אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

בעקבות האזהרה של מאסק: טסלה בדרך למחוק 50 מיליארד דולר משווי השוק

המנכ"ל הזהיר כי הצמיחה תהיה "נמוכה במיוחד" מכיוון שהחברה מתמקדת בפיתוח רכב חשמלי זול יותר, אבל זה לא עניין את המשקיעים, כאשר החברה בדרך לאבד 70 מיליארד דולר בשווי שוק, אם ההפסדים ימשכו
אדיר בן עמי | (8)

מניית מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC נופלת ב-11% לאחר שאמש המנכ"ל אילון מאסק הזהיר כי הצמיחה במכירות תאט השנה למרות הפחתות המחירים שכבר פגעו ברווחים והעלו חששות רבים בקרב המשקיעים.  מאסק ציין כי הצמיחה תהיה "נמוכה במיוחד" מכיוון שהחברה מתמקדת בפיתוח רכב חשמלי זול יותר, שייוצר במפעל טסלה בטקסס במחצית השנייה של 2025, מה שמצופה לעורר מחדש את המכירות. עם זאת, זה לא עניין את המשקיעים, כאשר לפי הערכות החברה תאבד 70 מיליארד דולר נוספים משווי השוק אם ההפסדים יימשכו. מה שעלול לגרום לטסלה לאבד 200 מיליארד דולר משווי השוק שלה תוך חודש.  אמש דיווחה החברה על תוצאותיה לרבעון הרביעי ופספסה את הציפיות. טסלה רשמה רווח למניה של 71 סנט על הכנסות של 25.1 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 73 סנט על הכנסות של 25.64 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי נפלו בעקבות הורדות המחירים ועמדו על 17.6% בלבד, בעוד הצפי היה ל-18.1%. זוהי ירידה גם לעומת הרבעון השלישי אז עמדו שולי הרווח על 17.9%. מכירות הרכבים צמחו בכמעט 40% משנה לשנה ועומדות על 1.8 מיליון יחידות. בוול-סטריט מצפים לבין 2.1 ל-2.2 מיליון יחידות ב-2024, עלייה של 20% בלבד. "טעינו לגמרי כשציפינו שמאסק והצוות יתנהגו כמו אנשים בוגרים ויספקו סקירה אסטרטגית ופיננסית של קיצוץ המחירים, מבנה שולי הרווח והביקוש המשתנה", כתב דן איבס מוודבוש. "במקום זאת קיבלנו שיחת ועידה כושלת עם תחזית מאקרו לטווח הארוך של טסלה." תעשיית ה-EV מתמודדת עם האטה בביקושים כבר יותר משנה והורדות המחירים של החברה צפויות רק להגביר את הלחץ על סטארטאפים ויצרניות רכבים כמו פורד. "הבעיה של טסלה היא שכל ניסיון משמעותי להגביר את המכירות מכאן ואילך כנראה יצטרך להיות במחיר של קיטון נוסף בשולי הרווח התפעולי, בעקבות הצורך להתחרות ב-BYD בסין, בנוסף לתחרות מוגברת במקומות אחרים", אמר מייקל היוסון, אנליסט שוק ראשי ב-CMC Markets.  

האנליסטים והשורטיסטים

לפחות תשעה בתי השקעות הורידו דירוג למניית טסלה, בעוד שבעה העלו את הדירוג. הקונצנזוס בקרב האנליסטים הוא לדירוג "החזק" עם מחיר יעד חציוני של 225 דולר, אפסייד של כמעט 9% ממחיר הסגירה האחרון של המניה. השורטיסטים על המנייה הרוויחו עד כה השנה 3.45 מיליארד דולר, מה שהופך את השנה האחרונה לשנה הרווחית ביותר לשורטיסטים בארה"ב.  האנליסט דן איבס מוודבוש נשאר עם המלצת הקנייה שלו למניית טסלה, אך הוריד את מחיר היעד ל-315 דולר מ-350 דולר. אנליסט RBC נשאר גם הוא עם דירוג קנייה והוריד את מחיר היעד שלו ב-3 דולר בלבד, ל-297 דולר מ-300 דולר לאחר דוחות החברה. "בעקבות הורדת המחירים האחרונה, שולי הרווח עשויים לרדת ב-2024", כתב אנליסט וולס פארגו קולין לנגן.  מניית טסלה נסחרת במכפיל רווח עתידי ל-12 חודשים של 60, מה שנותן לה פרמיה גבוהה יותר בהערכת השווי מאשר שאר החברות השייכות לקבוצת "שבע המופלאות" הכוללת גם את אפל, מיקרוסופט ואנבידיה. בוול-סטריט ציינו כי הערכת השווי של טסלה צפויה להיות מאתגרת יותר ככל וצמיחת המכירות ושולי הרווח יחלשו. "טסלה נראית יותר ויותר כמו חברת רכב מסורתית", אמר אנליסט ברנשטיין, טוני סאקוניגי.  

