מיכל אלשיך
צילום: יחצ

דיסקונט ברוקראז': "למניית שופרסל יש עוד 17% לעלות"

לדברי מיכל אלשיך, "שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין מזכים את שופרסל בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה"
מיכל אלשיך | (4)

"שילוב בין תמחור כלכלי המגלם פוטנציאל, מיצוב נכון במרכזי הערים ובאונליין המזכים את שופרסל -0.52% בעלייה בנתחי השוק שחלקה פרמננטית, בצד מומנטום חיובי בשל הקורונה", מובילים את מיכל אלשיך, מנהלת המחקר בדיסקונט ברוקראז' להמלצה על שופרסל בתשואת יתר. אלשיך מעלה את מחיר היעד מכ-24 שקל לכ-31 שקל למניה. המניה כבר עלתה מתחילת השנה בכ-22%, ובהתאם למחיר היעד להערכתה קיים בה אפסייד נוסף של כ-17%. להלן הסקירה המלאה.

 

סביבת הקורונה ושינוי הרגלי הצריכה ימשיכו לתמוך לפחות בשנה הקרובה

לפי חברת המחקר סטורנקסט, שוק מוצרי הצריכה עלה בינואר-אוגוסט בכ-8.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בהמשך למחצית ראשונה חזקה, ביולי ואוגוסט נהנו הרשתות מגידול באוכלוסייה השוהה בארץ וכן משהייה מרובה יותר בבית. רוב העלייה כמותית, בעוד שרמת המחירים שומרת על יציבות, עם עלייה של כ-0.5% בלבד.

להערכתנו, חלק גדול מהרשתות העלו מחירים, בעוד ששופרסל דווקא נקטה בירידת מחירים קלה. על רקע המשך השפעות הקורונה 2020 צפויה להסתיים עם גידול חד בשוק, כאשר גם המחצית הראשונה של 2021 תושפע להערכתנו לטובה. בהסתכלות קדימה הגידול באבטלה מגלם עלייה בסיכון עבור חברות צריכה. יחד עם זאת, מיצובה של שופרסל בתחום מוצרי הצריכה הבסיסיים, בדגש על מזון ופארם, מוביל לצמצום בסיכון הכרוך בהשקעה.

 

אונליין ומרכזי הערים ימשיכו לשגשג – שופרסל נמצאת במיצוב הנכון

הקורונה הובילה לשתי מגמות מרכזיות: העדפה לרשתות שכונתיות המצויות במרכזי הערים על פני רשתות דיסקאונט והתחזקות משמעותית באונליין.

העדפת חנויות שכונתיות, הובילה לעלייה במכירות בחנויות הזהות ברבעון 2 אצל הרשתות שופרסל, ויקטורי, פרש מרקט וטיב טעם, בעוד שהרשתות רמי לוי (בנטרול קופיקס) ויוחננוף, שפועלות בעיקר בדיסקאונט הציגו ירידה.

המיצוב של שופרסל כרשת הפועלת הן במרכזי הערים והן בדיסקאונט צפוי להמשיך לתרום לעלייה במכירות, בדגש על פעילות החנויות השכונתיות. המגמה ה-2, מגמת הגידול במכירות אונליין, פועלת גם היא לטובת שופרסל, ומבין כל הרשתות היא הרשת שנהנתה ביותר ומגמה זו תימשך.

 

הלקוחות ישארו באונליין גם לאחר הקורונה; השקעות גבוהות יובילו לעליית הרווחיות

שופרסל הצליחה ברבעון השני לעלות את מכירות האונליין בקמעונאות (ללא BE) מכ-14% מסך המכירות אשתקד לרמה מכובדת של כ-20%. שופרסל אף דיווחה כי ביולי הצליחה לפרוץ את רף ה-20% ולהגיע לכ-21.5%. בשל כך, לאחרונה החברה העלתה את התחזית הרב שנתית למכירות באונליין מכ-23% לכ-25%.

להערכתנו יעד זה צפוי לעלות בשנים הקרובות. בעוד שבפרמטר המכירות שופרסל קוצרת הצלחה באונליין, הגידול בערוץ זה לוחץ על הרווחיות, שכן הרווחיות באונליין נמוכה ביחס לזו הכללית. כדי לטפל בכך, בשנים האחרונות שופרסל עומלת על השקעה ב-2 מרלו"גים ייעודיים לאונליין, בהיקף כולל של כ-650 מיליון שקל. כניסת המרלו"ג המרכזי ב-2022, צפויה לתרום לעלייה נאה ברווחיות בשנים הקרובות (אם כי נציין שבשנת הכניסה עצמה עלול להיווצר לחץ נקודתי על הרווח בשל עקומת למידה).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

להערכתנו לאור התחזקות האונליין, סביר כי בעתיד שופרסל אף תשקול השקעות נוספות בהיקף של מאות מיליוני שקלים במרלו"גים נוספים.

