רן עוז
צילום: biztv

"ב-3 השנים הקרובות ישראכרט תצמח בקצב דו ספרתי - כל שנה"

כך אומר מנכ"ל ישראכרט רן עוז שנכנס לתפקידו לאחרונה, אחרי הדוחות. הוא מציע לא לזלזל באינפלציה, וגם לא במשבר באוקראינה, אך אומר כי מוקדם לראות כיצד זה ישפיע על הכלכלה. מהם תחומי המיקוד של החברה והאם השירות החדש בתחום הביטוח יכול להוזיל לציבור ביטוח רכב בעשרות אחוזים?
נתנאל אריאל | (2)

"נצמח בקצב דו ספרתי בשנים 2022, 2023 -ו2024" כך מעריך מנכ"ל ישראכרט 1.6% החדש רן עוז, בשיחה עם ביזפורטל לאחר הדוחות של החברה. עוז שעבר לאחרונה ממגדל, לא מתעסק יותר בחברה הישנה ובמאבקים שהיו שם, ומתמקד בחברה החדשה. 

הכנסות ישראכרט קפצו ברבעון הרביעי של 2021 ב-25% ל-646 מיליון שקל, הרווח מנגד הצטמק בחצי ל-23 מיליון. הרווח השנתי הנקי המנוטרל עומד על 319 מיליון (בנטרול מכירת בית ישראכרט) והשאלה האם הצמיחה תימשך. עוז סבור שכן: "באופן כללי, מאמצע 2021 התחלנו לצמוח, ברבעון האחרון זה תפס קצב קצת יותר מהיר ונתמקד - גם באשראי הצרכני ללקוחות פרטיים וגם באשראי המסחרי.

שנת 2021 מייצגת?

עוז: "צמחנו בצורה טובה ב-2021, עם צמיחה של 25% בהכנסות ברבעון, אבל לא כדאי לקחת את 2020 או 2021 בנפרד, שכן בגלל הקורונה התוצאות היו מוטות למטה ועכשיו כשמסתכלים על 2021 זה נראה פתאום זינוק קיצוני. אז כאשר לוקחים את השנתיים האחרונות ומשווים אותן רואים שמדובר בקצב צמיחה שהוא דומה לקצב הצמיחה השנתי הקודם, זה ממשיך את הקצב של השנים הקודמות כאשר קצב העלייה בצריכה הפרטית הוא 6-8% בשנה"

  

עוז מסביר כי "בכל מוסד פיננסי שדיברת או שתדבר איתו כולם יספרו לך שהכלכלה חזרה לצמוח אחרי הקורונה ולכן יש גידול בהיקפי הפעילות בהכנסות, יש ריקאברי גם בהפסדי אשראי, וזה נכון לבנקים ולחברות האשראי. ולכן ברור שזה המצב גם אצלנו כאשר אנחנו חצי מהשוק, או 45% מהשוק. מה שכן מיוחד אצל ישראכרט זה שהשקענו בבניית וחיזוק התשתית הטכנולוגיות מה שמביא אותנו לנקודת זינוק טובה ל-2022. חזרנו לצמוח באשראי, אחרי ששיפרנו בתשתית, בחיתום, בבקרה ואנחנו מתחילים לעלות בצורה מדורגת.

מה המיקודים שלכם קדימה?

עוז: "נתמקד גם בצמיחה באשראי הצרכני וגם במסחרי (לקוחות עסקיים. נ"א), ונרצה לצמוח גם בתחום הצעות הערך מבוססות הדאטה, שבו אנחנו יכולים להראות ROI (החזר על השקעה. נ"א) ברור, גם לנו וגם לעסק.. כל פתרון כזה משפר את התוצאות של העסק וחוסך לו בעלויות, כלומר העסק ישפר את התוצאות שלו, ולא רק שלנו. הרבה מזה בנוי על שת"פ עם פינטקים וחברות סטראט-אפ ישראליות".

איך הצמיחה בתחום המסורתי של כרטיסי אשראי?

"כרטיסי האשראי זה התשתית להכל. הלקוחות ממשיכים להשתמש בין בכרטיסים הפיזיים, הן בדיגיטליים באפליקציות השונות, ואנחנו ממשיכים להיות המנפיק הגדול ביותר, ויש לנו שת"פים גם עם הבנקים וגם עם המועדונים – יש לנו הרבה מועדונים גדולים ואנחנו ממשיכים לפתח את זה. הלקוחות שלנו הוא הבסיס לכל הפתרונות שאנחנו נותנים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

איך ישפיעו האינפלציה והמלחמה באוקראינה?

