העתיד קרוב: העלאת ריבית אמריקנית נמצאת ממש מעבר לפינה
מדהים באיזו מהירות ההסתברויות להעלאת ריבית בארה"ב משתנות - בעיקר את מי שלא מכיר את השוק. בתוך חודש ימים ההסתברות להעלאת ריבית בחודש דצמבר בארה"ב יותר מהכפילה את עצמה ועומדת כעת באזור ה-80%.
הנאום ה"ניצי" של יו"ר הפד, ג'נט ילן, בשבוע שעבר בקונגרס ודוח התעסוקה לחודש אוקטובר הובילו לשינוי. ילן טענה שהכלכלה מתפקדת היטב וחברי הוועדה אכן ישקלו האם להעלות ריבית כבר בהודעה הקרובה - זאת שהיא מתעקשת כי שום דבר עדיין לא הוחלט וזוהי אכן הזדמנות חיה להעלות ריבית. יומיים לאחר מכן התפרסם דוח התעסוקה החזק לחודש אוקטובר שהצביע על יצירה של 271 אלף משרות, כ-90 אלף משרות יותר מהצפי. בנוסף גם השכר עלה בחדות וב-12 החודשים האחרונים נרשמה עלייה של 2.5% (אחרי תקופה ארוכה סביב עלייה של 2% ובדרך ליעד של הפד שעומד על עליית שכר של 3%). כמו כן, האבטלה ירדה לשפל של 5%.
בסך הכל שוק העבודה סיפק את העדות שהפד זקוק לה כדי להעלות ריבית, וגם תנאי השוק טובים - שוקי המניות חזרו לתקן מאז ספטמבר, ובשוק מצפים להעלאת הריבית - האג"ח האמריקני לשנתיים נסחר בתשואה של 0.9%. עם זאת הנתונים באירופה חלשים וסין עדיין מדשדשת בין התייצבות להתמתנות. כמובן שאפשר לחכות 6 שבועות נוספים - מה בוער - חיכו עד עכשיו, ובכל זאת, אחרי שהפד פספס כל כך הרבה הזדמנויות להעלות את הריבית, כנראה שהפעם ילכו על זה.
התשואות בארה"ב לא ימשיכו לעלות עוד הרבה ללא שיפור משמעותי באירופה, בעיקר באינפלציה, תעסוקה ובנתוני הייצור. האמריקנים חייבים לוודא שאירופה ושאר העולם יהיו צעד אחד או שניים (אבל לא מעבר לכך) אחריהם בהעלאת ריבית, שכן הדולר החזק אכן בפוגע בכלכלה האמריקנית והשאלה עד כמה הם יוכלו לספוג.
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- השווקים מצפים להורדת ריבית – אך כל נתון אינפלציה עלול לשנות את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנחנו מאמינים שלדראגי אין צורך לנקוט בהרחבה מוניטרית נוספת בשלב זה, הרי האירו ממשיך להיות חלק ושוק האשראי משתפר. עם זאת, ההסתברות להרחבה מוניטרית נוספת באירופה תרד משמעותית רק עם יתקיים שיפור נוסף בנתוני המאקרו - וזה מה שיאפשר המשך עליית תשואות והמשך שיפור בציפיות הריבית בארה"ב ואירופה.
בנקודה זו אולי רצוי להזכיר כי האינפלציה בארה"ב, אירופה ומקומות נוספים בעולם, צפויה לבצע קפיצת מדרגה לאחר יציאת מדדי נובמבר - דצמבר, שכללו ירידות חדות במחירי הנפט אשתקד. בהנחה שמחירי הנפט יישארו ללא שינוי או יצליחו אף לעלות בחודשים אלו, התשואות בשוק האג"ח עשויות לעשות את הקפיצה הבאה שלהן מיד בתחילת שנת 2016.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7