סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
לקראת הדוחות

לקראת דוחות גוגל - מה כדאי לדעת?

בוול סטריט צופים כי גוגל תרשום רווח למניה של 1.34 דולר על הכנסות של 72.86 מיליארד דולר. הצפי הוא כי ההכנסות של גוגל משוק הפרסום יעמדו על 57.45 מיליארד דולר, בעוד ההכנסות משוק הענן יהיו 7.87 מיליארד דולר. רוב המיקוד צפוי להיות על הבינה המלאכותית
אדיר בן עמי |

ענקית הטכנולוגיה גוגל GOOGLE צפויה לדווח על דוחותיה לרבעון השני היום לאחר הסגירה. מה שצפוי לעניין את המשקיעים הוא בעיקר פרשנות הנהלת החברה בנוגע לסימני שיפור בשוק הפרסום, ההוצאות בשוק על טכנולוגיות הענן וכנראה כל מה שקשור לבינה מלאכותית.

בוול סטריט צופים כי גוגל תרשום רווח למניה של 1.34 דולר על הכנסות של 72.86 מיליארד דולר. הצפי הוא כי ההכנסות של גוגל משוק הפרסום יעמדו על 57.45 מיליארד דולר, בעוד ההכנסות משוק הענן יהיו 7.87 מיליארד דולר. למרות  שחוותה ירידה בכמות המפרסמים בשנה האחרונה, המניה עלתה ב-38% מתחילת השנה וב-13% בשנה האחרונה כולה. אנליסטים רבים העלו את הציפיות שלהם למנית החברה בשבועות האחרונים כיעד המחיר הממוצע עומד על 134.94 דולר.

"המיקוד המרכזי של המשקיעים יהיה על כל מה שקשור לבינה מלאכותית, כשהשוק מנסה עדיין לזהות את השחקנים החזקים בשוק של 800 מיליארד דולר שצפוי לשנות את תעשיית הטכנולוגיה בעשור הקרוב", כתב דן איבס מוודבוש.

מנכ"ל החברה סונדאר פיצ'אי אמר אז על ההתפתחות של הבינה המלאכותית (AI) כי זו הטכנולוגיה הנשגבת ביותר שהאנושות ראתה - "היא נשגבת יותר מאש או חשמל או כל דבר אחר שעשינו בעבר. בינה מלאכותית מבינה את המהות של מהי אינטליגנציה, מהי אנושיות". ההתפתחות המהירה של הבינה המלאכותית והתחרות בתחום מול מיקרוסופט ו-OpenAI שפיתחה את ChatGPT הביאו את גוגל להשיק את התשובה שלה - ה-Bard. Bard מופעל על ידי מודל השפה הגדול של החברה LaMDA (קיצור של Language Model for Dialogue Applications). 

ענקית הטכנולוגיה הודיעה לפני כחודש על קיצוץ משרות בחברת הבת וויז (Waze) המפעילה את אפליקציית הניווט הפופולארית. זאת על רקע ההחלטה למזג את מערכת הפרסום של האפליקציה עם טכנולוגיית Google Ads. בשלב זה החברה המעסיקה כ-150 עובדים בישראל, טרם פרסמה פרטים נוספים על מספר המפוטרים. באימייל שנשלח לעובדי החברה על ידי כריס פיליפס, מנהל חטיבת המפות של גוגל (Geo), נכתב שהחברה החליטה לשנות את האסטרטגיה שלה ולכלול מודעות של גוגל (Google Ads) במקום להשתמש במערכת מודעות נפרדת. מהלך אשר צפוי להביא לפיטורים בעיקר של עובדי מכירות, שיווק וכו'.

בדוחותיה הקודמים החברה הכתה את התחזיות. ההכנסות ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-69.7 מיליארד דולר. הרווח למניה הסתכם ב-1.17 דולר למניה. האנליסטים בוול סטריט ציפו לרווח מתואם של 1.06 דולר למניה על הכנסות של 68.83 מיליארד דולר.

גוגל הכריזה גם על תוכנית בייבק בסך של 70 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.