יו"ר שלוחת הפד בשיקגו: הדרך המהירה לייצוב הכלכלה - באמצעות הממשל
יו"ר שלוחת הפד בשיקגו, צ'רלס אוונס, אמר היום לאחר פרסום דו"ח התעסוקה כי הדרך המהירה ביותר לייצב את הכלכלה האמריקאית היא באמצעות פעולה פיסקלית ולא באמצעות שינוי מוניטרי. "אני לא חושב שנתוני התעסוקה משנים את ההערכה שלי לפיה יש צורך בתמיכה פיסקלית והגברת הביטחון הבריאותי של הציבור. זו הדרך המהירה ביותר והנכונה ביותר בשלב הזה" אמר אוונס.
מעבר לאוונס מצוטטים הערב מספר בכירים בפדרל ריזרב (שלא נקבו בשמם) כאומרים שיש צורך להשיק סוג של תמיכה פיסקלית בכלכלה, אף שהיא תהיה נמוכה ולא מספקת, עד לכניסתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, לבית הלבן. קונצנזוס ההערכות מדבר על כך שהסכמה דו-מפלגתית בקונגרס ובסנאט יכולה להביא להזרמה של פחות מטריליון דולר לכלכלה, זה סכום שאינו מספיק, ע"פ קונצנזוס ההערכות, אך מספיק כדי להביא לכך שלממשל החדש יהיה די זמן לגבש תוכנית מקיפה יותר לתמיכה בכלכלה.
היום, כאמור, פורסם דוח התעסוקה האמריקאי שהצביע על ירידה בקצב תוספת המשרות בכלכלה הגדולה בעולם. במהלך החודש תתקיים ישיבת ועידת השווקים הפתוחים (ה-FOMC) ולא צפויות שם הכרעות בנוגע לגובה הריבית שגם כך היא אפסית. קשה לראות תמיכה נוספת של הפד בהזרמת כסף למערכת הכלכלית מבלי שהמערכת הפיסקלית תיקח חלק בתוכנית כוללת ולכן העיניים נשואות כרגע לקונגרס ולסנאט.
"אני חש בנוח עם תוכנית רכישת הנכסים של הפדרל ריזרב לפחות לחודשים הקרובים" אמר אוונס "אני חושב שניתן להיות אופטימיים לגבי המחצית השנייה של השנה הבאה אך במקביל צריך להיות זהירים בכל הנוגע להערכות בתקופה הקרובה".
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אוונס המשיך בדבריו ואמר כי יעד אינפלציה של 2% לשנה יושג אבל לא לפני השנים 2023 או 2024 ולכן נראה כי התמיכה של הפד בשווקים תימשך אך בזהירות וכל שינוי במדיניות, כלומר הזרמה נוספת של נזילות באמצעות הדפסת כסף, צריכה להיות במקביל למדיניות פיסקלית ברורה שלא תהיה לפני אמצע שנת 2021, אז יכנס הממשל החדש לפעילות באופן מלא.
כאן המקום לציין שהאופטימיות בשווקים לגבי תמיכה פיסקלית בכלכלה נובעת, בין היתר, מראיון טלפוני שנתן לאחרונה הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, לעיתונאי הניו יורק טיימס, תום פרידמן, בו אמר כי בכוונתו לגבש תוכנית סיוע נדיבה לכלכלה במקביל להעלאת מיסים על החברות הגדולות בארה"ב. כלומר, לא עוד הדפסת כסף וחלוקתו לאזרחים אלא גיבוש תוכנית ברת קיימא לטווח הבינוני שמוצגים בה גם מקורות מימון - מעבר למדפסת של הפדרל ריזרב.
- 4."העלאת מיסים על החברות הגדולות..."והבורסה עולה..??חחחחח (ל"ת)ממי 05/12/2020 10:11הגב לתגובה זו
- 3.אלי 05/12/2020 08:13הגב לתגובה זואם לא ידפיסו כמו טראמפ הדולרציתייצב
- 2.אך ורק יאיר לפיד. 05/12/2020 06:05הגב לתגובה זואך ורק יאיר לפיד. אך ורק יאיר לפיד היחיד במדינה שעמד במילה שלו מילת ברזל. היחיד שנשאר נאמן לבוחרים בו. אך ורק אחד כזה צריך להיות ראש ממשלה. אך ורק יאיר לפיד נקי מכל עבירה ונקי מכל אינטרס לכסא. להשים פתק אך ורק ליאיר לפיד. אך ורק.
- 1.אך ורק יאיר לפיד. 05/12/2020 05:39הגב לתגובה זואך ורק יאיר לפיד. אך ורק יאיר לפיד היחיד במדינה שעמד במילה שלו מילת ברזל. היחיד שנשאר נאמן לבוחרים בו. אך ורק אחד כזה צריך להיות ראש ממשלה. אך ורק יאיר לפיד נקי מכל עבירה ונקי מכל אינטרס לכסא. להשים פתק אך ורק ליאיר לפיד. אך ורק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
