מדוע פיצול פורד יוכל להוביל בסוף לספין אוף מלא על חטיבת הרכבים החשמליים שלה
באחת מפעולות הגדולות עליהן הכריזה יצרנית הרכב המיתולוגית FORD MOTOR (סימול: F) כי תפצל את פעילות הרכב החשמלי שלה מהפעילות הסטנדרטית, מנוע הבערה הפנימי (ICE). מנגד, החברה הודיעה כי לא תחלק את ענף הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין למשקיעים.
לקריאה נוספת:
>>> האם משתלם לפורד לחלק את תחום הרכב החשמלי שלה כדיבידנד בעין?
>>> פורד מתפצלת: "רכבי הבנזין שלנו מושכים אותנו אחורה"; המניה קופצת
במידה והייתה מחליטה פורד לעשות ספין אוף על ענף הרכב החשמלי, הייתה עושה זו בניסיון לרכוש לעצמה שווי שוק מהותי הרבה יותר, כמו אלו רכבים חשמליים ואוטונומיים נוספים כמו TESLA INC (סימול: TSLA), RIVIAN AUTOMOTIVE (סימול: RIVN) ו- LUCID GROUP (סימול: LCID), שם מחירי המניה נסקו מאוד בשנים האחרונות.
- "כחברה טכנולוגית תוכל לודן טק לקבל את הערך האמיתי שלה"
- לודן טק לקראת פיצול - מה מכפיל הרווח של החברה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה איפוא בחרה לפגוש את השוק האמריקאי בעמק השווה, ואנליסיטים רבים קיבלו את החדשות בעין יפה בעיקר.
מייסד גוף היעוץ DataTrek, ניק קולאס, שהיה בעברו גם בנקאי המתמחה בשוק הרכבים, וכזה שבמשך תקופה הארוכה מסר כי לראייתו על חברות הרכב להוכיח לשוק כי אותם ספין אופים מבצעים בעת בה החברות באמת מוכנות להם, ולאו דווקא כאשר המהלך נוח עבורן, קרה למהלך אותו ביצעה פורד "מהלך מעניין".
בהתייחסותו לצעד אמר במכתב אותו פרסם למשקיעים כי "חברות הרכב לא נוטות לעיתים קרובות לבצע שינויים בקני מידה כאלו גדולים ולרוב מדובר במהלכים שמעמידים את יכולות הייצור של אותן חברות בסיכון גבוה. מנגד, הדבר מאפשר ממשל תאגידי ברור ושקוף יותר, דבר הנחשב לחיובי בטווח הארוך."
פורד עצמה מסרה כי על אף שהיקפי המכירות של הרכב החשמלי אותו היא מייצרת, המוסטאנג Mach-E עומדים כעת בצפי החברה, היא טרם מוכנה לפרוץ לגמרי לשוק הרכבים החשמליים.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
לשם כך בחרה פורד במסלול שיחשב עבורה לבטוח יותר, כך תוכל להמשיך את פעילות חטיבת הרכבים החשמליים כפי שביצעה עד כה, ובד בבד לשמור את פעילות זו קרובה לרווחיות הגבוהה יחסית של רכבי ה-ICE שלה.
פעולה זו מאפשרת לפורד ולחטיבת הרכב החשמלי שלה להשקיע קרוב ל-50 מיליארד דולר ברכב החשמלי החדש אותו היא תציג בקרוב (שיקרא: Ford Model e), אשר רובו המוחלט ינבע מתזרים המזומנים השוטף של פורד עצמה. עד כה השקיעה החברה קרוב ל-40 מיליארד דולר בשוק זה.
במקביל, תוכל פורד "להתיר" חלק מהשפעות הדיסקאונט סביבו היא נסחרה בחודשים האחרונים בהשוואה לשאר חברות הרכבים החשמליים. הצעד עליו הכריזה פורד יאפשר לה כעת להמשיך לפעול כפי שפעלה עד כה, אך להתחיל לדווח בנפרד עבור כל חטיבה ובכך לאפשר לוול-סטריט לתמחר את שתי הפעילויות בצורה נפרדת, ובכך גם להאיץ את צמיחתן.