 

2020 מצוינת, ב-2021 צופים ירידה קלה אך עדיין רווח ברמה גבוהה מאוד ביחס לעבר

ב-2020 אנו צופים עלייה במכירות של כ-11%, לצד שיפור ברווחיות התפעולית מכ-3.4% אשתקד לכ-4.1% (בנטרול תקן החכירות IFRS16). בהמשך לכך אנו צופים עלייה אדירה ברווח הנקי של כ-70% לכ-370 מיליון שקל (בנטרול חד פעמי ובנטרול תקן החכירות).

בעוד 2020 מושפעת לטובה מהקורונה, 2021 תהיה תלויה בהתפתחות החיסון. בהנחה כי עד אמצע 2021 יימצא חיסון, שיכנס בצורה הדרגתית, ב-2021 תתכן ירידה במכירות עקב חזרה לשגרת החיים הכוללת בין היתר ביקורים במסעדות וטיסות לחו"ל. גם אם תחול ירידה קלה במכירות, בשיעור הרווחיות אנו צופים יציבות, כאשר ירידה קלה במגזר הקמעונאות (עקב אפשרות לירידה במכירות) צפויה להתקזז עם שיפור ב-BE. בשקלול, אנו חוזים אפשרות לירידה קלה של מספר אחוזים בודדים ברווח הנקי ל-2021. יחד עם זאת, בהסתכלות היסטורית, מדובר עדיין בצפי לרמות רווח גבוהות מאוד.

מעבר ל-2021 ו-2022 שצפויה להוות כאמור את שנת כניסת המרלו"ג המשמעותי (מה שעלול להוביל ללחץ נקודתי בשל עקומת למידה), אנו צופים בטווח הארוך שיפור ברווחיות כתוצאה משיפור הדרגתי ברווחיות תחום האונליין.

 

BE מתחילה לשאת פירות – צפויה להתחיל להרוויח מ-2021

במהלך 2020, BE נהנתה מצמיחה גבוהה במכירות, כאשר עלייה במכירות באונליין התקזזה חלקית עם ירידה במכירות בחנויות הפיזיות. למרות העלייה במכירות, הרשת המשיכה להציג הפסדים, אם כי נמוכים משמעותית ביחס לעבר. לאחר השקעה מצטברת של מעל ל-200 מיליון שקל ב-BE, יעד החברה מצביע על כך שברבעון 4 2020 הרשת תגיע בשעה טובה לאיזון תפעולי.

בשנים הקרובות אנו צופים צמיחה חד ספרתית במכירות, תוך דגש על האונליין, במקביל להמשך פתיחת חנויות במיקומים טובים יותר. החל מ-2021 אנו מעריכים כי הרשת תתחיל להרוויח מיליוני ש"ח בודדים תוך עלייה הדרגתית ברווח בשנים לאחר מכן. יש לציין כי אמנם התרומה של רשת BE לרווח הכולל של שופרסל נמוכה, אך העובדה ש-BE צפויה לעבור מהפסדים לרווחים הינה מהותית. 

 

האשראי התפתח עד כה בצורה מעולה; הקורונה מעלה את הסיכון בתחום ההלוואות

מאז השת"פ עם כא"ל, שכולל תנאים משופרים עבור שופרסל ביחס לעבר, החברה הצליחה להגיע ל-604 אלף כרטיסים ולעלות את הרווח התפעולי להערכתנו מעבר לזה שהיה תחת השותפות הקודמת.

יחד עם זאת, חלק מפעילותה של שופרסל באשראי כולל מתן הלוואות, ובתחום זה ייתכן סיכון בשל מצב הכלכלה. פעילות האשראי אמנם נחלקת למספר תחומים, ולא מבוססת רק על הלוואות, אך אנו סבורים כי תחום ההלוואות הינו הרווחי ביותר. בבואנו לאמוד את הסיכון, הערכנו כי האשראי מהווה 10%-15% מהרווח התפעולי של שופרסל ולכן מדובר בסיכון יחסית מוגבל ברמת החברה (שופרסל הפסיקה לדווח בנפרד על מגזר האשראי ולכן מדובר בהערכות).

מעבר לכך, אנו סבורים כי לשופרסל יש פוטנציאל להתפתח ולהמשיך לגדול במספר הכרטיסים, כמו גם להשיק רעיונות ומוצרים חדשים בתחום האשראי (כגון שיתופי פעולה עם מועדונים נוספים), מה שיכול לצמצם את רמת הסיכון הנובעת מתחום ההלוואות.

הכותבת הינה מיכל אלשיך, מנהלת מחקר דיסקונט ברוקראז'

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זאת שמתנכלת לכיל על בסיס קבוע מעלה את שופרסל (ל"ת)
    לא אמינה 05/11/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ציקו 29/09/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    תבואי עם ניתוח אחר ומאתגר יותר .....
  • 2.
    אני 15/09/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    רק ויקטוריכל השאר הרחק מאחור
  • 1.
    דוד מירושלים 15/09/2020 14:42
    הגב לתגובה זו
    ואני חשבתי רק 16.5. אם נראה לך תקנה למה תפרסם? שאחרים יגנבו את התשואה המיוחלת שלך?
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%

