פורד רכב
צילום: Istock

מדוע פיצול פורד יוכל להוביל בסוף לספין אוף מלא על חטיבת הרכבים החשמליים שלה

במידה והיקפי המכירה הקיימים כעת עבור חטיבת הרכבים החשמליים של פורד ימשיכו לגדול, ובמידה וזו תקצץ כפי שהיא מתכננת כעת את הוצאות ההון של החברה, יתכן ועד שנת 2024 תוכל לחלק את כלל הענף כדיבידנד בעין
תומר אמן |

באחת מפעולות הגדולות עליהן הכריזה יצרנית הרכב המיתולוגית  FORD MOTOR (סימול: F) כי תפצל את פעילות הרכב החשמלי שלה מהפעילות הסטנדרטית, מנוע הבערה הפנימי (ICE). מנגד, החברה הודיעה כי לא תחלק את ענף הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין למשקיעים. 

לקריאה נוספת:

>>>  האם משתלם לפורד לחלק את תחום הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין?

>>>  פורד מתפצלת: "רכבי הבנזין שלנו מושכים אותנו אחורה"; המניה קופצת

במידה והייתה מחליטה פורד לעשות ספין אוף על ענף הרכב החשמלי, הייתה עושה זו בניסיון לרכוש לעצמה שווי שוק מהותי הרבה יותר, כמו אלו רכבים חשמליים ואוטונומיים נוספים כמו  TESLA INC (סימול: TSLA),  RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN) ו- LUCID GROUP (סימול: LCID), שם מחירי המניה נסקו מאוד בשנים האחרונות. 

החברה איפוא בחרה לפגוש את השוק האמריקאי בעמק השווה, ואנליסיטים רבים קיבלו את החדשות בעין יפה בעיקר. 

מייסד גוף היעוץ DataTrek, ניק קולאס, שהיה בעברו גם בנקאי המתמחה בשוק הרכבים, וכזה שבמשך תקופה הארוכה מסר כי לראייתו על חברות הרכב להוכיח לשוק כי אותם ספין אופים מבצעים בעת בה החברות באמת מוכנות להם, ולאו דווקא כאשר המהלך נוח עבורן, קרה למהלך אותו ביצעה פורד "מהלך מעניין". 

בהתייחסותו לצעד אמר במכתב אותו פרסם למשקיעים כי "חברות הרכב לא נוטות לעיתים קרובות לבצע שינויים בקני מידה כאלו גדולים ולרוב מדובר במהלכים שמעמידים את יכולות הייצור של אותן חברות בסיכון גבוה. מנגד, הדבר מאפשר ממשל תאגידי ברור ושקוף יותר, דבר הנחשב לחיובי בטווח הארוך."

פורד עצמה מסרה כי על אף שהיקפי המכירות של הרכב החשמלי אותו היא מייצרת, המוסטאנג Mach-E עומדים כעת בצפי החברה, היא טרם מוכנה לפרוץ לגמרי לשוק הרכבים החשמליים. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לשם כך בחרה פורד במסלול שיחשב עבורה לבטוח יותר, כך תוכל להמשיך את פעילות חטיבת הרכבים החשמליים כפי שביצעה עד כה, ובד בבד לשמור את פעילות זו קרובה לרווחיות הגבוהה יחסית של רכבי ה-ICE שלה. 

פעולה זו מאפשרת לפורד ולחטיבת הרכב החשמלי שלה להשקיע קרוב ל-50 מיליארד דולר ברכב החשמלי החדש אותו היא תציג בקרוב (שיקרא: Ford Model e), אשר רובו המוחלט ינבע מתזרים המזומנים השוטף של פורד עצמה. עד כה השקיעה החברה קרוב ל-40 מיליארד דולר בשוק זה. 

במקביל, תוכל פורד "להתיר" חלק מהשפעות הדיסקאונט סביבו היא נסחרה בחודשים האחרונים בהשוואה לשאר חברות הרכבים החשמליים. הצעד עליו הכריזה פורד יאפשר לה כעת להמשיך לפעול כפי שפעלה עד כה, אך להתחיל לדווח בנפרד עבור כל חטיבה ובכך לאפשר לוול-סטריט לתמחר את שתי הפעילויות בצורה נפרדת, ובכך גם להאיץ את צמיחתן. 

חלק מהגורמים בשוק מאמינים שהמהלך נבע מתסכולה של פורד, כאשר זו נסחרת במכפיל רווח נמוך מאוד ביחס לזה של טסלה לצורך העניין, זאת על אף שהפכה לאחרונה לשחקנית השנייה בגודלה בשוק הרכבים החשמליים, ושוק בו תצמח בצורה מהירה אף יותר כאשר תתחיל לשווק את מודל ה-F-150 שלה. 

נציגים מהחברה מסרו כי יתרונותיה התפעוליים והכלכליים של פורד יאפשרו לה להמשיך לממן את הצמיחה שלה מבלי לפנות אל השווקים הפיננסים (גיוס מניות ואג"ח). ג'ים פארלי, מנכ"ל החברה, מסרק בעבר כי אותו מינוף מאפשר לחברה להמשיך ולהאיץ את הצמיחה, מינוף עליו תאלץ לוותר אם תפצל עצמה. 

