יהודה אדלר
צילום: יח"צ

החוסכים הקטנים לפנסיה נפגעים, ומה ועדת הכספים עושה בנידון?

פרופסור יהודה אדלר, סגן דקאן במרכז ללימודים אקדמיים, חושב שחוסכים קטנים לפנסיה, חלקם עובדים בשכר נמוך, לא צריכים לשלם דמי ניהול גבוהים על החיסכון. ועדת הכספים החלה לטפל בבעיה ועליה להזדרז לסיימה
יהודה אדלר | (16)

ועדת הכספים אישרה לפני כשבועיים לקריאה ראשונה הצעת חוק שמבקשת להוזיל עמלות ודמי ניהול לעובדים החוסכים לפנסיה בענפים שבהם רמות השכר נמוכות. מדובר בעובדים בתחום השמירה, סיעוד, מזון ועובדי קבלן.

כיום חברות הביטוח מתגמלות סוכנים ויועצי פנסיה בהתאם לגובה דמי הניהול שייגבו מהמבוטחים, דבר שמעודד את הסוכנים לשווק פוליסות שבהן דמי הניהול גבוהים ובכך להבטיח לעצמם עמלות גדולות. הנפגעים הם החוסכים שנאלצים לשלם דמי ניהול גבוהים (2% ויותר לשנה) גם מהצבירה וגם מההפקדות החודשיות. דמי הניהול פוגעים בגובה הפנסיה שתעמוד לרשות בעלי שכר נמוך במועד פרישתם. הדבר בולט במיוחד בשנים בהם תשואות החיסכון לפנסיה נמוכות בגלל סביבת אינפלציה אפסית ועליות נמוכות בשוק הסולידי ובאג"ח המהווים את מרכיב החיסכון המרכזי.

הצעת החוק תמנע את התמריץ של סוכני הביטוח לשווק מוצרים פנסיונרים עם דמי ניהול גבוהים כיוון שהיא תנתק את הקשר בין גובה העמלה שהסוכנים יקבלו לבין גובה דמי הניהול. סוכנים שיפעלו בניגוד להוראות החוק המוצע עלולים להיענש בתשלום קנסות גבוהים שינועו בין 226 אלף שקל ועד ל-3.6 מיליון שקל, כפוף להיקף הפוליסות בעלות דמי ניהול יקרים ששיווקו.

ההצעה זכתה לתמיכת אגף הפיקוח על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר. החוק נתמך על ידי חברי כנסת ממרבית סיעות הבית: מיכל בירן (המחנה הציוני), מיקי זוהר (הליכוד), עמר בר לב (המחנה הציוני), רועי פולקמן (כולנו) ונוספים. יוזמי ההצעה ציינו כי בגלל דמי ניהול גבוהים דווקא העובדים החלשים במשק נאלצים להפסיד כרבע מחסכונותיהם.

הצעת חוק יותר מפורטת

הצעת החוק צריכה להיות יותר מפורטת כדי למנוע מצבים של חוסר בהירות לגבי דמי הניהול בפנסיה. כך למשל אפשר היה לקבוע תקרת הפרשה חודשית של עד 600 שקל לחודש (עובד ומעביד) ממנה לא ניתן לגבות יותר מ-0.7% דמי ניהול שנתיים כוללים. לחילופין, אפשר היה להתייחס לשכר עצמו ולא להפרשות, ולקבוע 0.7% דמי ניהול שנתיים על הפרשות מעלות שכר של 6,000 שקל לחודש.

אפשר להיכנס לפירוט הקנסות שיוטלו על הסוכנים אבל עדיף היה לחוקק תקרה שתגדיר את – החוסך בעל השכר הנמוך – ולא תשאיר מקום לוויכוחים ופרשנות על גובה הקנסות בעתיד. התקרה תתעדכן אוטומטית בכל פעם שהשכר הממוצע במשק ישתנה.

