גרף

אל על: למרות עליית מספר הנוסעים - ההפסד העמיק ב-33%; המניה מתרסקת

מספר הנוסעים עלה אמנם ב-10% ועלות הדלק הסילוני צנחה ב-30% - אבל ההכנסות דווקא ירדו
גיא ארז | (21)
נושאים בכתבה אל על

חברת התעופה אל על פרסמה דו"חות מאכזבים לרבעון הראשון של 2016, ולמרות ירידה חדה של 30% במחיר הדלק הסילוני - ההפסד הרבעוני רק העמיק, בין היתר, בצל הירידה במחירי כרטיסי הטיסה. נציין כי התוצאות אינן כוללות את חג הפסח, שישפיע לחיוב על תוצאות הרבעון השני, וכן מושפעות מעונת החורף.

מהתוצאות עולה, כי הכנסות אל על הסתכמו ברבעון הראשון ב-396.5 מיליון דולר בלבד, וזאת לעומת 419.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של מעל ל-5%. ההפסד הנקי של החברה הסתכם ב- 21.4 מיליון דולר - לעומת הפסד של 16 מיליון דולר בשנה שעברה - העמקה של 33%. ללא שקלול החזרי המס על ההפסד, אל על הפסידה ברבעון הראשון כ-33.5 מיליון שקל.

הפגיעה בתוצאות החברה מגיעה משני כיוונים במקביל: ירידה של 10% במחירי כרטיסי הטיסה, ועלייה של 30 מיליון דולר בהוצאות ההפעלה של החברה.

מניית אל על 1.05%  חזרה מהפסקת המסחר בלחץ מכירות אדיר עם קריסה של עד 12%, במחזור גבוה של 22 מיליון שקל, לעומת 6.4 מיליון בממוצע. מתחילת השנה (ולא כולל הירידה היום) איבדה המניה כ-7.7% מערכה, לאחר שזינקה במאות אחוזים בשנה שעברה, ושברה את שיא כל הזמנים שלה בתחילת 2016. בעוד מחיר הנפט נושק היום לשיא מתחילת השנה, זה המקום לציין כי העלייה מייקרת את דלק המטוסים בו משתמשת החברה.

גרף יומי מניית אל על: המשך הכתבה בתחתית הגרף

החברה התמודדה בהצלחה יחסית התחרות המתעצמת בשוק התיירות: בעוד בתנועת הנוסעים נרשם גידול של 8% בנתב"ג, אל על הגדילה את תנועת הנוסעים שלה בכ- 10% - והשיגה נתח שוק של 36%. מספר הטסים בחברה עמד על 1.05 מיליון, ושיעור התפוסה במטוסי החברה עמד על כ-80%. 

יתרת המזומנים בסוף הרבעון הסתכמה ב- 210.5 מיליון דולר לעומת 143 מיליון דולר, ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב- 71.6 מיליון דולר לעומת 59.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

דוד מימון, מנכ"ל אל על: "תוצאות הרבעון הראשון של 2016 הושפעו לא רק מעונת החורף שנחשבת לחלשה יחסית ומכך שפסח ישפיע על הרבעון השני, אלא גם כתוצאה מהגידול בהוצאות החברה בשל שיבושים באיוש טיסות. אנו ממשיכים כל העת במשא ומתן עם נציגות הטייסים על מנת לאפשר לחברה להפנות את כל מאמציה להתמודדות עם התחרות הגוברת בענף התעופה. במקביל, אנו ממשיכים להיערך לקליטת המטוסים החדשים, "הדרימליינר", ולמימוש האסטרטגיה של אל על באמצעות חיזוק מועדון הנוסע המתמיד, UP  ועוד".

כאמור, מניית אל על איבדה השנה כ-8.3% מערכה. מאז שברה את שיא כל הזמנים שלה באמצע ינואר, ירדה המניה בכמעט 16%, ונסחרת כעת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל.