עוז: "התקופה של עשור של אינפלציה שהסתובבה סביב 1% בקושי זה טוב כשהכל רגוע. הטלטלה שהכלכלה העולמית עברה סביב השנתיים האחרונות וגם המשבר באוקראינה ישפיעו על הכלכלה. נותר לנו לחכות ולראות כמה".

ישראכרט מסמנת את תחום הביטוח כמנוע צמיחה משמעותי - אבל מוקדם לקבוע מתי הוא יתפוס נתח משמעותי מפעילות החברה

עוז שמגיע מתחום הביטוח מבין היטב את החשיבות של מידע מדויק על הלקוחות. חברות הביטוח רוצות לקבל את הלקוחות עם הסיכוי הנמוך ביותר שיתבעו אותן, כלומר לקוחות שישלמו את הפרמיה אבל סביר שלא יתבעו את החברות. במילים אחרות: אם אתם רוצים לרכוש רכבי יוקרה חברת הביטוח תרצה לדעת שלא סביר שתעשו תאונה ולכן היא צריכה לקבל מידע כמה שיותר מקיף על האדם, ואין מידע טוב יותר מאשר הפעולות שהאדם ביצע בפועל? את זה ניתן לגלות באמצעות הפרופיל המלא של האדם, הקניות שלו, השימושים בכרטיסי האשראי - ולחברות כרטיסי האשראי יש את כל המידע זמין. לצורך העניין זה כמו שכאשר חברת קמעונאות רוצה להגיע לקהל היעד המדויק היא תרצה לדעת האם מדובר באדם שקונה מטרנה לתינוק וכך היא תציע לו גם טיטולים.

נכנסתם לאחרונה לתחום הביטוח לרכבים, כך שתוכלו לשווק ביטוח ולחבר בין חברות ביטוח ולקוחות שרוצים להיות מבוטחים בתחום הרכב. איך התחום הזה בינתיים מגיע לידי ביטוי בישראכרט?

עוז: "אנחנו מתחילים מתחום הביטוח ובהמשך ניכנס לתחומים נוספים. אנחנו סוכן ביטוח אובייקטיבי, עובדים עם 6 חברות ביטוח ויודעים לעשות חיתוך של המידע בין הפרופיל הלקוח ולמצוא את החברה הכי נכונה".

"ההבדל בין הפלטפורמה שלנו לבין סוכני ביטוח זה שאנחנו מכירים את הלקוחות ויש לנו מידע עליהם ולכן אנחנו יודעים מראש למלא פרמטרים על הלקוח. יש לנו את רוב הפרטים ואנחנו צריכים קצת מאוד דברים כדי להגיע לחיתום הכי טוב - ולהפנות את הלקוח לחברת הביטוח שתיתן לו את ההצעה הזולה ביותר עבורו".

במילים אחרות, בישראכרט בעצם מתכוונים שהם יכולים להגיד לחברות הביטוח מה הסיכוי שהאדם הספציפי יתבע אותם, לפי הפרופיל שלו. איך יש להם את הפרופיל? כי בכל קנייה שלכם בכל מקום שהוא - הם רואים לא את הרצונות שלכם, התקוות שלכם לקנות מוצר מסוים גם אם הוא לא בהישג ידכם, אלא את מה שעשיתם וקניתם בפועל.

אתם יכולים להגיד לחברת ביטוח 'את האדם הזה לא כדאי לך לבטח'?

עוז: "בשוק הזה אין דבר כזה לקוח לא כדאי. השאלה היא מה יהיה גובה הפרמיה. לכל לקוח ופרופיל, ולכל סוג רכב, יש חברה אחרת שהיא הכי כדאית, וגם אין חברה שהיא תמיד תמיד הכי זולה ועם ההצעה הכי טובה, ולכן המטרה שלנו היא להבין כמה שיותר מהר מה פתרון הביטוח הנכון ביותר לכל לקוח. אין תשובה אחת נכונה".

