ג'ורג' סורוס: "אי הוודאות בסין - הסכנה הגדולה ביותר לכלכלה העולמית כרגע"
"הסיכון הגדול ביותר עכשיו הוא אי הוודאות בסין" כך כתב היום המשקיע האגדי, ג'ורוג' סורוס בטור באתר האינטרנט Project Syndicate. בטור אשר כותרתו "התמורות בכלכלה העולמית" פרש גורג' סורוס את משתנו לקראת השנה הבאה והזהיר מפני המנהיגים בסין.
"אי הוודאות הגדולה ביותר אשר ניצבת אל מול הכלכלה עולמית היא סין ולא אירופה כמו שכולם נוטים לחשוב. מודל הצמיחה הנוכחי של הכלכלה השנייה בגדולה בעולם איבד מיכולתו" אמר סורוס.
סורוס הוסיף כי "ישנן סתירות רבות" בין הדעות של המדינאים הנוכחיים בסין לגבי המדיניות הכלכלית הנכונה ויש בסטירות אלו על מנת להשפיע בצורה משמעותית על העולם במידה והם לא יפתרו.
"מהלך נכון בסין יהיה ככל הנראה כרוך ברפורמות פוליטיות כמו גם כלכליות, בעוד שניסיון לא מוצלח של הממשלה יכול לעורר הדים חזקים נוכח העובדה שהאמון בהנהגה הסינית חלש".
- ג'ורג' סורוס - הפילוסוף של השווקים
- ג'ורג' סורוס מכר את כל אחזקותיו בטסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ההנהגה בסין פעלה בצורה נכונה כאשר העדיפה את הצמיחה המקומית מאשר לחוקק רפורמות נוספות, מכיוון שרפורמות מבניות, בשילוב עם צנע יכלות לדחוק את הכלכלות לסחרור דיפלציוני", אמר. "אבל עדיין יש סטירות במדיניות הנוכחית של סין זאת לצד עלייה מהירה בחוב אשר לא יכול להתקיים ליותר מכמה שנים בודדות"
סורוס התייחס לעובדה שהבנק המרכזי בסין פועל על מנת לצמצם את החוב בשנת 2012 כאשר הממשלה בלמה את המדיניות ברגע שההאטה החלה לגרום למצוקה במשק. בחודש יולי של 2013, הממשלה הורתה לתעשיית הפלדה להפעיל מחדש את "התנורים" ועל הבנק המרכזי להקל על האשראיים וכאן התחילה הבעיה.
- 4.King of sex 03/01/2014 21:05הגב לתגובה זועל חשבון ארצות הברית ואירופה אני קורא להם להפסיק !!! בבלומבירג וחבריו
- 3.אירופה תהיה הכלכלה השנייה בגדולה ולא סין המסריחה (ל"ת)King of sex 03/01/2014 21:04הגב לתגובה זו
- 2.King of USA 03/01/2014 20:26הגב לתגובה זוUSA. מדוע? כי הם נוצרים? מה תוכנית של הציונים? אירופה תהיה כלכלה השנייה בגודלה ולא סין המסריחה Buy buy gorge sores he died
- 1.King of the sex 03/01/2014 20:23הגב לתגובה זוFuck china Victory to USA an Eu
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
.jpg)