ג’י סיטי הגדילה את אחזקתה בחברת הבת סיטיקון למעל 50% ותידרש כעת להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט, מהלך שעשוי להגיע להיקף של 1.4 מיליארד שקל; במעלות מזהירים כי המינוף עלול לטפס מה שמעורר חשש שהמהלך יכביד על התזרים, והתגובה מורגשת במניה ובאגרות החוב של החברה

תמיר חכמוף |

ג’י סיטי ג'י סיטי -6.77%  , חברת הנדל״ן המניב בשליטת חיים כצמן, הפתיעה את השוק בשבוע שעבר. החברה רכשה 7.7% נוספים ממניות סיטיקון בעסקה מחוץ לבורסה במחיר של 4 אירו למניה,  פרמיה של כ-36% על מחיר השוק (כ-2.95 אירו ערב ההודעה), שפל אליו הגיעה סיטיקון לאחר פרסום הדוחות האחרונים. בעקבות העסקה עלתה אחזקתה של ג’י סיטי ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל מניות המיעוט באותו מחיר.

בהיענות מלאה, מדובר בעסקה שעשויה להגיע להיקף של 312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל). ג’י סיטי ציינה כי רכשה את המניות ממקורותיה העצמיים, אך מנהלת מו״מ לקבלת קו אשראי בנקאי של עד 195 מיליון אירו למימון יתרת הרכישה. לטענת החברה, המהלך צפוי לתרום להונה העצמי בכ-171 מיליון שקל ולשפר את ה-FFO"עם השפעה זניחה על המינוףג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות.

מניית סיטיקון נסחרת מאז ההודעה סביב הרף של 4 אירו, קצת מתחת למחיר ההצעה. זה סימן לכך שהשוק צופה שהצעת הרכש תתקבל (אילו הייתה נסחרת מעל 4 אירו, זו הייתה אינדיקציה לציפייה לפרמיה נוספת).כאן כבר עולה השאלה: למה דווקא 4 אירו? אם הכוונה הייתה להגיש הצעה "נדיבה" שתזכה להיענות, אפשר היה תאורטית להתייצב גם ב-3.5 אירו, פרמיה נאה על מחיר שוק שצלל מתחת ל-3 אירו ערב המהלך. בסביבת השוק עלתה השערה לפיה ג’י סיטי התחייבה מראש לרכישה מגוף מוסדי במחיר של 4 אירו במקרה ומחיר המניה ירדת מתחת ל-3. בעוד אין עדויות לדבר שכזה, התזמון של העסקה והמחיר שקפץ לגובה שאינו נדרש כדי "לשכנע" את השוק מציפים את סימן השאלה. בין אם נכון ובין אם לא, החברה נגררה להצעת רכש מלאה באותו מחיר מינימלי הודות לחוק הפיני.

מה המספרים מספרים

מול ההצעה המחייבת הזו הציגה ג’י סיטי את הסיפור הפיננסי: היא קונה מניות של סיטיקון בפרמיה על מחיר השוק אבל בדיסקאונט עמוק על ההון העצמי ("על הנייר”), ולכן רשאית לטעון לעלייה בהון בזכות רכישה זולה ביחס לשווי בספרים. השוק קנה בהתחלה את הסיפור, כאשר ביום ההודעה מניית ג’י סיטי עלתה משום שהאחזקה הסחירה בסיטיקון מוערכת כעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר השוק שקדם לעסקה. אבל בתוך ימים ספורים הגיע תיקון חד: מעלות (S&P) הכניסה את הדירוג למעקב (CreditWatch)  עם השלכות שליליות, והבהירה שבתרחיש של היענות רחבה להצעת הרכש המינוף עלול לטפס לטווח 70%-75%. במידה ותהיה ירידת ערך שיכולה להגיע הן משווי החזקה של נכסים אחרים והן מהתחזקות השקל מול נכסים בחו"ל, המינוף אף עשוי לחצות את רמת ה-80%, רמות שלא נראו מאז החלה החברה לממש נכסים. בשוק האשראי זו כבר אינדיקציה לשחיקה בפרופיל הפיננסי. בתגובה, המניה מחקה את העליות ונפלה מתחת למחיר שלפני ההודעה, ובאג"ח בלטה הירידה בסדרה יד' לדוגמא שאינה מובטחת, אות לאפשרות שהמשקיעים מפנימים סיכוני תזרים, גידול מהיר בחוב, ואף תרחיש שבו ערך הנכסים האפקטיבי בשוק נמוך מסך ההתחייבויות.

כאן נכנסת לתמונה סוגיית המימון. לצד ההצהרה על "השפעה זניחה על המינוף", ג’י סיטי עצמה דיווחה כי היא מנהלת מו״מ לקבלת הלוואה בנקאית של עד 195 מיליון אירו למימון הרכישה והצעת הרכש. בשונה מגיוס אג"ח, מימון בנקאי דורש בטוחות נוקשות יותר: שעבודים על נכסים ובדיקות תזרים צמודות. עצם הפנייה למימון כזה מראה שהעסקה לא בהכרח נטולת סיכון. זו גם הסיבה שהאג"חים הגיבו בירידות , כאשר המשקיעים מבינים שהבנק יקבל קדימות עליהם, והחשש מגידול במינוף הופך למוחשי.