גרף

אל על: למרות עליית מספר הנוסעים - ההפסד העמיק ב-33%; המניה מתרסקת

מספר הנוסעים עלה אמנם ב-10% ועלות הדלק הסילוני צנחה ב-30% - אבל ההכנסות דווקא ירדו
גיא ארז | (21)
נושאים בכתבה אל על

חברת התעופה אל על פרסמה דו"חות מאכזבים לרבעון הראשון של 2016, ולמרות ירידה חדה של 30% במחיר הדלק הסילוני - ההפסד הרבעוני רק העמיק, בין היתר, בצל הירידה במחירי כרטיסי הטיסה. נציין כי התוצאות אינן כוללות את חג הפסח, שישפיע לחיוב על תוצאות הרבעון השני, וכן מושפעות מעונת החורף.

מהתוצאות עולה, כי הכנסות אל על הסתכמו ברבעון הראשון ב-396.5 מיליון דולר בלבד, וזאת לעומת 419.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של מעל ל-5%. ההפסד הנקי של החברה הסתכם ב- 21.4 מיליון דולר - לעומת הפסד של 16 מיליון דולר בשנה שעברה - העמקה של 33%. ללא שקלול החזרי המס על ההפסד, אל על הפסידה ברבעון הראשון כ-33.5 מיליון שקל.

הפגיעה בתוצאות החברה מגיעה משני כיוונים במקביל: ירידה של 10% במחירי כרטיסי הטיסה, ועלייה של 30 מיליון דולר בהוצאות ההפעלה של החברה.

מניית אל על -3.51%  חזרה מהפסקת המסחר בלחץ מכירות אדיר עם קריסה של עד 12%, במחזור גבוה של 22 מיליון שקל, לעומת 6.4 מיליון בממוצע. מתחילת השנה (ולא כולל הירידה היום) איבדה המניה כ-7.7% מערכה, לאחר שזינקה במאות אחוזים בשנה שעברה, ושברה את שיא כל הזמנים שלה בתחילת 2016. בעוד מחיר הנפט נושק היום לשיא מתחילת השנה, זה המקום לציין כי העלייה מייקרת את דלק המטוסים בו משתמשת החברה.

גרף יומי מניית אל על: המשך הכתבה בתחתית הגרף

החברה התמודדה בהצלחה יחסית התחרות המתעצמת בשוק התיירות: בעוד בתנועת הנוסעים נרשם גידול של 8% בנתב"ג, אל על הגדילה את תנועת הנוסעים שלה בכ- 10% - והשיגה נתח שוק של 36%. מספר הטסים בחברה עמד על 1.05 מיליון, ושיעור התפוסה במטוסי החברה עמד על כ-80%. 

יתרת המזומנים בסוף הרבעון הסתכמה ב- 210.5 מיליון דולר לעומת 143 מיליון דולר, ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב- 71.6 מיליון דולר לעומת 59.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

דוד מימון, מנכ"ל אל על: "תוצאות הרבעון הראשון של 2016 הושפעו לא רק מעונת החורף שנחשבת לחלשה יחסית ומכך שפסח ישפיע על הרבעון השני, אלא גם כתוצאה מהגידול בהוצאות החברה בשל שיבושים באיוש טיסות. אנו ממשיכים כל העת במשא ומתן עם נציגות הטייסים על מנת לאפשר לחברה להפנות את כל מאמציה להתמודדות עם התחרות הגוברת בענף התעופה. במקביל, אנו ממשיכים להיערך לקליטת המטוסים החדשים, "הדרימליינר", ולמימוש האסטרטגיה של אל על באמצעות חיזוק מועדון הנוסע המתמיד, UP  ועוד".

כאמור, מניית אל על איבדה השנה כ-8.3% מערכה. מאז שברה את שיא כל הזמנים שלה באמצע ינואר, ירדה המניה בכמעט 16%, ונסחרת כעת לפי שווי של 1.3 מיליארד שקל.

