פט גלסינגר אינטל
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

אינטל ממשיכה לממש: מוכרת 20% מחברת הבת IMS תמורת 4.3 מיליארד דולר

ענקית השבבים האמריקאית, המצויה גם בעיצומו של תהליך מימוש אחזקותיה במובילאיי, תמכור את מניות המיעוט בחברה האוסטרית לקרן Bain Capital, במהלך הרבעון השלישי של 2023; החברה תמשיך לפעול כחברת בת עצמאית של אינטל
איתן גרסטנפלד | (4)
נושאים בכתבה אינטל
יצרנית השבבים האמריקאית אינטל הודיעה היום, כי ההסכימה למכור כ-20% ממניותיה של חברת הבת IMS Nanofabrication, לקרן Bain Capital, בעסקה שמוערכת בכ-4.3 מיליארד דולר. לאחר השלמת העסקה במהלך הרבעון השלישי של 2023 IMS תמשיך לפעול כחברה בת עצמאית בהובלת המנכ"ל ד"ר אלמר פלצגאמר.  בשנת 2009 השקיעה אינטל לראשונה בחברה הפועלת בתחום ה-Multi e-beam, החיונית לייצור השבבים, ומייצרת מכונות היוצרות ביעילות ננו-שבלונות דרכם מודפסים שבבים. בשנת 2015 החליטה אינטל לרכוש את החברה הפועלת מאוסטריה (וינה). על פי הודעת החברה, מאז הרכישה, IMS סיפקה החזר משמעותי על ההשקעה תוך הגדלה של כוח העבודה וכושר הייצור שלה פי 4. החברה האוסטרית מפתחת מכונות המסייעות לייצור מסיכות המשמשות לפוטוליתוגרפיה כחלק מתהליך ייצור השבבים. התהליך, מתבצע בשכבות בצורה רובוסטית - לוקחים פיסת סיליקון ריקה ועליה מרכיבים מסכה בעלת אלמנטים שקופים ושחורים. על הפיסה מורחים חומר שמגיב לאור, כאשר באמצעות החשיפה לאור, ישנם מקומות בהם הוא מתחזק והוא נותר על הפיסה, ואילו מקומות אחרים מהם הוא מוסר. המכונות של IMS מייצרות את המסכות, בקצב גבוה באמצעות שימוש בקרניים רבות, דרכן חושפים את הפיסות לאור. בתקופה האחרונה פועלת אינטל בראשות המנכ"ל פט גלסינגר, אשר נכנס לתפקיד בשנת 2021, לחזק את יכולת הייצור שלה על חשבון מרכיבים אחרים בפעילותה. במסגרת השינוי האסטרטגי תקים החברה בין היתר בתי יציקה, במטרה להתחרות עם החברות TSMC הטייוואנית, וסמסונג הדרום קוריאנית, ולהפוך למרכיב אינטגרלי בתהליך ייצור השבבים. בתחילת השבוע הודיעה החברה על השקע של 15 מיליארד דולר נוספים, במפעל אותו היא מקימה בקריית גת. במקביל דווח כי החברה תשקיע כ-33 מיליארד דולר בהקמת שני מפעלים בגרמניה, בסיוע האיחוד האירופי. לצורך כך זקוקה החברה למזומנים רבים, ועל כן היא פועלת בתקופה האחרונה לממש חלק מהשקעותיה. בשבוע שעבר השלימה החברה מכירת 38.5 מיליון מניות של חברת הבת מובילאיי תמורת סכום של 1.6 מיליארד דולר. כאשר על פי ההערכות בהמשך מתכוונת החברה להמשיך ולממש חלק ממניות החברה הישראלית. גם המהלך היום מגיע ככל הנראה על רקע מצוקת המזומנים של החברה לנוכח התוכניות האסטרטגיות אותן מוביל מנכ"ל החברה. מאט פוייר, סגן נשיא בכיר באינטל אמר לאחר הרכישה, כי "ההשקעה והשותפות של ביין קפיטל יספקו ל-IMS עצמאות מוגברת ויביאו פרספקטיבה אסטרטגית, שתעזור להאיץ את השלב הבא של חדשנות טכנולוגיית הליטוגרפיה, ובסופו של דבר תועיל למערכת האקולוגית כולה". וויל טטלר, מנכ"ל Bain Capital: "אנו מצפים לשותפות עם צוות הניהול יוצא הדופן של IMS ואינטל, כדי לקדם את הניסיון העמוק שלנו בתעשייה, ויכולות יצירת הערך שלנו כדי לתמוך באסטרטגיית הצמיחה ארוכת הטווח של העסק באמצעות השקעה נוספת בפורטפוליו הטכנולוגיה והמוצרים המובילים שלה כדי לאפשר ל-IMS להרחיב את מעמדה בשוק התחרותי".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מוכרת לפי שווי של 4.3 מיליארד. היא מוכרת רק 20% (ל"ת)
    אמט 22/06/2023 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הרבה מילים, שלא אומרות כלום. בטח הוציא מ- ChatGPT (ל"ת)
    מנכ"ל הייטק 21/06/2023 15:18
    הגב לתגובה זו
  • עוד מנכ"ל 21/06/2023 15:51
    הגב לתגובה זו
    מה ציפית? שיצרפו לך לידיעה עותק של הסכם המכירה?
  • אנונימי 21/06/2023 16:06
    מה קורה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.