אליעזר כרמל
צילום:

מי נלחץ ומכר ביום רביעי האחרון?

משקיעי "הכסף הרך" נתקפו בפאניקה ומכרו מניות לפני פסח. הנה הסבר על מצבו העגום של השוק המשני בתל אביב

אליעזר כרמל | (12)

"נפילת" המניות בבורסה שלנו ביום רביעי האחרון ממחישה יותר מכל את מצבו העגום של השוק המשני למניות בתל אביב. הכוונה למכירות רוחביות ללא כל הבחנה מצד קרנות נאמנות, מנהלי תעודות סל, מנהלי תיקים וסוחרי יום המרכזים השקעות הקרויות "כסף רך", להבדיל מ"הכסף הקשה" המנוהל על יד קרנות פנסיה,קופות גמל וחברות ביטוח.

כידוע, מאופיין ניהול הכסף הרך בנזילות וצפוי לדרישת פדיון או חיסול תיק מהיום להיום. מנהלי השקעות אלה נוהגים להחזיק אחוז מסוים מהתיק במזומן, בגלל החשש מ"בריחת" הכסף ללא כל התראה.

אולם, החזקת נזילות שאינה מניבה כל תשואה פוגעת ברווחיות התיק ולכן, לעיתים, נתפסים מנהלי התיקים והקרנות ללא מזומנים המספיקים לפדיון הנדרש. כאן נוצרת הבעיה: מסחר דל היקף ומכירות ללא היגיון כלכלי אלא על פי סחירות.

כידוע מחזיק הציבור בישראל נכסים פיננסיים בהיקף של כ-3.5 טריליון שקל (!). הכספים המושקעים במסגרות הפנסיוניות מהווים כ-40%. לעומת זאת, קרנות הנאמנות, תעודות הסל ומנהלי התיקים מרכזים רק 10% ממכלול הנכסים.

למרות זאת, חלק הארי של הפעילות הבורסאית היומית מתבצע על ידי הקרנות, התעודות והתיקים, כאשר פרופיל הפעילות היומי של המנהלים הפנסיוניים, נמוך מאד יחסית לגודל הקרנות. 

ההצהרות על הגיבוי של נתוני המאקרו המרשימים של המשק הישראלי לשוק הפיננסי, הן לצערי, "מס שפתיים" בלבד. לא ייתכן שמצבור אדיר של כספים המושקעים במסגרות פיננסיות, כאמור, כ-3.5 טריליוני שקלים "יוליד" מחסור יומי ממוצע של 600-800 מיליוני  שקלים בלבד. 

עובדה זו גורמת לאנליסטים של מסגרות "הכסף הרך," לאתר מניות על פי רמת סחירותן, בעוד נתוני הפירמה משחקים תפקיד משני. כל סטודנט מתחיל בכלכלה לומד כי נזילותו של נכס נמדדת על פי מהירות מימושו, הפסדי ההון הכרוכים בעסקה וכן בהוצאות העסקה. לצערנו הרב, בבורסת המניות של תל אביב, הנזילות מאד נמוכה. רק בהוצאות העסקה אנחנו תחרותיים עם שווקי המערב.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

דוגמה מאלפת הממחישה את האמור לעיל מהוות מניות הסקטור הבנקאי. מדובר בענף שרווחיותו משתפרת, מצוי בתהליך מתמשך של התייעלות ונערך היטב לעידן החדשנות. מכפילי ההון בחלק נמוכים מ-1 ומכפילי הרווח הם בסביבות 10. לבנקים, מדיניות חלוקת דיבידנדים במזומן (באישור המפקחת על הבנקים) מכובדת המגיעה כדי 50% מהרווחים.

אם נוסיף לכך את העובדה שהסקטור הבנקאי יהנה בעתיד מהעליה בשערי הריבית כשמרווחי המימון שלו, המהווים מרכז רווח נכבד, יתרחבו. לכאורה, אפיק השקעה אטרקטיבי. אבל, מה שפוגע ויוצר תנודתיות גבוהה יחסית דווקא במניות אלה היא רמת סחירותן. כך, ב"ימי פקודה", מי שסובל מהיצעים וירידות חדות הן מניות הסקטור הבנקאי.