 

על אלו פרמטרים מדובר? עוז לא יכול לענות על כך אבל הכוונה היא בעצם ללקוחות שיש הכי פחות סיכוי לתאונה (נשים בגילאי 40 עם ילדים) וכאלה שמקום המגורים מקטין את הסיכוי שהרכב ייגנב. למשל, מישהי שגרה ליד האוניברסיטה עם רכב מיני קטן ולא מבוקש ובקושי צריכה אותנו לנסיעות תתומחר אחרת מאשר מישהו עם עם רכב מבוקש שגר בעיר שמועדת לגניבות, או אדם עם רכב ספורט.

למה בעצם צריך את השירות שלכם? למה שאדם לא יפנה ישירות לחברת הביטוח?

עוז: "אנחנו מכירים את האלגוריתם של החברות ויודעים לתת תשובות במהירות, וכאמור צריכים מעט מידע כדי להשלים את התמונה המלאה.

"בנוסף, לכל חברת ביטוח יש מודל אחר, אלגוריתם אחר וממילא תוצאה אחרת - כך אז אפשר למצוא שרכב מסוים זול בחברת ביטוח אחת ואילו חברה אחרת חטפו כמה תאונות לאחרונה והרכב הספציפי נהיה יקר לחברה הזו. זה דינמי וזז כל הזמן".

 

מתי התחום יהפוך למשמעותי בישראכרט מבחינת היקף הפעילות?

עוז: "מוקדם לדבר על מתי היקף הפעילות בתחום יהיה מהותי. התחלנו מאפס רק לפני מספר חודשים, אז ברור שכל דבר הוא עלייה, אבל ייקח זמן לביטוח כדי להיות משמעותי בישראכרט. זו פלטפורמה מתקדמת שמבוססת על AI, ואנחנו צריכים שהיא תצבור ניסיון והיקפים בטרנזקציות. בינתיים בהחלט רואים תוצאות מאוד יפות. אנחנו מסגולים לחסוך עשרות אחוזים בעלות הביטוח. ככל שהפלטפורמה צוברת ניסיון כך האלגוריתם עובד יותר טוב ויודע למקד פתרון ביטוחי לכל לקוח".

 

תתמקדו רק בתחום הזה או שתתרחבו לתחומים נוספים?

עוז: "בהחלט. אנחנו מתחילים בתחום ביטוחי הרכבים ונוסיף בהמשך גם ענפים אחרים".

 

במעבר חד, ישראכרט היא חברת כרטיסי אשראי בסופו של דבר, אבל אתה מדבר על פתרונות הרבה יותר מתקדמים של דאטה. תסביר בבקשה את נושא ההשקעות בטכנולוגיה ובפינטק?

עוז: "נכון, ישראכרט זה לא רק כרטיסי אשראי אלא פתרונות דאטה שמייצרים ערך עבור הצד השני, להנגיש לעסקים ולקוחות פוטנציאל בצורה ממוקדת ולתמוך בצד העסקי שלהם.

 

"עד לפני הקורונה ל-50% מהעסקים בישראל לא הייתה יכולת למכור מרחוק ועכשיו אנחנו מאפשרים גם את זה. פעם היה צריך להקים אתרים בעשרות אלפי שקלים ואנחנו נותנים פתרון למכירה מקוונת. היום כבר לא צריך להקים אתר גדול. בזכות אותם שת"פים טכנולוגים אפשר לשלם כמה מאות שקלים בחודש, במקום להקים אתר אינטרנט בעשרות אלפי שקלים, ולקבל את השירותים במכירה המקוונת באפליקציה, ניוזלטרים, מכירות חבילות פרסום, פיתוח עסקי ללקוחות קיימים וחדשים ועוד".

 

ובמילים פשוטות יותר?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יריב 11/03/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
    בחו"ל האפליקציות מצליחות מאד. ישראל בפיגור. גם בעלי העסקים מעדיפים שלא לקבל אשראי עם עמלות יקרות וגם הלקוחות מוצאים אפליקציות דביט למיניהן כנוחות יותר.
  • 1.
    אלכס 10/03/2022 14:10
    הגב לתגובה זו
    רציתי לדעת את מי זה מענין .את המשקעים שלא רואים דו בעיניים.ועל מה מה מסתמך הרואה בכוכבים .ומה עם המתחרים עושים במכנסים.ותודה על הלוקש.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0.57%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0.76%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

סקופ; קרדיט: רשתות חברתיותסקופ; קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