האירועים האחרונים בחברה

טסלה נחשבת לאחת החברות שנהנות מעניין רב בקרב המשקיעים בעיקר הודות למנכ"ל החברה אילון מאסק, שאוהב מדי פעם לצאת עם רעיון יוצא דופן שגורם לבלבול בוול-סטריט והרבה פעמים מעורר עניין גם בקרב הרגולטורים. לאחרונה, פירסם מאסק בפלטפורמת X שבבעלותו כי הוא "לא מרגיש בנוח להמשיך בטסלה עם פחות מ-25% מהמניות", כאשר הוא מציין שאם לא יגיע לשיעור אחזקה הזה הוא ישקול לקחת את המכשור והטכנולוגיה מחוץ לחברה לשימוש בפרויקטים אחרים. מאסק בעצם רוצה עוד זכויות הצבעה, עוד מניות. כיום מאסק מחזיק ב-13% מהמניות כאשר יש לו גם אופציות המייצגות 7% נוספים - רק האחזקות האלו הן בשווי של 133 מיליארד דולר לפי המחיר הנוכחי, ומאסק מבקש שיקצו לו 5% נוספים. במילים פשוטות הוא מבקש מניות בשווי של 34 מיליארד דולר, אחרת, הוא מתכנן לקחת את הטכנולוגיה למקום אחר. האם מותר לו? האם הטכנולוגיה לא שייכת לחברה? מאסק הסביר שכל הרעיונות הנוספים מעבר לתחומי הרכב החשמלי הם שלו והוא יכול לפתח אותם דרך חברות אחרות.  עדיין לא ברור איך דירקטוריון החברה יחליט לפתור את האתגר החדש שמאסק יוצר לחברה כאשר אחד הפתרונות שהוצעו הוא יצירת  מניות חדשות עם זכויות הצבעה גדולות יותר - כמו שקרה למשל בחברת פורד  FORD MOTOR   , כאשר לבני משפחת פורד ניתנו מניות עם 36 זכויות הצבעה פר מנייה. יצירה של "סופר-מניות" כאלה אומנם תצריך אישור של בעלי המניות, אבל יכול להיות שגם הם יבינו שזה פתרון לא רע לבעיה שלהם ולכן יאשרו את המהלך. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אלי 27/01/2024 10:32
    הגב לתגובה זו
    שלא תגידו לא אמרנו כל בעלי טסלה תמכרו מייד כי הסינים תוך שנה מוחקים את טסלה-והרכבים שלכם יהפכו לגוש פלדה בלי ערך-אלא אם מאסק יבין ויחתוך ב50%את המחירים ויכה בסינים-כלומר ימכור בהפסד במקום להימחק
  • 5.
    ח 26/01/2024 06:36
    הגב לתגובה זו
    הכל שם לפי ציוצים של מאסק
  • 4.
    בן 25/01/2024 23:56
    הגב לתגובה זו
    יש עוד הרבה כאלו, בעשירית המחיר, עם ארסנל גדול ואיכותי ממנה
  • J 26/01/2024 18:44
    הגב לתגובה זו
    כמו
  • 3.
    כלכלן 25/01/2024 20:38
    הגב לתגובה זו
    מאסק צריך לנשק לטראמפ את הרגליים, אבל הוא רק מעמיד פנים שהוא שמרן, בפועל הוא מקושר חזק לאליטות החזקות.
  • 2.
    לרכוש טסלה לפנסיה (ל"ת)
    ישי 25/01/2024 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טסלה רכב בינוני מינוס. דבילים ישראלים משלמים 1/4 מיליון (ל"ת)
    סטנלי פישר 25/01/2024 20:02
    הגב לתגובה זו
  • לא בינוני מינוס אבל לא מציאה גדולה בשום תחום. (ל"ת)
    קובי 26/01/2024 06:45
    הגב לתגובה זו
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

זינוק חד במדד המחירים ליצרן - הורדת הריבית תידחה?

הזינוק החודשי החד ביותר במדד המחירים ליצרן מאז יוני 2022, עם זאת המשקיעים לא "שוברים את הכלים" שכן חלק מהעלייה נבעה מסעיפים כמו שירותי ניהול תיקים וטיסות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה מדד המחירים ליצרן

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב פרסמה את מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש יולי, שהפתיע כלפי מעלה עם עלייה חודשית של 0.9, לעומת צפי לעלייה של 0.2% ולאחר יציבות ביוני. בשיעור שנתי נרשמה האצה ל-3.3%, מעל התחזיות ל-2.5% ולאחר 2.3% ביוני.

גם מדד הליבה, שאינו כולל מזון ואנרגיה, זינק ב-0.9% בחודש יולי, מול תחזית ל-0.2%, ובקצב שנתי עלה ל-3.7% לעומת צפי ל-3.0%. המדד בניכוי מזון, אנרגיה ומסחר עלה ב-0.6% בחודש וב-2.8% בשנה, שניהם גבוהים מהתחזיות.

העלייה החדה נובעת בעיקר מקפיצה של 2% במרווחי השירותים הסופיים (final demand trade services), רכיב שמודד את פער המחירים בין מכירה לסיטונאי לקמעונאי. בנוסף, נרשמה האצה במחירי האנרגיה, בקורלציה עם עליית מחירי הנפט בתקופה האחרונה. 



