תעסוקה ארה"ב
צילום: iStock
TV

צפו: ביידן נואם על דוח התעסוקה החזק: האבטלה בארה"ב ירדה ל-5.4%; נוספו 943 אלף משרות

מדובר בעליה הגדולה בזה מזה כמעט שנה, ורמת האבטלה ירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת מגיפת הקורורנה - כיצד הנתונים החדשים ישפיעו על האינפלציה?
נתנאל אריאל | (2)

נתוני דוח התעסוקה האמריקאי שפורסמו כעת טובים מהציפיות המקודמות בשוק.

על פי הנתונים, בחודש יולי נוספו למשק האמריקאי 943 אלף משרות חדשות, גבוה משמעותית מצפי האנליסטים לגידול של 845 אלף משרות. התוספת בחודש יולי היא המספר הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט 2020. המגזר הפרטי ממשיך להיות הקטר כאשר נוספו בו 703 אלף משרות חדשות.

כתוצאה מכך - שיעור האבטלה ירד ל-5.4% לעומת צפי של 5.7% (ובהשוואה ל-5.9% בחודש הקודם). מדובר על רמת האבטלה הנמוכה ביותר מאז תחילת מגיפת הקורונה. בשיא המשבר הגיע שיעור האבטלה ל-14.8%, וטרם המגיפה עמד שיעור האבטלה על 3.5%.

על פי הנתונים, השכר הממוצע לשעה עלה בחודש יולי ב-0.4%, לעומת צפי לעלייה של 0.3%, ולעומת 0.3% בחודש יוני. השכר הממוצע עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-4%, לעומת צפי לעליה של 3.9%, ולעומת 3.6% בחודש יוני.

במקביל, תוקנו כלפי מעלה נתוני תוספת המשרות לחודש יוני ועמדו על 938 אלף, לעומת נתון קודם של 850 אלף משרות. גם נתוני המשרות לחודש מאי תוקנו כלפי מעלה והגיעה ל-614 אלף משרות (לעומת 583 בדיווח הקודם).

הירידה בשיעור האבטלה נראית אפילו חזקה יותר בהתחשב בכך ששיעורי ההשתתפות בכוח העבודה הגיעו ל-61.7%, רמה הגבוהה ביותר מאז תחילת המגיפה במרץ 2020.

חישוב נוסף שכולל עובדים מיואשים ובעלי משרה חלקית מסיבות כלכליות (המקבילה בישראל היא שיעור האבטלה הרחב) ירד ל-9.2% בחודש יולי, לעומת 9.8% ביוני.

צפו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתייחס לדו"ח התעסוקה:

כיצד הנתונים ישפיעו על האינפלציה?

בלמ"ס האמריקאי מזהירים כי: "הנתונים מהחודשים האחרונים מצביעים על כך שהביקוש הגובר לעבודה הכרוך בהתאוששות מהמגיפה עשוי להפעיל לחץ כלפי מעלה על השכר", אך ציינו כי ההשפעה של הקורונה גורמת לכך שעדיין הנתונים אינם אחידים בכל ענפי התעשייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

המשק האמריקאי איבד 6.8 מיליון משרות בגלל הקורונה

עם זאת, צריך לזכור שהכלכלה האמריקאית עדיין לא חזרה לרמה שלפני מגיפת הקורונה ועדיין מנסה להחזיר משרות למשק. המשק האמריקאי איבד 6.8 מיליון משרות נטו בעקבות הקורונה - כאשר עיקר הגירעון נמצא בתחום האירוח והפנאי, שם נמחקו כ-2.4 מיליון משרות.

באופן לא מפתיע המגזרים שנפגעו הכי הרבה גם מנסים להחזיר הכי הרבה עובדים ופעם נוספת הם אלה שפתחו הכי הרבה משרות. בתחום האירוח והפנאי נוספו החודש 380 אלף משרות - 40% מכל המשרות שנוספו הן בתחומים הללו. 253 אלף מתוכם הם ברים ובמסעדות.

התחומים הבאים בהם נוספו הכי הרבה משרות הם הבריאות והחינוך, שבהם התווספו כמעט 240 אלף משרות חדשות.

אלא שלא הכל ורוד: מאז דוח התעסוקה של חודש יוני, וריאנט הדלתא של מגיפת הקורונה מכה בארה"ב בעוצמה והעלה את חששות העובדים מפני הידבקות במקום העבודה. בנוסף, גם ארה"ב נמצאת כעת בתקופת החופש הגדול, והקושי במציאת סידור לילידם, כמו גם הימשכות מתן מענקי הקורונה הפדראליים משפיעים ועשויים להאט את החזרה לעבודה.

במשרד העבודה האמריקאי מצננים קצת את ההתלהבות ואומרים כי "התנודות בכח האדם בתחום החינוך בעקבות מגיפת הקורונה מעוותות את הנתונים וייתכן שגורמות לעלייה הנצפית בתעסוקה ביולי. ללא הגידול המוקדם ייתכן שהיו פחות פיטורים בסוף שנת הלימודים. השינויים הללו הופכים את התוצאות למאתגרות יותר להבחנה במגמות התעסוקה הנוכחיות בענפי החינוך". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קש 06/08/2021 18:05
    הגב לתגובה זו
    יש לי מכרים בעלי עסקים שלא מצליחים לגייס עובדים ב-20$ לשעה
  • 1.
    למה יורד? (ל"ת)
    נסדאק 06/08/2021 17:06
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.