סקופ: עליה של 13% בהכנסות ו-7.5% ברווח על רקע ביקושים מהתעשיות הביטחוניות

הכנסות סקופ מתכות ברבעון השלישי עלו ל-535 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם ב-43 מיליון שקל; פעילות החברות בארה"ב בלטה עם גידול של 13%; בקופה - 340 מיליון שקל לאחר חלוקת דיבידנד של 33 מיליון שקל באוגוסט - מה המכפיל שלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה סקופ גיל חבר

קבוצת סקופ מתכות, סקופ 2.67%  ממפיצות חומרי הגלם הגדולות בישראל, פרסמה את תוצאותיה לרבעון השלישי. החברה עוסקת ביבוא, שיווק והפצה של מוצרים חצי מוגמרים ומוגמרים ממתכת ופלסטיקה הנדסית לתעשיות מגוונות - ממזון ותרופות ועד תעשיות ביטחוניות ותעופה. בשנה האחרונה הורגש גידול בביקושים מצד התעשייה הביטחונית, מגמה שהשפיעה לחיוב על פעילות הקבוצה בארץ ובחו"ל.

סקופ מתכות נסחרת לפי שווי של כ-2.08 מיליארד שקל. בחודש האחרון עלתה המניה ב-0.3%, מתחילת השנה כ-9.9%, וב-12 החודשים האחרונים בכ-35.7%. הרווח הנקי של החברה ברבעון השלישי עמד על 43 מיליון שקל ואפשר להנח שהוא מייצג: גם ברבעון הראשון והשני של השנה הקצב נשמר סביב 39 מיליון שקל לרבעון, לעומת הרבעון הרביעי של 2024 שבו נרשמה צניחה ברווח ל-28 מיליון שקל, שגררה גם ירידה במחיר המניה. מאז נרשמה התאוששות הדרגתית, והחברה נסחרת כיום במכפיל רווח של כ-11, מכפיל שגם תואם מבחינה ענפית.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון עלו ל-535.4 מיליון שקל לעומת 472.6 מיליון שקל ברבעון המקביל - עלייה של כ-13%. הרווח הגולמי נשאר כמעט ללא שינוי ועמד על 166.3 מיליון שקל, אם כי ניתן לראות כי סקופ מצליחים להתייעל תפעולית מה שהקפיץ את הרווח התפעולי בכ-8.7% ל-63.7 מיליון שקל לעומת 58.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. את הרווחיות הזאת חברת המתכות מצליחה לגלגל גם לשורה התחותנה כשהרווח הנקי ברבעון עלה בכ-7.6% ל-43.5 מיליון שקל לעומת 40.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה.השיפור התזרימי מקבל ביטוי גם בקופה כשיתרת המזומנים של החברה עלתה ל-340 מיליון שקל לעומת 320 מיליון שקל ברבעון המקביל, בהקשר הזה נזכיר כי ביולי האחרון בהמשך לתוצאות הרבעון השני הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 33.1 מיליון שקל - כ-2.5 שקל למניה. הדיבידנד שולם לבעלי המניות ב-4 באוגוסט.

בהסתכלות על 9 החודשים המגמה גם היא חיובית. מינואר עד ספטמבר 2025 הסתכמו הכנסות סקופ בכ-1.57 מיליארד שקל - עלייה של כ-16% לעומת 1.35 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024. הרווח הגולמי צמח ל-491.4 מיליון שקל לעומת 460.9 מיליון שקל, והרווח התפעולי עלה ל-183.7 מיליון שקל לעומת 163.4 מיליון שקל. הרווח הנקי לתקופה עלה ל-122.4 מיליון שקל לעומת 114.3 מיליון שקל - עלייה של כ-7%.

סקופ מתכות - דוחות מאוחדים על הרווח והפסד לרבעון השלישי

פילוח מגזרי פעילות

הכנסות החברות הבנות בארה"ב, כולל חברת הבת בקוריאה, צמחו בתקופה המדווחת ל-837 מיליון שקל (כ-237.9 מיליון דולר), לעומת 738 מיליון שקל (199.5 מיליון דולר) בתקופה המקבילה - עלייה של כ-13%. הרווח הגולמי של החברות בארה"ב עלה ל-260 מיליון שקל לעומת 248 מיליון שקל בתקופה המקבילה.