אמנון שעשוע
צילום: מובילאיי
דוחות

מובילאיי מתרסקת בטרום ב-16% אחרי תחזית חלשה

מובילאיי אמנם עקפה קלות את הצפי ברבעון הראשון של השנה אבל מורידה תחזיות לשנה כולה להכנסות של 2.09 מיליארד דולר, ירידה של 6.5% ומתחת צפי האנליסטים ל-2.25 מיליארד דולר. הסיבה: מבצעים והפחתת סובסידיות בסין; ועדיין - מובילאיי היא אחת המובילות בתחומה
נתנאל אריאל | (15)

חברת מובילאיי מובילאיי (סימול:MBLY) של אמנון שעשוע מתרסקת בטרום מסחר בוול סטריט אחרי תחזית חלשה לשנה הקרובה. ברבעון הראשון החברה דווקא עמדה בציפיות, אבל ההמשך יהיה חלש יותר. החברה צופה הכנסות של 2.09 מיליארד דולר (אמצע טווח), הרבה מתחת צפי האנליסטים ל-2.25 מיליארד דולר. החברה צופה בשנה כולה רווח תפעולי של 562 מיליון דולר (אמצע טווח), מתחת הצפי בוול סטריט ל-610 מיליון דולר.

החברה צופה ירידה משמעותית בהיקפי המכירה של מערכת הנהיגה האוטונומית שלה, SuperVision בשנה הקרובה: "אנו מעדכנים את התחזית (כלפי מטה. נ"א) כדי לשקף הפחתה משמעותית בציפיות שלנו להיקפי המכירה של SuperVision בשנת 2023, מה שמשפיע על נקודת האמצע של תחזית ההכנסה השנתית שלנו, ההפסד תפעולי והרווח התפעולי המתואם בכ-6.5%, 34% ו-6.5%, בהתאמה".

הסיבה על פי מובילאיי היא ש"שוק הרכב החשמלי בסין הושפע לרעה" מהורדת המכירים של יצרניות הרכב או בלשון החברה "מפעולות תמחור משמעותיות של יצרני מכוניות חשמליות, הפחתת סובסידיות ממשלתיות לרכב חשמלי וחולשה כלכלית כללית במדינה". 

למרות הפספוס והנפילה כעת, צריך לומר - מובילאיי מגיעה לקצב מכירות של 2.1 מיליארד דולר לשנה, זה לא רע בכלל ואפילו טוב והיא נחשבת מובילה עולמית בתחום של פיתוח היכולות לרכבים אוטונומיים. מכפיל הרווח העתידי שלה (על רווחי 2024) אחרי הנפילה הצפויה היום הוא 42.

ברבעון הראשון מובילאיי עקפה קלות את צפי האנליסטים כשהרוויחה 14 סנט למניה על הכנסות של 458 מיליון דולר, מעט מעל צפי האנליסטים בשוק לרווח של 12 סנט למניה על הכנסות של 456.7 מיליון דולר.

אינטל שרכשה את מובילאיי לפני 6 שנים הנפיקה בחזרה חלק מהמניות של מובילאיי לפני חצי שנה לפי שווי של 16 מיליארד דולר בלבד. החברה ניסתה לגייס לפי שווי של 50 מילארד דולר, אבל השוק לא הסכים לקנות אותה במחיר הזה והיא נאלצה להפחית מספר פעמים את השווי וירדה בחזרה כמעט עד לשווי שבו נרכשה החברה על ידי אינטל.

מניית מובילאיי נופלת כעת בטרום מסחר למחיר של 35 דולר למניה ושווי שוק של כ-30 מיליארד דולר (לעומת שער סגירה אמש של 43 דולר ושווי שוק של 34.55 מיליארד דולר). למרות הנפילה הצפויה היום - המניה עדיין כמעט הכפילה את שוויה מאז ההנפקה.

 
ומה חשבו האנליסטים לפני פרסום הדוחות?

קיראו עוד ב"גלובל"

עוד לפני פרסום הדוחות היום, 18 אנליסטים סיקרו את המניה כאשר 15 מתוכם נותנים לה המלצת קנייה (3 המלצת קנייה חזקה) ומחיר יעד ממוצע של 47.7 שקלים למניה, הרבה מעל המחיר הנוכחי. אנליסט סיטיבנק איתי מיכאלי העריך לפני מספר חודשים שהמכירות יגיעו ל-50 מיליארד דולר עד 2030.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    השעשוע הזה טוב רק בלמכור לוקשים לכולם (ל"ת)
    הערה 27/04/2023 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    דניאל 27/04/2023 18:28
    הגב לתגובה זו
    כל תומכי הרפורמה שהפוייםגם דורשים את זה, אבל הם מאמינים לקובלת וסמוטריץ וביבי שהם ישמרו על הפרדת רשויות. ביבי גם מסכים לזה ורק מבקש שיחרור מהמשפט שלו.
  • 10.
    ארמי 27/04/2023 16:51
    הגב לתגובה זו
    תמיד אפשר להאשים את הרפורמה. חחחחחחח
  • בב 27/04/2023 17:26
    הגב לתגובה זו
    זה מה שהוא עשה.
  • 9.
    זמבורה בחושך 27/04/2023 15:37
    הגב לתגובה זו
    יש מיליון כמוהה בזול
  • 8.
    כל תעשיית הרכב האוטונומי והחשמלי לא שווה כלום (ל"ת)
    צאן 27/04/2023 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מומי 27/04/2023 14:51
    הגב לתגובה זו
    רק פתח את הפה אתמול
  • 6.
    שמעון 27/04/2023 14:48
    הגב לתגובה זו
    זה כבר מעל לשנה וחצי שכל השקעה לאן שתפנה בבורסה אם זה במניות או באיגרת חוב תמיד תפסיד ולידה הפעילות היא אך ורק לסוחרים יום שקונים בבוקר למוכרים בערב וגם להם חצי מהם מפסידים והחצי השני מרויחים
  • אבי 27/04/2023 15:31
    הגב לתגובה זו
    צודק
  • 5.
    אזרחית 27/04/2023 14:40
    הגב לתגובה זו
    בגלל זה אדון שעשןע התחנף לשמאל בהענקת פרס ישראל?
  • 4.
    פרופסור זליקקה 27/04/2023 14:37
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שכל ישראל תתרסק
  • 3.
    יותר נכון אחרי הנאום המפלג שלו (ל"ת)
    יצחק 27/04/2023 14:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלון 27/04/2023 14:27
    הגב לתגובה זו
    גנבים. שיורידו מחירים וישפרו את העמידות של המוצר.
  • 1.
    דוד 27/04/2023 13:48
    הגב לתגובה זו
    הזדמנות פז למשקיעים רציניים.
  • יאיר 27/04/2023 18:52
    הגב לתגובה זו
    כל חברה שחתמה איתם ערקה לאנבידיה איכות קוד וחומר אנושי על הפנים
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.