לקראת הרכבת הקלה: מנכ"ל נת"ע - "צאו לעבודה שעה קודם ותשתמשו באוטובוסים"

תדריך לקראת תחילת העבודות ב-2 באוגוסט: "צריך לתקוע המון מקלות בגלגלים כדי שהרכבת לא תצא ב-2021"
לירן סהר | (9)
נושאים בכתבה רכבת קלה

"באוקטובר 2021 יוכל האדם שיעשה ביקור חולים בבלינסון לעלות על הרכבת ותוך פחות מ-20 דקות להגיע לתחנת ארלוזורוב", כך אמר היום יהודה בר און, מנכ"ל נת"ע בתדרוך לקראת תחילת העבודות על הרכבת הקלה ב-2 באוגוסט. "יש פרויקטים שעמדו בלוחות זמנים ואף הקדימו אותם. אני אבוא ואגיד באופן ברור ונחרץ – צריך לתקוע המון מקלות בגלגלים של הרכבת כדי שהתכנית לא תצא לפועל ב-2021, אנחנו לא ממציאים כאן שום גלגל".

וכך לפי בר און על הנהגים להיערך: "אני מציע לנהגים לשנות את שעות היציאה שלהם למשרד, דרך נמיר פתוחה ב-8 בבוקר, אין שום סיבה שבעולם שלא נבקש לשנות את דפוסי הנסיעה על ידי הקדמת לוח זמנים, לא מדובר בהקדמות קיצוניות – מעבר מ-9 בבוקר ל-8 זה בקשה סבירה, תכננו לפני שיוצאים מהבית, אפשרויות נסיעה עם קולגות. הוקמו 4,000 מקומות חניה ב'חנה וסע' ונוסיף  עוד 3,000 מקומות חניה בחודשים הקרובים. רכבת ישראל תוסיף עוד 1,500 מקומות ישיבה ברכבת ישראל בשעות השיא. בואו נכבד את נוסעי התחבורה הציבורית, יש נתיבים בלעדיים. נוסעי תחבורה הציבורית זכאים לנתיב שמשרת רק אותם".

שר התחבורה ישראל כץ אמר: "אנחנו הולכים לדרך לא קלה, אבל היא הכרחית – חייבים לעשות את זה. הנחיתי את נת"ע ואת כל גורמי התכנון, יש לנו לפחות עוד 7 קווים, לפעול ככל הניתן שהקווים יהיו מתחת לאדמה. התחנות והמנהרות יכולות לשמש גם לצרכים של הפצצות טילים. סידורים של חניונים ואוטובוסים, נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפה, נעשה את הדברים בצורה הטובה ביותר".

 

מאיר חן, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמר: "היו הרבה ביקורות על הקו המכין, קו 1, הוא הוקם בשיתוף כל הרשויות ונמשיך לעבוד איתן. הקו יצא לדרך עם 17 אלף נוסעים ביום, כיום מדובר ב-35 אלף נוסעים. בסוף הציבור מצביע ברגליים. אנחנו רואים הזדמנות להעביר יותר אנשים לתחבורה הציבורית. נערכים בשתי פעימות – המיידית, החל מה-14 לאוגוסט, יוגדל מספר האוטובוסים בכ-80 ויתווספו 22 מטרוניות חדשות עבור קו 1.  כמו כן יהיה תגבור משמעותי ברכבת ישראל – 6,000 מקומות נוספים בשעות הבוקר ועוד 7,000 בשעות הערב. הפעימה השנייה, בתחילת מארס יתווספו 220 אוטובוסים חדשים. בשבוע הראשון שנצא לדרך אנחנו מתכוונים להפעיל חדר מצב לסוגיית התחבורה הציבורית".

