אלי גליקמן צים
צילום: חן גלילי
דוחות

בסוף 2024 50% מהצי של צים יהיה חדש, יעיל ותחרותי מאוד"

אלי גליקמן, מנכ"ל צים: "מחירי התובלה עלו בשבועות האחרונים, אנחנו לא בטוחים שזה ישאר כך ואנחנו לא משנים את התחזית שלנו שגם המחצית השנייה תהיה חלשה"; ההפסד למניה ברבעון השני - 1.79 דולר למניה על הכנסות של 1.31 מיליארד דולר

דור עצמון | (4)

ענקית הספנות צים צים רשמה ברבעון השני של 2023 הכנסות של 1.31 מיליארד דולר בהשוואה להכנסות של 3.43 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד - צניחה של 61.8%. החברה פספסה את צפי האנליסטים בוול סטריט להכנסות של 1.35 מיליארד דולר.

החברה רשמה הפסד מתואם של 1.79 דולר למניה, גרוע מצפי האנליסטים להפסד מתואם של 88 סנט למניה. אלי גליקמן, מנכ"ל צים, אמר בראיון לביזפורטל: "מחירי התובלה עלו בשבועות האחרונים, אנחנו לא בטוחים שזה ישאר כך ואנחנו לא משנים את התחזית שלנו שגם המחצית השנייה תהיה חלשה"

גליקמן רואה את העתיד בצי הספינות החדשות שיהיה גדול יותר, יעיל ותחרותי יותר. ככה החברה תוכל להתחרות בצורה טובה יותר בשוק. עד כמה החברה תהיה תחרותית יותר? להערכת גליקמן העלות של הובלת תא בקווים מרכזים תרד בחצי. זה כמובן משמעותי מאוד. אבל כמה מהצי שלכם יהיה חדש? "בסוף 2024 50% מהצי שלנו יהיה חדש, יעיל ותחרותי מאוד וזאת בזמן שאצל המתחרות לא יהיה שיעור כזה של אוניות חדשות". 

מניית צים יורדת בכ-5% ומתחילת השנה ב-21% למחיר של 13.4 דולר ושווי שוק של 1.62 מיליארד דולר. בקופה יש 3.2 מיליארד דולר, אבל על רקע ההפסדים הצפויים בשנה כולה, השוק חושש מלהשקיע בצים ובמניות ספנות בכלל שמחירן ירד דרמטית בשנה האחרונה. 

רשמתם בתחזית: הגידול החזוי בכמויות המובלות צפוי להיות גם כן נמוך מהתחזית המקורית, תסביר את העניין הזה:

"התחזית להובלה בסחרים, אנחנו צופים שלא יהיה גידול מכיוון שאנחנו לא רואם גידול בביקוש. שנית, מבחינת כמות האוניות שלנו, כמו שדיווחנו, האוניות שלנו הולכות וגדלות ואנחנו הולכים לקבל עד סוף שנת 2024 כולל מה שקיבלנו, 46 אוניות חדשות. הגודל של האוניות החדשות גדול משמעותית מהאוניות שאנחנו מפעילים היום ולכן מבחינת קיבולת , תהיה לנו יותר קיבולת. המבחן שלנו עכשיו יהיה אם נוכל למלא את האוניות האלה לנוכח הירידה בביקוש העולמי ולא נגיע למצב שהאוניות לא יפליגו מלאות".

מה אתם מרגישים בתעשייה שלכם? האם רמת ההצטיידות של חברות נוספות העוסקות בתחום גם עלתה? כלומר יחסי המחיר עלולים להימשך?

"ראשית, התשובה היא כן, רוב החברות רכשו, התחייבו, חכרו אוניות חדשות. שנית, יש גידול במגמת הביקוש העולמי שהוא גידול שנתי, אם ניקח בחשבון ששנות הקורונה, 2021 ו2022 היו שנים חריגותבביקוש, ונמשיך את המגמה של 2019 ו-2020, אפשר לראות גידול קטן בתנועה של הסחורות בעולם. בפועל, רמת ההצטיידות לבין רמות הביקוש גדולה משמעותית. לכן הפער בין ההיצע לבין כמות האוניות החדשות שנכנסות והולכות להיכנס הוא עדיין גדול יותר מהגידול בביקוש ולכן אנחנו צופים שיהיה לחץ על המחירים כלפי מטה".

איפה זה יעצר? שנה שנתיים קדימה, מה התחזית?

"המטרה שלנו בצים זה לבנות את עצמנו נכון לתחרות כי אנחנו נמצאים עכשיו בתגובת מעבר, בין אוניות ישנות, יקרות, לא יעילות לאוניות הכי חדשות שיש בתעשייה. הן יותר גדולות, המחיר לתא יורד, צריכת הדלק יורדת, ידידותיות לסביבה, לכן יש לנו בשורה מאוד גדולה. אנחנו נהיה יותר תחרותיים, המחיר שלנו לתא יהיה יותר טוב ולכן אני צופה שאחרי תקופת המעבר, המצב של צים ישתפר משמעותית ונוכל להיות יותר ורוחיים ותחרותיים משאר המתחרות שלנו. מעל 50% מהאוניות שלנו יהיו חדשות, מה שרוב החברות לא יצליחו לעשות את זה".

קיראו עוד ב"גלובל"

אמרתם שעד 2024 תהיו ב-50% אוניות חדשות, עד 2023 מה יהיה היחס?

"אני מעריך שבין 10% ל-15% זה יחסוך לנו משמעותית מהעלויות השוטפות".

אתם חושבים ששנת 2024 עדיין תהיה שנת מעבר?

"קשה לנו לנו לחזור את מחירי הסחורות, אם המחירים יהיו כמו היום השנה תהיה יותר טובה, אם המחיר יהיה לפני חודש, השנה תהיה מאתגרת".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מנכ״ל שיש לא ניסיון היה מבין שהרווחים הגדולים היו 16/08/2023 22:29
    הגב לתגובה זו
    מנכ״ל שיש לא ניסיון היה מבין שהרווחים הגדולים היו זמניים, ולכן מהרווחים האלה היה אמור לבנות חברה שתכין את עצמה לעתיד, אוניות חסכוניות, אוניות גדולות יותר, כח אדם זול יותר, לעבוד אך ורק על יעדים רוחיים, ולא למהר לחלק דוידנד, עכשיו באמת התקופה מאתגרת, חחחחחחח
  • 3.
    אנונימי 16/08/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    מדהים הם יפשטו רגל פעם נוספת.אין דברים כאלה כמו zim
  • 2.
    אנונימי 16/08/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    אחד הפרמטרים להצלחת חברה הוא מי מנהל אותה. חברה שהייתה הרווחית ביותר בוול סטריט רק לפני כשנה וחצי, נמצאת במצב קשה. זה מבחנו של המנכ"ל. אלי תוכיח שאתה יכול.
  • 1.
    טוני המרוקאי 16/08/2023 16:27
    הגב לתגובה זו
    אז עכשיו שיחזיר אחרי כמה רבעונים עם הפסדים זה מראה שלמנכלים אין הרבה השפעה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social