נעם פינקו, אנליסט בכיר, מחלקת מחקר Sell Side של פסגות: "אל על פרסמה דו"ח מאכזב לרבעון הראשון, כשלמרות ירידה של 35 מ' דולר בהוצאות הדלקים הפסד החברה גדל מ-16 מ' דולר ל-21 מ' דולר. הפגיעה בתוצאות באה מ-2 כיוונים – ירידה של 10% במחירי כרטיסים שקוזזה חלקית עם עליה של 7% במספר הנוסעים, ועליה של 30 מ' דולר בהוצאות הפעלה, חלקה בשל שיבושי הטסות לאור הסכסוך עם טייסי החברה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"הואיל ובפסח (ובכלל בתקופות השיא) מחירי הטיסות גבוהים יותר וההנחות שניתנות נמוכות יותר אזי הפגיעה במחירים ברבעון לעומת המקביל הייתה קצת גבוהה מהצפוי". עם זאת, ב'פסגות' סבורים כי ברבעונים הבאים התוצאות אמורות להשתפר משמעותית".

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "הפלת האחריות על טייסי החברה היא הדרך הרגילה בה מתנערת ההנהלה מאחריותה לניהול ולמצב. ניהול שגוי של הנהלת אל על, בעיקר בתכנון הטיסות והצבת הצוותים, תוך התעלמות ממגבלות שהכניסה ההנהלה בעצמה להסכמי העבודה, תרמו להפסדים.