מדד המחירים ליצרן, שינוי חודשי


המשמעות היא שלחצי המחירים אינם מגיעים רק מהסחורות, אלא בעיקר מהשירותים, מה שמאתגר את ההנחה שהאינפלציה נובעת בעיקר מהשפעות זמניות של מכסים או חומרי גלם. נזכיר כי שוק התעסוקה חווה לחצים מנוגדים, כאשר ישנה ירידה במספר המשרות מול עלייה בשכר שנובעת מגירוש של עובדים זרים, דבר שגורר עלייה בשכר העובדים המקומיים.

באפט
צילום: טוויטר

באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?

במסגרת טפסי F13 פרסמה ברקשייר האת'וואי את מהלכיה ברבעון השני עם שלוש אחזקות חדשות, וצמצום האחזקות הגדולות; ומה עשו ביל אקמן וביל גייטס?

גיא טל |

המהלכים של וורן באפט ברבעון השני

במסגרת הגילוי הרבעוני של טופס F13 גילתה ברקשייר האת'וואי את מהלכיה בשוק המניות ברבעון האחרון, וכפי שהערכנו בביזפורטל מוקדם יותר היום, המניה המסתורית שנוספה לפורטפוליו של חברת האחזקות היא יונייטד הלת' - ענקית הביטוח שמתמודדת עם קשיים לאחרונה ואיבדה עשרות אחוזים משוויה. מניית החברה מגיבה לידיעה במסחר המאוחר עם זינוק של כ-8%. יחד עם זאת היקף הרכישות היה נמוך ממה ששיערו בשוק, לפחות נכון לסוף הרבעון השני, והסתכם ב-1.6 מיליארד דולר. ייתכן עם זאת שבאפט המשיך לרכוש את מניות חברת הביטוח בחודש וחצי האחרונים, כשמחיר המניה צנח לשפל היסטורי מאז הדוחות האחרונים. מחיר הקניה הממוצע של באפט בהוא 271.77 דולר למניה. את יום המסחר האחרון סיימה יונייטד הלת' במחיר 271.49, ובמסחר המאוחר היא מזנקת למחיר 294.51 דולר. רק לפני מספרי ימים המניה נסחרה סביב 240 דולר למניה בלבד. 

יונייטד הלת' לא הייתה המהלך היחידי של באפט וחברת ברקשייר האת'וואי. החברה המשיכה להקטין את אחזקותיה באפל ובבנק אוף אמריקה וחיסל את אחזקתו בחברת טי מובייל. מצד שני באפט נכנס להשקעה חדשה בחברת הבניה לנר, במקביל לאחזקתו בחברת הבניה ד.ר. הורטון (אותה צמצם מעט) אותה בנה ברבעון הקודם, וכן נכנס להשקעה ביצרת הפלדה נוקור. נראה שבברקשייר מאמינים בתחיית שוק הבניה בארצות הברית. 

5 האחזקות הגדולות של באפט הן עדיין אפל (22%), אמריקן אקספרס (19%), בנק אוף אמריקה (11%) קוקה קולה (11%) ושברון (7%). 

גם קרנות הגידור של מיקל בארי, סטפן מנדל ודייויד טפר נכנסו להשקעה בחברת יונייטד הלת' ברבעון האחרון, בין השאר, לעומת כמה קרנת גידור אחרות שחיסלו או צמצמו את ההשקעה. האם נראה מהפך בהתנהלות המניה ברבעונים הקרובים? 

השינויים של ביל אקמן וביל גייטס

בתקופה זו, כחודש וחצי לאחר סוף הרבעון, מפרסמות חברות האחזקה הגדולות וקרנות הגידור את מהלכיהן ברבעון הקודם באמצעות F13 וכך אנחנו נחשפים למהלכים של השחקנים הגדולים. גם מי שנחשב לאחד מיורשיו האידאולוגיים של באפט, בין אקמן, פרסם את פעילות קרן הגידור שלו פרשינג סקוור. אקמן היה בעיקר בצד הקונה, כשיצר אחזקה חדשה באמזון בגובה 9% מהקרן שלו, ומצד שני חיסל את אחזקתו בחברת הרכבות הקנדית Canadian Pacific Kansas City Limited שהיוותה כמעט 9% מהקרן. אקמן גם הוסיף 21% לאחזקתו בגוגל, שמהווה כעת כמעט 15% מאחזקות הקרן (בשתי הסדרות). האחזקה הגדולה ביותר של אקמן היא חברת אובר עם יותר מ-20% ולאחריה חברת ברוקפילד עם מעט 18% מהקרן. 


קרן הנאמנות של ביל ומלינדה גייטס בצעה שני מהלכים מרכזיים במקביל. גייטס מכר כ-8% מאחזקתו במיקרוסופט, והגדיל את אחזקתו בברקשייר האת'וואי בלא פחות מ-40% במה שנראה כהבעת אמון בירושו בל באפט, גרג אבל. כעת מיקרוסופט מהווה 27% מהקרן וברקשייר האת'וואי 25%.