כלכלני מערך הייעוץ של בנק לאומי: "ממליצים לממש אחזקות בחלק מהענפים המוגדרים 'דפנסיביים' ".

איתן יונסי | (1)

כלכלני מערך הייעוץ בהשקעות של בנק לאומי אומרים בסקירתם כי "קצב הצמיחה הגלובלי צפוי להסתכם השנה בשיעור חיובי אך נמוך, בדומה לזה של שנת 2015. מבין גורמי הסיכון לצמיחה הגלובלית נציין את האפשרות של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית, וכן את אי הוודאות הכלכלית בנוגע לאופן יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. שינויים בהערכות לגבי תוואי הריבית בארה"ב, כמו גם בהתפתחויות לקראת הבחירות שם, עשויים להיות במוקד תשומת הלב של המשקיעים בחודשים הקרובים".

בנוגע למדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים בעולם כתבו הכלכלנים כי "המדיניות המוניטארית בשווקים העיקריים בעולם תוסיף להיות מרחיבה מאוד בטווח הנראה לעין, כאשר קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להיות מתון. הבנקים המרכזיים של אירופה, בריטניה ויפן, צפויים להמשיך ולפעול באגרסיביות כדי לתמוך בפעילות הכלכלית במדינות אלו. ככלל, סביבת הריבית הנמוכה בעולם תורמת לגידול במינוף משקי הבית והפירמות, וכתוצאה מכך לעליה הדרגתית במכלול הסיכונים הפיננסיים".

בהתייחס לשוק האג"ח, בלאומי ציינו כי "מחירי האג"ח הממשלתי בעולם נמצאים ברמה גבוהה מאוד. תמחור זה נובע מהציפיות להמשך העמקה של המדיניות המוניטארית המרחיבה בעולם, כאמור. לנוכח תמחור העקומים הממשלתיים, אנו ממליצים על מתן עדיפות לאג"ח קונצרני על פני אג"ח ממשלתי. בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים, עקב מרווחי הסיכון הנמוכים ששוררים בדירוגים אלו".

בהתייחס להשקעה במניות, בלאומי אמרו כי "אנו ממליצים על חשיפה מנייתית ממוצעת. במבט קדימה, צמיחה עולמית מתונה צפויה להביא לשיפור קל בלבד ברווחיות הפירמות במחצית השנייה של שנת 2016. בתרחיש זה, לא צפויות עליות שערים חדות במדדי המניות העיקריים בעולם. למרות זאת, ולאור רמת התמחור הגבוהה בשאר אפיקי ההשקעה, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ. במסגרת האפיק המנייתי בחו"ל, אנו ממליצים לממש אחזקות בחלק מהענפים המוגדרים "דפנסיביים" (כגון שירותי תשתית, קרנות ריט, מוצרים לצריכה שוטפת), ולהגדיל באופן מדוד את החשיפה לענפים שנמצאים בצמיחה, אך מתומחרים באופן נוח יותר. זאת, במחיר עליה מסויימת ברמת הסיכון".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סוחר נוסטרו 09/09/2016 15:40
    הגב לתגובה זו
    בטכלס הסקטור המומלץ ביותר הוא הבנקים בארץ, שלמעשה מהווים אג"ח מאוד מפוזר של הרבה משקי בית. בנקים מתחילים לשנות את תמהיל התיק שלהם מעסקיים גדולים להרבה קטנים, זה פחות מסוכן ובאורח פלא גם מרוויח יותר (!). כמו כן תהליכי התייעלות אגרסיביים גורמים לכך שה"דמי ניהול" שמשלמים על ה"אגח" הזה שנקרא מניות בנקים הולך ונהיה זול יותר. השוק כבר שם לב לזה ומתנפל על מניות הבנקים הישראליים וראינו את זה במחזורים ובעלית מחירים שרק התחילה. כמו כן תהליכים של צמצום חשיפה למשכנתאות ועלויות מימון מאוד זולות. הבנקים נסחרים עדיין עמוק מתחת להון העצמי (30%+ הנחה על הון עצמי) וזה בגלל בעיות טכניות שקשורות לשוק ההון, כלומר רווח נקי וטהור למשקיעים פרטיים. אל תחזיקו יותר פקדונות/אגח בנקאיות - כנסו להיות שותפים שלהם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.