ליאור שמש
צילום: וויקס
הצלחה ישראלית

"אנחנו מוכרים במיליארד דולר בשנה ורוצים להגיע ל-5, 10 ו-15 מיליארד דולר; אם היינו רוצים אקזיט היינו עושים זאת מזמן"

הראלי במניית וויקס לא עוצר; מניית החברה בשיא כל הזמנים - שווי של מעל 11.4 מיליארד דולר. ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים הוותיק של החברה בראיון בלעדי  "יש לנו אפשרות לצמוח הרבה בשוק שהוא עצמו צומח; אין לנו תחרות משמעותית"
עמית נעם טל | (12)

באווירה הנוכחית בשווקים הפיננסים ובפרט בוול סטריט, המשקיעים אוהבים להתמקד בעיקר בחברות המציגות צמיחה חזקה, גם אם השורה התחתונה עדיין לא נראית מושלמת. הסיבה היא פשוטה - צמיחה היא הבסיס לרווחים עתידיים. מי שלא צומח "הולך אחורה", מי שצומח - יש לו פוטנציאל להגדיל רווחים בהמשך. ברמת המאקרו, קשה לראות איך הסביבה הנוכחית משתנה בתקופה הקרובה.  עבור חברת וויקס הישראלית (סימול:WIX) מדובר בתקופה שהיא חלום. התפרצות נגיף הקורונה בחודשים האחרונים והסגר על מיליוני בני אדם גרמו לזינוק חד בנפחי הפעילות של החברה ונראה כי גם לאחר שנגיף הקורונה יעבור מהעולם, מדובר בשנה מכוננת לחברה הישראלית. המשקיעים בוול סטריט לא אדישים - מניית החברה נסחרת כעת בשווי שוק של יותר מ-11.4 מיליארד דולר, שווי הגבוה ביותר מ-180% מהשפל שנקבע בחודש מארס האחרון.  ברקע לעליות החדות והסנטימנט החיובי סביב מניית החברה בחודשים האחרונים, ערכנו  היום ראיון עם  ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים של החברה שפרט מה הכיוונים העתידיים של החברה.

"אני חושב שהיופי בחברה כמו וויקס הוא היכולת לעזור לאנשים בסיטואציה כזו", אומר שמש, "נכון, המניה זינקה בתקופה האחרונה בעקבות הפרסומים על עלייה במספר הלקוחות אך חשוב גם להסתכל לצד השני. כל המהות של וויקס היא להעביר עסקים לאונליין. לא מדובר רק בלהקים אתר, אלא לנהל עסק שלם באונליין, באופן דיגיטלי". "המשבר הנוכחי רק מוכיח את הצורך בחברה כמו וויקס. אין היום חברה שמציעה שירותים כפי שאנחנו מציעים. יש לא מעט חברות שמתמחות בנישה ספציפית, אך אין חברה שמציעה פרוטופליו כמו שלנו. בחודשים האחרונים אנו רואים עסקים קטנים כמו חנויות מכולת/מאפיות באיטליה שהעבירו את העסקי לאונליין. נכון להיום, אנחנו רואים את אותה מגמת צמיחה בכל השווקים שהחברה פעילה".  כמה זמן לקח עד שהחברה הבינה שמדובר בשינוי כיוון משמעותי בשוק? ומה הצפי לעתיד, המגמה של החודשים האחרונים יכולה להימשך? "בהתחלה היה כאוס בכל השווקים, כאשר האנשים היו בהלם, אך לאחר זמן קצר ראינו שינוי מגמה חד.  אני חושב שלאחר הפיק של הרבעונים הקרובים, תיהיה ירידה הדרגתית, אך אנחנו נתייצב על קצב גידול גבוה בהרבה מהתקופה שלפני הקורונה מכיוון שהאירועים האחרונים שינו את התודעה. כל עסק, מירקן ועד למאמן כושר, חייבים נוכחות אינטרנטית. גם התנהגות הצרכנית השתנה - גם צרכנים שלא צרכו באינטרנט היו חייבים לעשות זאת בתקופה האחרונה. אני מניח שחלק ניכר ימשיכו לעשות זאת. אני לא חושב שהעולם יחזור לעולם שהיה לפני הקורונה". אנו רואים גידול מתמיד בהכנסות, אבל בשורה התחתונה, הרווחיות של החברה נמוכה, מה הצפי לעתיד?  "האמת שנתון הרווחיות לא מעניין, לפחות כרגע ואני אסביר. נניח והיה לנו רבעון מדהים והצלחנו להגדיל את הגבייה ב-10 מיליון דולר. כתוצאה מכך, הגדלנו את ההוצאה בשיווק ב-4 מיליון דולר. בנטו, עשינו 6 מיליון דולר יותר. בדו"ח רווח והפסד ההכנסה מוכרת על פני זמן, אך ההוצאה מוכרת באותו רבעון. התוצאה - בדו"ח נראה כי הגדלתי את ההפסד, אך זה לא נכון - המצב של החברה השתפר.  

לכן, המשקיעים צריכים להתמקד בתזרים המזומנים של החברה והצפי למספר המשתמשים/גבייה. מסיבה זו אנחנו לא נותנים אף פעם תחזית לרווחיות לרבעון אלא מדגישים את פרמטרים אלו".   

מה הסיכונים שאתם רואים לשנים הבאות?