נעם פינקו, אנליסט בכיר, מחלקת מחקר Sell Side של פסגות: "אל על פרסמה דו"ח מאכזב לרבעון הראשון, כשלמרות ירידה של 35 מ' דולר בהוצאות הדלקים הפסד החברה גדל מ-16 מ' דולר ל-21 מ' דולר. הפגיעה בתוצאות באה מ-2 כיוונים – ירידה של 10% במחירי כרטיסים שקוזזה חלקית עם עליה של 7% במספר הנוסעים, ועליה של 30 מ' דולר בהוצאות הפעלה, חלקה בשל שיבושי הטסות לאור הסכסוך עם טייסי החברה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"הואיל ובפסח (ובכלל בתקופות השיא) מחירי הטיסות גבוהים יותר וההנחות שניתנות נמוכות יותר אזי הפגיעה במחירים ברבעון לעומת המקביל הייתה קצת גבוהה מהצפוי". עם זאת, ב'פסגות' סבורים כי ברבעונים הבאים התוצאות אמורות להשתפר משמעותית".

מוועד טייסי אל על נמסר בתגובה: "הפלת האחריות על טייסי החברה היא הדרך הרגילה בה מתנערת ההנהלה מאחריותה לניהול ולמצב. ניהול שגוי של הנהלת אל על, בעיקר בתכנון הטיסות והצבת הצוותים, תוך התעלמות ממגבלות שהכניסה ההנהלה בעצמה להסכמי העבודה, תרמו להפסדים.

