בסוף 2024 50% מהצי של צים יהיה חדש, יעיל ותחרותי מאוד"
אלי גליקמן, מנכ"ל צים: "מחירי התובלה עלו בשבועות האחרונים, אנחנו לא בטוחים שזה ישאר כך ואנחנו לא משנים את התחזית שלנו שגם המחצית השנייה תהיה חלשה"; ההפסד למניה ברבעון השני - 1.79 דולר למניה על הכנסות של 1.31 מיליארד דולר
ענקית הספנות צים צים רשמה ברבעון השני של 2023 הכנסות של 1.31 מיליארד דולר בהשוואה להכנסות של 3.43 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד - צניחה של 61.8%. החברה פספסה את צפי האנליסטים בוול סטריט להכנסות של 1.35 מיליארד דולר.
החברה רשמה הפסד מתואם של 1.79 דולר למניה, גרוע מצפי האנליסטים להפסד מתואם של 88 סנט למניה. אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמר בראיון לביזפורטל: "מחירי התובלה עלו בשבועות האחרונים, אנחנו לא בטוחים שזה ישאר כך ואנחנו לא משנים את התחזית שלנו שגם המחצית השנייה תהיה חלשה"
גליקמן רואה את העתיד בצי הספינות החדשות שיהיה גדול יותר, יעיל ותחרותי יותר. ככה החברה תוכל להתחרות בצורה טובה יותר בשוק. עד כמה החברה תהיה תחרותית יותר? להערכת גליקמן העלות של הובלת תא בקווים מרכזים תרד בחצי. זה כמובן משמעותי מאוד. אבל כמה מהצי שלכם יהיה חדש? "בסוף 2024 50% מהצי שלנו יהיה חדש, יעיל ותחרותי מאוד וזאת בזמן שאצל המתחרות לא יהיה שיעור כזה של אוניות חדשות".
מניית צים יורדת בכ-5% ומתחילת השנה ב-21% למחיר של 13.4 דולר ושווי שוק של 1.62 מיליארד דולר. בקופה יש 3.2 מיליארד דולר, אבל על רקע ההפסדים הצפויים בשנה כולה, השוק חושש מלהשקיע בצים ובמניות ספנות בכלל שמחירן ירד דרמטית בשנה האחרונה.
- אופיר נאור ניצח את צים - החברה תכניס שני דירקטורים חיצוניים
- הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשמתם בתחזית: הגידול החזוי בכמויות המובלות צפוי להיות גם כן נמוך מהתחזית המקורית, תסביר את העניין הזה:
"התחזית להובלה בסחרים, אנחנו צופים שלא יהיה גידול מכיוון שאנחנו לא רואם גידול בביקוש. שנית, מבחינת כמות האוניות שלנו, כמו שדיווחנו, האוניות שלנו הולכות וגדלות ואנחנו הולכים לקבל עד סוף שנת 2024 כולל מה שקיבלנו, 46 אוניות חדשות. הגודל של האוניות החדשות גדול משמעותית מהאוניות שאנחנו מפעילים היום ולכן מבחינת קיבולת , תהיה לנו יותר קיבולת. המבחן שלנו עכשיו יהיה אם נוכל למלא את האוניות האלה לנוכח הירידה בביקוש העולמי ולא נגיע למצב שהאוניות לא יפליגו מלאות".
מה אתם מרגישים בתעשייה שלכם? האם רמת ההצטיידות של חברות נוספות העוסקות בתחום גם עלתה? כלומר יחסי המחיר עלולים להימשך?
"ראשית, התשובה היא כן, רוב החברות רכשו, התחייבו, חכרו אוניות חדשות. שנית, יש גידול במגמת הביקוש העולמי שהוא גידול שנתי, אם ניקח בחשבון ששנות הקורונה, 2021 ו2022 היו שנים חריגותבביקוש, ונמשיך את המגמה של 2019 ו-2020, אפשר לראות גידול קטן בתנועה של הסחורות בעולם. בפועל, רמת ההצטיידות לבין רמות הביקוש גדולה משמעותית. לכן הפער בין ההיצע לבין כמות האוניות החדשות שנכנסות והולכות להיכנס הוא עדיין גדול יותר מהגידול בביקוש ולכן אנחנו צופים שיהיה לחץ על המחירים כלפי מטה".
איפה זה יעצר? שנה שנתיים קדימה, מה התחזית?
"המטרה שלנו בצים זה לבנות את עצמנו נכון לתחרות כי אנחנו נמצאים עכשיו בתגובת מעבר, בין אוניות ישנות, יקרות, לא יעילות לאוניות הכי חדשות שיש בתעשייה. הן יותר גדולות, המחיר לתא יורד, צריכת הדלק יורדת, ידידותיות לסביבה, לכן יש לנו בשורה מאוד גדולה. אנחנו נהיה יותר תחרותיים, המחיר שלנו לתא יהיה יותר טוב ולכן אני צופה שאחרי תקופת המעבר, המצב של צים ישתפר משמעותית ונוכל להיות יותר ורוחיים ותחרותיים משאר המתחרות שלנו. מעל 50% מהאוניות שלנו יהיו חדשות, מה שרוב החברות לא יצליחו לעשות את זה".
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- הביקוש לזיכרון דחף את לאם ריסרץ’ לשיא כל הזמנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אמרתם שעד 2024 תהיו ב-50% אוניות חדשות, עד 2023 מה יהיה היחס?
"אני מעריך שבין 10% ל-15% זה יחסוך לנו משמעותית מהעלויות השוטפות".
אתם חושבים ששנת 2024 עדיין תהיה שנת מעבר?
"קשה לנו לנו לחזור את מחירי הסחורות, אם המחירים יהיו כמו היום השנה תהיה יותר טובה, אם המחיר יהיה לפני חודש, השנה תהיה מאתגרת".
- 4.מנכ״ל שיש לא ניסיון היה מבין שהרווחים הגדולים היו 16/08/2023 22:29הגב לתגובה זומנכ״ל שיש לא ניסיון היה מבין שהרווחים הגדולים היו זמניים, ולכן מהרווחים האלה היה אמור לבנות חברה שתכין את עצמה לעתיד, אוניות חסכוניות, אוניות גדולות יותר, כח אדם זול יותר, לעבוד אך ורק על יעדים רוחיים, ולא למהר לחלק דוידנד, עכשיו באמת התקופה מאתגרת, חחחחחחח
- 3.אנונימי 16/08/2023 20:25הגב לתגובה זומדהים הם יפשטו רגל פעם נוספת.אין דברים כאלה כמו zim
- 2.אנונימי 16/08/2023 19:19הגב לתגובה זואחד הפרמטרים להצלחת חברה הוא מי מנהל אותה. חברה שהייתה הרווחית ביותר בוול סטריט רק לפני כשנה וחצי, נמצאת במצב קשה. זה מבחנו של המנכ"ל. אלי תוכיח שאתה יכול.
- 1.טוני המרוקאי 16/08/2023 16:27הגב לתגובה זואז עכשיו שיחזיר אחרי כמה רבעונים עם הפסדים זה מראה שלמנכלים אין הרבה השפעה
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.
מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.
המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.
נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.
.jpg)