"אני לא חושב שאנחנו צריכים לחשוש מתחרות משמעותית. האקו סיסטם שבנינו הוא מאוד גדול. כל חברה שתנסה להיכנס לתחום, גם אם המוצר שלה יהיה מעולה, יהיה לה מאוד קשה להתמודד עם המותג שבנינו. כאשר מישהו מחפש היום להקים אתר, הדבר המקום הראשון שהוא בודק זה בוויקס.  אני חושב שהאתגר האמיתי שלנו הוא לשמור על האופי הנוכחי של החברה, גם כאשר החברה הולכת לצמוח בצורה משמעותית. יש לוויקס עוד הרבה מקום לצמוח בצורה אורגנית ולכן מדובר באתגר המשמעותי ביותר שלנו.  

כאשר אני מסתכל על וויקס מול חברות האחרות, אני רואה שיש לנו עליונות גדולה מאוד במודל העסקי. מדובר בשילוב נדיר של חברה שיכולה לצמוח עוד בצורה אורגנית, שיש לה קופת מזומנים גדולה, והיא לא שורפת מזומנים. בדר"כ, חברות צמיחה שורפות מזומנים - לא בוויקס".  עוד 5 שנים, מה החזון של החברה? אתה מעריך שוויקס תישאר חברה עצמאית או שהיא מועמדת למכירה? "אם היינו רוצים למכור את החברה היינו עושים זאת ממזמן. אני חושב שאם אנחנו היום מוכרים במיליארד דולר, אנחנו רוצים להגיע למכירות של 5, 10 ו-15 מיליארד דולר בשנים הבאות,  אני מעריך שיש לנו את האפשרות לצמוח בשוק שהוא צומח. "שהקמנו את החברה, רצינו להקים עוד צ'ק פוינט ישראלית, שאגב אנחנו קורבים אליהם כבר מבחינת שווי שוק. הוכחנו שניתן לשבור את תקרת הזכוכית הזו". אפרופו חברה ישראלית, ספגתם ביקורת בנוגע לעובדה שאתם לא נסחרים בארץ, מה דעתך בנושא?

"לא מדובר בסוגייה של ציונית, זה מורכב. שוק ההון בארץ בבעיה, אני לא חושב שאם נגיע  וניסחר בארץ, הדבר יירפא את השוק או יעזור לשוק כמו שכתבתם. אין לנו התנגדות ברמת העיקרון, יש לנו בעיה בנוגע לאופן שבו השוק בארץ מתנהל. לכן, צריך לעשות המון מהלכים לטיוב של השוק, להגדלת הידע. כאשר אני מדבר עם משקיעים בחו"ל הרבה יותר קל לי. אנחנו נשמח להיות חלק מתוכנית כזו שתביא יותר חברות טכנולוגיה לשוק המקומי ולא "חברות זבל" שהתקשו לגייס בחו"ל והגיעו לבורסה בת"א. 

אנחנו רוצים יציבות, רגולציה נוחה יותר וסביבה תומכת. כאשר אין את 3 מרכיבים אלו, אין לזה משמעות שוויקס תיסחר בבורסה המקומית".  לקריאה נוספת: הדוחות האחרונים של החברה  בתוך כך, הראלי במניית החברה מתחדש הערב במקביל למגמה החיובית בשוק. מניית החברה בולטת  עם עליות של 4% למחיר של 230 דולר למניה.  גרף שבועי של מניית החברה בשנים האחרונות: חלומו של כל משקיע  

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    שמואל 05/06/2020 07:01
    הגב לתגובה זו
    צודקים. תקנו מניית טבע.
  • 8.
    משקיע וותיק מאד 03/06/2020 15:37
    הגב לתגובה זו
    לי זה נשמע יהיר ובלתי אמין. הלך לו קלף עם הקורונה אבל לא כל יום פורים.
  • 7.
    רון 03/06/2020 10:37
    הגב לתגובה זו
    החלום נשמע יפה ומבטיח, כמו כל ספקולציה.אכן הם כרגע חזקים מאוד בשוק, השאלה אם ענקיות הטכנולוגיה ייכנסו בתור מתחרות, האם יוכלו לשמור על קצב הצמיחה לאורך זמן וכמובן מתי החברה תהפוך רווחית.מבחינתי כרגע הסיכון עולה על הסיכויאבל בהחלט מגיע להם כל הכבוד
  • 6.
    לרון 03/06/2020 08:07
    הגב לתגובה זו
    בעברית "צחה" אין "ממזמן" יש מזמן!!!!
  • 5.
    חברה מדהימה - כל הכבוד (ל"ת)
    דוד 02/06/2020 22:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אין רווחים נקודה, חברה לא מרוויחה כלום (ל"ת)
    שמוליק 02/06/2020 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חן 02/06/2020 19:22
    הגב לתגובה זו
    וויקס בתנופה עם טכנולוגיה מעולה.יש לה המון אפשרויות צמיחה והחלום יתגשם.
  • 2.
    שווי מנותק מהמציאות ,הכנסות של חנות מכולת,נדבר עוד שנתי (ל"ת)
    החירטוט הידוע 02/06/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 02/06/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
    מי שעדיין אין לו אתר לעסק מבקש מהילד שלו בכיתה ז לבנות כזה. ככ פסה הדבר הזה אתר לעסק. יש פלטפורמות מסחר כמו אמזון ואלי, לעסקים קטנים יש פייסבוק וכו.
  • דגן 02/06/2020 19:24
    הגב לתגובה זו
    אתה בכלל מבין את תגובתך? לדעתי אינך מבין כלום..
  • ש 03/06/2020 12:22
    מכפיל רווח עתידי 140!
  • שמוליק 02/06/2020 23:07
    אולי תסביר מתי יהיו רווחים? זה חברת תוכנה יש להם כבר SCALE, מה חסר שיהיו רווחים? ואם וכאשר יהיו רווחים מה יהיה הPE שלהם לאור העובדה שהגיעו שווי ענק?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.