"החלטה מודעת לחכור מטוסים, תוך פגיעה בנוסעים, והתעלמות ההנהלה מהצעות רבות לתיקון ההסכם שאינו מתאים, גרמו לעלויות של עשרות מיליוני דולרים מיותרים ולירידה ברווחי החברה. כל טייסי אל על מתגייסים ומתייצבים לטיסות הקבועות להם בלוח הטיסות ומבצעים גם טיסות רבות נוספות. טייס ממוצע באל על עובד כבר למעלה משנה ב-150% משרה ואף למעלה מכך.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    דוד מירושלים 28/05/2016 15:06
    הגב לתגובה זו
    נמאס לי לנסוע במחלקת האקונומי באלעל ובררתי בחברות אחרות ובאלעל כמה עולה בביזנס.לתדהמתי בחברת סוו'יס השוויצרית, נסיעה ללונדון דרך ז"נבה שלוקחת כשעתיים יותר עולה כ1150דולר בה בשעה שבאלעל 1550-1900דולר. משהו כאן לא הגיוני. כמובן שאני מעדיף את סוו'יס
  • 13.
    דמיקולו 27/05/2016 03:45
    הגב לתגובה זו
    כדי שהמניה תחזור לעשות צריך אחד מהשניים : 1. נס 2. שמחירי הנפט יתרסקו שוב לרמות של 30-40 $ שום דבר טוב לא יצא מהמנייה הזאת החכמים שברחו ומימימשו ראשונים הרוויחו בענק. עכשיו יכנסו כל הדגי רקק ויקנו במחיר גבוה. גבוה לדעתי זה גם 80 . אל-על לא תשוב למחיר מניה של 200+ עוד המון שנים..
  • 12.
    ירושלמי 26/05/2016 22:28
    הגב לתגובה זו
    והלוואי שתתרסק ותיעלם. את כל המטוסים ישר למוזיאון חייל האוויר בחצרים! סכנת נפשות.. ואת הדיילות למוזיאון מדאם טוסו. ואת האוכל למטמנה בנגב לחומרים מסוכנים.. ואת הטייסים למקום שהם ראויים לו - להלה לנד...
  • הלל 27/05/2016 00:01
    הגב לתגובה זו
    הירידה היא זמנית והיא כנראה תתאושש זה הזמן לקנות! דוחות רבעון הבא ישקפו גם את פסח כך שיהיו טובים מאשתקד
  • 11.
    מנגל תוניסאי כושל זה הסיפור (ל"ת)
    כעכ 26/05/2016 20:07
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    איתי 26/05/2016 17:32
    הגב לתגובה זו
    אני טס אחת לשבועיים לחו"ל ולצערי טס עם אל על בהרבה טיסות בכדי להמנע מחניות ביניים. אף פעם זו לא הייתה חוויה ומול חברות כגון בריטיש ולופטהנזה תמיד אל על החווירה. אבל מאז ינואר השנה הרבה בגלל עצומי הטייסים אבל לא רק העסק נהייה בלתי נסבל. מספר דוגמאות: טיסה לניו יורק במרץ עם בעית מיזוג טיסת חזור עם אל על בוטלה ובמקומה טסנו עם חברה פורטוגלית. כמובן שזה לא אותן מספר מקומות והיה אובר בוקינג שיצר בלגן ואיחור של 3 שעות בהמראה. טיסה ליוהנסבורג החודש הלוך אירה בשעתיים. חזור בוטלה ובמקומה יצאה טיסה יום אחרי. אגב ללא שום מילת התנצלות . מעבר לזה בשגרה: אוכל ברמה ירודה בטיסות ארוכות חסרה תמיד שתייה כגון מים מינרליים. ועוד בקיצור. דרוש זעזוע ניהולי כי הכל מתחיל ונגמר בניהול.
  • דוד 27/05/2016 05:19
    הגב לתגובה זו
    קורקענו 10 שעות בדוברובניק , כי הטייס התעלף. החברה אפילו לא התנצלה, קיבלנו סנדביץ עייף על הקרקע. זהו...אות ומופת לחברה הסתדרותית. חוץ מזה: למה הם מפסידים כאשר המחירים של טיסה באל על הם הכי גבוהים ?
  • 9.
    מי שחכם קונה עכשיו את אל על,, (ל"ת)
    ירון 26/05/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
  • מתחת ל 200 (ל"ת)
    עדיין לא 26/05/2016 19:04
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יעקב 26/05/2016 16:18
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין: 1. מחיר הדלק ירד 2. תפוסת טיסות מלאה. 3. מטוסים מיושנים. 4. מחירים בשמיים משלשום : טיסה כיוון אחד ממרסיי 450 דולר! בטורקיש 236 דולר) . אז איך מצליחים להפסיד ???????
  • אכן, חידה קשה. אולי גם פה הכשרות דופקת את העסק. (ל"ת)
    אחד 26/05/2016 16:56
    הגב לתגובה זו
  • נינו 27/05/2016 12:27
    רק הכשרות דופקת אותנו. בטוח. כמו הנוצרים באירופה, שתלו כל הרעות ביהודים.
  • 7.
    איציק ר 26/05/2016 15:31
    הגב לתגובה זו
    מחיר הדלק נמוך, מושבים צפופים, מטוסים ישנים, מחיר כרטיסים גבוה, אז איך זה שלא מרוויחים ? אבל הכי בטוח לטוס אל על.
  • 6.
    איפה הכסף ? לאן זרמו הדולרים ? (ל"ת)
    צולל 26/05/2016 15:08
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הסיבה העיקרית שהיא זינקה שנה שעברה זה הנפט (ל"ת)
    אחד שמבין 26/05/2016 14:44
    הגב לתגובה זו
  • סתם מישהו 26/05/2016 14:53
    הגב לתגובה זו
    כך זה לחברה "שחסכה" כחצי מליון שקל!!! ולא שילמה בונוס לעובדים שפרשו לפני 31.3.2016 על שנת 2015. תתבייש מיימון ביחד עם מועצת המנהלים( סליחה המריונטות הנהנתניות )
  • 4.
    רן 26/05/2016 14:30
    הגב לתגובה זו
    אל על עושק אותנו יש אלטרנטיבות !!! רמת מטוסים ירודה מחירים גבוהים משכורות מנופחות !!!
  • 3.
    אילן 26/05/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    אם היה אפשר לחסל את המקצוע הזה סופית אל על היא הדוגמא הבולטת על הידענים שלא הפסיקו להעניק לה יעד 450 זוכרים ?
  • 2.
    מי שחכם קונה עכשיו (ל"ת)
    גאון הדור 26/05/2016 14:24
    הגב לתגובה זו
  • עכשיו תופסי הסכינים 26/05/2016 14:32
    הגב לתגובה זו
    קוראים לזה סכין נופל.המנייה עלתה על סמך מחיר נפט קורס.המגמה בנפט התהפכה לכן מי שקונה משחק נגד הנפט ונגד המגמה.
  • 1.
    אל על בתחרות קשה-הולכת לצלול בהמשך (ל"ת)
    hary 26/05/2016 14:02
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?