אנרגיה מתחדשת
צילום: Istock

5 טריליון השקעות, האפיפיור ושתי מניות בתחום האנרגיה הירוקה

ב-5 שנים האחרונות הושקעו בעולם כ-1.5 טריליון דולר, אבל התחום עדיין בחיתולים ויש לו עוד לאן להתפתח. האפיפיור קורא ללמוד מלקחי הקורונה ולשמור על כדור הארץ. וגם איזו חברה מצליחה להכות את התחזיות ולהניב תשואה של למעלה מ-15% בשנה?
ארז ליבנה | (4)

נכון שדודי שמש – המצאה ישראלית יש לציין – קיימים כבר לא מעט זמן, אבל הכלכלה הירוקה, זו שתומכת בתעשיית האנרגיה הירוקה, נמצאת בחיתוליה. עם זאת, מדובר באחד הסקטורים הכי צומחים בעולם - עם לא הצומח שבהם.

הערכות האחרונות הן שב-5 השנים שחלפו, ברחבי העולם הושקעו כ-1.5 טרליון דולר. ב-5 שנים הבאות הערכות הן כי יושקעו 5 טריליון דולר בסקטור על נגזרותיו. כלומר, אין הרבה סקטורים שזכו ויזכו לכל הרבה פוקוס כמו הסקטור הנ"ל, שנחשב קריטי להתפתחות של המין האנושי ושימורו.

 

כמובן שזה יוצר בעיות במימון של חברות ובאפשרות של חלקן לייצר מודל עסקי רווחי לטווח ארוך. זה יוצר בעיות גם בהגדרה של מהן חברות עם אחריות סביבתית ועד כמה היא מזהמת בפועל.

 

אבל זה לא אומר שבנקים וקרנות הון סיכון לא משקיעים. ההיפך הוא הנכון. רק בשנה שעברה נפתחו כ-500 קרנות בתחום הסביבתי, החברתי והאחריות השלטונית. למרות זאת, קצב ההשקעות הוא עדיין רק 50% ממה שצריך כדי למנוע את רף העלייה של 2 מעלות צלזיוס, שממנו מזהירים המדענים.

הבעיה הגדולה של הסקטור ומה האפיפיור חושב?

אבל הבעיה הכי גדולה כרגע במעבר לאנרגיות ירוקות הם התמריצים שהחברות העסקיות מקבלות – או יותר נכון לא מקבלות – מהרגולטורים. מבדיקה של האקונומיסט עולה כי בין 14% ל-32% מסך כלל פליטות הפחמן בעולם מגיע מתעשייה וחברות פרטיות.

 

למרות השימוש בנפט כמעודד צמיחה, בסוף מדובר במגמות ארוכות טווח שלא צפויות להיפסק, כשיותר ויותר סקטורים ימצאו תחליף לזהב השחור. לטענת המגזין הנחשב, על ממשלות העולם להגדיל את השקיפות בנוגע לזיהום הסביבתי ועליהן להיות אחראיות ולהגדיר יעדים אובייקטיביים וברורים לקיצוץ פליטות חממה ובנוסף להשית מיסוי פליטות אגרסיבי.

 

לטענתם, די באלה להעניק לשחקנים הפיננסיים המממנים את הפרויקטים יותר תמריצים להשקיע בחברות של אנרגיה מתחדשת שתופסות תאוצה בימים אלה כחלק מהגל העולמי למצוא מקורות אנרגיה חלופיות ופחות מזהמות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

אפילו האפיפיור לקח צד היום, כשאמר שבעקבות השיפור באיכות האוויר בעקבות הסגרים בעולם שנבעו מנגיף הקורונה, על העולם לחשוב על מעברמואץ לאנרגיות מתחדשות. "הסגר הוריד את זיהום האוויר וחשף שוב את היופי של מקומות חופשיים מתנועת רכבים ומרעש. עכשיו עם החזרה לשגרה, על כולנו להיות יותר אחראיים בשמירה על ביתנו המשותף", אמר האפיפיור.

 

אז אולי אף אחד מאתנו לא האפיפיור והאחריות שלנו בתור משקיעים היא לא אלטרואיסטית. אנחנו רוצים למצוא השקעות טובות ולהרוויח, כשגם על הדרך העולם יכול להרוויח. הנה 2 מניות של חברות מתחום האנרגיה הירוקה, שמבטיחות להביא תשואות יפות.

 

הכנסות של למעלה מ-4.5 מיליארד ברבעון והן צפויות להמשיך ולצמוח

חברת NextEra (סימול: NEE) היא לא חברה קטנה. בכלל. שווי השוק שלה מתקרב ל-119 מיליארד דולר. החברה גם לא מבוססת לחלוטין על אנרגיות ירוקות, אבל בשנים האחרונות היא עושה שיפט משמעותי לתחום.

 

החברה מפתחת מתקני חשמל בתחום הרוח, הסולארי, הגרעיני וגם דלקים פוסיליים. היא משרתת 10 מיליון תושבים בחוף המערבי בארצות הברית והכנסותיה נאמדות בלמעלה מ-4.6 מיליארד דולר ברבעון הראשון בלבד.

 

ברבעון האחרון בלבד הוסיפה לעצמה הספק של 713MW, מה שאמור להגדיל את הכנסותיה ברבעונים הקרובים. הקונצנזוס של האנליסטים מראה שההכנסות יעברו את ה-20 מיליארד דולר ב-2020.

 

מתחילת השנה מחיר המניה עלה רק ב-1.5% ועומד על מחיר של 240 דולר למניה – זאת לאחר שבשיאה בתחילת חודש מארס המניה כבר חצתה את רף ה-282 דולר. כלומר יש למניה עוד אפסייד המתקרב ל-20%.

 

החברה שמתמחה באנרגיה הידראולית ושווה כבר 9 מיליארד

הפורטפוליו של חברת ברוקפילד ריניואבל פרטנרס (סימול: BEP) כבר מתקרב ל-20 אלף מגה-וואטהספק מותקן, כשבין היתר היא מפעילה את אחד מהמתקנים החשמליים הגדולים בעולם. רק כדי להבין את הגודל של הבחרה הזו, יש לה קרוב ל-5,300 מתקנים לייצור חשמל ב-4 יבשות.

 

החברה מתמקדת היום ביצירת מתקנים של אנרגיה הידראולית – הפקת אנרגיה ממים – המהווה למעלה מ-70% מהפורטפוליו שלה. כדי להבין עד כמה היא שאפתנית, המטרה המוצהרת של החברה היא לייצר תשואות ארוכות טווח של בין 12% ל-15% בשנה. לא מעט בכלל. והיא גם מצליחה בכך. במוטלי פול מציינים כי היא מאז שנת 2000 החברה היכתה כל פעם את התחזיות.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ימימה 22/06/2020 09:09
    הגב לתגובה זו
    הפחתת הזיהום והפחתת עלויות.....סקטור בפריצה.
  • 3.
    דניאל 21/06/2020 19:40
    הגב לתגובה זו
    מה דעתך על סולאראדג'?נמצאת כרגע בשיא לדעתך יש עוד אפסייד?
  • 2.
    איציק 21/06/2020 19:31
    הגב לתגובה זו
    אורמת זאת מניה לשנים ארוכות
  • 1.
    אפולו פאוור הירוקה שלי (ל"ת)
    מני 21/06/2020 19:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.