וול סטריט
צילום: רוי שיינמן

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

מדד ה-PCE ממשיך לעורר אופטימיות בשווקים, מדד האמון הצרכני מעיד על דאגה הולכת וגוברת לגבי שוק העבודה והמצב הפוליטי, ועונת הדוחות מתקרבת לסיומה
רוי שיינמן | (1)

מדד ה-PCE שפורסם בשבוע שעבר והציג את הנתון הנמוך ביותר מזה שנתיים שלח את השווקים לגל נוסף של אופטימיות, כאשר הציפיות לגבי הורדת ריבית חזרו לשולחן. בתחילת השנה חלק מהמשקיעים עוד ציפו להורדת ריבית כבר בחודש מרץ, אבל האינפלציה שקפצה במפציע והתוצר האמריקני שצמח ברבעון הרביעי קיררו את ההתלהבות. 

כעת, מדד ה-PCE, שנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד, מחזק את ההערכות שתומכות בהורדת ריבית בחודשים הקרובים, ולכן השווקים ממשיכים להתנהג בחיוביות.

גם יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות, התייחס למדד: "האינפלציה במדד המחירים של ה-PCE התקרבה ליעד המוצהר של הפד, בינואר, עם התמתנות של 0.2%, לרמת 2.4%. תגובת השוק הייתה חיובית אך עם זאת, הרבה מהמידע ברכיבי המדד הציגו תמונה שלילית. בכלל זה, בעוד שהשינויים החודשיים במדד בתקופה האחרונה ביטאו רמה אינפלציונית מתונה מאוד, במונחים שנתיים, זה הנוכחי ביטא קצב גבוה מאוד, של 4.2%, במונחים שנתיים, במדד הכולל, ושל  5.1% באינפלציית הליבה", כותב פנינג.

"הסעיפים שתרמו לזה נובעים במידה רבה ממגזר השירותים. מחירי השירותים ללא דיור ואנרגיה, בפרט, עלו ב-0.6% במהלך החודש האחרון, או 7.4% במונחים שנתיים", מוסיף פנינג. "לכאורה, זה תומך בחששות שראינו מהפד בתקופות מסוימות, לפיהן האינפלציה 'מוטמעת' בכלכלה ואינפלציית השירותים ללא דיור היא אינדיקציה 'טובה' לזה. עם זאת, גם הסעיפים הספציפיים בקטגוריה מצביעים על עליות גבוהות יחסית בדברים כמו 'בריאות' או 'שירותים פיננסיים'. קרי, כאלה המסופקים על ידי חברות גדולות. וייתכן שמדובר בכלל במידה רבה ב-'אפקט ינואר' – עדכון מחירונים לאחר שנה של אינפלציה גבוהה".

גם אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, התייחס לנתוני המדד: "החשש מפני חזרת האינפלציה בארה"ב פחת מעט בעקבות פרסום מדד המחירים PCE. המדד אומנם עלה בשיעור יחסית גבוה אך הקצב השנתי שלו בסה"כ ממשיך לרדת לכיוון היעד באופן משכנע יותר (ירד ל-2.8%) מאשר CPI הליבה (3.9%).

לפי השינויים החודשיים של מדד הליבה PCE, הקצב השנתי שלו בעוד חודשיים צפוי להגיע ל-2%.

נתוני האינפלציה במדד PCE והנתונים הכלכליים האחרים הרגיעו את שוק האג"ח שבו נרשמה ירידת תשואות והציפיות הגלומות לריבית ה-FED בסוף השנה".

מדד האמון הצרכני

יונתן כץ וכלכלני לידר התייחסו למדד האמון הצרכני שפורסם: "מדד האמון הצרכני ירד ב-8.1 נקודות (לעומת הנתון המקורי של ינואר אשר עודכן כלפי מטה), עם ירידה חזקה יותר ברכיב המצב השוטף. הדאגה המרכזית בקרב משקי הבית נותרה האינפלציה, אך קיימת דאגה גוברת לגבי שוק העבודה והמצב הפוליטי. ציפיות האינפלציה שנה קדימה ירדו ל-5.2%. משקי הבית מעט פחות אופטימיים לגבי המצב הפיננסי בעתיד, והציפיות למיתון בשנה הקרובה עלו. גם מדד האמון הצרכני של מישיגן הצביע על הרעה עם ירידה של 2.7 נק'. ירידה באופטימיות הצרכנית תומכת בעקיפין בהתמתנות בצריכה הפרטית (כפי שראינו בחודש בפברואר), ולכן גם ממתנת לחצי אינפלציה".

קיראו עוד ב"גלובל"

עונת הדוחות מתקרבת לסיומה

עם ההתקרבות לסיומה של עונת הדוחות לרבעון הרביעי של 2023, דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X, מתחיל לסכם את הנתונים שראינו: "97% מחברות ה-S&P500 כבר דיווחו: 73% מהחברות הצליחו להציג רווח למניה (EPS) גבוה מהתחזיות ו-64% הצליחו להציג הכנסות גבוהות מהמצופה. ככלל, חברות המדד הציגו רבעון שני ברציפות של גידול שנתי ברווחים, כאשר ברבעון הרביעי הגידול עמד על 4%. באשר לרבעון הראשון של 2024, 71 חברות פרסמו תחזית EPS שלילית ואילו 30 הציגו תחזית EPS חיובית. מכפיל הרווח ל-12 חודשים קדימה בקרב חברות המדד עומד על 20.9 - גבוה מהממוצע ל-5 ו-10 שנים. חברות המדד רשמו גידול בהכנסות זה הרבעון ה-13 ברציפות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שמואל 03/03/2024 23:46
    הגב לתגובה זו
    מערכת ביזפורטל .אולי תתנו סקירה על חברות ליצור נשק בעולם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social