ביטקוין קריפטו
צילום: welcomia canva

מנכ"ל אמריקן אקספרס: "איך אפשר לקרוא לביטקוין מטבע? הוא מתרסק"

סטיבן סקורי, מנכ"ל ויו"ר ענקית התשלומים מצדיק את גישתו השמרנית כלפי המטבעות: "אי אפשר להתעלם ממה שקורה עם הביטקוין, הוא יורד ב-50% תוך חודשיים, אמריקן אקספרס לא צריכה להשתכשך עדיין במים הלא ידועים של הקריפטו"
סתיו קורן | (8)

לסטיבן סקורי, יו"ר ומנכ"ל ענקית התשלומים אמריקן אקספרס  AMERICAN EXPRESS , יש גישה שמרנית כלפי ענף הקריפטו. "אמרתי מההתחלה שמטבעות קריפטוגרפיים הם סוג של נכסים כמו זהב או כמו כסף. אבל אי אפשר להתעלם ממה שקורה עם הביטקוין BITCOIN 1.56% - הוא יורד ב-50% תוך חודשיים. איך אפשר לקרוא לזה מטבע?" אמר סקורי בראיון ליאהו פיינס.

הצניחה האחרונה של מטבעות הקריפטו מדגישה את נקודת המבט הזהירה של סקורי. ביטקוין נסחר במחיר של 36,858 דולר, ירידה של 23% עד כה. הקריפטו בנצ'מרק השיל 46% מהשיא שלו ב-10 בנובמבר, שעמד על כ-68,000 דולר. בשלב מסוים החודש, הביטקוין ירד ביותר מ-52% מהשיא. ובינתיים מטבע הקריפטו השני בגודלו, האתריום  ETHEREUM 0.65% ירד ב-37% בשלושת החודשים האחרונים.

"כפי שאמרתי בעבר, יש מקום עבור המטבעות הקריפטוגרפיים, אך המומנטום המתמשך של אמריקאן אקספרס במה שהיא עושה הכי טוב - כרטיסי אשראי - מצביע על כך שהיא לא צריכה להשתכשך עדיין במים הלא ידועים של הקריפטו" הוסיף סקורי.

אמריקן אקספרס רשמה צמיחה בשורה העליונה והתחתונה בכל המגזרים העסקיים שלה כשהכלכלה העולמית המשיכה להשתפר מהמגיפה. המכירות עלו ב-31% לעומת שנה שעברה ל-1.5 מיליארד דולר. הרווחים לפני מס גדלו ל-508 מיליון דולר לעומת 276 מיליון דולר לפני שנה. 

הרווחים במגזר השירותים המסחריים הגלובליים של Amex הגיעו לרווח של 776 מיליון דולר לעומת 667 מיליון דולר בשנה שעברה. הרווחים במגזר שירותי הצרכנות העולמיים הגיעו ל-1.3 מיליארד דולר, לעומת 1.5 מיליארד דולר בשנה הקודמת.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אחד שיודע 27/01/2022 00:27
    הגב לתגובה זו
    אני רוצה לראות את הערך של הדולר אם רוסיה וסין היו מצהירות ומוציאות מהחוק את השימוש בו בארצם...
  • 6.
    איציק 26/01/2022 14:41
    הגב לתגובה זו
    למאות מיליוני אנשים יש נכס ביטקויין בשווי של למעלה מטריליון דולר. אם מנכ"ל חברה פיננסית גדולה מתעלם מכך החברה שלו בצרות צרורות...
  • 5.
    מילה שלהם משפיעה ואחכ הם רצים לרכוש ביטקויין בעצמם (ל"ת)
    יוסי 26/01/2022 13:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ביטקווין ללא מדינה אז למה לא משקיעים בלירה הטורקית פפפח (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/01/2022 07:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מתנט 26/01/2022 03:15
    הגב לתגובה זו
    קודאק ובלוקבאסטר חשבו שהכי טוב זה להתמקד במה שהם יודעים לעשות הכי טוב, ולא להכנס לכל הקטע הלא ברור הזה של מצלמות דיגיטליות ואינטרנט?
  • לקחת לי התגובה חחח. ההסטוריה רק חוזרת על עצמה (ל"ת)
    יוסי 26/01/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בינאנס 26/01/2022 00:18
    הגב לתגובה זו
    הדולר התרסק עם האמא שלו ועדיין מטבע? תנודות קיימות בכל השווקים והמטבעות בעולם , הביצים של המערכת הבנקאית המיושנת רועדות ממטבעות קריפטגרפים , זה מייתר את העסק החולב שלהם.
  • 1.
    רק מזומן 25/01/2022 23:26
    הגב לתגובה זו
    העגלה מתנדנדת ברוח.מניות ההגאונים בלהמליץ מתגלגלות במדרון החלקלק באין עוצר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.