צים מכה את התחזיות וגם התחזית טובה, מזנקת ב-5% בטרום לשווי של 9 מיליארד דולר
צים הרוויחה 4.65 מיליארד בשנה ו-1.7 מיליארד דולר ברבעון - הרווח הגדול אי פעם לחברה ישראלית; תחלק דיבידנד בגובה 24% משווי החברה -2 מיליארד דולר; הרווח למניה עמד על 14.2 דולר, לעומת צפי ל-13.2 דולר; התחזית לשנה הקרובה EBITDA מתואם של 7.1-7.5 מיליארד דולר
כפי שקראתם כאן מספר פעמים בשנה האחרונה (למשל, כאן כאן וכאן), צים נסחרת במכפיל נמוך מאוד של 2 (וזה מן הסתם לא יימשך). בשנה שחלפה מאז ההנפקה חברת צים מספקת הרבה נחת רוח למי שהשקיע בה ובראשם לעידן עופר שמחזיק בה דרך קנון 0.57% (26%). החברה שהונפקה במחיר של 15 דולר לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר מזנקת כיום ב-5% נוספים לשווי של 9 מיליארד דולר - זינוק של פי 6 תוך קצת יותר משנה.
החברה תחלק דיבידנד של 2 מיליארד דולר - ומאז ההנפקה 2.6 מיליארד, הכי גדול בפער. מי שקנה את המניה בהנפקה כבר החזיר הכל בלי למכור את המניה
בעקבות הדוחות החברה תחלק דיבידנד של 17 דולר למניה - ו-2 מיליארד בסך הכל. מדובר על דיבידנד ששקול ל-24% משווי החברה. הדיבידנד ישולם ב-4 באפריל והיום הקובע הוא ה-23 במרץ.
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז ההנפקה מדובר על דיבידנד כולל בסכום של 2.6 מיליארד דולר (21.5 דולר למניה). בפועל המשמעות היא שמי שקנה את המניה במחיר של ההנפקה (15 דולר) או אחרי הנפילה של 23% ביום הראשון ל-11.5 דולר למעשה כבר החזיר את ההשקעה שלו במניה, מבלי למכור אותה, גם אחרי המסים.
בשנה כולה הרוויחה צים רווח עצום של 4.65 מיליארד דולר, מדובר ברווח הגדול ביותר לחברה ישראלית אי פעם, מדובר כמובן במספרים מאוד גבוהים שלא סביר שיחזרו בעתיד, כאשר בשנים הקודמות צים הייתה הפסדית ובשנת 2020 רשמה רווח של 524 מיליון דולר. אז עכשיו כולם יבואו ויבקשו מהחברה לשלם הרבה מאוד מס, אבל כדאי גם לזכור את השנים הקשות שהיו כאשר החברה הייתה לפני חדלות פירעון.
- להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשנה כולה הכנסות החברה עמדו על 10.7 מיליארד דולר (לעומת 4 מיליארד ב-2020) ה-EBITDA המתואם בשנת 2021 עמד על 6.6 מיליארד דולר (לעומת 1 מיליארד ב-2020), וה-EBIT על 5.8 מיליארד (לעומת 730 מיליון).
התחזית לשנה הקרובה:
בתחזית לשנת 2022 החברה צופה לשנה הבאה EBITDA מתואם של 7.1-7.5 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 5.6-6 מיליארד דולר.
עידן עופר, צילום: סין פרג'
מדוע הרווחים לא יחזרו בהמשך?
צים מרוויחה כמובן בצורה מצוינת ומאחר שמדובר כאמור על מכפיל נמוך מאוד מחזירה את ההשקעה במהירות היא מאוד מעניינת. הסיכויים טובים, למרות שכמובן משקיעים מן הסתם יותר יגלו אותו וירכשו אותה - זה כמובן כבר קרה בשנה האחרונה וממילא ההזדמנות הולכת ונסגרת, ויש מי שיגידו שהיא כבר נסגרה.
