצאות.

המשמעות של כוח עבודה מאוגד ל-UPS היא עלויות עבודה גבוהות יותר לעומת המתחרות, כדוגמת פדקס, שעובדיה לא פועלים תחת איגוד עובדים. עם זאת, נהגי UPS נחשבים לפרודוקטיביים יותר, בעלי מוטיבציה גבוהה ופופולריים בקרב הציבור ומהווים כ"שגרירי" החברה. יותר מכך, רבים מהעובדים, הפעילים ואלו שבפנסיה, הם בעלי מניות בעלות זכות הצבעה מ-Class A, סדרה של מניות המספקת השפעה גדולה יותר על החלטות החברה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תמיד מאשימים את העובד. (ל"ת)
    03/03/2024 20:02
    הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.