דרור גנון, מנהל אגף בכיר תכנון, רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה אמר: :אנחנו רואים כאן הזדמנות שלא תחזור לשדרג את התחבורה הציבורית במרחב, אנחנו הולכים לקחת את זה בליווי המקצועי ובאחריות המלאה שכל התהליך הזה יעבור בצורה הטובה ביותר שניתן. אנחנו מתכוונים להשמיש כמות אוטובוסים לא קטנה שייכנסו לשימוש בדן ואצל המפעילים האחרים שפועלים בכניסה למרחב של תל אביב, שייתנו מענה לגידול במספר הנוסעים. במקביל נוסיף עוד אוטובוסים לאזור המוקרן במרכז. ניתן פתרונות נוספים – תגבור של קו נסיעה נוספת בקו הרכבת מהוד השרון לראשון לציון. גם לכיוון ירושלים יש תנועה ערה, נתגבר עם קו 100 שנוסע דרך המסלול המהיר. ב-14 לחודש נתחיל קו נוסף שייסע לכיוון יגאל אלון מכיוון הנתיב המהיר, קו נוסף יגיע לאזור רוטשילד".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ZIP 07/07/2015 23:38
    הגב לתגובה זו
    אני לא יכולה לחשוב על אף חברה אחרת שתצליח לתקוע מקלות בגלגלים באופן יעיל שכזה ובמקביל לרוקן את קופת המדינה במרץ כה רב...
  • 5.
    הורים 23/06/2015 11:22
    הגב לתגובה זו
    שעת היציאה לעבודה נקבעת לפי נקודת הזמן המוקדמת ביותר בה אפשר לפזר את הילדים לגנים ובתי הספר בבוקר. מספיק להתייחס לציבור כאל מפונקים שקמים מאוחר מהמיטה.
  • ZIP 07/07/2015 23:59
    הגב לתגובה זו
    בעוד שבהרבה מקומות עבודה אחרים רואים מעשה שכזה בחומרה או שאוסרים זאת מראש בטענה ש"אין קייטנת הורים"....נסו להתקבל לעבודה בחברת נת"ע ....שכרכם ישר יזנק פלאים ....ים של הטבות....אוקיינוס של מסיבות...מה רע?
  • 4.
    רוני 22/06/2015 17:51
    הגב לתגובה זו
    סגרו עכשיו את אחת היציאות מהמסגר ומה שהולך פה פשוט שהאוטובוסים עומדים ולא זזים לכיוון המסגר ועוד לא התחילו לעבוד. סיוט
  • 3.
    אם כולם יצאו שעה קודם אז מה עשינו בזה?הקדמנו בשעה את (ל"ת)
    הפקקים 22/06/2015 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מציע לפתוח את גני הילדים עם הזריחה!! (ל"ת)
    הורה מפזר 22/06/2015 13:19
    הגב לתגובה זו
  • יש לו כול מה שאני מצפה מעובד מדינה ,לחשוב זה קשה . (ל"ת)
    בא 22/06/2015 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ירושלמי לשעבר 22/06/2015 12:35
    הגב לתגובה זו
    בירושלים הפרוייקט נתקע בגלל בטלנות. כעת העיר פקוקה , כי הפרוייקט פשוט נכשל. אנשי נט"ע : צאו לעבודה מוקדם ולנו תתנו לחיות....
  • ZIP 07/07/2015 23:55
    הגב לתגובה זו
    בזמן העבודה. אף פעם לא הבנתי איך זה יתכן שעובדי נת"ע נעלמים חופשי לסידורים פרטיים והמנהל האחראי לא מעיר....אולי גם הוא בעניין ואולי סתם לא מתאים לו לעבוד קשה ....למה לו?...השכר המנופח זורם לחשבון הבנק שלו בכל מקרה ...ראיתי ולא האמנתי שיש בעולם גם מקומות עבודה בסטלבט שכזה! והעיקר שלתקשורת הם מוכרים סיפורים של מדע בדיוני...
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

הדמיות פרויקט FIRST של קבוצת חג'ג'.  קרדיט: קבוצת חג'ג'הדמיות פרויקט FIRST של קבוצת חג'ג'. קרדיט: קבוצת חג'ג'