הדובדן שבקצפת תוכנית הפיצול הוא חיתוך של הוצאות ההון בקרוב ל-3 מיליארד דולר, וזאת במהלך ארבעת השנים הקרובות. על מנת לעשות זאת תפנה את תשומת ליבה החברה לשתי פעילויות מרכזיות בה - פעילות הפרסום ופעילות הביטוח. 

פעילות הפרסום של פורד מוערכת כעת בהיקף של 1.8 מיליארד דולר וזאת רק במסגרת ארצות הברית, מנגד הוצאות הביטוח שלה עומדות על קרוב ל-4 מיליארד דולר, הוצאות שצפויות כעת לרדת משמעותית כאשר פורד תפצל את פעילות הרכב החשמלית שלה ותבצע שינויים שיאפשרו את צמצום הוצאה זו. 

כמו כן מסרה החברה כי תפנה את תשומת ליבה גם מחוץ לארצות הברית עבור קיצוצים נוספים בהוצאות, בעיקר עבור פעילויות מפסידות באיזורי אירופה ואסיה. 

פורד מעריכה כעת כי עד 2026, קרוב לשליש מפעילות המכירה שלה תהיה של רכבים חשמליים, קרוב ל-2 מיליון רכבים. בשנה שעברה מכרה החברה קרוב ל-726 אלף רכבי F-150 בתוך ארצות הברית בלבד. 

ובכל זאת, דיבורי הספין אוף אינם צפויים להעלם בזמן הקרוב. האנליסט דן איבס מבנק ההשקעות Wedbush מסר כי לראייתו, העסקה הנוכחית ממצבת את פורד בפוזיציה טובה יותר לבצע ספין אוף מלא לרכביה החשמליים וזאת עד שנת 2024. 

לדבריו, פורד מכרה יותר מ-27 אלף רכבי מוסטאנג מאך E בשנת 2021, קרוב לחצי ממספר רכבי המוסטנג הרגילים שהיא מכרה באותה שנה. בנוסף לכך, כעת תוסיף החברה גם את מודל ה-F-150 כאמור וגם את מודל ה-E-Transit, חשמלי גם הוא, ורכב המיועד לתעשיית העסקים הקטנים. שינויים אלו צפויים להפוך את חטיבת הרכב החשמלי של פורד לגדולה ממה שתוכל להפעיל ביחד עם פעילות ה-ICE הרגילה שלה. 

לא רק זה צפוי להוביל את פורד לספין אוף מלא, כי אם גם הקשיים איתם מתמודד שוק האנרגיה בימים אלו. שוק אנרגית הפחם הסטנדרטי נמצא כעת בסכנה אל מול פעילות שוק האנרגיה המתחדשת, דבר שמפעיל לחץ נוסף על חברות הרכב. 

בסופו של דבר, ספין אוף מוחלט של חטיבת הרכב החשמלי של פורד אכן אפשרית, כאשר השוק מאגד בחובו היסטוריה בלתי מבוטלת של חברות שביצעו מהליכים דומים, שבסופו של דבר הפכו חטיבה אחת של החברה למוערכת יותר מבחינת שווי שוק, ולבסוף אף לספין אוף מוחלט. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

פורד ברונקו. צילום יצרןפורד ברונקו. צילום יצרן

עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל הודיעה על סדרת שדרוגים לפורד ברונקו, רכב השטח הקשוח של היצרנית. 

גרסאות הכניסה קיבלו שדרוגי שטח ותא נוסעים חשובים, הדגם הבכיר ה Badlands קיבל את חבילת השטח Sasquatch

המחיר החל מ 380,000 ש"ח, הופך את הברונקו לאטרקטיבי למי שבעניין רכב שטח אמיתי

יואב פולס |

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל מרעננת ומרחיבה את היצע דגמי הפורד ברונקו, רכב השטח הנחשק של פורד.

דגמי הכניסה Big Bend ו Outer Banks

הברונקו זכה ובצדק לתדמית של רכב שטח איכותי וקשוח, ועתה מצטרפות גירסאות מעניינות לליין הדגמים של הברוקנו. אם נתחיל מרמת הכניסה, דגמי ה Big Bend מקבלים את לוח המחוונים הדיגיטלי המלא שהיה מותקן בדגמים הבכירים בלבד, יחד עם מסך מרכזי בגודל ''12. לרווחת הנוסעים מאחור בדגמים הארוכים נוספו גם פתחי מיזוג.

יחידת ההנעה שודרגה, ומנוע האקובוסט בנפח 2.3 ליטר מפיק עתה 300 כ"ס  (תוספת של 30 כ"ס) ומומנט של 42.8 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת 10 הילוכים וההנעה 2X4 או 4X4, ללא דיפרנציאל מרכזי. ה Big Bend מצויד במערכת ה G.O.A.T של פורד (Goes Over Any Type of Terrain ), וכן במערכת ה Trail U-turn Assist המסייעת בתמרונים צפופים. בנוסף, מקבל הדגם חישוקי ''17 וצמיגי AT ''32 .

לראשונה בדגמי ה Big Bend תוצע חבילת שטח חדשה Black Diamond הכוללת מערכת 4X4 מתקדמת יותר, נעילת דיפרנציאל אחורית, מיגון תחתון ומדרגות סף מקוריות.

הדגם הבא של הברונקו ששודרג הוא ה Outer Banks שמקבלת חבילת אבזור כמו גג קשיח בצבע המרכב, חישוקי ''18, ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמע משודרגת של B&O, מצלמות היקפיות ועוד. מערכת ההנעה זהה לזו של ה Big Bend.