מי נלחץ ומכר ביום רביעי האחרון?
משקיעי "הכסף הרך" נתקפו בפאניקה ומכרו מניות לפני פסח. הנה הסבר על מצבו העגום של השוק המשני בתל אביב
"נפילת" המניות בבורסה שלנו ביום רביעי האחרון ממחישה יותר מכל את מצבו העגום של השוק המשני למניות בתל אביב. הכוונה למכירות רוחביות ללא כל הבחנה מצד קרנות נאמנות, מנהלי תעודות סל, מנהלי תיקים וסוחרי יום המרכזים השקעות הקרויות "כסף רך", להבדיל מ"הכסף הקשה" המנוהל על יד קרנות פנסיה,קופות גמל וחברות ביטוח.
כידוע, מאופיין ניהול הכסף הרך בנזילות וצפוי לדרישת פדיון או חיסול תיק מהיום להיום. מנהלי השקעות אלה נוהגים להחזיק אחוז מסוים מהתיק במזומן, בגלל החשש מ"בריחת" הכסף ללא כל התראה.
אולם, החזקת נזילות שאינה מניבה כל תשואה פוגעת ברווחיות התיק ולכן, לעיתים, נתפסים מנהלי התיקים והקרנות ללא מזומנים המספיקים לפדיון הנדרש. כאן נוצרת הבעיה: מסחר דל היקף ומכירות ללא היגיון כלכלי אלא על פי סחירות.
כידוע מחזיק הציבור בישראל נכסים פיננסיים בהיקף של כ-3.5 טריליון שקל (!). הכספים המושקעים במסגרות הפנסיוניות מהווים כ-40%. לעומת זאת, קרנות הנאמנות, תעודות הסל ומנהלי התיקים מרכזים רק 10% ממכלול הנכסים.
- העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א
- אוקטובר הירוק: ת"א רושמת שיא גיוסים היסטורי למדדי המניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות זאת, חלק הארי של הפעילות הבורסאית היומית מתבצע על ידי הקרנות, התעודות והתיקים, כאשר פרופיל הפעילות היומי של המנהלים הפנסיוניים, נמוך מאד יחסית לגודל הקרנות.
ההצהרות על הגיבוי של נתוני המאקרו המרשימים של המשק הישראלי לשוק הפיננסי, הן לצערי, "מס שפתיים" בלבד. לא ייתכן שמצבור אדיר של כספים המושקעים במסגרות פיננסיות, כאמור, כ-3.5 טריליוני שקלים "יוליד" מחסור יומי ממוצע של 600-800 מיליוני שקלים בלבד.
עובדה זו גורמת לאנליסטים של מסגרות "הכסף הרך," לאתר מניות על פי רמת סחירותן, בעוד נתוני הפירמה משחקים תפקיד משני. כל סטודנט מתחיל בכלכלה לומד כי נזילותו של נכס נמדדת על פי מהירות מימושו, הפסדי ההון הכרוכים בעסקה וכן בהוצאות העסקה. לצערנו הרב, בבורסת המניות של תל אביב, הנזילות מאד נמוכה. רק בהוצאות העסקה אנחנו תחרותיים עם שווקי המערב.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- הגענו לרגע המכריע בוול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
דוגמה מאלפת הממחישה את האמור לעיל מהוות מניות הסקטור הבנקאי. מדובר בענף שרווחיותו משתפרת, מצוי בתהליך מתמשך של התייעלות ונערך היטב לעידן החדשנות. מכפילי ההון בחלק נמוכים מ-1 ומכפילי הרווח הם בסביבות 10. לבנקים, מדיניות חלוקת דיבידנדים במזומן (באישור המפקחת על הבנקים) מכובדת המגיעה כדי 50% מהרווחים.
אם נוסיף לכך את העובדה שהסקטור הבנקאי יהנה בעתיד מהעליה בשערי הריבית כשמרווחי המימון שלו, המהווים מרכז רווח נכבד, יתרחבו. לכאורה, אפיק השקעה אטרקטיבי. אבל, מה שפוגע ויוצר תנודתיות גבוהה יחסית דווקא במניות אלה היא רמת סחירותן. כך, ב"ימי פקודה", מי שסובל מהיצעים וירידות חדות הן מניות הסקטור הבנקאי.