מעבר לכך - מחירי התובלה זינקו בעקבות הקורונה בצורה מאוד משמעותית (לשם השוואה - ברבעון הרביעי של 2020 מחירי התובלה עמדו על 1,518 דולר למכולה והם זינקו והגיעו ברבעון הרביעי של 2021 ל-3,630 דולר, זינוק של 139% מרבעון לרבעון, אבל הזינוק בינתיים לא נמשך בתקופה האחרונה, סביר שבהמשך המחירים ירדו, ואיתם גם הרווחים של צים.
מה שתרם כמובן לרווחים של צים הוא היקף התובלה של החברה, שעלה ברבעון האחרון ב-7%, ובשנה כולה ב-23%. מחירים גבוהים + גידול במשלוחים = גידול ברווחים.
לצים היה הרבה מזל בשנה האחרונה, האם המזל יימשך גם בעתיד? לא בטוח. אבל בינתיים צים צוברת מזומנים וגם בהם היא תוכל להשתמש בעתיד.
נקודה בעייתית נוספת היא עלויות הדלקים - מחירי הנפט והגז זינקו בחודשים האחרונים. המשמעות היא גידול בהוצאות של צים. החברה מספרת שהיא תחכור 36 אוניות חדשות, מתוכן 28 מונעות בגז טבעי, ואלה יימסרו לצים במהלך 2023-2024, אבל כמובן שזה לא ימחק את העלויות, החברה מפעילה 125 אוניות.
עידן עופר מסר: "אני גאה בהצלחתה וברווחיה של צים, ואני לא פחות גאה על כך שהציבור בישראל כולו ייהנה מהצלחתה של צים דרך תשלום המסים המגיעים על רווחיה".
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים: "בשנתה הראשונה כחברת הספנות הגלובלית היחידה הרשומה למסחר בבורסה של ניו יורק, השיגה צים תוצאות יוצאות דופן ברמה היסטורית ועמדה בהבטחות שניתנו במהלך ההנפקה. הרחבנו מאד את הצי התפעולי שלנו והשקנו 17 קווי סחר חדשים מאז יוני 2020, כך שהגידול בהיקף המטען שצים הובילה בשנת 2021 לעומת 2020 היה בשיעור גבוה פי שלושה מהצמיחה בענף.
"היום, צים חזקה מסחרית ותפעולית יותר מאי פעם, כך שמעולם לא היינו אופטימיים יותר בנוגע לעתיד החברה. אנו נרגשים ומצפים להמשיך את התנופה המצוינת של שנת 2021 גם בשנת 2022 והלאה. אנו מנצלים את ההזדמנות לעמוד בחזית הפחתת פליטות הפחמן בקרב חברות הספנות הגלובליות, עם 28 אוניות "ירוקות" המונעות בגז טבעי הצפויות להימסר לחברה בשנים 2023 ו-2024, והעשויות להוות 40% מכושר ההובלה התפעולי שלנו. אסטרטגיית החברה להפעיל בעיקר אוניות בחכירה נותנת לנו יתרון ייחודי, שכן אנו יכולים לשנות בקלות את קיבולת ההובלה שלנו ללא צורך להחליף את הצי הקיים. אנו משקיעים בחיזוק הפעילות המסחרית של החברה, במטרה להניע צמיחה רווחית לטווח ארוך".
- 4.העיקר צוללת מאז הפתיחה!! (ל"ת)tt 10/03/2022 12:25הגב לתגובה זו
- 3.יבואן 09/03/2022 22:59הגב לתגובה זוהציבור בארץ שילם לצים סכום העדיר הזה...צים דה פקטו מונופול על שילוח מכולות ממזרח לארץ...מחיר ההובלה של מכולה 40 רגל קפץ פי 6!!! כל המוצרים וחומרי גלם התיקרו בגלל חזירות של צים
- 2.בתי ההשקעות לא רוכשים את המניה כי הם מקנאים מהמנכ״ 09/03/2022 16:01הגב לתגובה זובתי ההשקעות לא רוכשים את המניה כי הם מקנאים מהמנכ״ל התותח
- 1.וורן באפט 09/03/2022 15:06הגב לתגובה זואיך בתי ההשקעות לא קונים אותם ?
- יצחק 09/03/2022 15:34הגב לתגובה זובחברת צים מושקעים משקיעים מוסדיים בחו"ל ובארץ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
