סגירה באירופה: המדדים סיימו בראלי, מה גרם לדאקס לטוס 2.5%?
המדדים המובילים בבורסה אירופה חתמו את יום המסחר הנוכחי בעליות שערים חדות שהלכו והתגברו במשך היום. את העליות הוביל הקאק הצרפתי, אך לא הרחק מאחוריו ניתן היה למצוא את הדאקס מדד המניות של גרמניה, הכלכלה הגדולה ביבשת.
המגמה החיובית החלה למעשה כבר אתמול וזאת לאחר שיוון הגישה באופן רשמי את הבקשה לקבלת כספי חילוץ מה-ESM. אמנם מדובר היה בהליך כמעט טכני וממשלת יוון עדיין צריכה להגיש תכנית רפורמות מפורטת עד הלילה בחצות, אך נראה שבבורסות ראו בהגשת הבקשה ל-ESM איתות חיובי לקראת תכנית שיוון חייבת להגיש עד הלילה בחצות.
נציין כי למרות האופטימיות שמפגינים השווקים כעת, הכלכלן הראשי של 'סיטי' דווקא שינה את ההערכות שלו והוא כעת סבור שיוון צפויה בסופו של דבר לצאת מגוש האירו: "זהו התסריט הסביר ביותר כרגע". בסיטי מסבירים את השינוי בעיקר ב"תוצאות משאל העם היווני וגם בסיטואציה במערכת הבנקאית היוונית כעת".
דאקס
CAC 40 -0.18%
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוטסי
מילנו
מבחינת התפתחויות בסאגה היוונית - דווח היום כי צוות טכנוקרטי מצרפת הגיע ליוון כדי לעזור לשר האוצר החדש להכין תכנית חילוץ חדשה. מצד שני, הדלפה של בכירים אירופים לסוכנות הידיעות רויטרס מצביעה על סיכון למערכת הבנקות ביוון. לכתבה המלאה - לחץ כאן.
על פי שני פקידי ממשל גרמנים, הקאנצלרית מרקל מוכנה לאפשר ליוון לצאת מהגוש האירופי, אם זו לא תציג תכניות רפורמה סבירות. כרגע, הבנקים ביוון ממשיכים להיות סגורים, ונראה כי יישארו כך עד יום שני. הגבלת המשיכה על האזרחים נשארת כשהייתה, ולכל אזרח מתאפשר להוציא מהכספומט 60 אירו בלבד ביום.
פרט למצבה ולדרמה שיוון מחוללת ביבשת, המשקיעים היום התמקדו בחדשות מאקרו נוספות. המאזן המסחרי של גרמניה לחודש מאי השתפר והיה גבוה מן הצפוי ועמד על עודף של 22.8 מיליארד דולר. כמו כן בבריטניה, למרות השיפור הכלכלי המתמשך במדינה, הותירו את הריבית בשפל כל הזמנים כריבית אפסית.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המסחר ביבשת קיבל הבוקר תמיכה ממזרח, כאשר הבורסות באסיה ננעלו בעליות שערים קיצוניות. המדד הסיני, לאחר הצניחה אתמול, זינק ביותר מ-5.7%, בעקבות התערבות מאסיבית של הממשלה. לכתבה בנושא - לחץ כאן. מדד ההאנג סנג קפץ ב-3.7%, ומדד הניקיי היפני התחזק ב-0.6%.
- 6.כלכלן 09/07/2015 19:05הגב לתגובה זואולי במיידי יהיו יום או יומיים של ירידות, אבל אח"כ יעלה חזק!
- 5.זהירות מלכודת דבש ??הברבור השחור מגיע (ל"ת)בבו 09/07/2015 17:38הגב לתגובה זו
- 4.עליה לצורך ירידה הקריסה ביום ראשון (ל"ת)gk 09/07/2015 16:53הגב לתגובה זו
- מי אמר לך תספר לי? (ל"ת)אמיר 09/07/2015 17:24הגב לתגובה זו
- 3.באירופה ראלי ות"א רע לי (ל"ת)שי 09/07/2015 16:18הגב לתגובה זו
- 2.בת"א לוקחים קשה מאוד את סוגיית יוון אחותנו (ל"ת)גל 09/07/2015 10:15הגב לתגובה זו
- 1.חכם חנוכה 09/07/2015 09:39הגב לתגובה זומעבר לטווח המידי, יש בכך רק יתרונות.
- עמית 09/07/2015 10:22הגב לתגובה זוועל הדרך נזרוק את כול החלשים והזקנים לים. כי גם הם לא משהו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