בנוסף, החוק צריך להטיל אחריות ברורה על הסוכן למתן הסבר מקיף לחוסך על משמעות דמי הניהול. כאשר מדובר בחוסכים קטנים העובדים במקומות עבודה מאורגנים וגדולים הסוכן נפגש עימם להסבר קצר כשחלק מהחוסכים מתקשים להבין את משמעות דמי הניהול. הסוכן מחתימם על מספר טפסים ביניהם אישור שחתמו על החיסכון תוך הבנה לאחר שקבלו הסבר. רבים חותמים במהירות בגלל שנושא הפנסיה מורכב עבורם והם נותנים אמון בסוכן וגם במעסיק שהביא את הסוכן אליהם.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    חוסך חכם 29/06/2016 22:46
    הגב לתגובה זו
    ברור שבאינפלאציה אפסית תשואות האג"ח נמוכות ודמי הניהול אוכלים חלק מהרווח. לכן מי שמסוגל ישקיע בנדל"ן ישירות או בתעודות עוקבות וישיג תשואה יפה. הקטנים תמיד נדפקים כי קל לגבות מהם דמי ניהול ואין להם דרך אחרת לחסוך.
  • 12.
    טליה 29/06/2016 20:32
    הגב לתגובה זו
    הישראלים מתמקחים טבעי בכל קניה משמעותית כאילו הם בבאזר. גם עם הביטוח תתמקחו ותורידו דמי ניהול. אפילו לחוסכים קטנים מורידים דמי ניהול.
  • 11.
    חיים 29/06/2016 18:45
    הגב לתגובה זו
    חייבת להיות תקרה לעמלה שאסור לעבור אותה במיוחד בחסכון בסכום קטן.
  • 10.
    ישעיהו 29/06/2016 15:30
    הגב לתגובה זו
    כל גוף גדול מתמקח וכל עובד קטן רגיל משלם דמי ניהול גבוהים!
  • 9.
    הסוחר מונציה 29/06/2016 15:05
    הגב לתגובה זו
    כך היה משחר ההיסטוריה והפיקוח על הביטוח באוצר עושה מעט מדי כדי לשנות את המצב.
  • 8.
    שניאור 29/06/2016 13:57
    הגב לתגובה זו
    בין מה שהסוכן אומר לבין המציאות יש פערים גדולים שנחשפים רק אחרי שחתמתם...
  • אילנה 29/06/2016 14:23
    הגב לתגובה זו
    הסוכן בחברה שלי הסביר שנקבל דמי ניהול נמוכים במיוחד. במציאות כשקיבלתי את הדו"ח השנתי הבנתי שההבטחה ניתנה כדי לשכנע אותנו להצטרף. פניה לפיקוח על הביטוח נמצאת בבירור.
  • 7.
    שירה 29/06/2016 13:22
    הגב לתגובה זו
    לכן חלקנו משלם עמלות גבוהות מהמקובל בשוק הפנסיה.
  • 6.
    דוד 29/06/2016 13:05
    הגב לתגובה זו
    מניסיוני בנושא אפשר לחסוך בדמי ניהול בסכומים רציניים כאשר מנהלים מיקוח ודורשים הנחות.
  • 5.
    אלי 29/06/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
    במכרזים דמי הניהול יורדים עד למינימום. תהליך שאינו קיים אצל עובדי קבלן.
  • בנצי 29/06/2016 12:48
    הגב לתגובה זו
    כשהם מנהלים מיליארדים בפנסיות ברור שינצלו את כוחם להשגת דמי ניהול קטנים. זה כוחם של גופים כתעשיות צבאיות או אל על ,טבע ומקורות.
  • 4.
    דרור 29/06/2016 12:24
    הגב לתגובה זו
    חוסר הידע הוא חולשה שמנוצלת על ידי הסוכנים וחברות הביטוח.
  • 3.
    כגן אלכס 29/06/2016 11:56
    הגב לתגובה זו
    טוב שוועדת הכספים תטפל בנושא כי זה יגדיל את הפנסיות בשיעור משמעותי.
  • 2.
    עמוס 29/06/2016 11:43
    הגב לתגובה זו
    במיוחד בסביבת ריבית אפסית כאשר בהשקעה פנסיונית קשה להשיג תשואה של אחוזים בודדים גם בגלל ניטרול הסיכון ואי השקעה רצינית במניות.
  • 1.
    גד 29/06/2016 11:37
    הגב לתגובה זו
    הם לא מתמצאים בעלויות והסוכנים מבחינתם נחשבים לסמכותיים.
  • רונית 29/06/2016 11:52
    הגב לתגובה זו
    אני עובדת במוסד גדול ובעלת שכר של 7500 שקל. רק בדו"ח האחרון שמתי לב שדמי הניהול פוגעים קשות בחיסכון. הגיע הזמן מבחינה חוקית לשנות את המצב. יפה שעה אחת קודם.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.