"החלטה מודעת לחכור מטוסים, תוך פגיעה בנוסעים, והתעלמות ההנהלה מהצעות רבות לתיקון ההסכם שאינו מתאים, גרמו לעלויות של עשרות מיליוני דולרים מיותרים ולירידה ברווחי החברה. כל טייסי אל על מתגייסים ומתייצבים לטיסות הקבועות להם בלוח הטיסות ומבצעים גם טיסות רבות נוספות. טייס ממוצע באל על עובד כבר למעלה משנה ב-150% משרה ואף למעלה מכך.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    דוד מירושלים 28/05/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    נמאס לי לנסוע במחלקת האקונומי באלעל ובררתי בחברות אחרות ובאלעל כמה עולה בביזנס.לתדהמתי בחברת סוו'יס השוויצרית, נסיעה ללונדון דרך ז"נבה שלוקחת כשעתיים יותר עולה כ1150דולר בה בשעה שבאלעל 1550-1900דולר. משהו כאן לא הגיוני. כמובן שאני מעדיף את סוו'יס
  • 13.
    דמיקולו 27/05/2016 03:45
    הגב לתגובה זו
    כדי שהמניה תחזור לעשות צריך אחד מהשניים : 1. נס 2. שמחירי הנפט יתרסקו שוב לרמות של 30-40 $ שום דבר טוב לא יצא מהמנייה הזאת החכמים שברחו ומימימשו ראשונים הרוויחו בענק. עכשיו יכנסו כל הדגי רקק ויקנו במחיר גבוה. גבוה לדעתי זה גם 80 . אל-על לא תשוב למחיר מניה של 200+ עוד המון שנים..
  • 12.
    ירושלמי 26/05/2016 22:28
    הגב לתגובה זו
    והלוואי שתתרסק ותיעלם. את כל המטוסים ישר למוזיאון חייל האוויר בחצרים! סכנת נפשות.. ואת הדיילות למוזיאון מדאם טוסו. ואת האוכל למטמנה בנגב לחומרים מסוכנים.. ואת הטייסים למקום שהם ראויים לו - להלה לנד...
  • הלל 27/05/2016 00:01
    הגב לתגובה זו
    הירידה היא זמנית והיא כנראה תתאושש זה הזמן לקנות! דוחות רבעון הבא ישקפו גם את פסח כך שיהיו טובים מאשתקד
  • 11.
    מנגל תוניסאי כושל זה הסיפור (ל"ת)
    כעכ 26/05/2016 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    איתי 26/05/2016 17:32
    הגב לתגובה זו
    אני טס אחת לשבועיים לחו"ל ולצערי טס עם אל על בהרבה טיסות בכדי להמנע מחניות ביניים. אף פעם זו לא הייתה חוויה ומול חברות כגון בריטיש ולופטהנזה תמיד אל על החווירה. אבל מאז ינואר השנה הרבה בגלל עצומי הטייסים אבל לא רק העסק נהייה בלתי נסבל. מספר דוגמאות: טיסה לניו יורק במרץ עם בעית מיזוג טיסת חזור עם אל על בוטלה ובמקומה טסנו עם חברה פורטוגלית. כמובן שזה לא אותן מספר מקומות והיה אובר בוקינג שיצר בלגן ואיחור של 3 שעות בהמראה. טיסה ליוהנסבורג החודש הלוך אירה בשעתיים. חזור בוטלה ובמקומה יצאה טיסה יום אחרי. אגב ללא שום מילת התנצלות . מעבר לזה בשגרה: אוכל ברמה ירודה בטיסות ארוכות חסרה תמיד שתייה כגון מים מינרליים. ועוד בקיצור. דרוש זעזוע ניהולי כי הכל מתחיל ונגמר בניהול.
  • דוד 27/05/2016 05:19
    הגב לתגובה זו
    קורקענו 10 שעות בדוברובניק , כי הטייס התעלף. החברה אפילו לא התנצלה, קיבלנו סנדביץ עייף על הקרקע. זהו...אות ומופת לחברה הסתדרותית. חוץ מזה: למה הם מפסידים כאשר המחירים של טיסה באל על הם הכי גבוהים ?
  • 9.
    מי שחכם קונה עכשיו את אל על,, (ל"ת)
    ירון 26/05/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
  • מתחת ל 200 (ל"ת)
    עדיין לא 26/05/2016 19:04
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יעקב 26/05/2016 16:18
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין: 1. מחיר הדלק ירד 2. תפוסת טיסות מלאה. 3. מטוסים מיושנים. 4. מחירים בשמיים משלשום : טיסה כיוון אחד ממרסיי 450 דולר! בטורקיש 236 דולר) . אז איך מצליחים להפסיד ???????
  • אכן, חידה קשה. אולי גם פה הכשרות דופקת את העסק. (ל"ת)
    אחד 26/05/2016 16:56
    הגב לתגובה זו
  • נינו 27/05/2016 12:27
    רק הכשרות דופקת אותנו. בטוח. כמו הנוצרים באירופה, שתלו כל הרעות ביהודים.
  • 7.
    איציק ר 26/05/2016 15:31
    הגב לתגובה זו
    מחיר הדלק נמוך, מושבים צפופים, מטוסים ישנים, מחיר כרטיסים גבוה, אז איך זה שלא מרוויחים ? אבל הכי בטוח לטוס אל על.
  • 6.
    איפה הכסף ? לאן זרמו הדולרים ? (ל"ת)
    צולל 26/05/2016 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הסיבה העיקרית שהיא זינקה שנה שעברה זה הנפט (ל"ת)
    אחד שמבין 26/05/2016 14:44
    הגב לתגובה זו
  • סתם מישהו 26/05/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    כך זה לחברה "שחסכה" כחצי מליון שקל!!! ולא שילמה בונוס לעובדים שפרשו לפני 31.3.2016 על שנת 2015. תתבייש מיימון ביחד עם מועצת המנהלים( סליחה המריונטות הנהנתניות )
  • 4.
    רן 26/05/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
    אל על עושק אותנו יש אלטרנטיבות !!! רמת מטוסים ירודה מחירים גבוהים משכורות מנופחות !!!
  • 3.
    אילן 26/05/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    אם היה אפשר לחסל את המקצוע הזה סופית אל על היא הדוגמא הבולטת על הידענים שלא הפסיקו להעניק לה יעד 450 זוכרים ?
  • 2.
    מי שחכם קונה עכשיו (ל"ת)
    גאון הדור 26/05/2016 14:24
    הגב לתגובה זו
  • עכשיו תופסי הסכינים 26/05/2016 14:32
    הגב לתגובה זו
    קוראים לזה סכין נופל.המנייה עלתה על סמך מחיר נפט קורס.המגמה בנפט התהפכה לכן מי שקונה משחק נגד הנפט ונגד המגמה.
  • 1.
    אל על בתחרות קשה-הולכת לצלול בהמשך (ל"ת)
    hary 26/05/2016 14:02
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.