קבוצת חג'ג' מכרה 3 דירות יוקרה ב-100 מיליון שקל

שלוש דירות בקומות העליונות בפרויקט FIRST שבשדה דב נמכרו לאנשי עסקים יהודים מהעולם, בעסקה הגדולה ביותר עד כה במתחם שדה דב

רן קידר |

פחות משבועיים לסיום שנת 2025, וקבוצת חג'ג' חג'ג' נדלן -0.05%   מודיעה שביצעה שלוש עסקאות ענק בשוק היוקרה בהיקף כולל של יותר מ-100 מיליון שקל. מדובר בדירות בקומה ה-38, ה-39 וה-43 במגדל היוקרה של פרויקט FIRST שבשדה דב, בקו הראשון לים. 

בעסקה הגדולה ביותר שנחתמה עד כה במתחם שדה דב החדש, נמכרה דירה בקומה ה-38 תמורת יותר מ-42 מיליון שקל. הדירה בשטח של כ--390 מ"ר, עם מרפסת בגודל של כ-200 מ"ר. את הדירה, המשתרעת על פני מפלס אחד, רכש איש עסקים בינלאומי יהודי. בעסקה נוספת נמכרה דירה בקומה ה-39 במחיר של יותר מ-31 מיליון שקל. הדירה בשטח של כ-260 מ"ר, עם מרפסת בגודל של כ-142 מ”ר. את הדירה רכש איש עסקים יהודי מגרמניה. בעסקה השלישית, נמכרה בקומה ה-43 דירה בגודל של כ-250 מ"ר עם כ-50 מ"ר מרפסת בסכום של יותר מ-27.5 מיליון שקל. 


בדוחות הרבעון השלישי, דיווחה הקבוצה על שיווק שיא 2.1 מיליארד שקל מתחילת השנה, משיווק כ-270 יחידות דיור. החברה דיווחה כי מרבית הדירות בפרויקט FIRST בשדה דב כבר שווקו, בהיקף של 1.55 מיליארד שקל. על פי החברה, הדבר ממחיש את פוטנציאל הרווח הגולמי של החברה מפרויקט זה בהיקף של כ-735 מיליון שקל.  

במהלך ספטמבר, חג'ג' דיווחה כי מתחילת השנה שיווקה החברה כ-166 דירות במתחם, מתוכן נחתמו 46 חוזי מכר מחייבים, ולצדן נרשמו עוד 120 בקשות הצטרפות - שלב מקדים בדרך לחוזה חתום סופית. בסך הכל, ההיקף הכספי של העסקאות החתומות והבקשות יחד עומד על כ-1.3 מיליארד שקל כולל מע"מ. הנתונים מצביעים גם על האצה מסוימת בקצב השיווק בחודשי הקיץ האחרונים: ביולי-אוגוסט נמכרו כ-60 דירות חדשות בפרויקט, לעומת 30 בלבד בכל המחצית הראשונה של השנה. 

לאחרונה, רפורמת "מורשה להיתר" האיצה את התקדמות פרויקט הדגל של חג'ג', כשהמגדלים שלה ושל לוזון רנסון ושמעון אמיר צפויים להיות מהראשונים בישראל שיקבלו היתר ברישוי עצמי, בהליך שעשוי לקצר משמעותית את זמני הרישוי. אישור היתר למגדלים במסלול זה ייצור תקדים משמעותי ויאיץ את זמני הרישוי בענף. האדריכל גידי בר אוריין, שלמשרדו כיום 10 פרויקטים ברישוי עצמי, ובהם ארבעה בשדה דב, הכוללים שני מתחמי בנייה נמוכה ושני מגדלים, "הרישוי העצמי הוא בשורה לכולם: לעירייה שחוסכת משאבים, ליזמים שמקצרים שנתיים של המתנה ל-8 חודשים, ולרוכשים, משום שמהלך זה עשוי לתרום להוזלת מחירי הדיור".