פאוול
צילום: טוויטר

מדד הליבה של ה-PCE עלה ב-0.2%, בהתאם לתחזיות

מדד ה-PCE, מדד המחירים המועדף על הפדרל ריזרב, הציג עלייה שנתית של 2.7% במדד הכותרת (עלייה של 0.3% ביחס לחודש יולי) ו‑2.9% במדד הליבה (ללא מזון ואנרגיה), בהתאם לציפיות; במקביל, הוצאות הצרכנים עלו ב-0.6%, יותר מהתחזית ויותר מיולי, שעמדו שניהם על 0.5%


רן קידר |
נושאים בכתבה PCE

מדד הליבה של האינפלציה בארה״ב – מדד הוצאות הצריכה האישיות (Core PCE), שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה באוגוסט ב-0.2%, בהתאם לציפיות, וזהה לנתון של יולי (לאחר תיקון קל כלפי מטה מ-0.3%). בקצב שנתי, המדד עלה ב-2.9%, גם כאן בהתאם לצפי ולחודש הקודם. המדד הזה נחשב למדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב (הפד), ולכן יש לו משקל רב בהחלטות על ריבית. זו עדיין רמה גבוהה מיעד האינפלציה של 2% שקבע הבנק המרכזי.

המדד הכולל של הוצאות הצריכה (PCE), כולל גם מחירי מזון ואנרגיה, עלה ב-0.3% בחודש, בהתאם לציפיות, אחרי עלייה של 0.2% ביולי. בקצב שנתי מדובר בעלייה של 2.7%, קצת יותר מהנתון הקודם (2.6%). 

הוצאות הצרכנים עלו ב-0.6% באוגוסט. זה יותר מהתחזיות שעמדו על 0.5%, וגם יותר מהחודש הקודם (0.5%).

הכנסה אישית - ההכנסה הכוללת של האמריקאים עלתה ב-0.4% באוגוסט. זה מעט יותר מהציפיות (0.3%) ותואם לנתון של החודש הקודם. 

הענפים שתרמו את החלק הגדול ביותר לעלייה של 129.2 מיליארד דולר בהוצאות הצרכנים הם שירותי תחבורה (כולל ביטוח רכב) עם עלייה של 13.9 מיליארד דולר, ומזון ושירותי אירוח (מסעדות ומלונות) עם עלייה של 13מיליארד דולר. בנוסף, נרשמה עלייה של 11.1 מיליארד דולר בהוצאות על מוצרים ובידור וכלי רכב.


יוני פנינג, כלכלן בנק מזרחי טפחות: מדד המחירים של ה-PCE עולה ב-0.3%, בהתאם לציפיות אחרי מדד מחירים לצרכן שהיה טיפה 'חם' באוגוסט, ומדד מחירים ליצרן שהיה קר באופן בולט, מדד מחירי ה-PCE המועדף על הפד ממשיך לפי הצפי, עם עלייה של 0.3%. 

כרגע, זה מספיק כדי להביא את האינפלציה השנתית בארה"ב לרמת 2.7%. מצד אחד, מדובר בשיא של חצי שנה באינפלציה. מצד שני, אם נוריד מזה את ה-0.3%-0.4% שמגיעים מהשפעת המכסים, אפשר להגיד שאנחנו ברמות די מתונות. 

באופן דומה, גם ה-Core PCE על 2.9% הוא ברמות הגבוהות עד כה השנה. אבל כמובן שגם על זה אחראים במידה רבה אותם המכסים. אל מול היציבות במחירים, לפחות כשמתקנים את השפעת המכסים, נתוני ההוצאה לצריכה פרטית בולטים עם עלייה חריגה של 0.6%, במהלך החודש. נזכיר שנתוני המכירות הקמעונאיות האחרונים הצביעו על עליות ברכישות בעיקר באונליין. 

מחד, זה יכול להיות תוצאה של צרכן רגיש יותר למחירים. מצד שני, כמובן שערוץ המכירה הזה מתעדף מוצרים בני קיימא, שיהיו שמישים גם הרבה אחרי שהשפעת המכסים תכנס כולה למחיר הקמעונאי. נוסיף שאותה עלייה בהוצאה מלווה כרגע בעלייה מתונה יותר, של 0.4% בלבד בהכנסה הפרטית. קרי, שיעור החיסכון חוזר להישחק. לתפיסתנו, זה בעיקר מעיד על זמניות המצב הנוכחי. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ההסתברות להורדת ריבית של הפד בסוף החודש לא מתרגשות יותר מדי מהנתונים ונותרת בסביבת 85% גבוהים מאוד, גם אם לא וודאיים. ועם המצב הזה, ההשפעה על המשק המקומי היא מתונה בשלב הנוכחי. 

בשבוע הבא, כזכור, על רקע חוסר היציבות המקומי, ומדד אוגוסט שהיה גבוה יחסית, בנק ישראל לא צפוי להוריד את הריבית. ובדומה להודעה האחרונה, גם הפעם נעריך שאותו חוסר יציבות גיאופוליטי, ובפרט ההתמשכות של המלחמה יבלטו בשיקולים בקביעת המדיניות המוניטרית. 

ואם בכל זאת נחפש קצת אופטימיות מקומית, אז כן צריך לציין שגם אם השפעת מהלך הורדות הריבית היא מתונה בשלב הזה, יש פה אפקט מצטבר. הציפיות בשוק' בארה"ב, כרגע, הן לריבית של כ-3.15% לספט' בעוד שנה. עד לפני כשבועיים, זה היה 3.0%. אז כן, התמשכות המלחמה ממשיכה לדחות את הורדת הריבית המקומית. אבל במצב הזה, הפער מול ארה"ב צפוי להמשיך לגדול, שלא לדבר על מול רובו המכריע של העולם המערבי. במוקדם או במאוחר יבשילו התנאים להקלה מקומית. וככל שזו תידחה, נעריך שתהיה חדה יותר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.