ביום רביעי שעבר, ערב היציאה לסוף שבוע הארוך, נתפסו משקיעי הכסף הרך לפאניקה נוכח אקט נוסף מצד ארה"ב במלחמת הסחר עם סין. הוראות הפדיון הגדולות אילצו את מנהלי ההשקעות למכור במהירות כדי לקדם הדיונות. התוצאה: מדד מניות הבנקים צנח בסוף היום ב-3% (!).
מישהו יכול להסביר את הקשר בין מניות הבנקים בתל אביב לבין מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין? רק לשוק המניות התל אביבי הפתרונות.
- 10.מאיר 13/04/2018 16:25הגב לתגובה זורמז: כתב את זה פה בביזפורטל ולא פעם אחת בחודש האחרון
- 9.חושי בן חושם 12/04/2018 11:52הגב לתגובה זומה עוד צריך לקרות כדי שתיקחו את הכמה לירות שלכם ותברחו??? תקשיבו לגורביץ!!
- 8.מכרתי לפי הכותרת בביזפורטל... (ל"ת)מנש 11/04/2018 13:09הגב לתגובה זו
- 7.הכסף "הקשה" עלול להפוך לכסף טיפש (ל"ת)אלי 11/04/2018 12:28הגב לתגובה זו
- 6.רמות 10/04/2018 19:03הגב לתגובה זוכותבי הביז מרויחים מיצירת פאניקה לעקוף רווחים מהירים הצלחת הבורסה בתל אביב לא טובה להם מיצרים כותרות אדומות ומשרטים את השורטיסטים ממש חבל מפעלים ובנקים טובים לא מתוגמלים כראוי
- 5.עמנואל מ 10/04/2018 17:50הגב לתגובה זומחירי היחידות בקרנות המנתיות לא עודכנו מזה שבועהתירוץ; היה חגמעניינת רמת השערים שלהן היום- בית השקעותנאחד אמר לי שהיום יהיו מחירים מעודכנים.הקרנות הללו יכולות להיות מלכודות דבש. עדיף תעודות סל שנסחרות ברצף ונזילות בכל רגע
- 4.תסתכל על הכותרות שאתם בביזפורטל כתבתם ותבין לבד..... (ל"ת)אנונימי 10/04/2018 16:24הגב לתגובה זו
- 3.גורביץ 10/04/2018 15:27הגב לתגובה זווכל שאר הכבשים שהולכים אחרי לשחיטה.
- 2.האתרים הפיננסיים יצרו כותרות מפחידות שהביאו ללחץ מכירות (ל"ת)התקשורת אשמה 10/04/2018 12:22הגב לתגובה זו
- במיוחד ביז פורטל (ל"ת)אנונימי 10/04/2018 16:42הגב לתגובה זו
- אז תנצל את המידע הזה לקנות calls (ל"ת)gambler 10/04/2018 21:32
- 1.משה 10/04/2018 12:21הגב לתגובה זוהשווקים מתודלקים ב- 10 שנים האחרונות בכסף זול המערכת הבנקאית מזרימה והזרימה ים של כסף ואשראי ה-פד וגם האירופה נערכים להעלאת ריבית וכסף מתייקר .. זה לא סיבה טובה להבין שהחגיגה נגמרת ? כסף זול מייצר בסוף אינפלציה ..גם אם בינתיים היא לא הרימה ראש בצורה קיצונית אל תתלהב מרווחים חד פעמים בבנקים הבנקים הישראלים הסתבכו בחו"ל ומשלמים על כך מחיר יקר למול רשויות החוק אני דווקא כן מבין למה מדד הבנקים נראה ככה ..וזה רק הסיפתח חבר בחודשים הבאים כאשר יירד מתחת 1870 תבין מה קרה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