חלק מהגורמים בשוק מאמינים שהמהלך נבע מתסכולה של פורד, כאשר זו נסחרת במכפיל רווח נמוך מאוד ביחס לזה של טסלה לצורך העניין, זאת על אף שהפכה לאחרונה לשחקנית השנייה בגודלה בשוק הרכבים החשמליים, ושוק בו תצמח בצורה מהירה אף יותר כאשר תתחיל לשווק את מודל ה-F-150 שלה.
נציגים מהחברה מסרו כי יתרונותיה התפעוליים והכלכליים של פורד יאפשרו לה להמשיך לממן את הצמיחה שלה מבלי לפנות אל השווקים הפיננסים (גיוס מניות ואג"ח). ג'ים פארלי, מנכ"ל החברה, מסרק בעבר כי אותו מינוף מאפשר לחברה להמשיך ולהאיץ את הצמיחה, מינוף עליו תאלץ לוותר אם תפצל עצמה.
הדובדן שבקצפת תוכנית הפיצול הוא חיתוך של הוצאות ההון בקרוב ל-3 מיליארד דולר, וזאת במהלך ארבעת השנים הקרובות. על מנת לעשות זאת תפנה את תשומת ליבה החברה לשתי פעילויות מרכזיות בה - פעילות הפרסום ופעילות הביטוח.
פעילות הפרסום של פורד מוערכת כעת בהיקף של 1.8 מיליארד דולר וזאת רק במסגרת ארצות הברית, מנגד הוצאות הביטוח שלה עומדות על קרוב ל-4 מיליארד דולר, הוצאות שצפויות כעת לרדת משמעותית כאשר פורד תפצל את פעילות הרכב החשמלית שלה ותבצע שינויים שיאפשרו את צמצום הוצאה זו.
כמו כן מסרה החברה כי תפנה את תשומת ליבה גם מחוץ לארצות הברית עבור קיצוצים נוספים בהוצאות, בעיקר עבור פעילויות מפסידות באיזורי אירופה ואסיה.
פורד מעריכה כעת כי עד 2026, קרוב לשליש מפעילות המכירה שלה תהיה של רכבים חשמליים, קרוב ל-2 מיליון רכבים. בשנה שעברה מכרה החברה קרוב ל-726 אלף רכבי F-150 בתוך ארצות הברית בלבד.
ובכל זאת, דיבורי הספין אוף אינם צפויים להעלם בזמן הקרוב. האנליסט דן איבס מבנק ההשקעות Wedbush מסר כי לראייתו, העסקה הנוכחית ממצבת את פורד בפוזיציה טובה יותר לבצע ספין אוף מלא לרכביה החשמליים וזאת עד שנת 2024.
לדבריו, פורד מכרה יותר מ-27 אלף רכבי מוסטאנג מאך E בשנת 2021, קרוב לחצי ממספר רכבי המוסטנג הרגילים שהיא מכרה באותה שנה. בנוסף לכך, כעת תוסיף החברה גם את מודל ה-F-150 כאמור וגם את מודל ה-E-Transit, חשמלי גם הוא, ורכב המיועד לתעשיית העסקים הקטנים. שינויים אלו צפויים להפוך את חטיבת הרכב החשמלי של פורד לגדולה ממה שתוכל להפעיל ביחד עם פעילות ה-ICE הרגילה שלה.
לא רק זה צפוי להוביל את פורד לספין אוף מלא, כי אם גם הקשיים איתם מתמודד שוק האנרגיה בימים אלו. שוק אנרגית הפחם הסטנדרטי נמצא כעת בסכנה אל מול פעילות שוק האנרגיה המתחדשת, דבר שמפעיל לחץ נוסף על חברות הרכב.
בסופו של דבר, ספין אוף מוחלט של חטיבת הרכב החשמלי של פורד אכן אפשרית, כאשר השוק מאגד בחובו היסטוריה בלתי מבוטלת של חברות שביצעו מהליכים דומים, שבסופו של דבר הפכו חטיבה אחת של החברה למוערכת יותר מבחינת שווי שוק, ולבסוף אף לספין אוף מוחלט.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