ביום רביעי שעבר, ערב היציאה לסוף שבוע הארוך, נתפסו משקיעי הכסף הרך לפאניקה נוכח אקט נוסף מצד ארה"ב במלחמת הסחר עם סין. הוראות הפדיון הגדולות אילצו את מנהלי ההשקעות למכור במהירות כדי לקדם הדיונות. התוצאה: מדד מניות הבנקים צנח בסוף היום ב-3% (!).

מישהו יכול להסביר את הקשר בין מניות הבנקים בתל אביב לבין מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין? רק לשוק המניות התל אביבי הפתרונות.

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מאיר 13/04/2018 16:25
    הגב לתגובה זו
    רמז: כתב את זה פה בביזפורטל ולא פעם אחת בחודש האחרון
  • 9.
    חושי בן חושם 12/04/2018 11:52
    הגב לתגובה זו
    מה עוד צריך לקרות כדי שתיקחו את הכמה לירות שלכם ותברחו??? תקשיבו לגורביץ!!
  • 8.
    מכרתי לפי הכותרת בביזפורטל... (ל"ת)
    מנש 11/04/2018 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הכסף "הקשה" עלול להפוך לכסף טיפש (ל"ת)
    אלי 11/04/2018 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רמות 10/04/2018 19:03
    הגב לתגובה זו
    כותבי הביז מרויחים מיצירת פאניקה לעקוף רווחים מהירים הצלחת הבורסה בתל אביב לא טובה להם מיצרים כותרות אדומות ומשרטים את השורטיסטים ממש חבל מפעלים ובנקים טובים לא מתוגמלים כראוי
  • 5.
    עמנואל מ 10/04/2018 17:50
    הגב לתגובה זו
    מחירי היחידות בקרנות המנתיות לא עודכנו מזה שבועהתירוץ; היה חגמעניינת רמת השערים שלהן היום- בית השקעותנאחד אמר לי שהיום יהיו מחירים מעודכנים.הקרנות הללו יכולות להיות מלכודות דבש. עדיף תעודות סל שנסחרות ברצף ונזילות בכל רגע
  • 4.
    תסתכל על הכותרות שאתם בביזפורטל כתבתם ותבין לבד..... (ל"ת)
    אנונימי 10/04/2018 16:24
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גורביץ 10/04/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
    וכל שאר הכבשים שהולכים אחרי לשחיטה.
  • 2.
    האתרים הפיננסיים יצרו כותרות מפחידות שהביאו ללחץ מכירות (ל"ת)
    התקשורת אשמה 10/04/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
  • במיוחד ביז פורטל (ל"ת)
    אנונימי 10/04/2018 16:42
    הגב לתגובה זו
  • אז תנצל את המידע הזה לקנות calls (ל"ת)
    gambler 10/04/2018 21:32
  • 1.
    משה 10/04/2018 12:21
    הגב לתגובה זו
    השווקים מתודלקים ב- 10 שנים האחרונות בכסף זול המערכת הבנקאית מזרימה והזרימה ים של כסף ואשראי ה-פד וגם האירופה נערכים להעלאת ריבית וכסף מתייקר .. זה לא סיבה טובה להבין שהחגיגה נגמרת ? כסף זול מייצר בסוף אינפלציה ..גם אם בינתיים היא לא הרימה ראש בצורה קיצונית אל תתלהב מרווחים חד פעמים בבנקים הבנקים הישראלים הסתבכו בחו"ל ומשלמים על כך מחיר יקר למול רשויות החוק אני דווקא כן מבין למה מדד הבנקים נראה ככה ..וזה רק הסיפתח חבר בחודשים הבאים כאשר יירד מתחת 1870 תבין מה קרה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

המטוס מספר 1 של מדינת ישראל

מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה



עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס

מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?

אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.

הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה. 

מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.

באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.